شناسهٔ خبر: 28249716 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اراک مطرح کرد؛

اطفاء بیش از ۱۶۰۰ حریق توسط سازمان آتش‌نشانی اراک/بازار تاریخی ایمنی لازم را ندارد

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اراک گفت: در حیطه عملیات در بخش اطفاء حریق آتش نشانان این سازمان در مجموع ۱۶۱۲ مورد حریق را اطفاء کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیار آفتاب؛ مسعود آقازیارتی، مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اراک ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت اعلام برنامه‌های هفتم مهرماه «روز ملی آتش نشانی و ایمنی» گفت: روز هفتم مهرماه بر اثر حمله هوایی دشمن بعثی در سال ۵۷ به پالایشگاه آبادان تعدادی از آتش نشانان به درجه رفیع شهادت نایل آمدند که به منظور گرامیداشت یاد و خاطره شهدای آتش نشان آن روز با تصمیم ستاد امور ایمنی و آتش نشانی کشور و با تصویب شورای انقلاب فرهنگی در سال ۷۹ روز هفتم مهرماه به عنوان روز ملی آتش نشانی و ایمنی نامگذاری شد.

وی با اشاره به تقارن هفته آتش نشان با هفته دفاع مقدس افزود: سازمان آتش نشانی در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و نیز ترویج فرهنگ ایمنی و پیشگیری از سوانح برنامه های متنوعی را در دستور کار خود قرار داده است.

اطفاء بیش از ۱۶۰۰حریق توسط سازمان آتش‌نشانی اراک

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اراک به ارائه گزارش عملکرد این سازمان طی سال گذشته پرداخت و گفت: باتوجه به دو حیطه عملیات و آموزش و پیشگیری که سازمان آتش نشانی در آن فعالیت دارد طی سال گذشته در حیطه عملیات در بخش اطفاء حریق آتش نشانان این سازمان در مجموع ۱۶۱۲ مورد حریق را اطفاء کردند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اراک بیشترین آمار حریق را مربوط به فضای سبز، ضایعات و منازل مسکونی عنوان و بیان کرد: ۴۳۰ مورد حریق فضای سبز، ۳۷۴ مورد حریق ضایعات و ۱۵۵ مورد حریق منزل مسکونی توسط نیروهای عملیاتی آتش نشانی اراک اطفاء شد که در مجموع ۱۶۱۲ حریق رخ داده متاسفانه دو نفر از شهروندان فوت و ۳۰ نفر مجروح شدند.

آقازیارتی همچنین به بیان دیگر عملیات‌های صورت گرفته پرداخت و تصریح کرد: ۳۰۴ مورد عملیات نجات محبوس شدگان در آسانسور، ۲۳۵ مورد نجات حیوان محبوس شده و ۱۷۳ مورد نجات مصدومان و آسیب دیدگان سوانح خودرویی از دیگر اقدامات ماموران آتش نشانی اراک طی سال گذشته بوده است.

وی گفت: در کل حوادثی را که ماموران عملیاتی آتش نشانی اراک در آن انجام وظیفه کرده‌اند، ۱۴۷۵ مورد بوده که متاسفانه در مجموع این حوادث ۲۸۵ نفر از شهروندان‌مان مجروح و ۴۲ نفر فوت شدند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اراک در مجموع خدمات ارائه شده از سوی آتش نشانی اراک را طی یک سال گذشته ۱۵۷۲ مورد برشمرد و تصریح کرد: در بحث آموزش و پیشگیری مهرماه سال گذشته مدرسه «همیار آتش‌نشان» در اراک راه‌اندازی شد که تا به امروز به بیش از ۲۷۰۰ همیار آتش نشان در این مدارس مباحث مورد نیاز ایمنی و پیشگیری را فراگرفته‌اند.

آقازیارتی در ادامه با بیان اینکهاین مدرسه با این هدف که در هر منزل یک آتش‌نشان داشته باشد به شکل رایگان مباحث آموزشی را به کودکان ارائه می‌دهد، گفت:  در بحث فرهنگ‌سازی بایستی از همان دوران کودکی بحث آموزشی را دنبال کنیم لذا ایده راه‌اندازی این مدرسه از نیروهای آتش نشان اراک بود که با کمک‌های خود نیز این مدرسه را تجهیز کردند.

ارائه بیش از ۱۲۲ هزار نفر ساعت آموزش درون سازمانی و برون سازمانی توسط آتش‌نشانی

وی افزود: ۹۵ هزار و ۲۰۰ نفر ساعت آموزش درون سازمانی و ۲۷ هزار و ۶۰۰ نفر ساعت آموزش برون سازمانی در مدت یک ساله از سوی سازمان آتش‌نشانی ارائه شده است.

آتش‌نشانی اراک با مشکل کمبود نیروی انسانی روبه‌رو است

آقازیارتی با بیان اینکه براساس استانداردهای سازمانی باید به ازای هر ۵۰ هزار شهروند یک ایستگاه آتش نشانی در سطح شهر وجود داشته باشد، تصریح کرد: در سطح شهرستان اراک ۱۱ ایستگاه فعال داریم ولی در بخش نیروی عملیاتی متاسفانه کمبودهایی وجود دارد که باتوجه به پیگیری‌های انجام شده امیدواریم امسال بتوانیم مجوز جذب ۱۰۰ نیروی عملیاتی را دریافت کنیم.

وی با اشاره به خرید تجهیزات برای نیروهای آتش نشانی در این مدت گفت: خرید لوازم حفاظت فردی، به روز رسانی تجهیزات امداد و نجات کوهستان، خرید ۴ دمنده مکنده قوی دود، تهیه ۶ دستگاه لجن کش و کف‌کش، تهیه دو دستگاه موتور پمپ و ... از جمله امکانات فراهم شده در این مدت بوده است.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اراک با بیان اینکه در بخش تجهیزات سازمان آتش نشانی با کمبودهایی مواجه است، گفت: شهرداری‌ها به تنهایی قادر به تامین همه تجهیزات و نیازهای آتش‌نشانی نیستند و در این راستا نیازمند حمایت خیرین هستیم.

آتش نشانی اراک نیازمند نردبان ۶۸ متری اطفای حریق است

آقازیارتی با تاکید بر اینکه با توجه بلندمرتبه‌سازیی‌ که در سطح شهر شاهدیم، در صورت وقوع حریق نیاز به خودرونردبان ۶۸ متری هست که با نرخ امروز ارز، قیمت آن به ۲۰ میلیارد تومان می‌رسد و امیدواریم با حمایت و پیگیری شهرداری و شورای شهر اراک این خودرو سال آینده به ناوگان خودرویی آتش نشانی اراک اضافه شود.

وی با اشاره به اینکه خودرو نردبان موجود در اراک ۳۲ متر ارتفاع دارد که قطعا جوابگو نیست، گفت: برای تهیه یک ست لوازم حفاظت فردی ۳۰ میلیون تومان هزنیه نیاز است که به طور قطع شهرداری به تنهایی پاسخگوی تامین تجهیزات سازمان آتش نشانی نیست و می‌طلبد که خیرین نیز در این بخش به کمک شهرداری و دولت بیایند.

بازار تاریخی اراک ایمنی لازم را ندارد

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اراک میانگین حضور نیروهای عملیاتی را در سوانح اعلامی به مرکز پیام ۱۲۵ این سازمان کمتر از ۴ دقیقه عنوان کرد و گفت: در بحث کارشناسی‌ها باتوجه به بازدیدی که از مراکز تجاری و پارکینگ‌های عمومی سطح شهر انجام شده متاسفانه چند مرکز تجاری اخطاریه دریافت کردند؛ همچنین بازار سرپوشیده اراک متاسفانه ایمنی خوبی ندارد و در جلساتی که با مسئولان استانی برگزار شد و مجموعه اقدامات انجام شده به دنبال این هستیم تا این بنا را ایمن‌سازی کنیم.

وی به برنامه‌های تدارک دیده شده برای روز ملی آتش نشانی و ایمنی در اراک اشاره کرد و گفت: باتوجه به تقارن روز ملی آتش نشانی با هفته دفاع مقدس، با هماهنگی انجام شده امروز همزمان با رژه نیروهای مسلح استان خودروهای سبک و سنگین آتش نشانی در رژه خودرویی نیروهای مسلح استان شرکت کردند.

آقازیارتی عمده برنامه‌های این هفته را اهدای خون، تجلیل از بازنشستگان، اجرای برنامه‌های مناسبتی به مدت سه شب پی در پی ویژه کارکنان سازمان، اجرای ویژه برنامه‌ای در سطح پارک‌های گلبرگ، امیرکبیر و شهدای گمنام برای عموم مردم، شرکت در نماز عبادی سیاسی جمعه، نواختن زنگ «ایمنی» در مدارس، و برگزاری مانور امداد و نجات و اطفاء حریق عنوان کرد.

انتهای پیام/

 

نظر شما