به گزارش صبحانه،
عباس آخوندی در نشست شورای عالی ترابری با اشاره به بررسی تغییر مسیر تردد ناوگان ترانزیت حامل مواد خطرناک در استان کردستان اظهار داشت: در صورت انتقال مبدأ حرکت کامیونهای ترانزیتی در داخل کشور از کردستان به آذربایجان غربی، کامیونها باید ۱۳۰ کیلومتر تردد داشته باشند که مخاطرات مورد بحث با آنها منتقل میشود، لذا این دستور جلسه مجدد باید در کارگروه مربوطه مورد بررسی قرار گیرد.
آمادگی بخش خصوصی برای سرمایهگذاری در احداث پایانههای نفتی نقده و کرمانشاه
در ادامه عنوان شد که مسیر ترانزیت محمولات نفتی عراق به کشورهای حاشیه خلیجفارس از طریق بنادر امام خمینی(ره)، ماهشهر، عباس و برای ترانزیت به افغانستان از مرز شمتیغ انجام میشود. همچنین مطرح شد که با توجه به بازدهی مناسب پایانههای حمل ترکیبی مراغه، احداث پایانههای حمل ترکیبی نقده و کرمانشاه نیز از پتانسیل بالایی برخوردار خواهد بود که در صورت تضمین بار از سوی شرکت راهآهن شرکتهایی آماده سرمایهگذاری برای احداث این دو پایانه هستند.
همچنین حدود ۲۰ درصد از حمل بار جادهای از طریق مرزهای تمرچین و باشماق و ۸۰ درصد از مرز پرویزخان وارد کشور میشود که برای تحقق حمل ترکیبی باید کامیونها از تمرچین تا مراغه ۱۸۳ کیلومتر از باشماق ۲۸۷ کیلومتر و از پرویزخان ۱۷۵ کیلومتر برای مقصد کرمانشاه باید سیر کنند تا به شبکه ریلی دست یابند.
بررسی پیشنهادات شرکت راهآهن برای تامین ناوگان ریلی مورد نیاز کشور
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه رئیسجمهوری در زمینه تأمین ناوگان دستوری را صادر کرده است گفت: صرفهجویی اقتصادی ملی حاصل از تأمین ناوگان ریلی در حملونقل و مصرف بهمراتب بیشتر از تولید است، اما به خاطر دستیابی به یک صرفهجویی احتمالی در تولید میلیاردها دلار به سوخت یارانه تعلق میگیرد.
«شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران پس از تأمین ناوگان نسبت به واگذاری مالکیت و بهرهبرداری در قالب اجاره یا اجاره بهشرط تملیک به بخش خصوصی اقدام خواهد نمود.»
دبیر شورایعالی هماهنگی ترابری کشور در ادامه با اشاره به ارسال نامهای به دولت مبنی بر اینکه نرخ ارز برای حملونقل ریلی همانند کالای اساسی محاسبه شود گفت: این درخواست ضمن تصویب در شورایعالی هماهنگی ترابری کشور مجددا به دولت ارسال شود.
در پیشنهاد شرکت راهآهن آمده است: در حال حاضر ۲۵ هزار واگن در ناوگان باری حملونقل ریلی کشور فعالیت دارند که قرار است طبق برنامه ششم توسعه به ۵۸ هزار واگن افزایش یابد؛ اما با توجه به ظرفیت تولید سالانه ۱۶۰۰ دستگاه واگن از سوی سه تولیدکننده داخلی حداقل ۱۵ سال زمان لازم است.
سه پیشنهاد شرکت راهآهن برای توسعه حمل ریلی بار
۱- وزارت صنعت، معدن و تجارت با ایجاد منابع، تسهیلات لازم برای تأمین ۹ هزار واگن را فراهم کرده و شرکت راهآهن بازپرداخت این تسهیلات را تضمین میکند تا تولیدکننده قادر به فروش اقساطی واگن باشد.
۲- وزارت صنعت، معدن و تجارت بهجای ممانعت از واردات ناوگان، مجوز ورود ۹ هزار دستگاه واگن خارجی به کشور را صادر کند و در مقابل شرکت راهآهن نیز ضمانتنامهها را صادر کند تا مجموعاً ۱۸ هزار دستگاه واگن باری به ناوگان ریلی کشور اضافه شود.
به جای ساخت داخل، وام واردات کانتینر دست دوم داده شود
سرانجام محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به ارائه گزارش مقایسه کرایه حمل دریایی شرکتهای کشتیرانی داخلی با خطوط بینالمللی پرداخت و گفت: یکی از ضرورتها برای تأمین ناوگان خارجی، دستدوم و تأمین کانتینر در شرایط خاص، ایجاد امکان واردات و اعطای تسهیلات است.
وی با اشاره به برگزاری جلساتی با شرکتهای کشتیرانی بیان داشت: با توجه به زمانبر بودن ساخت کانتینر در داخل کشور در صورت ایجاد تسهیلات مناسب میتوان شرایط خرید کانتینرهای دستدوم را فراهم کرد.
منبع:مهر
نظر شما