شناسهٔ خبر: 28248610 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

ضرورت جامعیت‌بخشی به نمایشگاه کتاب در استان اردبیل نمایشگاه کتاب به عنوان یک اتفاق نوآورانه در استان مطرح شود

شاعر و نویسنده اردبیلی با تاکید بر ضرورت جامعیت‌بخشی به نمایشگاه کتاب اردبیل، خواستار توجه ویژه دست‌اندرکاران برگزاری دوازدهمین

صاحب‌خبر -
شاعر و نویسنده اردبیلی با تاکید بر ضرورت جامعیت‌بخشی به نمایشگاه کتاب اردبیل، خواستار توجه ویژه دست‌اندرکاران برگزاری دوازدهمین نمایشگاه کتاب به حوزه شهرستان‌ها شد.
وحید ضیایی در گفتگو با خبرنگار ما، اظهار کرد از آنجایی که برگزاری نمایشگاه کتاب به عنوان یک رویداد فرهنگی در هر استان قلمداد می‌شود نیاز است تاعلاقمندان به کتاب در شهرستان‌ها نیز از این فرصت برخوردار شده و بتوانند در قالب گروه‌ها و اکیپ‌های فرهنگی از این نمایشگاه بازدید کنند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر در سطح استان و شهرستان های ما کتابفروشی‌های مستقل به مفهوم کامل وجود ندارد، خاطرنشان کرد: با وجود گرانی کاغذ و کتاب در بازار، نمایشگاه کتاب می‌تواند فرصت مناسبی باشد تا تمامی اهالی استان به ویژه علاقمندان به کتاب در شهرستان‌ها از این فرصت بی‌نظیر استفاده کرده و با تازه‌های نشر مولفان کشوری و استانی آشنا شوند.
این نویسنده شهیر اردبیلی ورود نهاد دولتی به ویژه استانداری به امر برگزاری نمایشگاه کتاب را بسیار ضروری و مهم اعلام کرد و افزود: برنامه‌ریزی جامع برای حضور شهرستان‌ها نیز باید از طریق فرمانداری‌ها و نهادهای مرتبط انجام شود تا عملا نیاز شهرستانی‌ها نیز به کتاب مرتفع شود.
ضیایی همچنین با تاکید بر اینکه باید بن‌های خرید و کارت‌های تخفیف مناسب برای علاقمندان به کتاب در این نمایشگاه در نظر گرفته شود، گفت: این بن‌ها و کارت های تخفیف مشوق‌های خوبی برای جلب علاقمندان کتاب برای استقبال از دوازدهمین نمایشگاه کتاب می‌تواند باشد و از آنجایی که گرانی‌های موجود در بازار کاغذ مردم را برای برای تهیه کتاب در تنگنا قرار داده است، می‌توانیم با در نظر گرفتن بن کارت‌ها بخشی از نیاز جامعه به کتاب را برطرف کنیم.  
روزنامه‌نگار و مترجم اردبیلی در بخش دیگری از سخنان خود لزوم برگزاری نمایشگاه‌های کتاب را یادآور شد و تصریح کرد: حضور ناشران کشوری در این نمایشگاه فرصت مناسبی است تا تازه‌های نشر کشور در استان اردبیل در معرض دید خوانندگان قرار گیرد و ضروری است با ایجاد فضای مناسب برای ناشران و مولفان زمینه را برای حضور پررنگ این افراد فراهم کنیم.
ضیایی ادامه داد: انتظار می‌رود تا با ایجاد فضای مناسب فروش کتاب در استان ناشران را برای ارائه آخرین نوشته‌های خود در این نمایشگاه ترغیب کنیم و جان‌مایه و محتوای نمایشگاه را غنی‌تر از سال‌های قبل مشاهده کنیم.
وی با تاکید بر اینکه کتاب به عنوان میراث مکتوب و فرهنگ عامه در بین ملت‌ها از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، بیان کرد: اگر ما طالب نشر فرهنگ غنی خود در جهان هستیم باید به غنای فرهنگ مطالعه در استان و کشور همت کنیم و این چاره‌ای ندارد جز اینکه مسئولان فرهنگی و نهادهای دولتی با جدیت و احساس مسئولیت بیشتر وارد این عرصه شوند.
شاعر و نویسنده اردبیلی به تجربه موفق استان‌هایی نظیر آذربایجان شرقی و زاهدان در برگزاری نمایشگاه‌های کتاب با آمار فروش بسیار بالا اشاره و اظهار کرد: در این استان‌ها نهادهای دولتی به ویژه استانداری پای کار آماده و با تشکیل اتاق‌ فکر‌های مدون و برنامه‌ریزی شده زمینه و بستر برگزاری شایسته و مناسب نمایشگاه را با تکیه بر فرهنگ اصیل مطالعه فراهم می‌کنند.
ضیایی سرمایه‌گذاری نهادهای دولتی در حوزه کتابخوانی و مطالعه را یک سرمایه‌گذاری فرهنگی برای غنای جامعه دانست و خاطرنشان کرد: نمایشگاه کتاب در هر استان به عنوان ایده‌ای خلاق و نوآورانه مطرح می‌شود که امیدواریم این اتفاق در استان اردبیل نیز روی داده و با رشد و غنای فرهنگ مطالعه در استان مواجه شویم.
وی همچنین زمان برگزاری نمایشگاه را یادآور شد و بیان کرد: هر چند این رویداد فرهنگی در استان مقارن با ایام عزاداری سید و سالار شهیدان و ایام بازگشایی مدارس است اما جا دارد تا مسئولان فرهنگی استان در جذب بازدیدکنندگان نمایشگاه موفق عمل کنند.
ضیایی صدا و سیما، شهرداری، فرهنگ و ارشاد اسلامی و فرمانداری‌ها را به مشارکت بیش از پیش در این نمایشگاه فراخواند و افزود: در برگزاری این نمایشگاه نباید از ظرفیت عظیم خوانندگان و علاقمندان شهرستانی غافل شد و ضرورت دارد تا فرمانداری‌ها با تامین وسیله ایاب و ذهاب بازدیدکنندگان شهرستانی را نیز به این نمایشگاه بیاورند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به جایگاه کتاب و مطالعه در جامعه اشاره و تصریح کرد: از آنجایی که جامعه ما یک جامعه سنتی و در حال گذر از سنت به مدرنیته است هنوز هم کتاب به عنوان یک اثر مکتوب جایگاه اصلی خود را حفظ کرده و تحت‌الشعاع فضای مجازی و نوشتارهای دیجیتالی قرار نگرفته است.
این نویسنده و شاعر اردبیلی با تاکید بر اینکه جایگاه کتاب باید در سبد خرید خانوارها جای خود را پیدا کند، گفت: ما اگر بخواهیم به کتاب به عنوان یک کالای فرهنگی نگاه کنیم باید ابزارها و اسباب تامین آن را نیز فراهم آوریم و خانواده‌ها نیز به این امر مهم توجه ویژه داشته باشند.
ضیایی تبلیغ در حوزه برگزاری نمایشگاه را نیز بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: اگر ما بتوانیم در فضای برگزاری نمایشگاه زمینه تبلیغات موثر و مناسب همراه با معرفی نویسندگان را فراهم کنیم شناساندن نویسندگان نیز به راحتی انجام گرفته و مردم و مراجعین می‌توانند با حق انتخاب بیشتر به سمت خرید کتاب سوق داده شوند.
وی همچنین تفکیک موضوعی نمایشگاه کتاب را نیز یادآور شد و گفت: تفکیک بخش‌های مختلف اعم از کودکان، نوجوانان و ... نیز می‌تواند در برگزاری منظم نمایشگاه موثر باشد و براین اساس خانواده‌ها نیز در فضای نمایشگاه دچار سردرگمی نخواهند شد.
ضیایی خاطرنشان کرد: اگر اردبیل می‌خواهد در بین استان‌های موفق در بخش برگزاری نمایشگاه کتاب قد علم کند باید با همکاری تمامی نهادهای دولتی و فرهنگی پای کار بیاید و همچنان که برای تبلیغ فضاهای گردشگری اردبیل سرمایه‌گذاری شده است باید به همان میزان نیز مسئولان به فکر اعتلای فرهنگ مطالعه و کتابخوانی باشند.
وی استفاده ازظرفیت ممتاز نمایشگاه کتاب را یادآور شد و اظهار کرد: این اتفاق بزرگ فرهنگی و رویداد مهم در استان باید غنیمت شمرده شده و مسئولان از تجربیات سال‌های قبل برای برگزاری منظم و شایسته این نمایشگاه اقدام کنند.
انتهای پیام انتهای پیام

نظر شما