شناسهٔ خبر: 28256519 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

اصرار نماینده آمریکا در امور ایران بر بستن «پیمان» با ایران

نماینده آمریکا در امور ایران در مصاحبه‌ای گفته است واشنتگتن آماده است یک پیمان رسمی و پایدار با ایران ببندد اگر مقام‌های ایران حاضر باشند درباره کلیت تهدید‌هایی که از جانب ایران می‌آید' مذاکره کنند.

صاحب‌خبر -
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو، برایان هوک نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران در مصاحبه با بی بی سی گفته آمریکا حاضر است یک پیمان رسمی و پایدار با ایران ببندد اگر مقام‌های ایران حاضر باشند درباره کلیت 'تهدید‌هایی که از جانب ایران می‌آید' مذاکره کنند.

این مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به این سوالی مبنی بر اینکه، که چنین "پیمان"ی چه تفاوتی با توافق هسته‌ای ایران دارد؟، می‌گوید: "برجام اصلا یک توافق هم نبود. یک برنامه اقدام بود. همان‌طور که من به‌طور غیرعمومی از خود جواد ظریف، وزیرخارجه ایران هم شنیده‌ام که این را گفت. "

هوک می‌گوید یک پیمان بین دو کشور، "پایدارتر و تقریبا دائمی" است.

برای تایید یک پیمان بین آمریکا و یک کشور یا نهاد خارجی دیگر لازم است که کنگره ایالات متحده آن را تصویب کند.

نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران گفت: با توجه به ۱۲ شرط که وزیر خارجه آمریکا قبلا برای ایران اعلام کرده "اگر آن‌ها شروع کنند رفتارشان را تغییر دهند، می‌توانیم مذاکره را آغاز کنیم. مذاکره‌ای که به یک پیمان رسمی منجر می‌شود. چون ما فکر می‌کنیم یک توافق لازم داریم که طیف کامل رفتار‌های تهدید‌های ناشی از ایران را در بر بگیرد، و یک برنامه اقدام مشترک، ناکافی است. "

این مشاور ارشد وزیرخارجه آمریکا گفت: این ۱۲ شرط، منعکس‌کننده اجماع جهانی تا قبل از برجام است. به گفته هوک، "برجام، آن اجماع جهانی را فرسود. "

وی هم‌چنین در واکنش به حرف اخیر جان کری، وزیر خارجه سابق آمریکا، که گفته بود دولت دونالد ترامپ در واقع در پی تغییر حکومت در ایران است، بار دیگر گفت که موضع رسمی دولت آمریکا، سیاست تغییر حکومت در ایران نیست بلکه هدف "تغییر در رفتار رژیم" است.

برایان هوک گفت: آمریکا "از مردم ایران و از اشتیاقشان به شیوه بهتری برای زندگی حمایت می‌کند". آینده ایران به مردم ایران بستگی دارد. "

برایان هوک که تا قبل از تصمیم دونالد ترامپ به خروج از برجام، از طرف آمریکا با هم‌پیمان‌های اروپایی درباره "اصلاح" برجام مذاکره می‌کرد، گفت: اختلاف کنونی بین آمریکا و اروپا درباره ایران را "رسانه‌ها بزرگ نشان می‌دهند".

این مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در امور ایران افزود: "وقتی به رفتار خصمانه دریایی ایران نگاه کنیم، تهدیدهایش برای بستن تنگه هرمز، حمله‌های سایبری‌اش، حمایتش از تروریسم، کشور‌های زیادی هستند که آن‌ها هم درباره تهدید‌هایی که از ایران ناشی می‌شود، ارزیابی مشابه ما را دارند؛ و ما داریم خیلی نزدیک با هم‌پیمانان اروپایی‌مان و کشور‌های دیگر همکاری می‌کنیم تا به طیفی از اقدامات ایران بپردازیم که از توافق هسته‌ای برجام بیرون مانده بود؛ و ما از رای‌زنی‌هایی که داریم، خیلی راضی هستیم. "

وی درباره این‌که اگر ایران حاضر به مذاکره نشود، آمریکا چه طرحی در نظر دارد، گفت: "من مشغول این مفروضات نمی‌شوم. ایران می‌داند ما در پی چه تغییری در رفتارشان هستیم؛ و آن‌ها هم‌چنین درک می‌کنند ما حاضر ایم چه چیز‌هایی بدهیم در عوض این‌که رژیم شروع کند مثل یک کشور عادی رفتار کند. "

نظر شما