شناسهٔ خبر: 28243998 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تروریست ها در ادلب و فشار کشورها برای خروج آنها

دمشق - ایرنا - ترکیه، ایران و روسیه پس از ماه ها نشست های سه جانبه و دو جانبه در مورد استان 'ادلب' در شمال سوریه، به این نتیجه رسیده اند که باید تروریست ها این استان را ترک کنند، به همین دلیل فرصتی حدود یک ماه برای خروج آنان مشخص شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، سوریه حدود هشت سال است که با تروریسم با همکاری متحدان خود از جمله ایران و روسیه مبارزه و در این مدت توانسته، بیش از 65 درصد سرزمین خود را از وجود تروریست ها پاکسازی کند و اکنون حدود 11 درصد در ادلب و 25 درصد در شمال شرق سوریه و مناطق کردنشین همچنان در اختیار گروه های کرد با حمایت آمریکا قرار دارد.
سوریه از سال های قبل در صدر اخبار کشورهای جهان قرار گرفته و این کشور هنوز هم مورد توجه همگان است به طوری که آخرین نگاه ها اکنون به پایگاه های تروریست ها در استان ادلب دوخته شده است.
فروردین سال 1394 به یک باره 14 هزار تروریست تازه نفس که در ترکیه تجمع کرده، آموزش دیده و تجهیز شده بودند، در یورشی همه جانبه استان ادلب در شمال سوریه را به تصرف خود درآوردند و فقط دو منطقه شیعه نشین 'فوعه و کفریا' آنهم با مقاومت مردمی به دست تروریست ها نیفتاد که این مناطق نیز با توافق دولت با تروریست ها حدود سه ماه قبل با خروج اهالی آن و ورود به مناطق امن، به اشغال این گروه ها درآمد و اموال مردم این دو شهرک از سوی تروریست ها غارت شد.
ارتش سوریه پس از موفقیت های پی در پی در جبهه های جنوبی این کشور علیه تروریسم، از حدود دو ماه قبل تمام امکانات و نیروها را برای پاکسازی ادلب از وجود تروریست ها آماده کرده است.
تمامی این دستاوردها سبب شده تا نیروهای مسلح سوریه از یک مرحله به مرحله دیگری انتقال یابد و همین امر باعث شده تا ارتش این کشور بتواند با سرعت زیاد تعداد بیشتری از نیروهایش را در یک جبهه گردهم بیاورد و به همین دلیل هم اینک نگاه ها بعد از پاکسازی تروریست ها از 'قنیطره' و 'درعا' متوجه استان ادلب شده است.
** اهمیت ادلب برای ترکیه
ادلب در شمال سوریه به دلیل هم مرز بودن، برای ترکیه از اهمیت خاصی برخوردار است، زیرا تمامی گروه های تروریستی از سراسر این کشور در این استان جمع شدند.
ترکیه به خوبی می داند سوریه و متحدانش تمامی عزم خود را برای پاکسازی ادلب از تروریسم به کار بسته اند و همکاری نکردن آنکارا قطعا مشکلاتی از جمله افزایش آوارگان سوری و پراکندگی تروریست ها و ورود به کشورش را در پی دارد.
ترکیه برای جلوگیری از مشکلات احتمالی پیش روی از جمله ناامنی در مرزهای خود با سوریه، خواستار همکاری با روسیه و ایران شده و در نشست های سه جانبه در 'سوچی' و 'تهران' شاهد اتحاد سه کشور برای حل مشکل ادلب هستیم.
آنکارا که بارها زخم خورده سیاست های آمریکا در سوریه بوده، در آخرین مواضع خود در نشست سوچی با روسیه نزدیک و خواهان خروج تروریست ها از ادلب شده است.
ترکیه به دلیل اینکه بتواند نفوذ سیاسی خود را در سوریه حفظ کند، بارها با آمریکا همراهی داشته و هر بار با شکست مواجه شده است.
ترکیه به خوبی می داند سیاست های گذشته در قبال سوریه تنها مشکلات را برای کشورش به وجود آورده، به همین دلیل بهترین راهکار را تن دادن به توافقات سه جانبه (تهران، مسکو و آنکارا)می داند.
آخرین خبرها درباره ادلب، توافق میان 'رجب طیب اردوغان' رئیس جمهوری ترکیه و 'ولادیمیر پوتین' همتای روس وی درهفته گذشته در سوچی بود که هر دو در مصاحبه ای مشترکی اعلام کردند که تا روز 15 ماه اکتبر (23 مهر) در امتداد خطوط حائل بین معارضان مسلح سوری و ارتش سوریه (در ادلب) محدوده غیرنظامی به عمق 15-20 کیلومتر ایجاد می شود و این محدوده توسط گشت سیار ارتش ترکیه و پلیس نظامی روسیه کنترل خواهند کرد.
این توافق روسای جمهوری روسیه و ترکیه در رابطه با ادلب بر سر ایجاد یک منطقه حائل غیرنظامی در این استان مورد حمایت ایران نیز قرار دارد. 'بهرام قاسمی' سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز از توافق سوچی استقبال کرده است.

** ترکیه خواستار خروج تروریست ها از ادلب
'ابراهیم کالین' سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه دیروز (جمعه) گفت که تروریست های حاضر در ادلب باید همراه با سلاح های سنگین از منطقه خارج شوند و تاریخ 15 اکتبر(23 مهرماه) موعد پایان پاکسازی آنجا مشخص شده است.
کالین در نشست خبری در آنکارا از مشخص شدن مرزهای منطقه غیرنظامی (عاری از سلاح) در ادلب در نتیجه مذاکرات سه روزه مقام هایی ترک و روس در مورد نحوه اجرای توافق سوچی خبر داد.
وی با تاکید بر 'یافتن راه حل برای خروج یا خنثی سازی عناصر تروریست و خلع سلاح آنها در ادلب با همکاری روسیه' بیان کرد: 12 پایگاه دیده بانی و نظارتی ارتش ترکیه نیز در منطقه کاهش تنش ادلب و برخی مناطق دیگر از نظر تجهیزات و نیرو، تقویت خواهد شد.
کالین با بیان اینکه انداختن تمام بار مبارزه با تروریسم و بحران سوریه به ویژه در ادلب بر دوش ترکیه ناعادلانه، نادرست و غیرقابل قبول است، گفت: همان گونه که ترکیه با تلاش دیپلماتیک در صدد صلح جهانی است، جامعه جهانی نیز باید وظایف سیاسی و انسانی خود را در این زمینه انجام دهد.
نیروهای ویژه ترکیه با نظامیان و طرف های روس برای ایجاد یک منطقه پاکسازی شده از سلاح به وسعت 15 تا 20 کیلومتری در ادلب توافق کردند.

** توافق سوچی نتیجه تلاش دیپلماتیک در تهران
نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد، اتهامات نماینده آمریکا علیه تهران را سرپوش گذاشتن بر شکست سیاست های واشنگتن در سوریه دانست و گفت: توافق سوچی نتیجه تلاش های دیپلماتیک ایران است.
'غلامعلی خوشرو' هفته گذشته در نشست شورای امنیت که با موضوع خاورمیانه و سوریه برگزار شد، افزود: توافق سوچی میان آنکارا و مسکو نتیجه تلاش های دیپلماتیک هفته های اخیر میان روسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه در تهران است.
وی ادامه داد: این توافق مبتنی بر رهیافت اصولی و روح حاکم بر روند آستانه است که بر اساس آن ضمن تداوم مبارزه با تروریست ها، باید تلاش های لازم برای جلوگیری از وارد آمدن صدمه به غیرنظامیان به عمل آید.
نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد اضافه کرد: این توافق همچنین در راستای اصولی است که 'حسن روحانی' در نشست سران روند آستانه بر لزوم رعایت آنها تاکید کرد.
خوشرو اضافه کرد: این توافق زمینه لازم را برای کنترل دولت سوریه بر بخش های بیشتری از خاک خود فراهم می آورد و همچون هر کشور دیگر، این حق مسلم سوریه است.
وی با تاکید بر لزوم بازگشت آوارگان سوری، آن را در آغاز گفت وگوهای ملی و فرآیند سیاسی سوری – سوری مهم قلمداد کرد.
نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد تصریح کرد: در شرایط حساس کنونی کشورها باید از سوریه برای اعاده حاکمیت خود و بازسازی آن حمایت کنند.
سران روسیه، ترکیه و ایران در شانزدهم شهریور ماه در تهران گرد هم آمدند تا در ادامه روند آستانه، نسبت به آخرین شرایط سوریه و راه های مقابله با تروریسم، بازگشت صلح به این کشور و راه حل سیاسی تبادل نظر کنند.
به دنبال آن، روسیه و ترکیه در سوچی به توافقی دست یافتند که به موجب آن قرار شد تروریست ها از ادلب خارج شده و شهروندان تحت محافظت قرار گیرند.
حدود سه میلیون نفر از شهروندان سوری در استان ادلب زندگی می کنند که توافق سوچی می تواند از تلفات احتمالی آن جلوگیری کند.
ادلب آخرین و مهم ترین محل تجمع گروه های تروریستی در سوریه است و برخی تروریست ها از توافق ترکیه و روسیه مبنی بر ایجاد منطقه غیرنظامی در این استان مواضع متفاوتی اتخاذ کرده اند، به طوری که تروریست های 'تحریرالشام' (جبهه النصره) هنوز به آن پایبند نیستند.
تروریست های 'جبهه النصره' از همان ابتدا از تسلیم شدن خودداری کردند و این روند هنوز ادامه دارد به طوری که مسئول شرعی این گروه در فضای مجازی تحویل سلاح سنگین را خیانت دانسته و خواهان مبارزه با دولت شده است.
برخی تروریست ها در ادلب نیز در قبال این توافق سیاست روشنی نداشته و سکوت کردند که نشان می دهد از این توافق که ترکیه نیز به آن پیوسته رضایت دارند.
برخی دیگر از تروریست ها نیز به دلیل حمایت ترکیه از خروج معارضان، سیاست خاموشی را دنبال می کنند، به دلیل اینکه بزرگ ترین حامی مالی خود را در صورت مخالفت از دست می دهند.
ترکیه بعد از سال ها کمک به تروریست ها در سوریه به این نتیجه رسیده است که حمایت از گروه های مسلح در این کشور هیچ نتیجه ای جزء سرازیر شدن آوارگان به کشورش و ناامن شدن مرزهایش ندارد و در این مرحله با سیاست های جمهوری اسلامی ایران و روسیه نزدیک شده است.
خاورم**8005**1651

نظر شما