شناسهٔ خبر: 28257705 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در ارتباط با حادثه تروریستی اهواز؛

سفرای هلند، دانمارک و کاردار انگلیس احضار شدند

تهران- ایرنا- «بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران شامگاه شنبه اعلام کرد که سفرای هلند، دانمارک و کاردار موقت انگلیس (در غیاب سفیر این کشور) به این وزارتخانه احضار و مراتب اعتراض شدید ایران در موضوع حادثه تروریستی اهواز به آن ها ابلاغ شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، قاسمی با اعلام این خبر گفت: در جریان این احضارها که به صورت جداگانه صورت گرفت، به دیپلمات های ارشد هلند و دانمارک نسبت به اقامت برخی اعضای گروهک تروریستی مزدوری که مسبب جنایت امروز در اهواز بوده اند، شدیداً اعتراض شد.
وی ادامه داد: به سفرای هلند و دانمارک تأکید شد که جمهوری اسلامی ایران پیش از این در مورد اقامت این افراد در کشورهای مزبور هشدار داده و خواهان دستگیری و محاکمه آنان بوده است. این پذیرفتنی نیست که تا زمانی که افراد این گروهک تروریستی در خاک اروپا مرتکب جنایت نشده اند در لیست تروریستی اتحادیه اروپا قرار نمی گیرند.
قاسمی افزود: مدیر کل اروپای وزارت امور خارجه به سفرای هلند و دانمارک تأکید کرد که انتظار می رود دولت‌های مزبور ضمن محکومیت قاطعانه این اقدام تروریستی، مسببان جنایتکار و همه مرتبطان با آنها را برای حضور در دادگاه و محاکمه عادلانه به ایران مسترد کنند. مدیرکل اروپای وزارت خارجه تأکید کرد که چگونه است اگر داعش در اروپا اقدام کند، با حساسیت دنبال می شود؟ این تروریست ها دقیقاً رفتاری مشابه داعش دارند و هیچ تفاوتی بین شهروندان کشوری با کشور دیگر نباید باشد.
سفیران هلند و دانمارک ضمن ابراز تأسف از حادثه روز شنبه اظهار کردند که موارد مطروحه را فوراً به پایتخت های خود منتقل خواهند کرد. آنها همچنین آمادگی دولت متبوع خود را برای هرگونه همکاری و تبادل اطلاعاتی در زمینه شناسایی سوابق این مجرمان اعلام داشتند.
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین از احضار کاردار موقت سفارت انگلیس در تهران در غیاب سفیر این کشور خبر داد و گفت: تأکید گردید از نظر جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه پذیرفتنی نیست که سخنگوی گروهک مزدور الاحوازی اجازه یابد مسوولیت این اقدام تروریستی را از طریق یک شبکه تلویزیونی مستقر در لندن اعلام کند.
دیپلمات انگلیسی ضمن ابراز تأسف از این حادثه و محکوم کردن آن، گفت که سفیر انگلیس در تهران (که در لندن به سر می برد) به محض آگاهی از این حادثه در پیامی آن را محکوم کرده و مقامات وزارت خارجه آن کشور نیز بلافاصله اقدام به اتخاذ موضع کرده اند.
وی ادامه داد که این حملات در هر مکانی که اتفاق بیافتد، مهم است و باید با آن برخورد شود؛ چرا که تروریسم مرز نمی شناسد. کاردار انگلیس تأکید کرد که اعتراض تهران را فوراً به لندن منعکس می‌کند.
افرادی مسلح که وابسته به گروهک تجزیه طلب «الاحواز» بودند، صبح شنبه در جریان رژه نیروهای مسلح به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس در اهواز، با پوشیدن لباس مبدل سپاه و بسیج به مردم و جایگاه مسؤولان، فرماندهان ارشد نظامی و انتظامی حمله کردند.
به گفته مقام های محلی، تاکنون 25 نفر در این حادثه تروریستی شهید و ده ها نفر زخمی و به بیمارستانهای مختلف اهواز منتقل شده اند. کودکان و غیرنظامیان در میان قربانیان هستند.
شبس**9386**1859

نظر شما