شناسهٔ خبر: 28254058 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

ادامه جنگ تجاری آمریکا و چین پکن مذاکرات تجاری با واشنگتن را رها کرد

با تشدید جنگ تجاری بین آمریکا و چین، پکن مذاکرات جدید تجاری خود با واشنگتن را هم لغو کرد. آمریکا پیش از این اقدام چین، ارتش این کشور را هم تحریم کرده بود.

صاحب‌خبر -
سرویس خارجی-

چند ماهی است که جنگ تجاری آمریکا و چین با فرمان ترامپ رسما آغاز شده است. بهانه ترامپ برای شروع این جنگ، کسری ترازی تجاری آمریکا در برابر چین است که  سال گذشته به رقم بی‌سابقه ۳۷۵ میلیارد دلار رسید و به نوشته آسوشیتدپرس، این موضوع آتش خشم دونالد ترامپ را شعله‌ور کرده است.
 ترامپ در واکنش به همین مسئله تعرفه‌های جدید را از چندی پیش علیه کالاهای چین اعمال کرده است. اجرای تعرفه‌های جدید آمریکا بر شماری از کالاهای وارداتی از چین از بامداد جمعه ۱۵ تیرماه آغاز شد که بر اساس آن دولت آمریکا تعرفه برخی کالاهای وارداتی از چین را، که ارزش آنها به ۳۴ میلیارد دلار می‌رسد، به ۲۵ درصد رساند. به دنبال آن آمریکا چندین بار کالاهای چینی را مشمول تعرفه‌های سنگین خود قرار داده که آخرین مورد آن سه‌شنبه هفته قبل بود. دونالد ترامپ در این روز تعرفه‌های 10 درصدی را علیه 200 میلیارد دلار واردات کالاهای این کشور وضع کرد. ترامپ همچنین با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد اگر چین به تعرفه گمرکی جدید واکنش نشان دهد. وی به سرعت بر واردات ۲۶۷ میلیارد دلار دیگر از محصولات چینی مالیات گمرکی اعمال خواهد کرد! ترامپ جمعه شب نیز  در تجمع انتخاباتی نامزد جمهوریخواه در میسوری بار دیگر این تهدید را تکرار کرد و گفت هنوز گلوله دارد!
در واکنش به این مسئله چینی‌ها نیز بیکار ننشستند و دولت این کشور دور جدید مذاکرات تجاری با آمریکا را لغو کرد. این کشور همچنین سفر «لیو هو» معاون نخست‌وزیر خود را به واشنگتن که قرار بود هفته آینده انجام شود لغو کرد. روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از «منابع آگاه» اعلام کرده هیئت چینی قرار بود پیش از لیو هو به واشنگتن سفر کنند، اما این سفر لغو شد. پکن هفته گذشته هم اعلام کرده بود از روز دوشنبه تعرفه گمرکی جدیدی بر 60 میليارد دلار واردات آمریکایی اعمال خواهد کرد. این واکنشی به تصمیم دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا است که بر 200 میلیارد دلار وارادت چینی به آمریکا تعرفه گمرکی اعمال کرده است.
تحریم‌های نظامی
 تحریم ها و اعمال تعرفه های جدید آمریکا علیه چین به حوزه نظامی نیز کشیده شده است. دولت آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد تحریم‌های جدیدی را علیه شورای نظامی مرکزی چین، مقامات ارشد آن و شرکت «راس آبارون اکسپورت» روسیه به‌خاطر خرید هواپیماهای روسی و سامانه موشکی «اس-400» اعمال کرده است. آمریکا همچنین 22 شخصیت حقیقی و حقوقی روسی را که به‌ عقیده مقامات واشنگتن، به بخش دفاع و اطلاعات روسیه مرتبط هستند، به فهرست تحریم‌های قبلی خود اضافه کرده است. دولت آمریکا همچنین تهدید کرده غیر از چین در مورد سایر مشتریان تسلیحات روسیه نیز تحریم‌های مشابهی وضع خواهد کرد. روسیه در واکنش به این مسئله  واشنگتن را به در پیش گرفتن روش‌های ناعادلانه و اعمال فشار برای بیرون راندن روسیه از بازار بین‌المللی تسلیحات متهم کرد. دولت چین نیز  از واشنگتن خواست این تحریم ها را لغو کرده و یا «عواقب آن را بپذیرد». سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: «اقدام دولت آمریکا اصول اساسی روابط بین‌المللی و مناسبات بین دو کشور و نیروهای مسلح دو کشور را به شدت نقض کرده است. ما از آمریکا می‌خواهیم که بلادرنگ این اشتباه را تصحیح کرده و تحریم‌ها را لغو کند، در غیر اینصورت آمریکا باید عواقب آن را بپذیرد.»

نظر شما