شناسهٔ خبر: 28253194 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

محکومیت گسترده حمله تروریستی اهواز از سوی دولت‌ها، نهاد‌ها و شخصیت‌های سیاسی جهان

حادثه تروریستی امروز در اهواز واکنش شدید بسیاری از دولت‌ها، نهاد‌ها و شخصیت‌های سیاسی جهان را به این اقدام ددمنشانه به دنبال داشته است.

صاحب‌خبر -

محکومیت گسترده حمله تروریستی اهواز از سوی دولت‌ها، نهاد‌ها و شخصیت‌های سیاسی جهانبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، حمله تروریستی اهواز که به شهادت دست‌کم 25 تن از هموطنانمان و مجروح شدن ده‌ها نفر منجر شد، واکنش شدید بسیاری از دولت‌ها، نهادها و شخصیت‌های سیاسی جهان را به دنبال داشته است.

جنبش حزب‌الله لبنان شامگاه شنبه با صدور بیانیه‌ای، حمله تروریستی اهواز را به شدت محکوم کرد. حزب‌الله در این بیانیه تأکید کرد: «دستانی شیطانی و خبیث» در پشت این اقدام جنایتکارانه وجود دارد تا به امنیت و ثبات جمهوری اسلامی ایران ضربه بزند. جنبش حزب‌الله لبنان افزود: این اقدام تروریستی پاسخ مستقیم و آشکار به پیروزی‌های بزرگی است که محور مقاومت به دست آورده است. این اقدام، ادامه اشکال دیگری از جنگ‌هایی است که آمریکا و هم‌پیمانان آن انجام می دهند.

به نقل از آرمن پرس، آرمن سرکیسیان، رئیس‌جمهور ارمنستان، در پیامی به حسن روحانی، همتای ایرانی خود، ضمن محکوم کردن حمله تروریستی اهواز، شهادت جمعی از هموطنانمان را در این حادثه به دولت و مردم ایران تسلیت گفت. 

نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان، نیز در پیامی به روحانی ضمن ابراز همدردی با خانواده‌ها و بستگان شهداء افزود: بسیار غم‌انگیز است که اطلاع یافتیم در حمله تروریستی شهر اهواز شمار زیادی کشته و زخمی شده‌اند. چنین اقدامات غیرانسانی بار دیگر این باور ما را تأیید می‌کند که برای مبارزه با شرارت جهانی همه باید با هم متحد باشیم.

به نقل از المیادین، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در گفتگو با حسن روحانی همتای ایرانی خود شهادت شماری از هموطنانمان را در حمله تروریستی صبح امروز در اهواز تسلیت گفت.

پوتین همچنین در این گفتگوی تلفنی با بیان اینکه «آنچه در اهواز رخ داد بار دیگر ضرورت مبارزه با تمام مصادیق تروریسم را یادآور شد» تاکید کرد: مسکو برای تقویت همکاری با تهران در زمینه مبارزه با تروریسم آمادگی دارد.

به نقل از شبکه تلویزیونی المسیره، دفتر سیاسی جنبش انصار الله یمن حمله وحشیانه به مراسم رژه نظامی در اهواز ایران را محکوم و اعلام کرد حمله اهواز اقدامی بزدلانه از سوی برخی از کشورهای منطقه است که حول محور آمریکا می چرخند. این حمله نتیجه ای جز ضرر و زیان بیشتر برای آنان به همراه ندارد.

وزارت خارجه عمان با انتشار بیانیه ای بر مخالفت این کشور با هر نوع تروریسم و خشونت در هر زمان و مکان با هر انگیزه و علتی که باشد، تاکید کرد. وزارت خارجه عمان در صفحه توئیتر خود نوشت: پادشاهی عمان حمله تروریستی مسلحانه امروز به رژه نظامی در شهر اهواز را به شدت محکوم می کند.

بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، حمله تروریستی به رژه نظامی اهواز را به دولت و ملت ایران تسلیت گفت. در پیام تسلیت بشار اسد به آقای روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران آمده است: ضمن تقدیم تسلیت قلبی خود و مردم سوریه به جنابعالی و ملت ایران، این حمله جنایتکارانه، بزدلانه و تروریستی را محکوم می کنم.

بشار اسد در پیام خود با اشاره به اینکه ملت ایران، این حادثه را پشت سر خواهد گذاشت، تاکید کرد: سوریه با همه امکانات و نیرو در برابر این اعمال تروریستی در کنار دولت و ملت ایران است.

به نقل از شبکه ماهواره ای الغدیر، مجلس نمایندگان عراق در بیانیه ای، حمله تروریستی به رژه نیروهای مسلح ایران در شهر اهواز را محکوم کرد.

در این بیانیه که از سوی «حسن کریم الکعبی»، نائب اول رئیس پارلمان عراق منتشر شده، آمده است: «ما حمله ای را که صبح امروز نیروهای ارتش و سپاه پاسداران ایران را در زمان رژه ای نظامی در شهر اهواز، واقع در جنوب غرب ایران هدف قرار داد، محکوم می کنیم».

به نقل از خبرگزاری آناتولی، وزارت خارجه ترکیه با انتشار بیانیه ای، حمله تروریستی امروز در اهواز را به شدت محکوم کرد.

در بیانیه وزارت خارجه ترکیه آمده است: «ما به شدت این حمله تروریستی فجیع را محکوم می کنیم. ما از خداوند برای کسانی که جان خود را از دست دادند، رحمت و برای مجروحان شفای عاجل آرزو می کنیم. ما به دولت و ملت ایران تسلیت عرض می کنیم».

وزارت خارجه پاکستان نیز در بیانیه‌ای ضمن محکومیت این حمله تروریستی، با مردم و دولت ایران ابراز همدردی کرد.

عمار الحکیم، رئیس جریان حکمت ملی عراق، نیز حمله تروریستی امروز شنبه به رژه نظامی در اهواز را محکوم و تصریح کرد ایران و عراق در مبارزه با تروریسم در یک‌ جبهه قرار دارند. عمار الحکیم همچنین تأکید کرد: نیاز مبرم منطقه وبه ویژه کشورهای آسیب دیده از این آفت، همکاری مستمر امنیتی و اطلاعاتی به منظور براندازی طرح های ضدی انسانی دشمنان است تا امنیت و ثبات منطقه چه در حال حاضر و چه در آینده حفظ شود.

وزارت خارجه لبنان نیز حمله تروریستی به رژه نظامی در اهواز را محکوم و با دولت و مردم ایران اعلام همبستگی کرد.

کاربران لبنانی‌ توئیتر نیز در واکنش به حمله تروریستی امروز در اهواز و برای همدردی با مردم ایران، با ساختن هشتگ «#سلام_لإیران_من_لبنان» و به اشتراک گذاشتن گسترده این هشتگ، آن را به داغ‌ترین موضوع توئیتر در لبنان (ترند) تبدیل کردند.

جنبش توحید اسلامی در لبنان ضمن محکومیت حمله تروریستی امروز به رژه نظامی در اهواز اعلام کرد: این اقدام تروریستی پس از شکست پروژه تحریم ظالمانه اقتصادی و در تلاشی برای برهم زدن امنیت وثبات ایران صورت گرفته است.

رابرت مک‌کِر، سفیر انگلیس در تهران، نیز با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود این حمله تروریستی را محکوم و با خانواده‌های قربانیان ابراز همدردی کرد. آلیستر برت، معاون خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت امور خارجه انگلیس، نیز در صفحه توئیتر خود حمله تروریستی صبح امروز در اهواز را به مردم ایران و خانواده‌های قربانیان تسلیت گفت.

عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان از حمله تروریستی امروز در اهواز اظهار تاسف کرد. عبدالله عبدالله گفت: «تروریست‌ها با راه اندازی این جنایت بزرگ بار دیگر دشمنی و عداوت خود را با ملت های منطقه آشکار ساختند. در این لحظات دشوار خود را در غم و اندوه ملت و دولت ایران شریک‌ می دانیم. مردم افغانستان که سالهاست هدف گروه های تروریستی هستند بیشتر از همه مصیبت امروز مردم ایران را درک‌ می‌کنند». رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان افزود: این حمله بار دیگر ضرورت همبستگی و کار مشترک در مبارزه با تروریسم را برجسته می‌کند.

الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان، نیز در پیامی به آقای حسن روحانی، همتای ایرانی خود، شهادت جمعی از هموطنانمان را در حادثه تروریستی اهواز تسلیت گفت.

در پیام رئیس جمهور آذربایجان آمده است: «رئیس جمهور محترم جمهوری اسلامی ایران! خبر کشته و مجروح شدن انسانها در اقدام تروریستی در کشور شما ما را به شدت ناراحت کرد. این حادثه وحشتناک ما را بسیار متاثر کرد. ما با محکوم کردن این اقدام تروریستی بر ضرورت مبارزه قاطعانه علیه هر نوع تروریسم و مظاهر آن تاکید می کنیم. برای شما، خانواده و نزدیکان جان باختگان از طرف خودم و به نمایندگی از مردم جمهوری آذربایجان تسلیت می گویم و برای مجروحان حادثه شفای عاجل آرزومندم».

دفتر جنبش جهاد اسلامی فلسطین در تهران نیز با صدور بیانیه‌ای، حمله تروریستی اهواز را محکوم کرد. در این بیانیه آمده است: ما در جنبش جهاد اسلامی فلسطین این اقدام تروریستی را که امنیت و ثبات جمهوری اسلامی ایران را هدف قرار داده است، محکوم می‌کنیم و این اقدام را در راستای اهداف صهیونیستی آمریکایی در منطقه می‌دانیم. جنبش جهاد اسلامی فلسطین بر همراهی و همسویی با جمهوری اسلامی در مبارزه با طرح‌های استکباری در منطقه تأکید می‌کند. مراتب تسلیت خود را به ولی امر مسلمین، ملت و دولت جمهوری اسلامی ابراز داشته، برای مجروحین شفای عاجل و برای شهدای این اقدام تروریستی علو درجات را از باری تعالی خواهانیم.

­جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، حمله به نیرو‌های مسلح ایران را در شهر اهواز محکوم کرد و به رهبر معظم و ملت ایران تسلیت گفت.

گردان های سیدالشهداء عراق نیز با صدور بیانیه ای به حمله تروریستی به مراسم رژه نظامی در اهواز واکنش نشان داد. در این بیانیه آمده است: مراتب تسلیت و همدردی خود را با همه شرافتمندان دنیا به ویژه رهبری جمهوری اسلامی و ملت ایران به دنبال شهادت شماری در حمله تروریستی که گروهی از منحرفان و خارج شدگان از اسلام انجام دادند، ابراز می داریم. ما یقین داریم که جمهوری اسلامی و در راس آنها رهبر انقلاب اسلامی ایران بر مبادی و اصول اصیل ثابت‌قدم‌تر خواهند بود. همچنین ما مطمئن هستیم و یقین داریم که گروه های تروریستی علیه حامیان خود و کسانی که برای آنها هزینه کرده‌اند، اقدام خواهند کرد تا اقدامات جنایتکارانه خود را در اراضی آنها انجام دهند به ویژه که میان آنها فقط آب‌های خلیج فارس وجود دارد تا به جزیره العرب برسند.

­شبکه تلویزیونی المیادین اعلام کرد، وزارت امور خارجه مصر، نیز حمله تروریستی در ایران را محکوم کرد و به خانواده‌های قربانیان تسلیت گفت.

امیر کویت، نیز حمله تروریستی در اهواز را محکوم کرد.

وزارت امور خارجه عراق، نیز با انتشار بیانیه‌ای این حمله تروریستی که منجر به شهادت و زخمی شدن تعدادی از شهروندانمان شد را به شدت محکوم کرد.

انتهای پیام/

واکنش‌‌های بین‌المللی به حادثه تروریستی اهواز

نظر شما