شناسهٔ خبر: 28256540 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

آیا سایت سکه ثامن به ویروس کلاهبرداری آلوده شده است؟

اعتبار تجارت الکترونیک زیر رادیکال

روزنامه جوان

«سكه ثامن» نام سايتي است كه طي سال‌هاي گذشته با فعاليت در حوزه خريد و فروش آنلاين سكه و طلا نقدينگي قابل ملاحظه‌اي را از كاربران و مشتريان خود جذب كرده و حالا خبرهايي مبني بر ورشكستگي، كلاهبرداري، مسدود شدن حساب‌هاي بانكي مجموعه فوق و ممنوع الخروجي مدير اين سايت منتشر شده است كه اين رخداد ضمن يادآوري ماجراي موسسات مالي غير مجاز بازهم ضعف نظارت و پيشگيري از تخلفات در حوزه پولي، مالي وتجارت الكترونيك را برجسته مي‌كند

صاحب‌خبر -
«سكه ثامن» نام سايتي است كه طي سال‌هاي گذشته با فعاليت در حوزه خريد و فروش آنلاين سكه و طلا نقدينگي قابل ملاحظه‌اي را از كاربران و مشتريان خود جذب كرده و حالا خبرهايي مبني بر ورشكستگي، كلاهبرداري، مسدود شدن حساب‌هاي بانكي مجموعه فوق و ممنوع الخروجي مدير اين سايت منتشر شده است كه اين رخداد ضمن يادآوري ماجراي موسسات مالي غير مجاز بازهم ضعف نظارت و پيشگيري از تخلفات در حوزه پولي، مالي وتجارت الكترونيك را برجسته مي‌كند.
به گزارش «جوان»، با توجه به جهش بهاي ارز طي ماه‌هاي گذشته و اثر اين رويداد در قيمت سكه و طلا بازارهاي فيزيكي و غير‌فيزيكي اين حوزه با استقبال قابل ملاحظه‌اي مواجه شد به‌طوري كه بازار فيزيكي سكه و طلا و پيش‌فروش‌هاي رسمي بانك مركزي از طريق بانك ملي و كارگشايي و همچنين اوراق گواهي پيش‌خريد سكه در بورس كالا رونق قابل ملاحظه‌اي را تجربه كرد در اين ميان سايت‌هايي چون سكه ثامن كه در حوزه خريد و فروش سكه و طلا در فضاي مجازي مبادرت ورزيده و امكان معاملات خرد مثقالي را نيز براي كاربران فراهم آورده بودند به شكل‌گيري بازار ثانويه خريدو فروش سكه و طلا و حتي سرمايه‌گذاري در حوزه صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري در 24ساعت شبانه روز منتج شدند و كاربران زيادي را جذب كردند كه خبرهاي غير‌رسمي گردش مالي اين بازار ثانويه موجود سكه و طلا را 15هزار ميليارد تومان عنوان مي‌كنند.
تجارت الكترونيكي سكه و طلا
حال اين پرسش مطرح مي‌شود كه بازار ثانويه خريد و فروش سكه در سايت مذكور با فعاليت چندين ساله سايتي مجاز و متشكل در فضاي اقتصادي و تجارت الكترونيك كشور به شمار مي‌آمد يا اينكه به دليل ضعف نظارت در حوزه پولي، مالي و تجارت الكترونيك بازار ثانويه الكترونيكي خريد و فروش طلا و سكه مورد سوءاستفاده و كلاهبرداري قرار گرفته است كه اين بار در صورت سوء‌استفاده از اين نهاد مالي فعال در حوزه تجارت الكترونيك، وزارت ارتباطات به شرط آنکه زیرساخت و امنیت لازم را برای تجارت الکترونیک فراهم کرده باشد، بايد از نهادهاي نظارتي در حوزه پولي، مالي و تجارت الكترونيك (وزارت صمت ) شكايت مجدانه كند زيرا تجارت الكترونيك نقش اساسي در آينده اقتصاد ايران بازي خواهد كرد كه بازي با حيثيت تجارت الكترونيك و امنيت اين نوع معاملات عملا آينده اقتصاد ايران را دچار مخاطره جدي مي‌كند زيرا با انتشار اخباري از اين دست ريسك معاملات الكترونيكي بسيار تشديد مي‌شود.
شركت بازرگاني آريو پرگاس آيلين با عنوان «سكه ثامن» كه از سال ۹۵ فعاليت خود را در زمينه مركز معاملات سكه و طلاي آب‌شده، معاملات حواله شنبه‌اي طلا، معاملات جهاني اونس طلا و... به صورت مجازي آغاز كرده و در حال فعاليت بوده اخيراً با عدم پاسخگويي به كاربران، مشكلاتي را براي گروهي از مردم ايجاد كرده است. ماجرا از اين قرار است كه تعدادي از مردم با توجه به تبليغات سايت سكه ثامن، به صورت آنلاين به خريد و فروش سكه مشغول بودند ولي چند روزي است كه اين افراد امكان برداشت وجوه سرمايه‌گذاري خود را از سكه ثامن ندارند.
اعلام ورشكستگي
سكه ثامن بعد از تشديد نگراني‌ها در بين سرمايه‌گذاران خود طي روز‌هاي گذشته كه به مناسبت عزاداري محرم تعطيلات بود رسماً اعلام ورشكستگي كرد و نوشت: «به اطلاع مي‌‌رساند بنا به استفاده كاربران و تريدرها از روبات‌‌هاي غيرمجاز و همچنين كارمند ثامن كه به نام شوهر خود معامله مي‌‌كرد به مبلغ ۵۰۰ ميليون تومان و. . . . . . . . . به مبلغ ۵۰۰ ميليون تومان و سودهاي غير متعارف كاربران كه به وسيله روبات‌‌ها و اتورفرش استفاده شده است، به اطلاع مي‌‌رساند سكه ثامن ورشكستگي خود را اعلام مي‌‌نمايد و از امروز فقط كاربران مي‌توانند پول‌‌هاي خود را بدون دريافت سودهاي غير‌متعارف، ثبت درخواست نمايند. كاربران امروز مهلت دارند موجودي خود را به فروش رسانده و درخواست واريز نمايند».
مراجعه به سايت سكه ثامن در روزهاي قبل نشان مي‌داد كه اين شركت نمـاد اعتمـــــاد الكتـرونيـكي كسب و كارهاي اينترنتي را گويا از مركز توسعه تجارت الكترونيكي وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت ايران اخذ كرده است و شايد به همين دليل هم بوده كه مردمي كه سرمايه‌هاي خود را در اختيار اين شركت قرار داده بودند، اطمينان داشتند اين شركت حداقل تأييد شده و داراي مجوز است.
البته نماد اعتماد الكترونيكي اين شركت طي روزهاي اخير حذف شده است از سوي ديگر اين شركت در قسمت مجوزهاي خود اعلام كرده از اتحاديه طلا و جواهر نيز مجوز فعاليت دريافت كرده است درحالي كه محمدولي رئيس اين اتحاديه از عدم اعطاي هر گونه مجوزي به اين شركت خبر داده است.
همانطور كه از وزارت صمت انتظار مي‌رفت به مردم درباره جعلي بودن نماد سكه ثامن هشدار دهد، قطعاً از اتحاديه طلا نيز اين انتظار وجود داشت كه قبلاً به مردم هشدارهاي لازم نسبت به اين شركت داده شود نه اينكه بعد از بالاگرفتن هياهو پيرامون اين شركت رئيس اتحاديه اعلام كند كه از حدود دو ماه قبل اخطارهايي از سوي اتحاديه طلا و جواهر درباره قطع فعاليت اين شركت داده شد.
تبليغات گسترده در رسانه‌هاي خبري
اين شركت با تبليغ در برخي رسانه‌هاي خبري سعي در جلب اعتماد بيشتر مردم از طريق اين رسانه‌ها داشته و تبليغاتي با اين مضمون منتشر كرده است: «مركز سكه و طلاي ثامن به‌ عنوان بزرگ‌ترين و به‌روزترين مركز خريد و فروش آنلاين طلا در ايران شناخته شده است.
سرمايه‌گذاران مي‌توانند بدون هيچ‌گونه نگراني‌ای نسبت به سرمايه‌گذاري در اين مركز اقدام كنند، زيرا اين مركز فعاليت خود را با مجوزهاي معتبر و رسمي از جمله پروانه كسب و پروانه كسب الكترونيكي و نماد اعتماد الكترونيكي و نماد ثبت در رسانه‌هاي ديجيتال آغاز كرده و داراي گواهي اس‌اس‌ال براي امنيت كاربران است؛ همچنين طلاي ثامن داراي تنديس مديريت عملكرد در سنجش جهاني در زمينه طلا و جواهر و سنگ‌هاي زينتي است.
يكي از مزيت‌هاي سيستم معاملات آنلاين سكه و طلاي ثامن اين است كه سرمايه‌گذاران به صورت ۲۴ ساعته مي‌توانند به خريد و فروش بپردازند. سامانه طلاي ثامن توانسته است اين امكان را براي كاربران خود به وجود آورد كه بتوانند طلا، سكه و اونس طلاي خود را به صورت حضوري نيز دريافت كنند كه اين امر براي اولين بار در ايران و در بين سامانه‌هاي معاملاتي صورت مي‌گيرد.
بانك مركزي واكنش نشان دهد
گويا به مشتريان سايت سكه ثامن اعلام شده است كه حساب‌ها از طرف بانك مركزي مسدود شده و كاربران بايد براي دريافت پول خود صبر كنند. در شرايطي كه هنوز برخي از مالباختگان موسسات غير مجاز مدعي هستند كه پول‌هاي خود را دريافت نكرده‌اند، هنوز بانك مركزي واكنشي به سرنوشت سكه ثامن نشان نداده است و بايد منتظر ماند و ديد كه سرانجام اين شركت و مشتريان آن چه خواهد شد و هنوز مشخص نيست كه مي‌توان براي آنها عبارت مالباخته را به كار برد يا خير. . .
البته سرهنگ تورج كاظمي، رئيس پليس فتاي تهران با اشاره به پرونده شركت سكه ثامن، گفته است: پرونده شركت تجارت الكترونيك ثامن يا همان «سكه ثامن» در مراحل تحقيقات اوليه خود بوده و چند نفر شاكي هم دارد.
رئيس پليس فتاي تهران افزود: اگر فردي شكايتي در اين خصوص دارد بايد در دادسراي جرائم رايانه‌اي شكايت خود را مطرح كند تا پرونده آنها براي رسيدگي در دستور كار قرار گيرد. موضوع اين سايت در حال بررسي است و اميدواريم پس از احضار گردانندگان سايت مذكور وضعيت آن مشخص شود.

نظر شما