شناسهٔ خبر: 28256595 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

کوتاه از سراسر جهان

صاحب‌خبر -
 

ویلیام برنز: دولت ترامپ بیش از ایران، آمریکا را منزوی می‌کند

تسنیم: معاون وزیر خارجه آمریکا در زمان تصدی‌گری جان کری گفت که خروج واشنگتن از برجام براساس یک راهبرد عمیقاً معیوب بوده است. ویلیام برنز، دیپلماسی کنونی آمریکا را یک دیپلماسی مبتنی بر خودشیفتگی و نه یک دیپلماسی مبتنی بر نهادها، همپیمانان و ائتلاف ها که مهمترین ابزار و امتیاز آمریکا در جهان واقعی بوده است، توصیف کرد. وی در خصوص خروج دولت ترامپ از توافق برجام، تصریح کرد: تا جایی که درک می‌کنم هدف این راهبرد به‌دست آوردن یک توافق بهتر نیست، بلکه هدف این است که نظام ایران منفجر یا تسلیم شود. برنز تصریح کرد: فکر می‌کنم ما توانمان را برای تجدید آن نوع فشار اقتصادی که چند سال پیش ایران را پای میز مذاکره کشاند، بیش از حد ارزیابی کرده‌ایم زیرا در میانه یک جنگ تجاری، چینی‌ها به‌آسانی با کاهش واردات نفت از ایران موافقت نمی‌کنند. وی افزود: آنچه آمریکایی‌ها در خصوص ایران و برجام انجام می‌دهند، بیش از آنکه ایرانی‌ها را منزوی کند، آمریکا را منزوی کرده است.

«محمد» محبوب‌ترین نام پسر در انگلیس اعلام شد

ایرنا: تازه‌ترین گزارش دفتر آمار ملی انگلیس نشان می‌دهد که «محمد» و «اولیویا» به ترتیب محبوب‌ترین نام‌های پسر و دختر در سال ۲۰۱۷ در شهر لندن پایتخت انگلیس بوده اند.این آمار نشان می‌دهد نام «محمد» که به زبان انگلیسی به اشکال مختلفی مانند Mohammadو Muhammadنوشته می‌شود علاوه بر لندن در مناطق مرکزی انگلیس نیز نسبت به سایر اسامی پسر پیشتازی می‌کند. آمار یادشده حاکی است که ۳۶۹۱ نوزاد پسر در انگلیس سال گذشته به نام محمد مزین شده‌اند.

پوتین: جنگ سوریه موجب ارتقای تسلیحات روسی شده‌است

تسنیم: رئیس جمهوری روسیه گفت که به لطف تجارب به دست آمده در نبردهای سوریه، روس‌ها توانسته‌اند سامانه‌های تسلیحاتی خود را توسعه دهند.به گفته ولادیمیر پوتین، تجارب نبردهای نظامی به دست آمده در سوریه به توسعه سامانه‌های تسلیحاتی جدید این کشور کمک کرده است. پوتین با بیان اینکه تسلیحات جدید روسیه بهتر از نمونه‌های خارجی آن هستند، به طور خاص به موشک‌های بالستیک قاره‌پیمای سارمات، جنگنده سوخو-۵۷، سامانه پدافند هوایی اس-۵۰۰ و تانک آرماتا که قرار است در سال‌های آتی وارد ارتش روسیه شوند، اشاره کرد.

برگزاری تمرین های نظامی ناتو در جمهوری آذربایجان

ایرنا: تمرین های ارزیابی بالگردهای ارتش جمهوری آذربایجان در قالب برنامه امکانات عملیاتی ناتو با مشارکت متخصصان نیروی هوایی ترکیه در باکو برگزار شد.در این تمرین ها، سطح مطابقت تجهیزات و وسایل مخابراتی و نیز امکانات عملیاتی بالگردهای ارتش جمهوری آذربایجان با استانداردهای ناتو ارزیابی شد. گفتنی است روابط جمهوری آذربایجان و ناتو از سال ۱۹۹۴ ادامه دارد و دو طرف در حوزه های مختلف از جمله آموزش نظامیان آذربایجانی براساس استانداردهای ناتو، عملیات مین زدایی در برخی مناطق جمهوری آذربایجان و مشارکت در عملیات حفاظت صلح در افغانستان همکاری می کنند.

خیز «انور ابراهیم» برای نخست وزیری مالزی

ایرنا: انور ابراهیم معاون پیشین ماهاتیر محمد و سیاستمدار کهنه کار مالزیایی که در محافل سیاسی این کشور به عنوان نخست وزیر آینده مالزی مطرح است در حال طی کردن روندهای قانونی برای بازگشت به عرصه قدرت سیاسی در این کشور است.ماهاتیر محمد نخست وزیر ۹۳ ساله کنونی مالزی پیشتر اعلام کرده بود دو سال در قدرت خواهد بود و قدرت را به انور ابراهیم منتقل خواهد کرد. انور ابراهیم رئیس حزب عدالت مردم مالزی در نشستی در سنگاپور رسما طی کردن مراحل قانونی را برای بازگشت به عرصه قدرت سیاسی مورد تایید قرار داد. گفتنی است انور ابراهیم پیش از این به اتهام فساد اخلاقی در زندان بود.

برگزاری اولین اجلاس وزیران خارجه زن جهان در کانادا

ایسنا: برای نخستین‌بار نشست وزیران خارجه زن جهان در شهر مونترال کانادا برگزار شد؛ نشستی که در آن بیش از نیمی از دیپلمات‌های ارشد زن در جهان گرد هم آمدند. کریستینا فریلاند، وزیر خارجه کانادا به همین مناسبت در افتتاحیه این نشست دو روزه در مونترال گفت: زنان کلید یافتن راه حل برای چالش‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی پیش روی جوامع ما هستند. فریلاند به صورت مشترک با فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا ریاست این نشست را بر عهده داشت.

زمزمه‌ها برای استعفای «نارندرا مودی» بالا گرفت

ایسنا: نخست‌وزیر هند به دلیل موافقت با خرید جنگنده‌هایی از فرانسه که ادعای فساد مالی در آن مطرح است، با درخواست‌ برای کناره‌گیری مواجه شده است .اتهامات علیه نارندرا مودی، پس از آن بالا گرفت که فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری سابق فرانسه تاکید کرد دهلی نو در انتخاب شریک محلی اعمال نفوذ کرده است.احزاب سیاسی هند از سال ۲۰۱۶مودی را به دلیل خرید ۳۶هواپیمای “رافال” از شرکت هوانوردی “دسو” که ارزش آن ۸.۷میلیارد دلار است، تحت فشار قرار داده و معتقدند او بیش از حد بابت این هواپیماها پرداخت کرده و شفاف نبوده است.

نشست فرماندهان ارشد نظامی ۱۰۰ کشور جهان در آمریکا

ایسنا: نمایندگان بلندپایه نظامی بیش از ۱۰۰ کشور جهان در نشستی در ایالت رودآیلند آمریکا شرکت کردند تا درباره راه‌های تقویت همکاری و مقابله با چالش‌های مشترک با یکدیگر بحث و گفت‌وگو کنند. دریادار جان ریچاردسون، رئیس عملیات‌های دریایی ارتش آمریکا میزبانی این نشست تحت عنوان “بیست  و  سومین سمپوزیوم بین‌المللی قدرت دریایی” را در کالج جنگ نیروی دریایی آمریکا در شهر نیوپورت به عهده داشت. حدود ۸۰ تن از روسای نیروهای دریایی کشورهای جهان و ۲۰ تن از روسای گاردهای ساحلی کشورهای جهان در این اجلاس شرکت کردند.

پمپئو: در حال آماده سازی مجموعه‌ای از اقدامات علیه ونزوئلا هستیم

تسنیم: مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا گفت که واشنگتن در حال آماده سازی مجموعه ای از اقدامات در روزهای آینده است تا فشار بر دولت ونزوئلا را افزایش دهد.وی افزود: ما مصمم هستیم اطمینان حاصل شود که مردم ونزوئلا بتوانند حرف خود را بزنند. گفتنی است دولت ترامپ به صورت پیوسته در حال افزایش تحریمها علیه مقامات دولت نیکلاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا بوده و مدعی است که دولت وی با بازداشت و زندانی کردن سران مخالفان در حال از بین بردن دموکراسی در این کشور است.

عربستان برای اولین بار دارای مجری زن تلویزیون شد

ایسنا: یک روزنامه‌نگار عربستانی اولین مجری خانم در اصلی‌ترین بولتن خبری یک شبکه تلویزیونی دولتی این کشور شد. خانم «وئام الدخیل» روزنامه‌نگار عربستانی، با گزارش بولتن خبری ۹:۳۰شبانگاه در شبکه رسمی السعودیه، تاریخی شد. این روزنامه‌نگار در رسانه‌های اجتماعی مورد ستایش قرار گرفت و کاربران توئیتر از کارش تقدیر کرده و حضورش را نقطه‌ عطفی در این پادشاهی کاملا محافظه‌کار دانستند. وئام الدخیل پیشتر خبرنگار سی‌ان‌بی‌سی عربی و مجری شبکه تلویزیونی العرب مستقر در بحرین بود.

نخست‌وزیر انگلیس: مذاکرات برگزیت در بن‌بست است

تسنیم: نخست‌وزیر انگلیس در اظهاراتی تصریح کرد که مذاکرات بر سر خروج این کشور از اتحادیه اروپا در بن‌بست است. ترزا مِی گفت که انگلیس با احترام با اتحادیه اروپا رفتار کرده است و رفتاری مشابه را نیز انتظار دارد. وی افزود:‌ رد پیشنهاد این کشور بدون ارائه پیشنهادهای جایگزین تفصیلی، امری غیرقابل‌قبول است. وی در واکنش به رد پیشنهاد لندن از سوی اتحادیه اروپا و برای شکستن بن‌بست حاصل شده، خواهان ارائه یک پیشنهاد جایگزین از سوی اتحادیه اروپا شد.

انگلیس برای مقابله با روسیه، نیروی امنیت سایبری تشکیل می‌دهد

فارس: انگلیس قصد دارد برای مقابله با حملات سایبری بویژه از سوی کشورهایی چون روسیه، نیروی امنیت سایبری تشکیل دهد. این نیروی امنیت سایبری متشکل از ۲۰۰۰ عضو خواهد بود. وزارت دفاع انگلیس و سازمان اطلاعات دولتی بریتانیا (GCHQ) این طرح را ارائه کرده‌اند. به گفته مسئولان انگلیسی، انتظار می‌رود بیش از ۲۵۰میلیون پوند برای این نیروها هزینه شود.

نظر شما