شناسهٔ خبر: 28255360 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

نخست وزیر ایتالیا با روحانی دیدار می کند

سفیر ایتالیا در سازمان ملل در نشستی با خبرنگاران از دیدار دوجانبه میان نخست وزیر این کشور با حسن روحانی خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران؛ 'جوزپه کونته' نخست وزیر ایتالیا که در روزهای آینده برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل راهی نیویورک می شود، با حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان دیدار و گفت وگو خواهد کرد.

خانم 'ماریا انجلا زاپیا' سفیر ایتالیا در سازمان ملل در نشستی با خبرنگاران از دیدار دوجانبه میان نخست وزیر این کشور با حسن روحانی خبر داد. 

وی گفت: کونته روزهای سه شنبه و چهارشنبه 25 و 26 سپتامبر برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل عازم نیویورک می شود. یکی از برنامه های مهم سفر نخست وزیر ایتالیا به نیویورک، دیدار دوجانبه با روحانی خواهد بود. 

'جووانی کاستلانتا' سفیر اسبق ایتالیا در ایران و رئیس پیشین بیمه صادراتی 'ساچه' چندی پیش در مقاله ای که در روزنامه 'ایل فولیو' با عنوان 'ایتالیا، تسهیل کننده فشردن دست ها بین آمریکا و ایران ' منتشر شد، نوشت: در پایان ماه سپتامبر (مهرماه) رهبران جهان برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک گردهم می آیند و چشم جهانیان خیره به دونالد ترامپ و عملکرد غیرمعمول وی خواهد بود که عملأ دیپلماسی آمریکا را دگرگون کرده است. رفتار ' زمخت' ترامپ شاید برای وی موفقیت هایی به همراه آورده باشد اما بدون تردید باعث افزایش تنش در صحنه بین الملل و بازگشت به منازعاتی شده که به نظر می آمد حل شده باشد که بزرگترین آنها، به ایران مربوط می شود. 

در ادامه این مقاله آمده است: خصومتی که ترامپ از ابتدای روی کار آمدنش در قبال ایران نشان داده باعث از بین رفتن پیشرفت های مهمی شده که در پی توافق هسته ای و بازگشت تدریجی تهران به دامن جامعه بین الملل حاصل شده بود. تحریم های جدید آمریکا علیه ایران باعث انزوای دوباره آن کشور شده که در نهایت و به صورت غیرمستقیم به زیان کشورهای غربی از جمله ایتالیا نیز تمام خواهد شد که در پی احیای همکاری های اقتصادی و سرمایه گذاری در ایران هستند. 

اجلاس نیویورک می تواند به دستگاه های دیپلماسی آمریکا و ایران نخستین فرصت را برای کار کردن بر روی 'دست دادن' بین دو رئیس جمهوری ارائه دهد. چنین اقدام تاریخی می تواند در مرحله بعدی به توافقی منجر شود که ثبات سیاسی را تا حدودی به خاورمیانه بازگرداند. 

اروپا تاکنون در قبال اراده آمریکا برای از بین بردن توافق هسته ای، که خود از امضاکنندگان آن بوده، احتیاط و نرمش فراوانی از خود نشان داده است. ایتالیا هنوز می تواند در این بازی برای خود جایی پیدا کند و با توجه به مناسبات تاریخی و اقتصادی، در قالب تسهیل کننده روابط بین ایران و آمریکا ظاهر شود. 

انتهای پیام

نظر شما