شناسهٔ خبر: 28252113 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

تمایل دوباره ترامپ برای ملاقات با روحانی | رئیس‌جمهور اول مهر به نیویورک می‌رود

- سال گذشته و در جریان سفر حسن روحانی به نیویورک، دونالد ترامپ بعد از سخنرانی تند خود علیه ایران در صحن سازمان ملل، از رئیس‌جمهور کشورمان درخواست ملاقات کرد.

صاحب‌خبر -

به نوشته رسانه‌ها، واسطه این درخواست امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه بوده و درخواست ملاقات ترامپ با پاسخ منفی حسن روحانی مواجه شده است. شاید برای جبران رسوایی سال گذشته است که نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل امسال تلاش کرده این درخواست را متوجه طرف ایرانی کند.

او گفته است اگر حسن روحانی درخواست ملاقات با ترامپ را مطرح کند، رئیس‌جمهور آمریکا در این خصوص تصمیم می‌گیرد که این درخواست را بپذیرد یا نپذیرد؛ چراغ سبزی که روشن نشده با پاسخ منفی ایران همراه شده است. سخنگوی وزارت خارجه کشورمان اظهارات نماینده آمریکا در سازمان ملل را مضحک خوانده و گفته است: هرگز درخواستی از سوی ایران برای ملاقات با ترامپ مطرح نشده است.

بهرام قاسمی در گفت‌وگو با ایرنا گفته است: اینگونه اظهارات یا خبرسازی‌ها طراحی رسانه‌ای - روانی و نعل وارونه زدن‌های محافل خاصی است که ناشیانه به قلب واقعیات می‌پردازند. این روش‌ها کاملا برای ما شناخته شده است و آرشیو ما مشحون از این دست خبرسازی‌هاست.

حسن روحانی قرار است برای سخنرانی و تبیین مواضع کشورمان درخصوص آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی، یکشنبه، اول مهر به نیویورک سفر ‌کند.

پرویز اسماعیلی، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور در همین رابطه و درخصوص برنامه‌های این سفر گفته است: رئیس‌جمهور در نیویورک علاوه بر سخنرانی در مجمع عمومی، سخنرانی دیگری نیز در اجلاس صلح برای بزرگداشت نلسون ماندلا در صحن عمومی سازمان ملل خواهد داشت.

وی جلسه با مدیران ارشد و نخبگان رسانه‌ای حاضر در نیویورک، نشست با جمعی از نخبگان سیاست خارجی و نیز دیدار با تعدادی از رهبران جوامع اسلامی در آمریکا را از دیگر برنامه‌های رئیس‌جمهور در این سفر اعلام کرد. وی همچنین از مصاحبه با برخی رسانه‌های بین‌المللی و نیز برگزاری کنفرانس خبری عمومی در انتهای سفر خبر داد و افزود: آقای روحانی طی سفر به مقر سازمان ملل با تعدادی از سران کشورهای حاضر در مجمع عمومی، دبیرکل سازمان ملل و نیز برخی رؤسای سازمان‌های بین‌المللی دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

دیدار روحانی با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و همچنین شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن از مهم‌ترین دیدارهای او در حاشیه اجلاس سازمان ملل است. پیچیدگی‌هایی که در روابط ایران و فرانسه به واسطه حفظ برجام، همچنین مواضع این کشور اروپایی درباره فعالیت موشکی ایران رخ داده است این دیدار را پراهمیت کرده است. از سوی دیگر این کشور هنوز سفیر جدید خود را برای حضور در تهران معرفی نکرده است.

نظر شما