شناسهٔ خبر: 28248076 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

واکنش‌های خارجی به حمله تروریستی اهواز

سفیر انگلیس حادثه تروریستی اهواز را محکوم کرد/ مادورو رییس جمهوری ونزوئلا با انتشار بیانیه ای حمله تروریستی اهواز را محکوم کرد/ ولادیمیر پوتین پیام تسلیت خود را برای حسن روحانی ارسال کرد

صاحب‌خبر -

تا لحظه ارسال خبر(صبح روز یکشنبه) مقامات وکشورهای پاکستان، قطر،کویت، عمان، مصر، آمریکا، انگلیس، فرانسه، ترکیه، سوریه، روسیه، ارمنستان، بولیوی، ونزوئلا، مکزیک، جمهوری آذربایجان، افغانستان، نیکاراگوئه، اندونزی، فیلیپین و همچنین دبیرکل سازمان ملل و سفیر آلمان در تهران به این حادثه تروریستی واکنش نشان داده و آن را محکوم کردند.
گروهک تروریستی تجزیه طلب «الاحواز» است دیروز در جریان رژه نیروهای مسلح به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس در شهر اهواز، با پوشیدن لباس مبدل سپاه و بسیج به مردم و جایگاه مسئولان، فرماندهان ارشد نظامی و انتظامی حمله کردند.
معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان در ارتباط با شمار قربانیان این حادثه گفت که 25 تن در این حادثه تروریستی شهید و 60 تن دیگر هم زخمی شدند که به بیمارستان های مختلف اهواز برای درمان منتقل شده اند.

پیام تسلیت میشل عون

ژنرال «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان روز یکشنبه در پیامی به «حسن روحانی» همتای ایرانی خود، با محکوم کردن حمله تروریستی در اهواز، تاکید کرد که این جنایت اثبات کرد که تروریسم یک بیماری همه گیری است که عمق ما را هدف قرار می دهد.

به گزارش ایرنا، عون با اشاره به اینکه لبنان نیز از تروریسم رنج می برد و هزینه های زیادی بابت آن پرداخت کرده است تأکیدکرد: دین از گناه تروریسم به دور است.
رئیس جمهوری لبنان ضمن تسلیت و همدردی با روحانی و ملت ایران از خداوند خواست تا ملت ایران را از هرگونه شری مصون نگاه دارد.
پیش از این وزارت خارجه لبنان و برخی از احزاب از جمله حزب الله لبنان، با صدور بیانیه هایی حمله تروریستی اهواز را محکوم کردند.
 

همدردی نیکولاس مادورو با خانواده قربانیان حمله تروریستی اهواز

نیکولاس مادورو رییس جمهوری ونزوئلا در بیانیه ای ضمن ابراز همدردی با خانواده های قربانیان حمله تروریستی اهواز اعلام کرد: این کشور با همه ملت های دنیا در این ایده که صلح تنها راه برای بشریت است، اشتراک نظر دارد و بر این اساس با قاطعیت هرگونه اقدام تروریستی را محکوم می کند.


دولت بولیواری ونزوئلا با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: «نیکولاس مادورو رییس جمهوری بولیواری ونزوئلا به نام ملت ونزوئلا و دولت بولیواری، مراتب همدردی خود را اعلام کرد و از صمیم قلب، همبستگی خویش را با ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران به مناسبت حمله تروریستی امروز 22 سپتامبر 2018 در استان خوزستان در جریان برگزاری مراسم هفته دفاع مقدس ابراز می دارد.»
در بیانیه دولت ونزوئلا آمده است: این اقدام خشونت بار تروریستی که ده ها کشته و زخمی از جمله در میان زنان و کودکان برجای گذاشت، و ملت نجیب و صلح دوست ایران را سوگوار کرد، مایه تاسف است.
دولت ونزوئلا در این بیانیه تصریح کرده است: ملت ونزوئلا آغوش خود را برای ابراز همبستگی با این ملت (ایران) می گشاید و به نوبه خود، ضمن ابراز همدردی با خانواده های قربانیان، از درگاه خداوند برای آنان طلب آمرزش می کند.
در بخشی از این بیانیه تاکید شده است: ونزوئلا با همه ملت های دنیا در این ایده که صلح تنها راه برای بشریت است، اشتراک نظر دارد و بر این اساس، با قاطعیت هرگونه اقدام تروریستی را محکوم کرده و به جمع شاکیان بین المللی علیه قدرت هایی اضافه می شود که با تغذیه کردن این گونه اقدامات علیه کسانی که آنها را رقیب خود تلقی می کنند، صلح و امنیت جهانی را مورد تهدید قرار داده اند.
خورخه آرره آزا وزیر خارجه ونزوئلا نیز در توییت خود نوشت: «ونزوئلا مراتب همدردی و همبستگی خود را با ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران در برابر حمله تروریستی روز 22 سپتامبر در استان خوزستان که در جریان برگزاری مراسم هفته دفاع مقدس رخ داد، اعلام می دارد.»

واکنش پاکستان به حمله تروریستی اهواز 

سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان، این اقدام تروریستی را شدیدا محکوم کرد.
«محمد فیصل»با انتشار پیامی اعلام کرد دولت پاکستان، حمله تروریستی به رژه نیروهای مسلح در شهر اهواز ایران را که به شهادت چندین تن منجر شد، شدیدا محکوم می کند.
خانم 'رفعت مسعود' سفیر پاکستان در ایران نیز با انتشار پیامی درتوییتر، این اقدام تروریستی را محکوم و نوشت: درود برتمامی کسانی که در این حادثه تروریستی وحشیانه آسیب دیدند. پاکستان دراین لحظات سخت درکنار کشور دوست وبرادر خود ایران می ایستد.

پیام بشار اسد رئیس جمهوری سوریه حادثه تروریستی اهواز

بشار اسد رئیس جمهوری عربی سوریه در پیامی به حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی، حادثه تروریستی اهواز را محکوم کرد و گفت: ما با تمام امکانات و نیرو در برابر این اعمال تروریستی در کنار شما حضور داریم.
رییس جمهوری سوریه در پیام خود خطاب به رییس جمهوری اسلامی ایران، آورده است:درکمال تاسف خبر حمله تروریستی به رژه نظامی نیروهای مسلح در شهر اهواز واقع در جنوب ایران را دریافت نمودم. اینجانب ضمن تقدیم مراتب تسلیت قلبی خود به نام شخص خود و بنام مردم جمهوری عربی سوریه به جنابعالی و مردم دوست ایران درخصوص سقوط قربانیان بی گناه، با عبارت های شدید این حمله جنایتکارانه و بزدلانه تروریستی را محکوم می نمایم.

فرانسه: تحولات را از طریق سفارت دنبال می کنیم


وزارت امور خارجه فرانسه با صدور بیانیه‌ای، حمله تروریستی در اهواز را که به شهادت 25 نفر و زخمی شدن ده‌ها تن دیگر انجامید، محکوم کرد و به خانواده قربانیان تسلیت گفت.
در بیانیه این وزارتخانه آمده است: فرانسه عمیقا حمله روز شنبه در اهواز را محکوم می‌کند.
این بیانیه می‌افزاید: ما با خانواده قربانیان حادثه و نیز مردم ایران ابراز همدردی کرده و تحولات را در لحظه و از طریق سفارت فرانسه دنبال می‌کنیم.

ترکیه، حمله تروریستی اهواز را محکوم کرد

وزارت خارجه ترکیه نیز با انتشار بیانیه‌ای حمله تروریستی روز گذشته (شنبه) به رژه نیروهای مسلح در اهواز را به شدت محکوم کرد.
این وزارتخانه دربیانیه خود ضمن محکوم کردن اقدام تروریستی اهواز، شهادت شماری از هموطنان را در این حادثه تروریستی به ملت و دولت ایران تسلیت گفت.

وزارت خارجه آمریکا حادثه تروریستی اهواز را محکوم کرد

«هدر نوئرت» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیمه شب شنبه(به وقت تهران) حادثه حمله تروریستی در اهواز را محکوم و با خانواده قربانیان حادثه ابراز همدردی کرد.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا دراین باره گفت:ما علیه آفت تروریسم افراط‌گرای اسلامی، کنار مردم ایران هستیم و در این شرایط مصیبت‌بار، با آن‌ها ابراز همدردی می‌کنیم.
وی ادامه داد: آمریکا هر نوع اقدام تروریستی و کشته شدن انسان‌های بیگناه را محکوم می‌کند.

قطر حمله تروریستی در اهواز را محکوم کرد

دولت قطر با صدور بیانیه ای حمله به رژه نظامی در اهواز را که منجر به شهادت شماری از افراد نظامی و غیرنظامی شد، محکوم کرد.
در بیانیه دولت قطر تروریسم و افراطی گری در هر شکل و به هر دلیلی محکوم شده است.

مصر حمله تروریستی به اهواز را محکوم کرد

وزارت خارجه مصر بامداد یکشنبه با صدور بیانیه ای حادثه تروریستی روز شنبه در شهر اهواز را محکوم و شهادت شماری از هموطنان کشورمان را تسلیت گفت.
در بیانیه وزارت خارجه مصر آمده است: همسو با مواضع استوار و همیشگی قاهره در محکوم کردن تمامی اشکال تروریسم، جمهوری عربی مصر حمله 22 سپتامبر جاری (31 شهریور) به رژه نظامی منطقه اهواز ایران را به صورت کامل محکوم می کند.
در این بیانیه آمده است:وزارت امور خارجه مصر عمیق ترین مراتب تسلیت و همدردی خود را با خانواده های قربانیان این جنایت ابراز می دارد و برای مجروحان این جنایت، آرزوی سلامتی و شفای عاجل را مسالت دارد.

امیر کویت حمله تروریستی به اهواز را محکوم کرد

امیر کویت با ارسال پیام تسلیتی برای رییس جمهوری اسلامی ایران، حمله تروریستی به اهواز را محکوم کرد.
شیخ 'صباح الاحمد الجابر الصباح' امیر کویت در پیام تسلیتی برای حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران، حمله به نیروهای نظامی را اقدامی تروریستی دانست و آن را محکوم کرد.
'مرزوق علی الغانم' رییس مجلس امت کویت هم در پیام تسلیتی برای علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی حمله به رژه نظامی در اهواز را محکوم و آن را اقدامی تروریستی دانست.

عمان حمله تروریستی در اهواز را محکوم کرد

عمان با صدور بیانیه ای حمله تروریستی روز شنبه به رژه نظامی اهواز را به شدت محکوم کرد.
در بیانیه ای که دولت عمان صادر کرد، آمده است: مسقط حمله تروریستی به رژه نظامی در شهر اهواز ایران که به کشته شدن افراد نظامی و غیر نظامی و زخمی شدن 57 تن منجر شد را به شدت محکوم می کند .

انگلیس حادثه اهواز را به مردم ایران تسلیت گفت

معاون وزیر امور خارجه انگلیس با انتشار پیامی در توییتر نوشت: عمیق ترین تسلیت خود را به مردم ایران در پی حمله شهر اهواز ابلاغ می کنیم.
الیستر برت افزود: فکر ما همراه خانواده قربانیان و آنهایی است که مجروح شده اند.
پیش از او، 'راب ماکر' سفیر انگلیس در ایران نیز با انتشار پیامی در توییتر حادثه تروریستی اهواز را تکان دهنده خواند و افزود: تروریسم در هرکجا که رخ می دهد بایستی محکوم شود.

سفیر آلمان در ایران حمله تروریستی را محکوم کرد

میشاییل کلور برچتولد سفیر آلمان در تهران نیز در توییتی نوشت: به محض بازگشت از آلمان، از شنیدن خبر حمله تروریستی در اهواز شوکه شدم.
وی افزود: تسلیت عمیق خود را به مردم ایران ابراز می داریم. فکر و دلمان با خانواده های قربانیان است. به امید بهبودی تمامی مجروحان.

دبیر کل سازمان ملل با ملت ایران ابراز همدردی کرد

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد حادثه حمله مسلحانه به مراسم رژه نیروهای مسلح در شهر اهواز را محکوم و با خانواده قربانیان، دولت و ملت ایران ابراز همدردی کرد.
سخنگوی گوترش دربیانیه‌ای نوشت: دبیرکل حمله در اهواز، شهر جنوب‌غربی ایران، را محکوم می‌کند. این حمله بنا به گزارش‌ها، تعداد زیادی کشته برجای گذاشته است که در میان آن‌ها، چند کودک وجود دارد.

عراق،بولیوی،ارمنستان (رئیس جمهوری و نخست وزیر)، اسپانیا، افغانستان ( عبدالله، عبدالله)، مکزیک، ونزوئلا، فیلیپین، اندونزی ، نیکاراگوئه و بوسنی و هرزگوین از جمله کشورهای دیگری بودند که این حمله را محکوم کردند.

سکوت قابل تأمل آمریکا عربستان امارات بحرین

دراین بین واکنش دیرهنگام آمریکا به این حمله و سکوت برخی کشورهای عربی منطقه از جمله عربستان ، امارات و بحرین قابل توجه است. 

ابراز همدردی سفیر انگلیس در تهران

راب ماکر سفیر انگلیس در ایران روز شنبه با انتشار پیامی درتوییتر حادثه تروریستی اهواز را تکان دهنده خواند و افزود: تروریسم در هر کجا که رخ می دهد بایستی محکوم شود.

به گزارش ایرنا، سفیر انگلیس در ادامه پیام خود به قربانیان این حادثه تسلیت گفت.
یک گروه مسلحانه تروریست که ظاهرا وابسته به گروهک تجزیه طلب الاحواز بوده است در جریان رژه نیروهای مسلح به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس در اهواز پس از پوشیدن لباس مبدل سپاه و بسیج به جایگاه مسئولان و فرماندهان ارشد نظامی و انتظامی حمله کردند. تاکنون 24 نفر در این حادثه به شهادت رسیده و ده ها تن مجروح شده‌اند.
گروه تجزیه‌طلب «الاحوازیه» امروز با ارسال پیامی در فضای مجازی مسئولیت این اقدام تروریستی را به عهده گرفته است.

---

بازتاب خبر حمله تروریستی در اهواز در رسانه های جهان

 روزنامه‌ها و رسانه‌های انگلیس نیز روز شنبه این حادثه را بازتاب دادند. نشریه فایننشال تایمز در گزارشی توییت محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران درباره دست داشتن یک رژیم خارجی در این حادثه را به اختلاف میان ایران و عربستان نسبت داد و عنوان کرد: ایران و عربستان سال‌هاست که در منطقه درگیر جنگ قدرت هستند.

وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به این حادثه در پیامی توییتری نوشت: 'تروریست‌های اجیرشده، آموزش‌دیده، مسلح وتأمین مالی شده توسط یک رژیم خارجی، به اهواز حمله کردند. در میان قربانیان کودکان و روزنامه‌نگاران هم وجود دارند.‌ '
وی تصریح کرد:'جمهوری اسلامی ایران حامیان منطقه‌ای تروریسم و اربابان آمریکایی‌شان را مسئول این حمله می‌داند. ایران برای دفاع از جان ایرانیان پاسخی سریع و قاطع به تروریست‌ها خواهد داد. '

نشریه گاردین نیز در گزارشی با اشاره به ویژگی نفت‌خیز بودن شهر اهواز عنوان کرد گروه‌های جدایی‌طلب درگذشته به خطوط لوله نفت حمله کرده‌اند.

علاوه بر تارنمای روزنامه‌های انگلیس، شبکه‌های خبری اسکای نیوز و بی.بی.سی نیز ضمن بازتاب این حادثه یادآور شدند که این حادثه هم‌زمان با رزمایش مشترک ارتش و سپاه به مناسبت هفته دفاع مقدس صورت گرفته است.
به مناسبت 31شهریورماه و آغاز هفته دفاع مقدس تمرین مشترک رژه هوایی ارتش و سپاه در آب‌های نیلگون خلیج فارس آغاز شد.

واکنش رسانه های چین و ژاپن به حمله تروریستی اهواز

رسانه های چین و ژاپن حمله تروریستی امروز (شنبه) به رژه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در اهواز را به صورت گسترده بازتاب دادند.

 'سی سی تی وی' تلویزیون مرکزی چین و 'شینهوا' خبرگزاری رسمی این کشور به صورت جداگانه گزارش کردند گروهی به نام 'الاحوازی' که ایران آن را یک گروهک تروریستی و جدایی طلب می داند، مسئولیت این حمله را برعهده گرفته است.
بنا به گزارش رسانه های چین در جریان حمله افراد ناشناس سیاهپوش به رژه، دهها نفر کشته و زخمی شده اند اما آمار دقیق هنوز اعلام نشده است.
تارنماهای 'چاینا ارگ' و 'انگلیش نیوز' چین نیز گزارش کردند شماری از زخمی شدگان از نیروهای سپاه هستند که در رژه شرکت داشتند.
گزارش خاطر نشان می کند شمار مهاجمان به رژه اهواز 4 نفر بودند که گفته می شود سه نفر آنها کشته و یک نفر نیز دستگیر شده است.
رسانه های چین افزوده اند که از دیدگاه کارشناسان ایران، این گروه تروریستی و جدایی طلب از سوی عربستان سعودی حمایت می شود.
شینهوا نیز اظهارات 'محمد جواد ظریف' وزیر خارجه کشورمان را منتشر کردند، که آمریکا و اذناب این کشور باید مسئولیت این حمله تروریستی به رژه ارتش و سپاه را برعهده بگیرند.
گزارش به نقل از وی تاکید می کند که ایران متولیان و حامیان تروریست ها در منطقه و ارباب آمریکایی آنها را مسئول این حمله می داند و برای دفاع از جان، مال و کیان کشور از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد.
رسانه های ژاپنی از جمله شبکه های خبری 'کیودو' و 'ان اچ کی' و تارنماهای ژاپن تودی و ژاپن نیوز نیز اخبار مربوط به این حمله تروریستی را به طور گسترده بازتاب داده و آورده اند تصاویر منتشر شده فرار زنان و کودکان و زمین گیر شدن شماری از افراد در نتیجه این اقدام تروریستی را نشان می دهد.
این گزارش ها می افزاید ایران از سال 2011 میلادی، که بهار عربی بسیاری از کشورهای منطقه را دربر گرفت، وضعیت با ثباتی داشته و به ندرت موردی از حمله به نیروهای نظامی ایران وجود داشته است.
با توجه به اینکه برخی کشورهای شرق آسیا از جمله چین در تعطیلات ویژه پاییزی بسر می برند و تا روز دوشنبه آینده نیز تعطیلات ادامه دارد، تا کنون نهادهای رسمی این کشور از جمله وزارت امور خارجه چین در این مورد موضع گیری نکرده اند.

تسلیت پوتین و اعلام آمادگی برای مبارزه با تروریسم

ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه در پیامی به رییس‌جمهور کشورمان شهادت تعدادی از هموطنان در حادثه تروریستی صبح امروز در اهواز را تسلیت گفت.

به گزارش ایسنا به نقل از اینترفکس، ولادیمیر پوتین پیام تسلیت خود را برای حسن روحانی ارسال کرد.

همچنین رویترز به نقل از ریانووستی گزارش داده که مسکو در این پیام برای افزایش همکاری با ایران در زمینه مبارزه با تروریسم اعلام آمادگی کرده است.

در حمله تروریستی صبح امروز که در رژه نیروهای مسلح در اهواز اتفاق افتاد و گروهک تروریستی الاحوازیه مسئولیت آن را بر عهده گرفت، 12 نفر تا کنون شهید و تعدادی نیز مجروح شده‌اند./

نظر شما