شناسهٔ خبر: 28256267 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

سردار صفوی: بدون جمهوری اسلامی‌، هیچ امنیتی در منطقه پایدار نمی‌ماند

صاحب‌خبر -
سرویس سیاسی – اجتماعی: دستیار و مشاور عالی فرماندهی کل قوا با بیان این که جمهوری اسلامی یک وزن ژئوپلیتیکی برتر است، تاکید کرد: قدرت دفاعی جمهوری اسلامی نسبت به کشورهای اسلامی برتری دارد و می‌تواند بر صلح مبتنی بر عدالت در منطقه اثرگذار باشد.

سردار سیدیحیی صفوی در همایش «شنبه‌های انقلاب» که با موضوع اقتدار دفاعی در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد با بیان این که رژیم منحوس پهلوی پس از کودتای ۲۸مرداد به طور کامل وابسته به آمریکا شد،تاکید کرد: ارتش پهلوی در سطوح مختلف راهبردی، عملیاتی و تاکتیکی تابع سیاست‌های آمریکا بود و ما یک ارتش ملی نداشتیم و ارتش ما تابع سیاست‌های منطقه‌ای آمریکا در جهت محدودسازی شوروی عمل می‌کرد.

به گزارش فارس، وی افزود: ارتش ایران مأموریت داشت تا نگذارد شوروی‌ها به آب‌های خلیج فارس دسترسی پیدا کنند و عملیات تأخیری انجام دهند تا مانع تسلط شوروی بر منابع نفتی خلیج فارس شود.

صفوی گفت: تدوین دکترین را در نیروی هوایی انجام می‌دادند و حتی کتب آموزش‌های نظامی را در سطح نیروی دریایی و هوایی آمریکایی‌ها تدوین می‌کردند‌.

مشاور عالی فرماندهی کل قوا با بیان این که ایران حلقه واسطه‌ای برای آمریکا در منطقه و حافظ امنیت آمریکا و اسراییل در منطقه بود، تاکید کرد: رژیم شاه تنها کشوری بود که به اسراییل نفت خام فروخت. ایران، ایالت ۵۱و ۵۲آمریکا بود ولی بعد از انقلاب از حکومتی وابسته تبدیل به حکومتی مستقل شد.

وی افزود: ایران اکنون پس از سپری شدن ۴۰سال از انقلاب تبدیل به قدرتی منطقه‌ای شده است و از خلیج فارس تا مدیترانه گسترش یافته و عمق دفاع استراتژیک ایران به مناطق اطرافی رسیده است.

وی با یادآوری این که امروز قدرت نفوذ ایران از دریای خزر و خلیج فارس تا دریای مدیترانه گسترش پیدا کرده است، افزود: ما دیگر تابع سیاست‌های بیگانگان و اجانب نیستیم.

صفوی افزود: در کنار ارتش از آنجایی که حضرت امام، آمریکا را ظرفیت تهدید می‌دید یک نیروی انقلابی به نام سپاه را به وجود آورد و در حقیقت دو نیروی نظامی در کشور تشکیل شد.

مشاور عالی فرماندهی معظّم کل قوا افزود: سپاه و ارتش در هشت سال دفاع مقدس، توانستند در برابر تنها ائتلاف دوران جنگ سرد که متشکل از آمریکا، شوروی، کشورهای اروپایی و عربی و حتی آفریقایی بود، به پیروزی بزرگی که حافظ استقلال و تمامیت ارضی ایران بود دست پیدا کنند و مکتب مقاومت را به وجود آورند. نه فقط توانستند از ایران حفاظت کنند، بلکه این مکتب به مناطق اطراف هم سرایت کرد.

وی با بیان این که جمهوری اسلامی امروز به عنوان یک وزن ژئوپولیتیکی برتر، به عنوان الگویی از حکومت مردم‌سالاری دینی به سر می‌برد،افزود: قدرت دفاعی ایران نسبت به کشورهای همسایه برتری دارد و می‌تواند در صلح پایدار مبتنی بر عدالت، در این منطقه تاثیرگذار باشد.

صفوی با تأکید بر این که جمهوری اسلامی، پس از پیروزی انقلاب توانست ائتلاف آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها و برخی کشورهای عربی را برای راه اندازی گروه‌های تکفیری و تروریستی با شکست مواجه و امنیت را به درخواست دولت‌های سوریه و عراق ایجاد کند، تاکید کرد: ایران با شرکای راهبردی خود توانسته است منطقه را به سمت آرامش و امنیت سوق بدهد؛ بدون جمهوری اسلامی ، هیچ امنیت و صلحی در منطقه پایدار نخواهد بود.

مشاور عالی فرماندهی کل قوا تاکید کرد: ایران در پی تأمین امنیت پایدار در منطقه است و آمریکایی‌ها هم مجبور به ترک منطقه غرب آسیا هستند. آمریکایی‌ها مجبورند از شرق رودخانه فرات در سوریه، از افغانستان و از عراق عقب‌نشینی کنند.

وی افزود: این قدرتی است که ایران به دولت‌ها و ملت‌های منطقه آموخته است که بدون حضور آمریکایی‌ها و با مشارکت ملت‌های منطقه، امنیت خلیج فارس و منطقه غرب آسیا قابل تامین شدن است.

جهاد خودکفایی در نداجا

همچنین در این مراسم معاون هماهنگ کننده ارتش گفت: نیروی دریایی ایران به ۳۰کشور جهان در بحث امنیت منطقه کمک کرده است.

امیر دریادار حبیب الله سیاری افزود: بنا بر فرمان امام و رهبری، جهاد خودکفایی در ارتش پایه گذاری شد و ما از ساخت قطعات آغاز کردیم.

وی با بیان این که نام ناوشکن‌های بومی نیروی دریایی ارتش به نام قله‌های کشور نامگذاری شده است، اظهارداشت: تا سال ۸۶ اصلا زیردریایی نداشتیم و امروز در حال حرکت به سمت ساخت زیردریایی‌های سنگین هستیم. حتی اگر پشتیبانی‌های لازم بشود، می توانیم در عرصه دریایی پاسخگوی نیازهای خود باشیم.

سیاری با یادآوری این که ما به ۳۰کشور جهان در بحث امنیت منطقه کمک کرده‌ایم،افزود: ما برای نخستین بار از سوئز عبور کردیم و در لاذقیه پهلو گرفتیم. یعنی از کنار سواحل رژیم صهیونیستی گذشتیم و به ایستگاه‌های این رژیم اصلا پاسخ ندادیم.

معاون هماهنگ کننده ارتش گفت: ناوگان دریایی مابه سواحل چین هم رسید و برخلاف پیش‌بینی آمریکایی‌ها به غرب اقیانوس اطلس هم رفتیم.

وی اظهارداشت: ما مجاز هستیم در هرجای جهان که نامش آب‌های بین المللی است طبق قوانین بین المللی حضور یابیم. ما پس از انقلاب در عرصه دفاعی در دریا زیر صفر بودیم اما اکنون در اوج قدرتیم.

فرمانده سابق نیروی دریایی ارتش گفت: هیچ کشوری برای ما تعمیر زیردریایی سنگین انجام نمی‌داد. رهبر انقلاب در یک بازدید به ما گفتند زیردریایی سنگین را تعمیر کنید، گفتیم که کشورهای صاحب تجهیزات با ما همکاری نکردند ، ایشان جواب دادند «به درک که کمک نکردند، خودتان تعمیر کنید» و امروز ما به این توانایی رسیده‌ایم.

برچسب‌ها:

نظر شما