شناسهٔ خبر: 28246032 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تقریب | لینک خبر

علمای اهل سنت از ارادت خود و پیروانشان به شهید کربلا می‌گویند؛

دلیران و آزادگان جهان رسم جوانمردی را از امام حسین آموختند/ اهل سنت هم در مجالس عزای فرزند رسول خدا شرکت می‌کنند

علمای اهل سنت ایران اسلامی معتقدند احیای دین اسلام با شهادت دردانه رسول‌ خدا (ص) صورت گرفته است و همه ما وظیفه داریم عاشورا را در طول تاریخ حفظ کنیم تا از انحراف امت اسلام جلوگیری شود.

صاحب‌خبر -
 به گزارش  خبرگزاری تقریب، 1400 سال از واقعه عاشورا می‌گذرد و هنوز هم ندای مظلومیت و حریت حضرت سیدالشهدا (ع) از گودال قتلگاه به گوش می‌رسد. داغ شهادت حسین‌بن‌علی (ع)‌ هنوز هم که هنوز است دل هزاران عاشق و دلداده آزادگی را می‌سوزاند. نه تنها شیعیان در غم عاشورای حسینی می‌سوزند که اهل سنت هم این روزها عزادار شهادت مظلومانه فرزند رسول خدا (ص) هستند.
علمای اهل سنت ایران اسلامی در گفت‌وگوهایی علاوه بر اینکه بر حفظ شعائر محرم و زنده‌ نگه داشتن عزای حضرت‌ اباعبدالحسین (ع) تأکید کردند،‌ معتقدند احیای دین اسلام با شهادت دردانه رسول‌ خدا (ص) صورت گرفته است و همه ما وظیفه داریم عاشورا را در طول تاریخ حفظ کنیم تا از انحراف امت اسلام جلوگیری شود.
 
کردستان
ماموستا راستی،‌ عالم برجسته اهل سنت سنندج:
قیام عاشورا پیام حریت و آزادگی را به همه نسل‌های بشریت آموخت

ماموستا امین راستی ماموستا برجسته اهل سنت سنندج در گفتگو با  کُردتودی، اظهار کرد: امام حسین (ع) شخصیتی فراجناحی بود و تنها مختص به اهل سنت و یا تشیع نیست بلکه تمام جهانیان از ایشان باید درس حریت و آزادگی بگیرند.
وی گفت: قیام عاشورای امام حسین (ع) علاوه بر احیای ارزش‌های دینی و سنت‌های فراموش‌شده پیامبر (ص) به مکتب و مدرسه ارزشمندی برای فراگیری درس‌های بزرگ برای جهانیان در تمام اعصار تبدیل شده است.
مولوی راستی با بیان اینکه مردم اهل سنت استان کردستان ارادت قلبی به امام حسین(ع) واهل بیت(ع) دارند، گفت: در کتاب‌های اهل‌سنت عظمت ماه محرم و روز عاشورا و محبت اهل‌بیت رسول اکرم(ص) کامل بیان شده است.
وی اظهار کرد: امروزه پس از گذشت چهارده قرن از قیام کربلا، همچنان امام حسین(ع) مقتدا و پیشوای تمام آزادگان جهان است.
این روحانی اهل سنت، قیام امام حسین(ع)را در راستای امر به معروف و نهی از منکر دانست و با اشاره به واقعه روز عاشورا، گفت: این حادثه داغ بزرگی بر دل مسلمانان و این داغ تا به امروز ادامه دارد.
ماموستا راستی گفت: اگر نبود قیام امام حسین بدون شک امروز تنها نامی از اسلام و این دین الهی باقی مانده بود و به همین دلیل در عصر حاضر باید درس های کربلا و قیام امام حسین به بهترین شکل ممکن به مردم ارائه شود.
وی گفت: بنده معتقد هستم که نهضت و قیام امام حسین(ع) احیاگر دین اسلام بوده است و اگر حرکت امام حسین(ع) نبود امروز دین اسلام هیچ اسم و رسمی نداشت.
 
هرمزگان
شیخ محمد صدیق بهجت، عالم اهل سنت هرمزگان:
قیام عاشورا، نماد ایستادگی و شهامت است

شیخ محمد صدیق بهجت، عالم اهل سنت هرمزگان در گفتگو با سایت  هرمز با اشاره به جایگاه امام حسین(ع) و قیام عاشورا  اظهار کرد: اهل سنت موضوع عاشورا و قیام امام حسین(ع)  را به حق و نماد ایستادگی می دانند.
عالم اهل سنت هرمزگان تصریح کرد: هنگامی که دین اسلام به خطر افتاد و یزیدیان به جای اجرای حکومت اسلامی حکومت مولوکی و سلطنتی خود را به پا کردند امام حسین(ع) برای زنده نگه داشتن دین اسلام و اصلاح جامعه در این راه همراه با خانواده خود قیام کرده و به شهادت رسیدند.
بهجت با بیان اینکه در قیام امام حسین(ع) بسیاری از درس ها  نهفته است، گفت: شجاعت، شهامت، دلیری، نترسیدن از مرگ و شهادت طلبی درس هایی است که می توان از قیام عاشورا فرا گرفت.
وی با اشاره به اینکه دین اسلام دین خشونت و خون ریزی نیست، ادامه داد: امام حسین(ع) برای جنگیدن به کربلا نرفته بودند و با دعوت مردم به آنجا آمده بود و  زمانیکه شرایط حاکم بر کوفه حق را نپذیرفت این امام بزرگوار شهادت را به ذلت ترجیح دادند.
عالم اهل سنت هرمزگان تاکیدکرد: محرم و عاشورا ماه خون ریزی و خشونت نبوده و در قیام امام حسین(ع) سراسر رافت و مهربانی وجود دارد.
بهجت با تاکید بر اینکه قیام امام حسین(ع) نماد آزادگی است، خاطر نشان کرد: سراسر قرآن مسلمانان را به زندگی بدون ظلم دعوت می کند و امام حسین(ع) به مبارزه با ذلت پرداختند و قیام عاشورا امام حسین(ع) و اهل بیتش الگو کاملی برای همه مسلمانان است.
 
هرمزگان
شیخ مسعود راهبر، عالم اهل سنت هرمزگان:
واقعه عاشورا درس بزرگی برای اهل سنت است

شیخ مسعود راهبر، عالم اهل سنت هرمزگان در گفتگو با سایت  هرمز  با اشاره به جایگاه والای امام حسین(ع) در میان اهل سنت اظهار کرد: امام حسین(ع) شخصیتی بزرگواری در میان اهل سنت هستند که برای احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردند.
عالم اهل سنت هرمزگان تصریح کرد: بعد از گذشت ۵۰ سال از رحلت پیامبراکرم (ص) زمانی که حکومت به دست جابران و ظالمانی چون یزید افتاد و اسلام عزیز را منحرف می کرد امام حسین(ع) همراه با یاران و خانواده خود برای احیای دین اسلام به دعوت مردم کوفه راهی سرزمین نینوا شدند.
راهبر ادامه داد: در آن برهه زمانی مردم کوفه که افرادی جابر و اهل نفاق و دو درنگی بودند زمانی که ایشان به آن سرزمین وارد شدند خیانت کرده و با سپاه یزید همراه شدند و جنایت بزرگ تاریخ بشریت را در کربلا رقم زدند و جگر گوشه پیامبر(ص)  را سر بریدند.
وی با اشاره به اینکه اهل سنت واقعه عاشورا را از دل و جان قبول دارند، عنوان کرد: واقعه عاشورا برای اهل سنت و جامعه اسلامی درسی بزرگ بوده که در مسیر دلدادگی به پیامبر(ص) و جایی که احساس شود دین اسلام مورد هجمه و تهاجم است باید همچون امام حسین(ع) از جان و مال و خانواده خود گذشت.
عالم اهل سنت هرمزگان گفت: آن چیز که ما باید از سیره امام حسین(ع)  و یارانش بیاموزیم تبعیت از کارها و فرامین این امام بزرگوار بوده که در ظهر عاشورا واجبات خود را فراموش نکرده و نماز ظهر خود را در اول وقت بر پا کردند.
راهبر با تاکید بر اینکه پایبندی به دستورات اسلام و مناسک اسلام بهترین دستاورد واقعه عاشورا است، افزود: چگونگی برخورد با دشمن، برخورد با خانواده، امر به معروف و نهی از منکر که همگی لازمه جامعه می باشد می توان از سیره و روش زندگی امام حسین(ع) به دست آورد.
وی با بیان اینکه مشکلات موجود در جامعه دستاورد دوری از فرامین اهل بیت است، تصریح کرد:برای حل مشکلات موجود در جامعه از اقتصادی گرفته تا اجتماعی می توان با رجوع به سبک و سیره امام حسین(ع) و اهل بیت و الگو قرار دادن آن بزرگواران آن را به راحتی حل کرد.
عالم اهل سنت هرمزگان یاد آور شد: امام حسین(ع) با قیام بزرگ در کربلا درس آزادگی، ایستادگی، استقامت، مبارزه با ظالم و فساد و دفاع از مظلوم برای همه ما دادند و نشان دادند که مرگ با عزت بهتر از زندگی با ذلت است.
راهبر با اشاره به اینکه مسلمانان که خود را پیرو اهل بیت می دانند باید در مقابل ظالم و استکبار بایستند، عنوان کرد: از امام حسین(ع) و یاران باوفایش باید درس عزت و ایستادگی در  مقابل ظالمان گرفت و اتحاد و یک پارچگی را در امت اسلامی جاری ساخت که این کار دست ظالمان از منافع مسلمانان کوتاه خواهد شد.
وی خاطر نشان کرد: وظیفه همه مسلمانان اعم از شیعه و سنی بازگویی واقعه تاریخی عاشورا و عزت مداری امام حسین(ع) و یارانش برای نسل های آینده است تا این واقعه بسیار دردناک تاریخی برای همیشه زنده نگه داشته شود.
 
خراسان شمالی
خالمحمد آخوند، مدیر حوزه علمیه شهرستان راز و جرگلان:
بازگویی قیام عاشورا برای جوانان راهکار خنثی سازی توطئه های دشمنان است

حاج خالمحمد آخوند سرفراز، مدیر حوزه علمیه هدایتی اهل سنت کلاته ابریشم شهرستان راز و جرگلان و یکی از علمای بزرگ این شهرستان در گفت‌وگو با  عصراترک گفت: جامعه اهل سنت از امام حسین (ع) به‌عنوان شهید دشت کربلا و سید شباب اهل الجنة یاد می‌کنند.
حاج خالمحمد آخوند سرفراز با اشاره به حقانیت قیام امام حسین (ع) اظهار کرد: در جریان کربلا، شهادت امام حسین را به‌حق و شهادت ایشان را یک ضایعه بزرگ برای مسلمانان می‌دانیم.
وی گفت: عده‌ای را که از خانواده رسول‌الله (ص) در جریان کربلا به‌ دست یزید و یزیدیان به شهادت رسیده‌اند، یکی از ظلم‌های بزرگ یزیدیان و کوردلان در مقابل اهل‌بیت پیامبر (ص) است و یزید و یزیدیان را ناحق، مردود و جریان امام حسین را حق دانسته که برای دفاع از راه رسول الله (ص) جنگیده و به شهادت رسیده است.
وی همچنین تصریح کرد: روحانیون تشیع و اهل سنت وظیفه دارند فلسفه عاشورا و اهداف مهم قیام حضرت امام حسین(ع) را برای جوانان امروزی بازگو کنند و این یکی از راهکارهای موثر برای مقابله با توطئه های دشمنان علیه اسلام است.
مدیر حوزه علمیه هدایتی روستای کلاته ابریشم از توابع شهرستان راز و جرگلان تصریح کرد: در روز عاشورا در بین ترکمن‌های این منطقه مرسوم است، با دادن صدقه و نذریات روح شهدای اسلام و امام حسین (ع) گرامی داشته می‌شود.
حاج خالمحمد آخوند سرفراز افزود: در بین ترکمن‌های خراسان شمالی به مناسبت شهادت امام حسین (ع) روز عاشورا که (آغربایرامی) یعنی روز سنگین نام دارد، نذریات و صدقاتی داده می‌شود که ثواب آن به روح امام حسین (ع) بخشیده می‌شود که این اوج ارادت اهل سنت این استان را به اهل‌بیت پیامبر بخصوص امام حسین (ع) می‌رساند.
 
خراسان شمالی
آخوند رحیم صمدی،امام جمعه یکه‌سعود شهرستان راز و جرگلان:
دلیران و آزادگان در طول قرن ها رسم جوانمردی را از امام حسین آموختند

آخوند رحیم صمدی، امام جمعه یکه سعود شهرستان راز و جرگلان در گفت‌وگو با  عصر اترک با تسلیت فرارسیدن ایام محرم و شهادت امام حسین (ع) بر محضر رهبر معظم انقلاب و عموم مسلمین اظهار کرد: پایبندی امام حسین(ع) به اصول انسانی، حمایت از مظلوم و بی تفاوت نبودن در برابر جنایت و ستم، یاری رساندن به بی پناهان و حمایت از آنان حماسه های ماندگاری را پدیدآورده که در نسل های بعد هم دلیران و آزادگان رسم جوانمردی را از آنان آموختند.
آخوند صمدی بیان کرد:  آن حضرت با فداکاری و از جان گذشتگی خود درخت اسلام را آبیاری کرده و ما نیز باید راه آن بزرگوار را ادامه داده و اعمال آن امام بزرگوار را سرلوحه اهداف خودمان در راه تبلیغ و گسترش دین اسلام در برابر توطئه های دشمنان قراردهیم.
وی واقعه کربلا را برای همه مسلمانان درس بزرگی دانست که امام حسین (ع) در راستای احیا دین جدش قیام کرد و در این راه به شهادت رسید .
امام جمعه یکه سعود همچنین محبت به اهل بیت(ع) به ویژه به امام حسین (ع) را لازمه ایمان یک فرد مسلمان خواند و اذعان کرد: ایمان ما با محبت به اهل بیت کامل می شود.
 
خراسان شمالی
حاج آنا آخوند پروانه، امام جمعه اهل سنت روستای حصارچه:
سکوت نکردن در برابر ظلم، درس قیام امام حسین است

حاج آنا آخوند پروانه، امام جمعه اهل سنت روستای حصارچه بخش جرگلان نیز در این باره گفت: امام حسین (ع) همراه 72 نفر از یاران با وفا و پاکش در صحرای کربلا توسط لشکر یزید به شهادت رسیدند و با شهادت خود باعث شدند دین اسلام زنده بماند و این قیام تا آخرین روز از این جهان همچنان ماندگار و جاودان است.
 حاج آنا آخوند پروانه همچنین نماز، امر به معروف و نهی از منکر و عمل کردن به سیره رسول اکرم(ص) را فلسفه قیام امام حسین (ع) عنوان و اظهار کرد: بر ماست که برای حفظ اهداف قیام امام حسین (ع) و ارزش های اسلامی در کشورمان تلاش و کوشش کنیم.
وی تصریح کرد: از عقاید اهل سنت است که اگر کسی به اهل بیت(ع) رسول خدا و همسران نبی مکرم اسلام(ص) و صحابه احترام نگذارد و محبت آنها را در دل خود نداشته باشد در مذاهب اهل سنت جایی ندارد.
وی در ادامه گفت: بزرگترین درسی که باید از قیام امام حسین(علیه السلام) بگیریم، همین امر به معروف و نهی ازمنکر است و اینکه مسلمانان نباید در مقابل ظلم و ستم سکوت کنند.
امام جمعه حصارچه با اشاره به اینکه امر به معروف و نهی از منکر به اندازه نماز مهم است، افزود: روحانیون و علماء در این راه می توانند موضوع را برای مردم تبیین کنند.
آخوند پروانه خاطر نشان کرد: قیام امام حسین(ع) نماد عظمت و حقانیت دین مبین اسلام بود و این قیام سبب شد تا بسیاری از فتنه‌ها و ترفندهای شوم دشمنان خنثی شده و به خودشان بازگردانده شود.
 
گیلان
امام جمعه اهل تسنن تالش:
امام حسین قهرمان میدان عدالت است/ قیام عاشورا درس آزادگی و زیر بار ظلم نرفتن را به جهان بشریت داد
حجت الاسلام حسین خانی پور در گفت و گو با خبرنگار  ۸دی در رابطه با قیام عاشورایی اباعبدالله الحسین(ع) اظهار کرد: این جریان تاریخی بیش از آنکه فکر کنیم در زندگی همه ما تأثیر گذاشته است و اثر حرکات استکبار ستیزی در جهان اسلام تحت تأثیر این حرکت بزرگ امام حسین(ع)بوده است.
وی با بیان اینکه عدم بیعت اجباری با یزید به شهادت امام حسین(ع)ختم شد، افزود: قیام عاشورا را برخی ها برای اصلاحات اجتماعی می دانند و طاها حسین مصری چنین نظری داشته است.
امام جمعه اهل تسنن تالش با تأکید بر اینکه  امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یکی از مهمترین ابعاد قیام امام حسین(ع) است، اضافه کرد: علما و نظرات بزرگان در تاریخ در این راستا است و صفحات تاریخ شاهدی بر این گفته است.
خانی پور با اشاره به اینکه امام حسین (ع) به برادرش محمد حنفیه فرمودند که من سیره و روش جدم رسول الله را دنبال می کنم، تصریح کرد: یک سؤال مطرح می شود آیا امر به معروف و نهی از منکری که منجر به شهادت شود بالاتر از جهاد می شود.
امام جمعه اهل تسنن تالش با بیان اینکه برخی نظرات هم وجود دارد که هدف امام حسین(ع) ادامه خط هابیل تا قیامت بوده است که دیدگاه آرمانی است، تصریح کرد: چیزی که بین علما زیاد مطرح می شود این است که قیام عاشورا جهت تشکیل حکومت اسلامی بر مبنای دستورات پیامبر اسلام(ص) است.
خانی پور با اشاره به اینکه امام حسین(ع) قهرمان میدان عدالت است، افزود: ایشان وقتی دیدند که حکومت حاکم بر امت اسلام راه کج می رود امام حسین(ع) در این راستا یک حرکت اسلامی را در جهت ماندگاری دین جدش رسول الله (ص) دنبال کردند.
امام جمعه اهل تسنن تالش با بیان اینکه لعنت خدا و رسول الله(ص) و اصحاب پیامبر اسلام(ص) و همه بزرگان و اولیاءالله بر یزید و اصحاب او باد، تصریح کرد: قیام عاشورا در این راستا جهت مقابله با ظلم و حکومت ظالم شکل گرفت و با اینکه اندک یارانی همراهشان بودند حاضر به بیعت نشد.
ِخانی پور با اشاره به اینکه جهان بشریت با این درس قیام عاشورا مواجه شده است، اظهار کرد: حتی اگر انسان جانش را در راه مبارزه با استکبار عالم جهت آزادی و زیر بار زور نرفتن از دست بدهد کار بزرگی است.
 
هرمزگان
شیخ مسعود راهبر، عالم اهل سنت هرمزگان:
واقعه عاشورا درسی بزرگ برای اهل سنت است/ امام حسین(ع) آزادگی و عزتمندی را به جهانیان آموختند

شیخ مسعود راهبر، عالم اهل سنت هرمزگان در گفتگو با سایت  هرمز با اشاره به جایگاه والای امام حسین(ع) در میان اهل سنت اظهار کرد: امام حسین(ع) شخصیتی بزرگواری در میان اهل سنت هستند که برای احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردند.
عالم اهل سنت هرمزگان تصریح کرد: بعد از گذشت ۵۰ سال از رحلت پیامبراکرم (ص) زمانی که حکومت به دست جابران و ظالمانی چون یزید افتاد و اسلام عزیز را منحرف می کرد امام حسین(ع) همراه با یاران و خانواده خود برای احیای دین اسلام به دعوت مردم کوفه راهی سرزمین نینوا شدند.
راهبر ادامه داد: در آن برهه زمانی مردم کوفه که افرادی جابر و اهل نفاق و دو درنگی بودند زمانی که ایشان به آن سرزمین وارد شدند خیانت کرده و با سپاه یزید همراه شدند و جنایت بزرگ تاریخ بشریت را در کربلا رقم زدند و جگر گوشه پیامبر(ص)  را سر بریدند.
وی با اشاره به اینکه اهل سنت واقعه عاشورا را از دل و جان قبول دارند، عنوان کرد: واقعه عاشورا برای اهل سنت و جامعه اسلامی درسی بزرگ بوده که در مسیر دلدادگی به پیامبر(ص) و جایی که احساس شود دین اسلام مورد هجمه و تهاجم است باید همچون امام حسین(ع) از جان و مال و خانواده خود گذشت.
عالم اهل سنت هرمزگان گفت: آن چیز که ما باید از سیره امام حسین(ع) و یارانش بیاموزیم تبعیت از کارها و فرامین این امام بزرگوار بوده که در ظهر عاشورا واجبات خود را فراموش نکرده و نماز ظهر خود را در اول وقت بر پا کردند.
راهبر با تاکید بر اینکه پایبندی به دستورات اسلام و مناسک اسلام بهترین دستاورد واقعه عاشورا است، افزود: چگونگی برخورد با دشمن، برخورد با خانواده، امر به معروف و نهی از منکر که همگی لازمه جامعه می باشد می توان از سیره و روش زندگی امام حسین(ع) به دست آورد.
وی با بیان اینکه مشکلات موجود در جامعه دستاورد دوری از فرامین اهل بیت است، تصریح کرد:برای حل مشکلات موجود در جامعه از اقتصادی گرفته تا اجتماعی می توان با رجوع به سبک و سیره امام حسین(ع) و اهل بیت و الگو قرار دادن آن بزرگواران آن را به راحتی حل کرد.
عالم اهل سنت هرمزگان یاد آور شد: امام حسین(ع) با قیام بزرگ در کربلا درس آزادگی، ایستادگی، استقامت، مبارزه با ظالم و فساد و دفاع از مظلوم برای همه ما دادند و نشان دادند که مرگ با عزت بهتر از زندگی با ذلت است.
راهبر با اشاره به اینکه مسلمانان که خود را پیرو اهل بیت می دانند باید در مقابل ظالم و استکبار بایستند، عنوان کرد: از امام حسین(ع) و یاران باوفایش باید درس عزت و ایستادگی در مقابل ظالمان گرفت و اتحاد و یک پارچگی را در امت اسلامی جاری ساخت که این کار دست ظالمان از منافع مسلمانان کوتاه خواهد شد.
وی خاطر نشان کرد: وظیفه همه مسلمانان اعم از شیعه و سنی بازگویی واقعه تاریخی عاشورا و عزت مداری امام حسین(ع) و یارانش برای نسل های آینده است تا این واقعه بسیار دردناک تاریخی برای همیشه زنده نگه داشته شود.
 
سیستان و بلوچستان
مولوی عبدالخالق حسین زهی:
امام حسین (ع) برای احیای شریعت اسلام قیام کرد
 
مولوی عبدالخالق حسین زهی، امام جمعه اهل سنت مهرستان در گفت‌وگو با  عصرهامون، با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر یک فریضه الهی است، اظهار کرد: خداوند متعال مدار دنیا را بر مبنای امر به معروف و نهی از منکر گذاشته است، هرگاه این فریضه احیا گردد دنیا در بهترین حالت قرار می گیرد.
وی علت گرفتاری مردم در مشکلات اقتصادی را بی توجه به فریضه امر به معروف و نهی از منکر عنوان کرد  و افزود: برخی ها دست به احتکار کالا می زنند که اگر این فرضیه در جامعه احیا شوند، مردم نسبت به یکدیگر مهربان خواهند شد و محبت های دینی به وجود خواهد آمد.
امام جمعه اهل سنت مهرستان خاطر نشان کرد: اهمیت دادن به این دو فریضه الهی وظیفه یکایک مسلمانان است و نباید در این مسیر کوتاهی شود.
مولوی حسین زهی  گفت: امام حسین (ع) برای زنده نگه داشتن شریعت اسلام قیام کرد چرا که در آن ظلم جور جامعه را فرا گرفته بود.
وی با بیان اینکه امام حسین (ع) قیام کرد تا ظلم نسبت به مردم کم شود، تصریح کرد: امروز اگر بخواهیم دنیا و یا جامعه اصلاح شود باید فریضه امر به معروف و نهی از منکر را جدی بگیریم تا مشکلات رفع شود.
امام جمعه اهل سنت مهرستان در ادامه یادآور شد: اگر احکام الهی در ادارات، در تجارت و در حکومت داری اجرا شود زندگی برای انسان ها سهل خواهد شد.
 
 
سیستان و بلوچستان
مولوی عبدالصمد کریم‌زایی، امام جمعه اهل سنت ایرانشهر:
توجه به امر به معروف و نهی از منکر وظیفه همه مسلمانان است

مولوی عبدالصمد کریم زایی امام جمعه اهل سنت ایرانشهر با بیان اینکه برای ترویج اسلام و جلوگیری از ظلم، بی عدالتی و احیای امر به معروف و نهی از منکر باید از سیره و زندگی امام حسین(ع) الگوی برداری کرد ، افزود: امام حسین(ع) با فداکاری و از جان گذشتگی خود درخت اسلام را آبیاری کرد و ما نیز باید ادامه دهنده راه آن حضرت باشیم.
وی بیان کرد: مسلمانان و تمام آزادی خواهان جهان برای رسیدن به رستگاری باید اعمال و رفتار امام حسین(ع) را سرلوحه کارها و اقدامات خود قرار دهند.
امام جمعه اهل سنت ایرانشهر ادامه داد: برای حفظ اهداف قیام امام حسین (ع) و ارزش های اسلامی در کشور و جهان اسلام بر همگان لازم است که تلاش و کوشش کنند ودر این مسیر گام بردارند.
 
 
سیستان و بلوچستان
مولوی عبدالرحیم ریگیان‌پور،امام جمعه اهل سنت میرجاوه:
امام حسین(ع) احیاگر امربه معروف و نهی از منکر بود

مولوی عبدالرحیم ریگیان پور امام جمعه اهل سنت میرجاوه هم با بیان اینکه محرم ماه حماسه، شجاعت و جوانمردی، ماه ظلم ستیزی و مبارزه با تبعیض و ذلت و ماه امر به معروف و نهی از منکر است، گفت: پیام کربلا و عاشورا پیام حریت، عدالت، عزت و سرافرازی است.
وی با بیان اینکه نباید این اهداف بزرگ در مکتب حسین(ع)  فراموش شود ، افزود: اگر این اهداف نادیده گرفته شود فلسفه عزاداری و به تبع آن راه حسین(ع) فراموش خواهد شد.
امام جمعه اهل سنت میرجاوه با بیان این مطلب که فشاراقتصادی و جنگ روانی دشمن با هدف تضعیف نیروی ایمان و خودباوری ملت ایران است، گفت: مردم و مسئولین باید در کنار هم مشکلات اقتصادی را حسینی وار رفع کنند.
وی در تکمیل مطلب فوق از امام حسین(ع) به عنوان احیاگر امربه معروف و نهی از منکر یاد کرد و افزود: امام حسین(ع) شهید راه حق و حقیقت بودند.
مولوی ریگیان پور خاطر نشان کرد: امام حسین(ع) برای مبارزه فاسقان و منکرات زمان خود یعنی زیدیان به پا خواستند و امروز ما نیز باید به مقابله با منکران زمان خویش و استکبار جهانی آمریکا به پا خیزیم.
وی در ادامه اذعان کرد: مسئولین باید برای مبارزه با منکرات و مفسدان اقتصادی همت کنند.
 
خراسان جنوبی
امام جمعه اهل سنت اسدیه:
امام حسین (ع) برای احیای دین قیام کرد/ لزوم فراگیر شدن امر به معروف و نهی از منکر در جامعه و فضای مجازی
مولوی سید احمد عبدالهی امام جمعه اهل سنت اسدیه در گفتگو با  خاورستان، اظهار کرد: فلسفه قیام امام حسین (ع) مسئولیت شناسی بود.
وی افزود: در زمانی که دین پیامبر (ص) از بین می‌رفت و حاکم وقت جامعه را به فساد کشانده بود امام حسین(ع) احساس مسئولیت کردند که برای احیای دین و فریضه امر به معروف و نهی از منکر باید قیام کرد.
امام جمعه اهل سنت اسدیه گفت: مقصد اصلی امام حسین (ع) همان زنده کردن دین خدا و مبارزه با فساد در زمان خودشان بود.
مولوی عبدالهی تصریح کرد: امروز می‌بینیم بعد از هزار و 400 سال نیز امام حسین (ع) در دل همه مسلمانان جا دارد و محبوب دل همه مسلمانان و گاها غیر مسلمانان هستند چرا که امام حسین (ع) با ایثار و فداکاری این را در تاریخ ثبت کرد که حق ارزش دارد و باید برای آن هزینه کنیم هر چند به قیمت جان، مال و فرزندان تمام شود.
وی بیان کرد: امام حسین (ع)  را به عنوان الگوی ایثار، فداکاری، شجاعت و مدافع حق مثال می‌زنند بنابراین محبتشان در دل‌ها وجود دارد و همه به ایشان عشق می‌ورزند.
امام جمعه اهل سنت اسدیه با بیان اینکه امام حسین نوه‌ی پیغمبر (ص) هستند و آگاهی دارند که پیامبر برای این مبعوث شد که فساد و شرک را از جامعه بردارد، تأکید کرد: امام حسین (ع) با احساس مسئولیتی که داشتند و دیدند کسی زمام‌دار مسلمانان شده که خود فاسق است تحملش برای امام حسین (ع) مشکل بود و قیام کردند تا بتوانند جامعه را اصلاح کنند و اگر چه ایشان به ظاهر به شهادت رسیده اند اما در حقیقت نامشان جاودان ماند و نفرت نسبت به دشمنانشان در اذهان مردم برای همیشه به وجود آمد.
مولوی عبدالهی عنوان کرد: اهل سنت در ایام شهادت سید و سالار شهیدان در منابر عظمت، شأن و سجایای اخلاقی امام حسین (ع) را بیان می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه امر به معروف و نهی از منکر یکی از دستورات مهم خداوند در قرآن است، متذکر شد: خداوند امر کرده باید کسانی باشند که امر به معروف و نهی از منکر را انجام دهند و اگر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه به صورت فراگیر باشد یقینا جامعه، جامعه ایده‌آلی خواهد بود و مردم مطیع اوامر الهی خواهند شد در این زمان است که اصلاح در جامعه عمومی می‌شود.
امام جمعه اهل سنت اسدیه گفت: اگر مردم نسبت به امر به معروف و نهی از منکر به این کار بسیار مهم و با ارزش بی تفاوت باشند و به آن اهمیت ندهند نتیجه آن این می‌شود که در جامعه فساد شیوع پیدا کرده و مردم از دین فاصله می‌گیرند و غفلت از خدا در جامعه عام می‌شود.
مولوی عبدالهی بیان کرد: خداوند نیز به همان وعده ای که نسبت به بندگان داده عمل می‌کند یعنی اگر در جامعه امر به معروف ونهی از منکر انجام شود خدای متعال به خاطر آن‌ها بر مردم جامعه رحم می‌کند و اگر به آن اهمیتی ندادند خدای متعال نیز آن مردم را به مصائب، پریشانی‌ها و مشکلات گرفتار خواهد کرد.
وی تصریح کرد: در طول تاریخ نیز اینگونه بوده و هر زمان امر به معروف و نهی از منکر بوده صلاح در آن جامعه ایجاد شده و اگر نبوده فساد آن جامعه را فراگرفته و عذاب خداوند به سراغ مردم آمده است.
امام جمعه اهل سنت اسدیه مطرح کرد: در فضای مجازی نیز باید وجدان خود را حاکم کنیم و در آن از فریضه امر به معروف و نهی از منکر نیز استفاه کنیم اما باید به این توجه داشته باشیم اگر کسی در فضای مجازی هر مطلبی بنویسد که حرمت افراد و اشخاص را بشکند این درست نیست.
مولوی عبدالهی بیان کرد: بایستی مسئولان بر فضای مجازی نظارت داشته باشند تا خدای نکرده فضای مجازی فضایی نشود که مورد خشم و غضب خداوند و موجب اختلاف و کدورت بین آحاد جامعه شود.
وی خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم روح امام حسین (ع) از ما شاد شود و خود را پیرو ایشان بدانیم باید به آنچه که امام حسین (ع) پایبند بودند ما نیز باید پایبند و مدافع حق باشیم و در برابر ظلم مسامحه نکنیم.
 
خراسان جنوبی
مولوی سیدمحمد حسینی امام جمعه اهل سنت طبس:
گریه بر مصائب کربلا باعث شفاعت در دنیا و آخرت می‌شود

مولوی سید محمد حسینی امام جمعه اهل سنت طبس مسینا در گفت‌وگو با  خاورستان، پیرامون قیام امام حسین (ع)،فلسفه امر به معروف و نهی از منکر اظهار کرد: در آن زمان که جامعه توسط یزید و یزیدیان به فساد، ظلم و ستم کشیده شده بود امام حسین (ع) برای مقابله با شرایط به وجود آمده قیام کرد.
وی افزود: هدف از قیام امام حسین (ع) به خاطر ترویج امر به معروف و نهی از منکر بود و احیای دین بود.
امام جمعه اهل سنت طبس مسینا عنوان کرد: هدف قیام امام حسین (ع) بیداری جامعه اسلامی و احیای دین خدا بود این به مسلمان‌ها و غیر مسلمان‌ها آنهایی که برای نجات بشر کار می‌کنند درس آزادگی داد.
مولوی حسینی بیان کرد: بشر برای رسیدن به سعادت و زندگی خوب باید با ظلم، ستم و بدعت‌ها مبارزه کند و امام حسین (ع) نیز برای سعادت بشر بر علیه ظلم و ستم موجود قیام کرد.
وی با بیان اینکه امام حسین (ع) برای احیای امر به معروف و نهی از منکر سفر حج خود را نا تمام گذاشت و به سمت کربلا رفت، تصریح کرد: این اقدام سید و سالار شهیدان نشان دهنده اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در جامعه است.
امام جمعه اهل سنت طبس مسینا گفت: امام حسین علیه السلام درس آزادگی و شجاعت را به بشریت آموخت و این باعث شده که در دل همه مردم جای داشته باشد.
مولوی حسینی اظهار کرد: مسلمان و فرقه‌های مختلف اهل سنت به روش‌های مختلف در این ایام برای سید و سالار شهیدان عزادری کرده و نسبت به امام حسین علیه السلام ارادت قلبی خود را ابراز می‌کنند.
وی با بیان اینکه گریه و عزادری برای امام حسین (ع) باعث شفاعت خود فرد در دنیا و آخرت می‌شود، گفت: حادثه کربلا بسیارعظیم است و دل هر فردی را جریحه دار و مخدوش می‌کند و اگر کسی بر مصائب و مشکلات کربلا گریه کند باعث آمرزیده شدن خودش خواهد شد.
امام جمعه اهل سنت طبس مسینا بیان کرد: بهترین مردم در جامعه افرادی هستند که برای احیای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه قیام می‌کنند امر به معروف و نهی از منکر در جامعه بسیار اهمیت دارد اما اگر مردم نسبت به امر به معروف و نهی از منکر بی تفاوت باشند حق و حقوق خودشان از بین رفته و پایمال خواهد شد جامعه به فساد کشیده شده و آثار سوء آن به خود مردم برخواهد گشت.
مولوی حسینی خاطرنشان کرد: اگر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اجرا شود همه مردم آثار مثبت آن را خواهند دید و در جامعه امنیتت و آرامش خاصی به وجود خواهد آمد.
وی بیان کرد: دشمنان اسلام از روش‌های مختلف قصد ضربه زدن به این جامعه را دارند و از هر روشی که در دسترس آنها باشد استفاده می‌کنند یکی از این روش‌ها استفاده از فضای مجازی است که دشمن به هر طریق هر گونه اطلاعات غلط و اشتباهی را به خورد مردم داده و به اهداف شوم و پلید خود نزدیک می‌شود.
امام جمعه اهل سنت طبس مسینا عنوان کرد: دشمن می‌خواهد افکار مردم را نسبت به اسلام و امر به معروف و نهی از منکر جریحه دار کند که لازم است نخبه‌گان، علما و مسئولان برای اینکه مردم از آسیب های فضای مجازی در امان باشند تلاش کنند.
مولوی حسینی تأکید کرد: لازم است رهبران دینی در راستای امر به معروف و نهی از منکر در فضای مجازی وارد میدان شده و پاسخگوی افکار عموی نسبت به شبهاتی که وجود دارد باشند.
وی بیان کرد: خوشبختانه مردم ایران آگاه بوده و نسبت به تهیدات و مطالبی که در فضای مجازی منتشر می‌شود اشراف کامل دارند تحت تاثیر تبلیغات سوء دشمن قرار نمی‌گیرند و همیشه دشمنان ما در هر زمینه‌ای که قصد آسیب زدن به این کشور،اسلام و انقلاب را داشته نا امید و مأیوس شده اند.
 
سمنان
مولوی نذیر احمد سلامی، عالم بزرگ اهل سنت:
در برابر دشمنان از اقدام خداپسندانه امام حسین سرمشق بگیریم/اگر قیام امام حسین(ع) نبود، انحرافات مشروعیت پیدا می‌کرد

مولوی نذیر احمد سلامی، عالم بزرگ اهل سنت و عضو مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با  مرآت در خصوص حرکت امام حسین(ع) در روز عاشورا و اینکه اگر ایشان قیام نمی‌کردند، چه خطراتی جهان اسلام را تهدید می‌کرد اظهار داشت: عاشوراء که روز شهادت امام حسین علیه‌السلام است، از نگاه اهل سنت روز سرنوشت‌سازی است و حادثه‌ای که این روز اتفاق افتاد و جریانی از این روز آغاز شد، تاریخ‌ساز است. بیش از 30 نفر از نویسندگان و علماء اهل سنت درباره حادثه عاشورا کتاب نوشته‌اند و یزید و یزیدیان را محکوم کرده‌اند و اقدام امام حسین علیه‌السلام را مورد تعریف و ستایش قرار داده‌اند.
از نگاه اهل سنت فلسفه حرکت، اقدام و قیام حضرت امام حسین علیه‌السلام این بود که با جانشینی یزید در سال 61، آن حضرت که فرزند ارجمند رسول اکرم صلی‌الله علیه و آله و سلم بود احساس کرد که با این جانشینی، قطار اسلام در حال خروج از ریل اصلی است؛ لذا ایشان احساس مسئولیت کرد و می‌خواست جلوی این انحراف را بگیرد. اگر حضرت این حرکت را انجام نمی‌داد، در دوران بعدی بنی‌امیه و بنی‌عباس تمام انحرافات و گمراهی‌ها مشروعیت پیدا می‌کردند.
هرچند که امام حسین به شهادت رسید و به ظاهر موفق نشد اما بزرگ‌ترین توفیق ایشان این بود که با این حرکت مشروعیت انحرافات بعدی خط قرمز کشید و اگر این اقدام را انجام نمی‌داد شاید انحرافات و گمراهی‌هایی که در زمان بنی‌امیه و بنی‌عباس به وجود آمد که کسی فکرش را هم نمی‌کرد و کسی هم نمی‌اندیشید که این انحرافات خلاف اسلام هستند.
لذاست که این اقدام امام حسین ستودنی است و چنان‌که گفتم نویسندگان بسیاری کتاب‌ها و مطالب گوناگونی نوشته‌اند که در تاریخ حفظ شده‌اند. با توجه به شرایط امروز ما می‌توانیم در برابر دشمنانی که نظام اسلامی را مورد تهدید قرار داده‌اند از این اقدام خداپسندانه امام حسین علیه‌الصلوه و السلام در روز عاشورا سرمشق بگیریم و حرکت ایشان را برای نابود کردن ظالمان و ستمگران و تمامی قدرت‌هایی که نظام اسلامی را مرود تهدید قرار داده‌اند، خط مشق و نقشه راه قرار بدهیم.
وی با اشاره به تلاش‌های گسترده دشمنان برای به انحراف کشیدن مسیر عزادارای امام حسین(ع) به ویژه از سوی دشمنان انگلیسی بیان داشت: نشر فرهنگ عاشورا از نگاه ما اهل‌سنت این است که ما سیره امام حسین علیه‌الصلوه و السلام و اقدامات و فداکاری ایشان را احیاء کنیم. ایشان عزیزترین سرمایه خود که جان خود و خانواده و فرزندانش بود را فدا کرد. ما نمی‌توانیم این کار را در حد اعلی انجام دهیم اما باید تلاش کنیم که در برابر انحرافاتی که امروز اسلام، امت اسلامی و به ویژه نظامی اسلامی ما را مورد تهدید قرار داده است، از هیچ فداکاری دریغ نکنیم.
مولوی نذیر سلامی با بیان اینکه محبت به اهل بیت جزو ایمان اهل سنت است و اگر در نماز خود به اهل بیت پیامبر سلام نفرستیم، آن نماز را ناقص می‌دانیم. گفت: ما معتقدیم که نماز بی سلام به اهل بیت، ناقص می‌شود. تا زمانی که ما به آل و اصحاب و اولاد پیامبر درود نفرستیم، نمازمان ناقص خواهد بود. ما در این‌باره روایاتی در صحیح بخاری و صحیح مسلم داریم که بر اساس آن باید در نماز عبارت «اللهم صل علی محمد و علی آل محمد» را بگوییم و اگر در تشهد هر نمازمان این عبارت خوانده نشود، نماز ناقص تلقی می‌شود.
اما تلاش دشمنان همواره در این راستا بوده که شرایط را برای پیشرفت نظام اسلامی پیچیده معرفی کند و مردم را در ارتباط با نظام اسلامی بدبین کند اما اگر ما تاریخ عاشورا و فداکاری حضرت امام حسین را و فرهنگ اهل‌بیت و اسلام و سیرت پیامبر را نقشه راه قرار بدهیم، هیچ جای نگرانی نیست.
وی افزود: ما با تبعیت از سیره پیامبر و اهل بیت و اصحاب پیامبر، می‌توانیم هرگونه شرایط سهمناکی که ما را مورد تهدید قرار بدهد، خنثی کنیم؛ به شرط این که اتفاق و اتحاد داشته باشیم و همدل و همزبان باشیم. خودمان را حفظ کنیم و دشمن را بشناسیم. اگر ما اولا وحدتمان را حفظ کنیم، ثانیا به فرهنگ غنی اسلام و پیامبر و ائمه چنگ بزنیم و ثالثا دشمن را بشناسیم، ان‌شاءالله همانطور که از بدو انقلاب خطرها و تهدیدها را به فرصت تبدیل کرده‌ایم، در زمان حال و آینده نیز هر تهدیدی را به فرصت تبدیل خواهیم کرد.
این مولوی بزرگ اهل‌سنت خاطرنشان کرد: وقتی خود امام حسین بسیار قابل احترام است، کسانی که در خدمت امام حسین بودند و ایشان را یاری کردند به هر نحو و عنوانی که باشند، قابل احترامند.
 
کرمانشاه
ماموستا ملامحمد محمدی،امام جمعه اهل سنت کرمانشاه:
مردم اهل سنت، اهل بیت پیامبر(ص) را خیلی دوست دارند

ماموستا ملامحمد محمدی امام جمعه اهل سنت کرمانشاه در گفتگو با  مرصاد با تسلیت فرارسیدن ماه محرم و شهادت امام حسین(ع) اظهار داشت:۲ شهید بسیار گرانقدر داریم که پیامبر(ص) از آن ها خیلی تعریف کرده‌اند یکی از آنها حمزه سیدالشهدا و دیگری امام حسین(ع) است.
وی افزود: پیامبر (ص) به احترام خلوص عبادت و ادای وظایف، چند دهه را برای امت معرفی کرد تا عبادت و طاعت بیشتری داشته باشند که یکی از این دهه ها  ذی الحجه است که مراسم بزرگ حج و رفتن به عرفه در آن قرار دارد.
امام جمعه اهل‌سنت کرمانشاه دومین دهه را ماه محرم اعلام و عنوان کرد: درباره این دهه خصوصیات فراوانی وارد شده که یکی مبدا هجرت پیامبر از مکه به مدینه است، دیگری اتفاقاتی است که در رابطه با امام حسین(ع) به وجود آمد تا جایی که مسلمانان در این دهه قصد کردند اولاد پیامبر(ص) را شهید کنند.
وی افزود: مردم اهل سنت، اهل بیت پیامبر(ص) را خیلی دوست دارند و برای آنان عزت قائل هستند برای آنان اشک می ریزند ما هم وقتی در مراسم نماز جمعه قضیه عاشورا را تعریف می کنیم مردم اشک می ریزند این از سر عشق به اهل بیت است.
ماموستا محمدی گفت: دهه سوم، دهه آخر رمضان است که در این ماه لیالی قدر را داریم و مردم اعتکاف می کنند شب لیله القدر هم در این دهه است پیامبر(ص) ما را به این سه دهه معرفی کرده اند.
وی با اشاره به اینکه در دین ما هیچ گونه تفاوتی بین شیعه و سنی نیست، افزود: ما در ناراحتی شیعه ناراحت و در خوشحالی آنان خوشحال می شویم این دشمنان هستند که تفرقه می اندازند که اهل سنت نسبت به اهل بیت غیر از این هستند در حالی که بی احترامی به اهل بیت درعقیده اهل سنت نیست.
ماموستا محمدی با بیان اینکه ماه محرم نخستین ماه حرام است، گفت: خداوند در قرآن فرموده از۱۲ ماه چهار ماه حرام است؛ ذی القعده ، ذی الحجه، محرم و رجب که گناهان دو برابر می شود.
وی با اشاره به اینکه در این ماه کشیدن اسلحه روی مسلمان و جنگ حرام است مادامی که علیه اسلام حرکت نمی کنند، افزود: ما هرسال ماه محرم را گرامی و برمبنای مذهب در مسجد کارهایی نظیر خواندن قران و دعا، گریه و خدمت به عزاداران انجام می دهیم که از سر علاقه است.
ماموستا خاطر نشان کرد: ما قیام امام حسین(ع) را که علیه ظلم و ستم و بیداد قیام کرد قبول داریم و شدیدا از سوی خود و اهل سنت، اقدامات دشمنان دین علیه ایشان را محکوم می کنیم و قطعا آنان که علیه امام حسین(ع) این کار را کردند به درک واصل خواهند شد.
 
کرمانشاه
ماموستا عبدالله غفوری امام جمعه روانسر:
هدف قیام امام حسین(ع)نشر اسلام، اجرای عدالت و خارج کردن حکومت از دست نااهلان بود

ماموستا عبدالله غفوری امام جمعه روانسر اظهار داشت: امام حسین (ع) برای اهداف مقدسی همچون نشر اسلام، اجرای عدالت و خارج کردن حکومت از دست نااهلان قیام کرد.
وی با اشاره به ایام قیام و شهادت مظلومانه امام حسین رضی‌الله‌عنه در طول تاریخ، انسان‌های شایسته و بزرگواری بوده‌اند که با عشق و علاقه و با انگیزه جلب رضایت پروردگار و منافع مردم برای اجرای عدالت بپاخاسته و در این راه جان خود را فدا کرده‌اند؛ همواره قربانی و جان‌فدایی‌ مردان راه خدا سبب حفاظت اسلام و انتشار آن در دنیا شده است.
ماموستا غفوری بیان داشت: اگر مسلمانان در جنگ‌های بدر و اُحد و احزاب و... که لشکر بزرگ کفار قصد نابودی اسلام و به شهادت رساندن رحمة‌للعالمین را داشتند جانانه قربانی نمی‌دادند، چه اتفاقی می‌افتاد؟ صحابه در تمام میادین ایستادگی کردند تا وجود مبارک آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم محفوظ بماند و اسلام را به دنیا عرضه کند.
امام جمعه روانسر با تاکید بر اینکه امام حسین (ع) هرگز برای جنگ نرفته بود، اگر با هدف جنگ می‌رفت زن و فرزندانش را همراه نمی‌برد و به‌جای ۷۰ نفر، لشکری را همراه می‌برد گفت:امام حسین (ع)برای اهداف مقدسی همچون نشر اسلام، اجرای عدالت و خارج کردن حکومت از دست نااهلان قیام کرد.
وی یزید را از دیدگاه امام حسین (ع) جوانی مستبد و خودکامه دانست و اظهار داشت: نیروهای یزید سنگین‌ترین ظلم را بر فرزندان پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم و یاران امام حسین روا داشتند.
ماموستا غفوری با اشاره به نام‌های برخی از شهدای کربلا گفت: در بین شهدای حادثه کربلا، فرزندان حضرت علی (ع) به نام‌های ابوبکر و عمر و عثمان نیز بودند که پیش از امام حسین (ع) در این حادثه به شهادت رسیدند؛ نام‌گذاری فرزندان حضرت علی به نام خلفا بیانگر دوستی و محبتی است که بین صحابه و اهل‌بیت وجود داشته است.
وی در پایان گفت: حادثه کربلا و قیام امام حسین (ع) حاوی درس‌ها و پیام‌های آموزنده‌ای بوده و برای تمام مسلمانان نمونه و حجت است. امام حسین (ع) برای اجرای عدالت و مقابله با ظلم در برابر استبداد و خودکامگی قیام کرد و جان مبارکش را در این راه فدا کرد؛ این قیام و جان‌باختگی برای مسلمانان و تمام انسان‌های آزاده درس است.
 
کرمانشاه
ملارشید ثنایی امام جمعه اهل سنت سرپل‌ذهاب:
اهل سنت هم در مجالس عزای امام حسین (ع) شرکت می‌کنند

ملارشید ثنایی امام جمعه اهل سنت سرپل‌ذهاب در گفتگو با مرصاد اظهار داشت: واقعه کربلا و قیام عاشورا به درستی در تاریخ ثبت شده است و در این واقعه اهل بیت پیامبر(ص) برای آزادی مسلمانان و مبارزه با ظلم قیام کرده و در راه اسلام به شهادت رسیدند.
وی افزود : کسانی که با فرزند پیغمبرخدا اینگونه رفتار کردند مستحق بدترین و بالاترین لعن ونفرین ها هستند و مسلمانان باید آنها را مورد لعن ونفرین قرار دهند.
امام جمعه اهل سنت سرپل‌ذهاب با بیان اینکه شهدا بر اساس آیات قرآنی و احادیث رسول الله(ص) از درجات بالایی در آخرت برخوردار خواهند بود، ادامه داد: هر مسلمانی باید محبت اهل بیت پیامبر(ص) را در دل داشته و در نماز خود بر پیامبر و اهل بیتش که امام حسن (ع)، امام حسین(ع)، حضرت فاطمه(س) و حضرت علی (ع) از آنهاست سلام و صلوات بفرستد و گرنه مسلمان نخواهد بود.
وی گفت: ما هر ساله در مراسمات عزاداری اهل بیت پیامبر(ص) شرکت می‌کنیم و امسال نیز همچون سنوات گذشته در مراسم سوگواری امام حسین (ع) شرکت خواهیم کرد.
 
رییس حوزه علمیه اهل سنت ترکمن: 
شهادت پاکترین انسان ها در کربلا، اسلام را قوت و استحکام بخشید
 

به گزارش گلستان ما، حاج صفر آخوند قزاقی در گفت‌وگو با خبرنگار نیلکوه با اشاره به اینکه ایام محرم‌الحرام یادآور مظلومیت حضرت امام حسین و فرزندان پاک رسول مکرم اسلام (ص) است گفت: شهادت پاک‌ترین انسان‌ها در صحرای کربلا توسط حکام ظلم و جور، دین مبین اسلام را برای سال‌ها و قرن‌های متمادی قوت و استحکام‌بخشید.
وی افزود: تسلیم نشدن در مقابل ظالمان و آمادگی برای چشیدن شهد شیرین شهادت از پختگی ایمان و قوت دینی سرور و سالار شهیدان کربلا حضرت امام حسین علیهم‌السلام حکایت دارد.
آخوند قزاقی تصریح کرد: قیام اباعبدالله علیهم‌السلام برای طلب دنیا و پست و مقام نبود بلکه می‌خواست احکام خدا را اجرا و راه و روش پیامبر (ص) را احیا نماید.
رییس حوزه علمیه اهل سنت ترکمن گالیکش با اشاره به این مطلب که تمام آزادیخواهان جهان به امام حسین علیهم‌السلام افتخار می‌کنند گفت: مسلمانان باید اخلاق، رفتار، منش و سیره سیدالشهدا علیهم‌السلام را الگوی خود قرار دهند.
وی با اشاره به این‌که ما اهل سنت پیرو امام حسین علیهم‌السلام هستیم و باید رهرو آن امام باشیم، افزوده: دوست داشتن و محبت به اهل‌بیت علیهم‌السلام مانند این است که راه آن‌ها را ادامه می‌دهیم.
آخوند قزاقی با تأکید بر این‌که نباید حادثه کربلا برای ما فقط یک اتفاق ساده و بی‌اهمیت باشد، افزود: نظر ما اهل سنت این است که امام حسین علیهم‌السلام راهش را درست انتخاب کرد و درراه حق شهید شد.

نظر شما