شناسهٔ خبر: 28257780 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

باید دستاورد‌های منطقه‌ای را حفظ کنیم

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل تأکید کرد: باید دستاوردهای ارزشمند منطقه ای مان را حفظ کنیم.

صاحب‌خبر -

باید دستاوردهای ارزشمند منطقه ای مان را حفظ کنیمبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، حسین امیرعبداللهیان در برنامه «نگاه یک» شبکه یک سیما افزود: این یک واقعیت است که اگر جمهوری اسلامی ایران این دستاوردهای منطقه ای را نداشت هیچ قدرتی در دنیا حاضر به مذاکره با او نبود.

وی گفت: ایران به دلایل متعدد در منطقه دارای نفوذ سازنده است و از آن برای تأمین امنیت و منافع ملی کشور استفاده می کند.

امیرعبداللهیان افزود: بر خلاف عربستان که تلاش می کند با چمدان های پر از دلار در منطقه نفوذی داشته باشد بخش عمده ای از نفوذ ایران؛ نفوذ گفتمانی و فرهنگی است.

وی گفت: با وجود نگاه سازنده ایران به منطقه، نگاه سعودی ها به کشورمان هیچگاه سازنده نبوده است.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل با اشاره به اظهار نظرهای مقامات امریکایی درباره نبرد در ادلب افزود: امریکایی ها به خوبی می دانند که پایان تروریسم در سوریه به معنای نابود کردن زمینه حضور نظامی امریکا در این کشور و منطقه است.

امیرعبداللهیان با اشاره به حضور بیش از 60 هزار تروریست در استان ادلب ازجمله 15 هزار تروریست خارجی در میان آنها گفت: امریکا نمی خواهد دوستانش از ادلب خارج شوند.

وی افزود: بر خلاف امریکا برای جمهوری اسلامی ایران مهم است که وضعیت تروریست ها در استان ادلب تعیین تکلیف شود و همزمان ابعاد انسانی قضیه در نظر گرفته شود.

امیرعبداللهیان گفت: برای ایران مهم است موضوع ادلب به نحوی خاتمه یابد که تهدید تروریست ها به طور کامل برطرف شود و مکانشان تغییر نکند.
وی افزود: امریکایی ها به خاطر جلوگیری از موفقیت ارتش سوریه در نبرد آینده ادلب دست به ایجاد سناریوی ساختگی و تکراری استفاده سوریه از سلاح های شیمیایی زده اند تا از این سناریو به عنوان عامل بازدارنده برای حمله ارتش سوریه به استان ادلب استفاده کنند.
 دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین الملل با بیان اینکه خیر همه کشورهای منطقه و صلح و ثبات را برای همه می خواهیم، گفت: در ارتباط با امنیت خود با هیچ طرفی تعارف نداریم.

حسین امیرعبداللهیان در ادامه سخنان خود در برنامه "نگاه یک" افزود: اگر واکنش ما نسبت به بازیگران جهانT عمیق نباشد و احساسی باشد نمی تواند منافع ملی کشور را تامین کند.

وی گفت: علت اینکه امریکایی ها بر سر میز مذاکره هسته ای حاضر شدند صرفا این نبود در حوزه هسته ای با ما توافق کنند بلکه این سهم کوچکی از طراحی کلان امریکایی ها بود.

امیر عبداللهیان افزود: آن ها از همان زمان می خواستند مسائل منطقه را دنبال کنند و نیت آن ها این بود که پس از برجام هسته ای وارد برجام منطقه ای شوند که در نهایت تصمیم نظام این بود که چند پرونده در میز مذاکره با امریکا باز نشود بلکه اگر امریکایی ها در پرونده هسته ای صداقت نشان دادند در آن صورت در زمینه موضوعات دیگر در زمان خودش تصمیم گیری شود.

وی اضافه کرد: امریکایی ها از چند چیز ناراحتند از جمله اینکه انقلابی آمده حرف جدیدی زده و 40 سال است که بر روی پای خود ایستاده است و این موضوع برای آن ها قابل تحمل نیست.

امیرعبداللهیان افزود: امریکا می بیند که انقلاب اسلامی گفتمانی را در منطقه ایجاد کرده است که طرفدار دارد.

دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین الملل گفت: این منطقه مطلوب امریکایی ها نیست. آن ها شعار دموکراسی در عراق می دهند اما آن را بر نمی تابند.

وی افزود: نقش جمهوری اسلامی ایران در تحولات عراق هم در راستای کمک به مردم منطقه و هم در راستای کمک به امنیت منطقه و هم در راستای تامین حداکثری امنیت ملی کشورمان است.

امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه بیش از 1200 کیلومتر مرز مشترک با عراق داریم، تاکید کرد: در ارتباط با امنیت خود با هیچ طرفی تعارف نداریم.

وی گفت: پول امارات و عربستان سعودی عاملی برای تشدید ناامنی ها در منطقه شد و در خدمت سیاست هایی است که ناامنی را در منطقه تشدید می کند و دود آن بیش از همه به چشم خود سعودی ها و اماراتی ها رفته و خواهد رفت و این مطلوب ما نیست. ما امنیت سعودی و امارات و منطقه را می خواهیم.

وی با بیان اینکه امریکا به صراحت در همه مسائل عراق دخالت می کند، افزود: آن ها به اشکال مختلف تلاش می کنند برخی از رهبران عراق را مدیریت کنند اما رهبران سیاسی و دینی و مردم عراق اجازه ندادند استقلال آن ها با امریکا معامله شود.

امیرعبداللهیان درباره حمله به کنسولگری کشورمان در بصره گفت: بر اساس مستندات و نحوه اقدام و شعارهایی که حمله کنندگان سر دادند نشان می دهد که گروهی از بقایای رژیم صدام و بعثی ها و عوامل مرتبط با سرویس های خارجی و عربستان سعودی در این اقدام نقش داشتند. دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین الملل گفت: اگر بصره ناآرام شود دود آن به چشم آن ها هم خواهد رفت.

وی افزود: تا قبل از انهدام تشکیلات داعش در عراق و سوریه با پدیده ای به نام ایجاد جنگ میان شیعه و سنی در منطقه مواجه بودیم این ساخته و پرداخته نیروهای امنیتی خارجی بود که می خواستند منطقه را تضعیف کنند اما در نهایت شیعه و سنی در کنار هم قرار گرفتند چون مشترکات فراوانی دارند.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: آن ها سعی می کنند جنگ شیعه با شیعه را راه بیاندازند و این خط جدید آن هاست و سعی می کنند میان شیعه ایران و عراق علیه هم تنفر ایجاد کنند.

وی تاکید کرد: مردم و نخبگان عراق در حمله به کنسولگری ایران در بصره دخالتی نداشتند.

دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین الملل درباره حمله به سفارت سعودی گفت: سعودی ها از مذاکرات هسته ای ما برداشت نادرستی داشتند و تصور می کردند ایران و امریکا در حاشیه این مذاکرات در حال توافقاتی هستند و از این بابت ناراحت بودند.

امیرعبداللهیان افزود: برای آن ها مهم است که ایران در موضوعات مختلف درگیر باشد تا عربستان برنده باشد و آن ها با ما در رقابت هستند.

وی ادامه داد: سعودی ها تلاش کردند اقداماتی را انجام دهند تا مانع اجرای برجام شوند. آن ها در حادثه منا رفتار منطقی نداشتند و می خواستند پیکرها را تحویل ندهند. سعودی ها زمانی حاضر شدند که پیکرها را تحویل دهند که مقام معظم رهبری پیام محکمی را خطاب به آنان صادر کردند.کمتر از دو ساعت پس از این پیام، سعودی ها اعلام کردند پیکرهای ایرانی بدون هیچ تشریفاتی به کشورمان منتقل شود.

mp4
<div id="video-display-embed-code_2644191" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2234064/2644191?width=400&height=300"></script></div>

امیرعبداللهیان اضافه کرد: آن ها در این شرایط که عصبی بودند آیت الله شیخ نمر را اعدام کردند و می دانستند این موضوع واکنش شیعیان را ایجاد خواهد کرد.

وی ادامه داد: بنابراین سعودی ها این موضوع را طراحی کردند و خودشان پشت صحنه طراحی حمله به سفارتشان بودند زیرا یکی از سفرای وقت، یادداشتی را به من داد که یک هفته پیش از این حادثه، سفارت عربستان در تهران یادداشتی را به سفارتخانه های دوست خود فرستاده و همه خودروهای سفارتخانه و خودروهای دیپلمات های سعودی در تهران را به معرض فروش گذاشتند.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: برخی از افراد هم که از اقدامات عربستان نسبت به حادثه منا و اعدام شیخ نمر عصبانی بودند با احساسات پاک مورد سوءاستفاده در این موضوع قرار گرفتند.

دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین الملل گفت: این تجربه ای شد و مردم باید سعی کنند اجازه ندهند طراحان بیرونی، مسئله ای را ایجاد کنند و مشکلاتی برای کشور ایجاد شود.

امیرعبداللهیان گفت: بسیاری از کشورها در مذاکرات رسمی دیپلماتیک اذعان دارند که رفتار جمهوری اسلامی ایران در منطقه، سازنده ترین رفتار است.

وی افزود: ما خیر همه کشورهای منطقه و صلح و ثبات در منطقه را برای همه می خواهیم و راهکار در یمن، سوریه و بحرین را صرفا راهکار سیاسی و مبتنی بر گفتگو و توجه به رای و نظر مردم این کشورها می دانیم.

نظر شما