شناسهٔ خبر: 28245760 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

بسته خبری جنگ اقتصادی- 5

آخرین تحولات خروج شرکت‌های اروپایی و تحریم ‌های نفتی تا فشار رسانه‌های خارجی

درگزارش این هفته اخبار مربوط به آخرین تحولات خروج شرکت‌های اروپایی و تحریم ، رخدادهای مربوط به خنثی‌سازی تحریم‌ها، تحولات مربوط به حوزه‌ جنگ روانی و فشار رسانه‌ای و وقایع مربوط به تحریم‌های نفتی پوشش داده شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با توجه به اینکه کشور درگیر یک جنگ اقتصادی تمام عیار شده است و نظام سلطه جهانی زمین جنگ جدید علیه منافع مردم ایران را حوزه اقتصاد تعریف کرده است، خبرگزاری فارس برای اطلاع تصمیم‌سازان، کارشناسان و عموم مردم از اخبار مرتبط با این جنگ، در ابتدای هر هفته بسته خبری جنگ اقتصادی را تقدیم مخاطبان می‌کند.

در گزارش این  هفته، اخبار مربوط به آخرین تحولات خروج شرکت‌های اروپایی و تحریم ، رخدادهای مربوط به خنثی‌سازی تحریم‌ها، تحولات مربوط به حوزه‌ی جنگ روانی و فشار رسانه‌ای در راهبرد تحریمی آمریکا و در نهایت وقایع مربوط به تحریم‌های نفتی پوشش داده شده است. همچنین ارائه اطلاعات مالی صرافی‌ها در قالب تعهدات FATF که از سوی نمایندگان مجلس و برخی از رسانه ها مطرح شد، مهمترین خبر مرتبط با FATF است که در بسته خبری این هفته آمده است. اخبار داخلی نیز شامل جزئیات تزریق ارز پتروشیمی‌ها در سامانه نیما می شود.

تحریم، برجام و مذاکرات

*هشدار پمپئو به کشورهایی که با ایران تجارت می‌کنند

پمپئو، وزیر خارجه‌ی ایالات متحده هشدار داده است آمریکا برای کشورهایی که بعد از اجرای تحریم‌های آبان ماه به همکاری اقتصادی خود با ایران ادامه می‌دهند، قوانین اساسا متفاوتی دارد. وی افزود: «هنوز تعدادی از تصمیمات در مورد مجوزهای تحریمی وجود دارد که ما داریم مورد به مورد به آنها رسیدگی می‌کنیم».

برایان هوک: ایران در حال صدور انقلاب به منطقه است

برایان هوک، رئیس گروه ویژه اقدام ایران در وزارت خارجه‌ی آمریکا در اندیشکده هادسون 28 شهریور ماه در مورد برنامه‌ی موشکی ایران صحبت کرد. ماهیت صحبت‌های وی مانند صحبت‌های قبلی در اندیشکده‌های FDD  و واشنگتن ماهیت جنگ روانی دارد و نشان می‌دهد ماموریت اصلی گروه ویژه اقدام، فشار دیپلماتیک و روانی بر روی ایران است.

هوک در پرسش و پاسخی که بعد از سخنرانی صورت گرفت در مورد مسائل منطقه‌ای ایران گفت: «ایران وارد نوع منحصر به فردی از تعصب و خشونت شده است و در حال صدور انقلاب در منطقه از طریق لبنان، عراق، سوریه، یمن و بحرین است». وی در رابطه با نفوذ منطقه‌ای ایران افزود: «ما هیچ تفاوتی بین حکومت ایران و گروه‌های شبه نظامی شیعه قائل نیستیم».

 وی بر راهبرد آمریکا مبنی بر توافقی که تمام مسائل ایران را در بر بگیرد، تاکید کرد: «ما توافق جدیدی با ایران می‌خواهیم که آن 12 شرط وزیر پمپئو را در بر بگیرد و توافق جدید یک توافق شخصی بین دو دولت نخواهد بود مانند برجام. ما به دنبال یک پیمان هستیم، برجام یک توافقی با رئیس جمهور آن زمان بود. پیمان نبود و در مجلس سنای آمریکا به رای گذاشته نشده بود».

برایان هوک در رابطه با شکاف بین مردم ایران و حکومت ایران تصریح کرد: «در سال 2009 که انقلاب سبز در ایران را داشتیم، دولت قبلی آمریکا کنار مردم ایران نایستاد و ما این اشتباه را اصلاح کردیم. بنابراین در دسامبر و ژانویه ما با قدرت از مردم ایران حمایت کردیم. وقتی که به خواسته‌های آنها نگاه می‌کنیم، همان شروطی است که ما می‌گوییم». برایان هوک در پایان جلسه در رابطه با مذاکره ایران و آمریکا گفت: «من فکر می کنم که آیت الله {رهبر انقلاب} و رئیس جمهور و وزیر خارجه ایران گفته‌اند که علاقه‌ای به مذاکره ندارند. این موضع آنهاست. به آن احترام می‌گذاریم. اما این برنامه‌های ما را عوض نمی‌کند و رژیم تحریمی ما در راه است».

*اختلاف و دو دستگی در دولت آمریکا در راهبرد تحریمی ایران

چند مقام دولت آمریکا روز جمعه در گفت‌وگو با واشنگتن‌پست ادعا کرده‌اند «استیون منوشین»، وزیر خزانه‌داری آمریکا روش جدیدی برای «مقاومت» در برابر راهبرد دولت ترامپ علیه ایران  پیدا کرده است: او، چند هفته پیش، از دادن سندی به ترامپ که او درخواست کرده بود، خودداری کرد. سه مقام آمریکایی می‌گویند منوشین و وزارتخانه او با اعمال فشار بر سوئیفت برای اقدام علیه ایران مخالفند. به همین دلیل او به قصد ایجاد تأخیر در رأی نهایی رئیس‌جمهور در این باره، فرایندهای تصمیم‌گیری را کند کرده است.

علاوه بر این، روز چهارشنبه وزیر خارجه‌ی آمریکا نیز در مصاحبه با فاکس نیوز  با متهم کردن مقام‌های دولت سابق این کشور به تلاش برای تضعیف اهداف واشنگتن در قبال ایران، گفت: «جان کری» باید اجازه دهد که دولت کنونی آمریکا سیاست خارجی مد نظر خود را پیش برد. وی در ادامه‌ی صحبت‌های خود که به جان کری انتقاد داشت، افزود: « این که فقط شما با همتای خود ملاقات کنید یک چیز است، اینکه وزیر خارجه کری، «وندی شرمن» [رئیس سابق هیأت مذاکره‌کننده آمریکایی]، «ارنست مونیز» [وزیر انرژی دولت سابق آمریکا] و عملا کل این باند دیدار کنند، چیز دیگری است. کاری که آن‌ها کرده‌اند تضعیف فعالانه چیزی است که رئیس‌جمهور ترامپ می‌خواهد به آن دست یابد. حرف زدن مشکلی ندارد، اما شما باید برای آمریکا کار کنید، شما باید برای سیاست خارجی آمریکا تلاش کنید، اما آن‌ها دارند برای سیاست خارجی‌ خودشان تلاش می‌کنند، نه سیاست خارجی متعلق به ایالات متحده.»

*وزارت خزانه‌داری آمریکا شرکت هواپیمایی تایلندی را به دلیل ارتباط با شرکت هواپیمای ماهان تحریم کرد

در 23 شهریور ماه وزارت خزانه‌داری آمریکا شرکت تایلندی MY AVIATION COMPANY را به دلیل همکاری با شرکت‌ هواپیمایی ماهان تحریم و در لیست SDN خود قرار دارد.

سفارت آمریکا در برلین اعلام کرد؛ توقف روابط تجاری شرکت فولادسازی «اس‌ام‌اس گروپ» آلمان با ایران

سفارت آمریکا در آلمان در حساب کاربری خود در توئیتر اعلام کرد که شرکت «اس ام اس گروپ» SMS Group آلمان که در زمینه‌ی فولاد و ذوب‌آهن فعالیت می‌کند، روابط تجاری خود با تهران را متوقف می‌ کند.

*شرکت آلمانی فولکس واگن  اظهارات سفیر آمریکا در برلین را تکذیب کرد

به گفته‌ی ریچارد گرنل، سفیر آمریکا در برلین، بعد از چند هفته مذاکره با فولکس واگن، بالاخره توانستند این شرکت را متقاعد نمایند که  از ایران خارج شود و تقریبا تمام تجارت خود را پایان دهد. اما فوکس واگن اجازه خواهد داشت که تحت استثنای کمک‌های بشردوستانه با ایران تجارت کند.

شرکت فولکس واگن در یک بیانیه‌ای اعلام کرد: «فولکس واگن با تمام قوانین صادرات و قوانین بین‌المللی همکاری می‌کند. در این رابطه، ما هم‌چنین پیامدهای محتمل در رابطه با تحریم‌های آمریکا را نیز در نظر می‌گیریم».

بعد از انتشار این اخبار شرکت فولکس واگن آلمان ضمن رد این اظهارت به خبرگزاری رویترز گفت که هیچ صحبتی با ریچارد گرنل در مورد ایران نداشته است و موضع آن در قبال ایران در هفته‌های اخیر تغییر نکرده است.

صحبت‌های سریالی سفیر آمریکا در برلین با واکنش شدید مقامات آلمان رو به رو شده است و سخنگوی فراکسیون دموکرات‌های آزاد در مجلس آلمان در این رابطه گفته است: «اقتصاد آلمان و اروپا قوی است. ما منطقه‌ی اشغالی کسی نیستیم که از او دستور بگیریم».

*شرکت بزرگ آلمانی BASF با تحریم‌های آمریکا علیه ایران همکاری می‌کند

غول شیمیایی آلمانی، شرکت BASF تعهد تجاری داده است که با تمام تحریم‌های آمریکا علیه ایران همکاری کند. BASF در یک بیانیه‌ای اعلام نمود که حضورش را در ایران حفظ خواهد کرد اما با تمام قوانین نافذ همکاری دقیق و کامل خواهد داشت.

شرکت BASF آلمانی که در زمینه‌ی صنعت نفت و گاز ایران فعالیت داشت و به دنبال سرمایه‌گذاری در این حوزه بود، به دنبال مذاکرات فشرده پشت پرده با مقامات آمریکایی، در نهایت پذیرفت که فعالیت‌های خود را در ایران متوقف نماید.

*اروپا به دنبال تاسیس یک شرکت مالی برای دور زدن تحریم‌های ایران

نشریه پولیتیکو از تلاش‌های سه کشور اروپایی عضو برجام در ایجاد یک شرکت مالی «هدفمند ویژه» برای خنثی‌سازی تحریم‌های آمریکا علیه ایران و کمک  به ایران  برای  فروش نفت در اتحادیه اروپا خبر داد.

سخنگوی وزارت اقتصاد آلمان  در مورد مدل تامین مالی این شرکت گفته است: «دولت آلمان در حال کار برروی ایجاد و حفظ کانال های پرداخت مالی با ایران با همکاریEEAS ، کمیسیون اروپا و فرانسه و انگلیس هستند. مذاکرات درخصوص پروژه مذکور به نحو بسیار فشرده ای درجریان است و چندین مدل، تحت بررسی قرار دارند». یک مسئول فرانسوی نیز گفته است که اتحادیه اروپا نیاز دارد تا به لحاظ مالی، کانال دولتی مستقلی ایجاد کند تا توافق هسته ایران زنده نگه داشته شود. یک مقام اروپایی توضیح داده است که ابزار هدفمند خاص، به طور موثری به عنوان یک شرکت حسابداری عمل خواهد کرد و برای حفظ جریان های تجاری بین کشورهای اروپایی و ایران، راه گریزی ارائه خواهد داد. اگر ایتالیا بخواهد نفت ایران را بخرد، باید پول به شرکت مزبور ارسال کند که شرکت حسابداری فوق بقیه معاملات را مدیریت خواهد کرد. ایران نیز به طور مشابه، می تواند پول به شرکت فوق انتقال دهد تا محصولات اروپایی را خریداری کند. 

*دولت کره‌ی جنوبی در حال مذاکره با آمریکا برای دریافت معافیت تحریمی از واردات نفت ایران

وزیر تجارت، صنعت و انرژی کره‌ی جنوبی اعلام نمود که تاکنون دو دوره مذاکره با آمریکا برای دریافت معافیت‌های تحریمی داشته است. به گفته‌ی وزیر تجارت کره‌ی جنوبی این مذاکرات تا نوامبر- زمان اعمال تحریم‌های نفتی- ادامه خواهد داشت.گفتنی است سئول در دوره‌ی قبلی تحریم‌ها از آمریکا معافیت گرفت. سئول هم‌چنین به دنبال افزایش حمایت مالی از شرکت‌هایی است که تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا قرار می‌گیرند.

نشریه‌ی SPglobal طی گزارش اعلام کرده است واردات نفت خام کره‌ی جنوبی از ایران در ماه اوت نسبت به سال قبل 85 درصد کاهش داشته است. طبق این گزارش کره‌ی جنوبی 1.71 میلیون بشکه نفت خام که میعانات نیز شامل آن می‌شود از ایران وارد نموده این آمار نسبت به ماه اوت سال قبل که به مقدار 12.63 میلیون بشکه بود، 85 درصد کاهش داشته است. هم‌چنین واردات نفت در ماه اوت نسبت به ماه جولای (6.20 میلیون بشکه) کاهش 72.4 درصدی را نشان می‌دهد.

*تحریم‌های ایران و نفت محور گفتگوهای روحانی و نخست‌وزیر ژاپن در نیویورک است

یک منبع آگاه در دولت ژاپن گفت نخست‌وزیر ژاپن در نظر دارد تا در حاشیه نشست مجمع عمومی شورای امنیت سازمان ملل با حسن روحانی دیدار و در مورد تحریم‌ها و نفت گفتگو کند.

*تاسیس بانک مشترک میان ایران و ترکیه

اومیت کیلر رییس نمایندگی شورای تجارت ایران-ترکیه در مقاله ای در روزنامه «دونیا» ترکیه نوشت: «ترکیه به دنبال ایجاد یک بانک مشترک با ایران برای کمک به تجارت ۲ کشور به ارزهای ملی در بحبوحه فشارهای ایالات متحده بمنظور محدود کردن دسترسی آنها به دلار است. ایده تاسیس بانک مشترک بین ایران و ترکیه باید جدی گرفته شود و چنین تصمیمی کمک می کند که از تحریم های آمریکا علیه ایران که به تجارت خارجی ترکیه آسیب می رساند، جلوگیری کند.

*تهدید ظریف علیه بروکسل: اروپا باید تحریم‌های آمریکا را خنثی کند/ افزایش غنی‌سازی جزو گزینه‌هایمان است

ظریف در مصاحبه با نشریه‌ی آلمانی اشپیگل اتحادیه اروپا را تهدید کرد که اگر بعد از خروج آمریکا از برجام همچنان به‌صورت منفعلانه به این مسئله واکنش نشان دهد باید منتظر عواقب این موضع‌گیری خود از طرف ایران باشد. وزیر امور خارجه کشورمان همچنین گفت که اگر تعادل بده‌وبستان‌ها در توافق هسته‌ای از بین برود ایران واکنش نشان خواهد داد. وی تصریح کرد: «یکی از گزینه‌های ایران این است که غنی‌سازی اورانیوم را مجدداً افزایش دهیم. ظریف از کشورهای اروپایی درخواست کرد که قوانین ممنوعه برای مقابله با تحریم‌های آمریکا را اعمال کنند و شرکت‌هایی را که به‌دلیل تحریم‌های آمریکا از مناسبات تجاری با ایران خارج می‌شوند مجازات کنند».

 وزیر امور خارجه کشورمان در بخش دیگری از مصاحبه با این هفته‌نامه آلمانی مذاکرات مستقیم با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا را رد کرده گفت: «هیچ مبنایی برای این گونه مذاکرات وجود ندارد. تنها در صورتی که ایالات متحده به توافق هسته‌ای با ایران بازگردد ممکن است ما درباره این گونه مذاکرات فکر کنیم». 

*نماینده ایران در اوپک: عربستان و روسیه بازار نفت را گروگان گرفته‌اند

حسین کاظمی اردبیلی، نماینده ایران در هیئت عامل اوپک در مصاحبه با خبرگزاری شانا با بیان اینکه عربستان و روسیه بازار نفت را گروگان گرفته‌اند اظهار داشت: «حمایت آمریکا از سعودی‌ها با پوشش و ابزار قیمت انجام می‌شود و روسیه هم با نزدیک شدن به این کشور تلاش دارد از شرایط موجود به بهترین نحو استفاده کند، یعنی هم نفت را با قیمت بالاتر می‌فروشد و هم گاز را. در این شرایط نه تنها سبب تضعیف اقتصاد رقبای اصلی‌اش می‌شود، بلکه با تولید کمتر، درآمد بیشتر را به دست می‌آورد».

این سخنان به سرعت در رسانه‌های خارجی بازتاب یافت، به ویژه بی بی سی در این مورد میدان‌داری کرده و با درج تیتر‌هایی مانند «پاسخ شدید ایران به خیانت نفتی روسیه به ایران» سعی در ایجاد اختلاف در روابط ایران و روسیه کردند. رسانه‌های داخلی مانند شرق، اعتماد، انتخاب و ... با تیترهایی همچون «روسیه ایران را دور زد»، «پوتین اهل زد و بند است» این خط خبری را کار کردند.

صحبت‌های نماینده ایران در اوپک با واکنش بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران رو به رو شد و وی با رد این اظهارات گفت: «ما با بعضی از این رسانه‌ها موافق نیستیم». وی با تصریح اینکه ایران و روسیه همکاری‌های خوبی در زمینه‌ی انرژی دارند خاطر نشان کرد: «مواضع دو طرف شنیده خواهد شد و همکاری لازم صورت خواهد گرفت، اما نمی‌توان برداشت کرد که سیاست روسیه علیه ایران است و به دنبال تصاحب سهم ایران در بازار انرژی است».

نواک، وزیر انرژی روسیه چند روز بعد از جنجال‌های رسانه‌ای به خبرگزاری CNBC گفت که تحریم‌های صنعت نفت ایران غیرسازنده است و چنین کاری بدون عواقب نخواهد بود. وی در ادامه خاطر نشان کرد: «موضع ما این است که این کار غیر سازنده و اشتباه است». وی با هشدار به تحریم‌های نفتی آمریکا وسیاست آمریکا در قبال ایران گفت: «ایران دارای یکی از عظیم تر‌ین منابع نفتی است و بر سر ظرفیت خود در OPEC و بازار جهانی محکم ایستاده است. بنابراین مطمئن هستیم تحریم‌های آمریکا علیه ایران بدون عواقب نخواهد بود و در مورد عواقب آن تنها می‌توانیم در زمان اعمال تحریم‌های نفتی نظر بدهیم».

*مشاور زنگنه: اگر آمریکا تجربه تحریم دارد، ما تجربه دورزدن تحریم را داریم/صفر شدن فروش نفت ایران ممکن نیست

مؤید حسینی صدر، مشاور وزیر نفت در رابطه با تحریم‌های نفتی آمریکا اظهار کرد: «اینکه آمریکایی‌ها ادعا می‌کنند میزان صادرات ایران را به صفر می‌رسانند در کوتاه‌مدت عملی نیست. با توجه به تقاضا در بازار و کمبود تولید نفت، جایگزینی نفت ایران عملی نیست».

وی در رابطه با راهکارهای خنثی‌سازی تحریم‌های نفتی تصریح کرد: « ایران با چند کشور بزرگ مرز زمینی دارد و به‌آسانی می‌تواند با کشور‌های دیگر در زمینه تجارت نفت کار کند. یکی از راهکار‌های مقابله با تحریم‌های نفتی تبادل کالا به کالا با کشور‌هایی است که سابقه خوبی در این زمینه دارند». حسینی صدر در رابطه با بورس نفت افزود: «اراده برای تشکیل بورس نفت و آمادگی فروش این محصول به بخش خصوصی وجود دارد و برای فروش نفت در مناطق آزاد و سرمایه گذاری بخش خصوصی در این مناطق باید ساز و کار‌هایی ایجاد شود».

وی در مورد وضعیت آشفتگی‌های اقتصادی خاطر نشان کرد: «دلیل آشفتگی در بازار به تحریم‌ها بازنمی‌گردد بلکه جو روانی و غفلت برخی مسئولان است. آمریکا فردی را برای تحریم‌های ایران مشخص کرده است و وی روزانه برنامه‌های خود را بررسی می‌کند، اما ما در کشور فردی را مشخص نکرده‌ایم در حالی که باید یکی از مسئولان یا وزرا یا بالاتر از آنان مسئول هماهنگی در زمینه مقابله با تحریم‌های آمریکا باشد». 

در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی به ریاست دکتر روحانی؛ طرح عرضه نفت خام به صورت ارزی در رینگ صادراتی بورس انرژی تصویب شد

شورای عالی هماهنگی اقتصادی با هدف متنوع‌سازی روش‌های فروش نفت، طرح عرضه نفت خام در رینگ صادراتی بورس انرژی در داخل کشور به صورت ارزی را تصویب کرد. براساس این طرح، وزارت نفت می‌تواند با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای صادرات، نفت خام و فراورده‌های نفتی را به قیمت رقابتی، در بورس داخل کشور به فروش برساند. باید توجه داشت که پرداخت ارزی امکان مواجه شدن با تحریم‌ها را کاهش نمی‌دهد. این مصوبه با ارایه مجوز تسویه ریالی کامل خواهد شد.

 در جلسه روز سه شنبه این شورا که با حضور اعضا و به ریاست حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی تشکیل شد؛ همچنین تصمیم گرفته شد تا ذخائر استراتژیک کالاهای اساسی در کشور افزایش یابد. در همین راستا ذخیره گندم در کشور به میزان نیاز یک سال تأمین شده است و کالاهای اساسی دیگر نیز شامل ذخایر تأمین شده توسط بخش خصوصی و دستگاه‌های مسئول دولتی، در سطح اطمینان بخشی قرار دارد.

*تحولات مربوط به گروه ویژه اقدام مالی (FATF)

1. ظریف: سه لایحه‌ باقی مانده از FATF را مفید می‌دانیم

ظریف درباره لوایح مربوط به FATF گفت: سه لایحه‌ باقی مانده از FATF را برای منافع کشور و شفاف‌سازی و مقابله با ایران‌هراسی‌های دروغین که در دنیا انجام شده، مفید می‌دانیم. اینکه فکر کنیم با تصویب این لوایح همه مشکلات ما حل می شود، تصور اشتباهی است. اعتقاد داریم مقام معظم رهبری هم این موضوع را به مجلس واگذار کردند و امیدواریم در این فاصله، مجلس با این اقدام مهم و اساسی یک بهانه بی‌دلیل را از آمریکا و کشورهایی که خودشان بزرگترین حامیان تروریسم هستند، بگیرند. اسرائیلی‌ها بیشترین حمایت را از گروه‌های تروریستی در سوریه کرده‌اند و مدعی جمهوری اسلامی شدند که با شفافیت در مقابله با تروریسم عمل می‌کند. آنها خودشان تروریست و حامیان بزرگ آن هستند و جمهوری اسلامی این بهانه را نیز از آنها خواهد گرفت.

2. یوسف نژاد، نماینده مجلس: ارائه اطلاعات مالی صرافی‌ها در قالب تعهدات FATF بخشی از بحران ارزی را شامل می‌شود

 بحران ارزی در شش‌ماهه گذشته ناشی از تصمیمات ‌اشتباه اقتصادی بود. ارائه اطلاعات مالی صرافی‌ها در قالب تعهدات FATF بخشی از بحران ارزی را شامل می‌شود اما بخشی دیگر ناشی از تصمیمات ‌اشتباه دولت بود که بازار را بر هم زد.

شایان ذکر است که بخش اعظم مبادلات ارزی کشورمان توسط صرافی‌ها انجام می‌شود. اما در شرایط تحریمی که کار با بانک‌های ایران برای خارجی‌ها محدود می‌شود، صرافی‌ها نقش بیشتری پیدا می‌کنند. با پذیرش تعهدات FATF، اطلاعات صرافیها با کشورهای دیگر به اشتراک گذاشته می­شود و این امر میتواند منجر به افزایش قیمت ارز شود.

3. فلاحت‌پیشه: توان آمریکایی‌ها برای قراردادن ایران در لیست سیاه افزایش پیدا می‌کند

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: ما با آمریکا، عربستان و اسرائیل به عنوان یک مثلث دشمن مواجه هستیم. در سال گذشته شاهد بودیم آمریکا چه تلاش‌هایی کرد تا ایران را در لیست سیاه قرار دهد اما موفق نشد. امسال قرار است عربستان و اسرائیل که تا پیش از این به عنوان عضو ناظر FATF بودند در میان اعضای ثابت قرار بگیرند و آن موقع توان آمریکایی‌ها برای قراردادن ایران در لیست سیاه افزایش پیدا می‌کند. از سوی دیگر بازیگران اروپایی و کشورهای همراه ایران مانند چین و روسیه بارها به ما اعلام کرده‌اند که ما باید با FATF همکاری کنیم تا دست آن ها برای حمایت از ایران بسته نباشد.[24]

4. بررسی لایحه الحاق به پالرمو در کمیسیون قضایی با حضور کارشناسان مجمع تشخیص و مرکز پژوهش­ها

کمالی پور، عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی مجلس گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده قرار است تا در یکی از جلسات کمیسیون قضایی در هفته آینده (پس از سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه) ایرادات و ابهامات مجمع تشخیص مصلحت نظام به لایحه الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی «پالرمو»، با حضور کارشناسان مجمع تشخیص و همچنین کارشناسان مرکز پژوهش‌های قوه مقننه بررسی و رفع شود. پس از رفع ایرادات شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام، این لایحه برای بررسی به صحن علنی پارلمان ارجاع می‌شود. مجمع تشخیص یکی از مسائل این لایحه را مخالفت آن با سیاست­های اقتصاد مقاومتی دانسته و عنوان کرده‌ است که در صورت تصویب این لایحه، اطلاعات کشور در اختیار دشمنان قرار می‌گیرد.

*تحولات اقتصادی و ارزی

جزئیات تزریق ارز پتروشیمی‌ها در سامانه نیما/ محاسبه خوراک پتروشیمی‌ها با ارز ۳۸۰۰ تومانی

معاون وزیر نفت مطرح کرد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی به طور مستقیم روی بسیاری از شرکت های پتروشیمی نظارت مدیریتی ندارد. اما نقش حاکمیتی دارد و تولید، فروش و صادرات توسط این شرکت رصد می شود. نوروز زاده با بیان اینکه در ابتدا ارز همه واحدهای پتروشیمی منهای هزینه‌های ارزی آن ها گرفته  شد، عنوان کرد: «سهم هر هلدینگ و ارزی که باید وارد سامانه نیما کند را تعیین کردیم. بعد از آن هزینه‌های شرکت ها را در نظر گرفتیم».

معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه شرکت ملی صنایع پتروشیمی عملکرد شرکت های پتروشیمی را در سامانه نیما رصد می‌کند، گفت: «بانک مرکزی هم می‌تواند عملکرد آنان را در اختیار عموم قرار دهد. به طور کلی بیش از ٤٠میلیارد دلار صادرات غیر نفتی در کشور داریم که فقط ١٢میلیارد دلار آن متعلق به شرکت های پتروشیمی است. میانگین هزینه های واحدهای پتروشیمی شامل قطعات، کاتالیز، مواد شیمیایی، طرح های توسعه ای، بازپرداخت بدهی های ارزی، واردات مواد اولیه و هزینه حمل حدود ۲۵ درصد است و مابقی درآمد ارزی باید در  سامانه «نیما» عرضه  شود».

قیمت سکه و ارز در هفته گذشته

در هفته ای که گذشت، قیمت تمام سکه طرح جدید بین 4350000 و 4588000 تومان نوسان داشت.[27] همچنین قیمت دلار در سامانه سنا بین 11214 و 13874 تومان نوسان داشت. در نمودارهای زیر قیمت سکه و دلار قابل مشاهده است:


انتهای پیام/

 

نظر شما