شناسهٔ خبر: 28258453 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

یک استاد دانشگاه:

فقرزدایی نیازمند برنامه‌های مدون بلندمدت است

صاحب‌خبر - یک استاد دانشگاه با اشاره به سبد غذایی اعطا شده به اقشار ضعیف جامعه، اینگونه طرح‌ها را مقطعی توصیف کرد و فقرزدایی را نیازمند برنامه‌های بلندمدت مدون ارزیابی کرد.
پویا علاء‌الدینی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به طرح دولت برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر در قالب سبد مواد غذایی اظهار کرد: این مساله در کوتاه‌مدت می‌تواند موثر واقع شود، اما واقعیت این است که در چند سال اخیر ما برنامه مشخصی برای فقرزدایی در بین گروه‌های کم‌درآمد جامعه نداشته‌ایم، بلکه به طور روزمره و مقطعی با مساله‌ی فقر مواجه شدیم. وی با بیان این‌که دولت باید سیاست‌های اجتماعی مشخصی برای کاهش نابرابری و فقرزدایی داشته باشد، اظهار کرد: واقعیت این است که دولت برای حمایت از اقشار ضعیف جامعه ناتوان است، چرا که قدرت شناسایی وضعیت فقرا را ندارد و نمی‌داند که وضعیت افراد مختلف در جامعه چگونه است و اقشار آسیب‌پذیرتر چه کسانی هستند. این عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان این‌که تصور ایجاد یک بانک اطلاعاتی بزرگ توسط دولت یک تصور اشتباه است، گفت: ما باید سعی کنیم تا سطح جماعتی و محلی فقرا را شناسایی کنیم. برای مثال در یک روستا و یا یک محله کوچک از طریق افراد محلی می‌توان به راحتی تشخیص داد که چه کسانی را چقدر باید تقویت کنیم.
وی با تاکید بر این‌که نباید برای خانوارهای مختلف برنامه‌های واحدی ارائه داد، تاکید کرد: پوشش از فقرا باید به صورت متناسب باشد و بتوان با سنجش نیازهای مختلف خانوارهای مختلف به صورت مناسبی از آنها حمایت کرد.
علاء‌الدینی با ارائه‌ طرحی با عنوان اجرای برنامه‌های فقرزدایی جماعت‌محور، ادامه داد: از این طریق می‌توان با تکیه بر منابع محلی به صورت محله‌محور نسبت به نیازهای خانوارهای مختلف اشراف اطلاعاتی پیدا کرد. در این شرایط ما فقرا را راحت‌تر شناسایی می‌کنیم تا این‌که بخواهیم از طریق طرح‌های کلانی همچون بانک‌های بزرگ اطلاعاتی اغنیا را حذف کنیم.
این عضو هیات علمی دانشگاه تهران همچنین با اشاره به آزمون استطاعت مالی این آزمون را در کنار اجرای برنامه‌های فقرزدایی جماعت‌محور به عنوان یک روش ترکیبی برای برخورد بهتر با مساله‌ی فقر و شناسایی فقرا معرفی کرد.
گفتنی است در ماه‌های گذشته و همزمان با به وجود آمدن تلاطمات ارزی قیمت اقلام خوراکی در بازار بالا رفته و همین مساله باعث شده تا اقشاری که سرمایه‌های کمتری دارند نتوانند قدرت خرید خود را متناسب با افزایش قیمت‌ها بالا بیاورند و همین مساله باعث نزدیک شدن آنها به خط فقر شده است.

نظر شما