شناسهٔ خبر: 28256255 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

ساخت ایستگاه‌های تحقیقاتی در ماه و مریخ:

معماری آینده ماه و مریخ با اوریگامی

سیناپرس: طرح‌های معماری آینده برای ساخت سکونتگاه‌های هوشمند انسان و ایستگاه‌های تحقیقاتی در ماه و سیاره مریخ، با استفاده از هنر اوریگامی و منسوجات با کارآیی بالا، تسهیل می‌شود.

صاحب‌خبر -

آزمایش‌ میدانی نمونه اولیه طرح اوریگامی در پروژه MoonMars همزمان با برگزاری کنگره علوم سیاره‌ای اروپا (EPSC 2018) که از تاریخ 16 تا 21 سپتامبر در برلین (آلمان) برگزار شد، مورد بررسی قرار گرفت.

پروژه MoonMars، همکاری مشترک میان گروه بین‌‌المللی کاری اکتشافات ماه (ILEWG)، مرکز فناوری و تحقیقات فضایی اروپا وابسته به آژانس فضایی اروپا (ESA-ESTEC) و استودیو معماری Samira Boon است.

محققان در این پروژه تلاش می‌کنند تا اوریگامی (هنر کاغذ و تا) را در فرآیندهای دیجیتالی بافندگی برای ایجاد ساختارهای پیچیده مورد استفاده قرار دهند.  در نهایت، این ساختارهای پیچیده با حجم بسیار کم و فشرده، به راحتی به فضا منتقل شده و می‌تواند برای ساخت سکونتگاه یا ایستگاه‌های فضایی در ماه یا مریخ مورد استفاده قرار بگیرد.

در محیط خشن فضا، استفاده از منسوجات با کارآیی بالا و ساختار انعطاف‌پذیر اوریگامی، مزایایی معماری منحصربه‌فردی به همراه دارد. شکل زاویه‌دار ساختارهای اوریگامی بدین معناست که احتمال برخورد خرده شهاب‌سنگ‌ها با سطوح در زاویه 90 درجه کاهش پیدا کرده و از فضانوردان مستقر در سکونتگاه، محافظت می‌کند.

همچنین پنل‌های خورشیدی تعبیه‌شده در ساختارهایی با قابلیت تغییرشکل می‌تواند براساس موقعیت خورشید، تغییر وضعیت داده و حداکثر انرژی خورشیدی ممکن را جذب کند. ساختار اوریگامی سکونتگاه‌های فضایی از قابلیت تغییر شکل برخوردار بوده و می‌تواند جهت تغییر روشنایی داخلی و شرایط آب و هوایی مورد استفاده قرار بگیرد.

دکتر آنا سیتنیکووا (Anna Sitnikova)، مدیر پروژه MoonMars تأکید کرد: سازه‌های اوریگامی ساخته شده از منسوجات با کارآیی بالا می‌تواند به اشکال مختلف تا شده و سپس مورد استفاده قرار بگیرد. این سازه‌ها طول عمر بالایی داشته و از انعطاف‌پذیری مناسبی برای استفاده مجدد در پروژه‌های فضایی در پیکربندی‌ها و اندازه‌های مختلف برخوردار هستند.

در ادامه آزمایش نمونه اولیه تونل ورودی در آوریل 2018 و کنگره اخیر EPSC 2018، دور جدید آزمایش‌ها برای ژوئن 2019 در مرکز فضایی سوئیس برنامه‌ریزی شده است. در سپتامبر 2019 (شهریور 98) نیز محققان با سفر به ایسلند، کارآیی این سیستم را ارزیابی می‌کنند.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: phys.org

لینک کوتاه

نظر شما