شناسهٔ خبر: 28252176 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

کسی از دیدار ترامپ با روحانی تعجب نخواهد کرد

ایلنا : رییس‌جمهور ایران قرار است به نیویورک سفر کند. رهبران کشورهایی که در پی دیدار با روحانی هستند، معیاری برای سنجش آمادگی برای مقابله با ترامپ در برابر ایران هستند. با توجه به سابقه ترامپ، هیچ کس از اینکه او در سازمان ملل شگفتی بیافریند و با روحانی دیدار کند، تعجب نخواهد کرد.

صاحب‌خبر -

نشست رسمی مجمع عمومی سازمان ملل هفته آتی در نیویورک برگزار می‌شود اما یک نفر از سایرین بیشتر مورد توجه مردم جهان است. ترامپ قرار است بر این فرآیند سیطره داشته باشد.

بر اساس این گزارش، ریاست ترامپ بر نشست شورای امنیت که قرار است روز چهارشنبه برگزار شود، توجه همه را جلب کرده است. رهبران جهان از سخنرانی ترامپ در نشست سال گذشته متعجب شدند اما هنوز مواردی برای شوکه شدن وجود دارد.

ترامپ از این سخنرانی برای تهدید کره شمالی به نابودی استفاده کرد. این بار شرکای آمریکا در حالی در نیویورک جمع می‌شوند که باید درباره چگونگی مدیریت روابط‌شان با ترامپ تصمیم‌گیری کنند. اما این بدان معنا نیست که آنها می‌توانند رفتار یا صحبت‌های احتمالی او را پیش‌بینی کنند.

«جان آلترمن» مقام ارشد سابق در وزارت خارجه و معاون رییس مرکز مطالعات بین‌المللی و استراتژیک آمریکا گفت که سال گذشته تردید و گمانه‌زنی درباره نحوه صحبت‌ها و عملکرد ترامپ زیاد بود. من فکر می‌کنم بسیاری از سران کشورها سال پیش خودشان را دور نگه داشتند چون از اینکه بین عدم تمایل به دلخور کردن ترامپ و همزمان عدم تمایل به اینکه کاری کنند که در کشور خودشان دچار مشکلی از جانب رای‌دهندگان شوند، گیر کنند می‌ترسیدند.

وی گفت: من فکر می‌کنم مردم تا حدودی فهمیده‌اند که چطور با او سرکله بزنند.

گاردین نوشت: همه پایتخت‌های جهان متوجه شده‌اند که تملق و پول در قلب همه استراتژی‌های ترامپ قرار دارد. برای مثال «آندرژی دودا» رئیس‌جمهور لهستان در یک نشست خبری مشترک با دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در کاخ سفید از وی خواست تا در لهستان پایگاه نظامی دائمی احداث کند و اعلام کرد که نام این پایگاه را «قلعه ترامپ» خواهد گذاشت.

این رسانه با اشاره به اظهارات نیکی هیلی درباره برگزاری نشست شورای امنیت به ریاست ترامپ و با محوریت ایران نوشت: خبر برگزاری نشست شورای امنیت با محوریت ایران، زمانی که مشخص شد با ریسک منزوی شدن آمریکا در شورای امنیت در موضوع برجام مواجه است، به موضوعی عام‌تر تبدیل شد. نیکی هیلی چند روز بعد اعلام کرد قرار نیست موضوع مورد توجه ترامپ محدود باشد و همه موضوعات مربوط به اشاعه سلاح، کره شمالی، روسیه و سوریه را در بر خواهد داشت.

وی مدعی شده ایران بخشی از این صحبت‌هاست ولی قرار است مذاکره درباره سلاح‌های کشتار جمعی باشد.

گاردین نوشت: با وجود این جنجال‌ها، به نظر می ‌رسد ترامپ به خوبی توجیه نشده است؛ چرا که در توییتر خود بار دیگر به برگزاری نشستی با محوریت ایران تاکید کرد.

این روزنامه انگلیسی نوشت: حسن روحانی رییس‌جمهور ایران قرار است به نیویورک سفر کند. رهبران کشورهایی که در پی دیدار با روحانی هستند، معیاری برای سنجش آمادگی برای مقابله با ترامپ در برابر ایران خواهند بود. برنامه «شینزو آبه» برای دیدار با همتای ایرانی خود ژستی برای استقلال ژاپن است.

این رسانه نوشت: با توجه به سابقه ترامپ، هیچ‌کسی احتمال اینکه او در سازمان ملل شگفتی بیافریند و از این فرصت برای دیدار با روحانی و جا زدن خودش به عنوان یک صلح‌طلب استفاده کند، را رد نمی‌کند.

 

نظر شما