شناسهٔ خبر: 28247795 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

پشت پرده توافق ادلب

دو طرف روسی و ترکیه در اجلاس سوچی یک توافقنامه ۱۰ گانه ای را به امضا رسید که یکی از مهمترین بندهای ایجاد منطقه عاری ازسلاح در استان ادلب در شمال سوریه بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان، پایگاه انگلیسی «میدل ایست آی» در گزارشی درباره جزئیات پشت پرده توافق ترکیه و روسیه که بین «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه و همتای روسی اش «ولادیمیر پوتین» در شهر سوچی روسیه منعقد شد، نوشت: دو طرف با نقشه راهی برای تخلیه ادلب از عناصر هیئت تحریر الشام برای دور کردن این منطقه از عملیات نظامی ارتش سوریه توافق کردند.

 

دو طرف در دیداری که 17 سپتامبر برگزار شد،  یک توافق 10 گانه را امضا کردند که به موجب آن دو طرف با اخراج مسلحان تروریست از منطقه عاری از سلاح از 15 اکتبر آینده و تحویل سلاح های سنگین از همه طرف ها در این منطقه از 10 ماه آینده توافق کردند.

 

براساس این توافقنامه ایجاد منطقه عاری از سلاح بین 15 تا 20 کیلومتر در عمق درگیری بین گروههای مسلح در ادلب و بین نیروهای ارتش سوریه از 15 اکتبر اجرایی می شود.

 

دو طرف به برقراری امنیت دوباره در جاده های ارتباطی حلب با لاذقیه و حلب با حماه در پایان سال جاری متعهد شدند.

 

براساس این توافقنامه، فعالیت در مرکز هماهنگی مشترک بین روسیه، ایران و ترکیه آغاز می شوند و با همه نوع از اشکال تروریسم مبارزه می شود.

 

اردوغان پیش از این پیشنهاد داده بود که عملیات ادلب ضد هیئت تحریر الشام با همکاری گروههای مخالف میانه رو انجام شود و هدف از آن ایجاد منطقه ای در مناطق عفرین و جرابلس در شمال سوریه که درحال حاضر ترکیه بر آن سیطره دارد، بود. براساس این پیشنهاد ترکیه متعهد شد که اجازه تردد امن به نیروهای سوریه در جاده ام 5 و ام 4 که بین حلب و دمشق و لاذقیه است، داده می شود. اما این پیشنهاد با مخالفت طرف روسیه که از حامیان نظام سوریه است، رد شد، چرا که مسکو با سیطره یک کشور خارجی بر سرزمین سوریه از جمله ادلب مخالف است.

 

برهمین اساس، وزیر امور خارجه  و دفاع ترکیه به روسیه پیشنهاد جدیدی درباره منطقه عاری از سلاح بین گروههای مخالف و نیروهای نظام سوریه ارایه داد و به تخلیه ادلب از نیروهای تحریر الشام و گروههای مشابه دیگر متعهد شد.

 

ایجاد منطقه عاری از سلاح یکی از عوامل درگیری روسیه و آمریکا در سوریه است که به اجرای رزمایش نظامی روسیه در شرق دریای مدیترانه در آغاز سپتامبر منجر شد.

 

علاوه براین، آمریکا و برخی کشورهای اروپایی به اعلام بیانیه هایی درباره احتمال عملیات ضد بشار درصورت استفاده از سلاح شیمیایی ضد غیرنظامیان اقدام کرد، اما پوتین همچنان حمایت خود را از «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه در ادلب انجام داد و به انتشار اطلاعاتی درباره نمایش غرب با همدستی گروهک های تروریستی اقدام کرد تا به این ترتیب مانع هرگونه اقدام غرب درحمله به سوریه شود.

 

ترکیه در طول چندماه اخیر به جداسازی بین گروههای مخالف و هیئت تحریر الشام در ادلب اقدام کرد و در این امر موفق بود، به طوری که هزاران نفر از عناصر هیئت تحریر الشام از آن خارچ شدند و به گروههای مخالف حامی ترکیه پیوستند.

 

درحال حاضر بیش از 70 هزار نفر با ترکیه در ادلب و عفرین همکاری می کنند، درحالی که در هیئت تحریر الشام نزدیک به 15 هزار نیرو دارد و آنکار معتقد است که منطقه عاری از سلاح فرصتی برای قانع کردن این نیروهای است که از هیئت تحریر الشام در ادلب خارج شوند.

 

یک منبع امنیتی اعلام کرده است که برخی از اعضای هیئت تحریر الشام از تلاش آنکارا حمایت می کند و تعدادی دیگر نیز مخالف ترکیه هستند و اطلاعات ترکیه به جداسازی دو طرف اقدام می کند و اگر موفق به جداسازی نشود، روند جایگزین را برمی گزیند و هیئت تحریر الشام را در عملیات نظامی مشخص با همکاری گروههای مخالف دیگر هدف قرار می دهد.

 

درهمین حال، یک مقام ارشد دیپلماتیک اعلام کرد: سلاح های سنگین و کامیون ها نزد گروههای مخالف در منطقه عاری از سلاح به گروههای حاضر در ادلب تحویل داده خواهد شد نه ترکیه.

 

از سوی دیگر، مسئولان ترک اعلام کرد: آنکارا برای اسکان نزدیک به سه میلیون پناهنده سوری که اکنون در ترکیه مقیم هستند، در مناطق شمال غربی سوریه بین عفرین و جرابلس برنامه ریزی می کند و اگر روسیه و ارتش سوریه عملیات نظامی ادلب را انجام دهد، ترکیه غیرنظامیان فراری را از ادلب به این مناطق منتقل خواهد کرد و مکانی برای پناهندگان مقیم در ترکیه وجود ندارد.

 

مسکو همچنین تلاش می کنند تا راهی را برای ارتباط مستقیم بین دمشق و آنکارا ایجاد کند، زیرا معتقد است که در طول فرآیند سیاسی این امر ضروری است، اما ترکیه هرگز مذاکره با نظام سوریه را آغاز نمی کند، اما راههای ارتباطی را پس از سالهای جنگ بررسی خواهد کرد.

 

توافقنامه 10 گانه شامل حفظ منطقه کاهش درگیری در ادلب و تقویت پایگاه های نظارت و کنترل ترکیه بر تداوم فعالیتش، اتخاذ همه تدابیر لازم برای تضمین دوری از عملیات نظامی و حملات به ادلب از سوی روسیه و حفظ وضعیت کنونی، ایجاد منطقه عاری از سلاح تا عمق 15 – 20 کیلومتر در منطقه درگیری، تعیین خطوط دقیق برای منطقه عاری از سلاح از خلال مذاکرات بعدی، نابودی همه گروههای تروریستی تندرو از منطقه عاری از سلاح قبل از 15 اکتبر، تحویل همه تانکها، خمپاره اندازها، سلاح های همه طرف های درگیری از این منطقه قبل از 10 اکتبر، اقدام نیروهای مسلح ترکیه و پلیس نظامی روسیه به گشت زنی هماهنگ و عملیات رصد با پهباد ها در طول مرزی منطقه عاری از سلاح با هدف تضمین آزادی تحرک ساکنان محلی و کالاها و بازگرداندن روابط تجاری و اقتصادی، ازسرگیری تردد در جاده  ام 4 ارتباط دهنده حلب با لاذقیه و ام 5 ارتباط دهنده حلب با حماه قبل از پایان سال 2018، اتخاذ تدابیر موثر برای تضمین مداوم آتش بس در منطقه کاهش درگیری در ادلب و تقویت ماموریت مرکز هماهنگی مشترک بین ایران و روسیه و ترکیه و تاکید دوطرف بر مبارزه با تروریسم در سوریه می شود.

نظر شما