شناسهٔ خبر: 28249714 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مسیر اقتصاد | لینک خبر

چه کشورهایی ابتکار عمل را در دست می‌گیرند؟

تأکید کشورهای گروه ۲۰ بر لزوم اصلاح ساختار WTO

میرهادی رهگشای

وزیران تجارت کشورهای گروه ۲۰ در نشست هفته اخیر خود در بیانیه ای، اصلاح ساختاری سازمان تجارت جهانی را یک «نیاز فوری» عنوان کرده اند. درحال حاضر تمامی کشورهای جهان در زمینه عدم موفقیت WTO اتفاق نظر دارند، به همین دلیل هرکدام از کشورها در تلاشند ابتکار عمل را در این زمینه بدست بگیرند. کشورهای گروه ۲۰ قرار است در نشست دو ماه آتی خود به طور ویژه به بررسی اصلاحات پیشنهادی به منظور بهبود عملکرد سازمان تجارت جهانی بپردازند.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد مقاومتی وزیران تجارت کشورهای عضو گروه ۲۰، هفته گذشته پس از جلسه مشترک در کشور آرژانتین، در بیانیه ای مشترک اعلام کرده اند که اصلاح ساختار سازمان تجارت جهانی یک نیاز فوری محسوب می شود.

گروه ۲۰ شامل کشورهایی است که عمدتا از اقتصادهای توسعه یافته تری برخوردار هستند و از نظر شاخص تولید ناخالص داخلی(GDP) وضعیت بهتری در مقایسه با دیگر کشورهای جهان دارند.

تأکید کشورهای گروه ۲۰ بر لزوم اصلاح ساختار WTO

در بیانیه مشترک این کشورها آمده است که نیاز به یک اقدام فوری به منظور کاهش خطرات موجود در عرصه تجارت خارجی و همچنین افزایش اعتماد به تجارت جهانی از طریق بهبود ساختار سازمان تجارت جهانی وجود دارد.

نمایندگان تجاری اتحادیه اروپا و آمریکا نیز در این نشست حاضر بوده و در تهیه بیانیه پایانی مشارکت نموده اند.

افزایش فشارها بر سازمان تجارت جهانی

سازمان تجارت جهانی در ماه های اخیر از سوی بسیاری مورد انتقاد قرار گرفته است. هدف از تشکیل این سازمان افزایش ثبات در عرصه تجارت جهانی و رسیدگی به مشکلات تجاری کشورها ضمن تضمین اجرای قوانین از سوی تمامی کشورهای عضو بوده است.

اما این سازمان از زمان شکل گیری تاکنون در دستیابی به یک توافق جدید ناموفق بوده است و در عین حال نتوانسته است نقش رسیدگی به شکایات و الزام کشورها به پایبندی به قوانین را به خوبی ایفا نماید.

به طور خاص دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، از زمان شروع دوره ریاست جمهوری خود بارها علیه سازمان تجارت جهانی سخنرانی کرده است. به عقیده وی این سازمان در عمل به وظایف خود ناکام است. رئیس جمهور آمریکا همچنین تهدید نموده است در صورتی که تغییراتی اساسی در ساختار سازمان تجارت جهانی ایجاد نشود، آمریکا از این سازمان خارج خواهد شد.

اثرات گسترده خروج آمریکا از سازمان تجارت جهانی

در حال حاضر کشورهای آمریکا و چین یک جنگ تجاری تمام عیار را علیه یکدیگر آغاز نموده اند که می تواند اثرات قابل توجهی بر روند تجارت جهانی داشته باشد.

با اینحال تحلیلگران این عرصه معتقدند خروج احتمالی آمریکا از سازمان تجارت جهانی، حادثه ای به مراتب بزرگتر از جنگ تجاری دو اقتصاد بزرگ جهان محسوب می شود، چراکه می تواند به طور کلی عرصه تجارت جهان را دگرگون نماید.

از زمان پایان جنگ جهانی دوم تا به حال کشورهای جهان تحت پیمان گات و پس از آن سازمان تجارت جهانی، توانسته اند یک نظم تجاری در عرصه بین الملل ایجاد نمایند. چنانچه آمریکا، به عنوان رهبر این نظم تجاری از سازمان تجارت جهانی خارج شود، در عمل مرحله جدیدی از تجارت جهانی آغاز خواهد شد که به کلی با نظام فعلی متفاوت خواهد بود.

کشورهای گروه ۲۰ به دنبال پیشنهاد تغییرات ساختاری WTO

به همین دلیل بسیاری از کشورهای جهان، و به طور خاص کشورهای توسعه یافته تر قصد دارند به منظور جلوگیری از خروج از آمریکا و حفظ نظم کنونی تجارت جهانی، تغییراتی را در ساختار WTO اعمال نمایند.

جورج فوریه، وزیر خارجه آرژانتین، به عنوان میزبان نشست وزیران گروه ۲۰، پس از این نشست اعلام کرد «ارائه اصلاحات پیشنهادی به منظور بهبود عملکرد سازمان تجارت جهانی یکی از اولویت های این گروه است. در حال حاضر حفظ قدرت سازمان تجارت جهانی مسئله حائر اهمیتی است.»

نشست آتی کشورهای گروه ۲۰ در ماه نوامبر(دو ماه آینده) برگزار خواهد شد. موضوع این نشست به طور خاص بررسی اصلاح ساختاری سازمان تجارت جهانی خواهد بود. با اینحال هنوز جزئیاتی از پیشنهادهای مطرح شده در این زمینه منتشر نشده است.

ابتکار عمل را چه کشوری به دست خواهد گرفت؟

آنچه مسلم است درحال حاضر تمامی کشورهای جهان به عملکرد ناموفق سازمان تجارت جهانی اذعان دارند و هرکدام در تلاش هستند با استفاده از قدرت خود ابتکار عمل را در ایجاد تغییرات جدید در ساختار این سازمان به دست بگیرند.

اما کارشناسان معتقدند همچنان بعید به نظر می رسد که کشورهایی همچون آمریکا، چین، اتحادیه اروپا و کشورهای درحال توسعه همچون هند و برزیل بتوانند به یک توافق جامع درخصوص اصلاح ساختار WTO دست یابند.

منبع: بلومبرگ

پایان پیام/ اقتصاد بین الملل

نظر شما