شناسهٔ خبر: 28241549 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

طی مراسمی با حضور رئیس و مسئولان دانشگاه صورت گرفت

استقبال از نودانشجویان دانشگاه تهران در آستانه سال تحصیلی جدید

دانشگاه تهران امروز در آخرین روز تابستان ۹۷، میزبان نو دانشجویانی بود که پس از پشت سر گذاشتن رقابت نفسگیری به نام کنکور ، برای ساختن آینده ای روشن پا به این دانشگاه گذاشتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، دانشجویان نو ورود دانشگاه تهران از حدود ساعت ۹ صبح امروز (شنبه) ۳۱ شهریور، در استادیوم ورزشی دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران گردهم آمدند تا در مراسمی که معاونت فرهنگی دانشگاه برای آنان تدارک دیده بود، در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید با دانشگاهی که قرار است در آن تحصیل کنند و بخش سرنوشت سازی از عمر خود را در آن سپری کنند، آشنا شوند.

امروز در محوطه دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران، پدران و مادران زیادی دیده می شدند که به بهانه مشایعت فرزندانشان، با لبخندی آمیخته از رضایت و غرور، فرزندانشان را دورادور نظاره می کردند.

در بخشی از این مراسم، پرچم دانشگاه تهران به اهتزاز درآمد و در حالی که نوای موسیقی جنوبی و دمام زنی به گوش می‌رسید، این پرچم در آیینی نمادین، از دانش آموختگان سابق به دانشجویان نو ورود تحویل داده شد.

در ادامه این مراسم میثاق نامه اساتید و دانشجویان قرائت شد و همچنین با حضور ریاست دانشگاه از رتبه های برتر کنکور امسال که در این دانشگاه پذیرفته شده اند تجلیل و تقدیر شد.

از نکات قابل توجه درباره رتبه های برتر کنکور که در این دانشگاه پذیرفته شده اند، می توان به تعداد بیشتر دختران نسبت به پسران اشاره کرد.

دانشگاه تهران، پایگاه انقلاب بوده است

به گزارش ایسنا حجت الاسلام والمسلمین کرمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران نیز در این مراسم، ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام محرم، ورود دانشجویان جدید را خیر مقدم گفت.

وی در ادامه با بیان اینکه این دانشگاه سه شاخصه مهم دارد، یادآور شد: یکی از شاخص های مهم این دانشگاه علم است و دانشمندان بزرگی در این دانشگاه بوده اند و خواهند بود.

کرمی افزود: اما شاخصه مهمتر، شاخص اخلاق و معنویت است، اگر علم با معنویت نباشد و عالم با اخلاق نباشد و از فرهنگ اسلامی تهی باشد، آن علم بی ارزش است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران ادامه داد: دانشگاه تهران دانشگاهی است که افتخار دارد در راستای اسلامی شدن قدم بردارد، نگاه این دانشگاه این است که کسانی را تربیت کند که همان گونه که امام حسین (ع) اقدام کرد، عمل کنند.

کرمی با بیان اینکه دفاتر نهاد رهبری در دانشگاه تهران در پردیس مرکزی و سایر دانشکده های دانشگاه تهران از همکاری با دانشجویان نو ورود استقبال می‌کنند، اظهار کرد: شما دانشجویان نوورود برای پذیرفته شدن در دانشگاه بزرگی همچون اینجا، وقت زیادی را صرف کرده اید و شاید برای سایر برنامه ها غیر از تحصیل و مطالعه، وقتی نداشته‌اید، از امروز که در اینجا پذیرفته شده‌اید باید در حوزه اخلاق و فرهنگ قدم بردارید. تشکل‌ها، کانون‌ها و انجمن‌های فرهنگی و علمی از قدوم شما استقبال می‌کنند.

وی یادآور شد: یکی از امتیازات دانشگاه تهران این است که دانشگاه تهران پایگاه انقلاب اسلامی بوده است و شهدای بزرگی را در این راه تقدیم کرده است.

کرمی افزود: این دانشگاه از سال ۳۲ تا کنون مبدا مبارزه با آمریکا بوده است و یکی از وظایف ما این است که این افتخار را تا همیشه برای تهران نگه داریم.

در بخش دیگری از این مراسم نیز مجید سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران ضمن ابراز تسلیت به مناسبت ایام سوگواری امام حسین (ع) ورود دانشجویان تازه وارد را خیر مقدم گفت و سربلندی و موفقیت آنان در عرصه علم و دانش را آرزو کرد.

در ادامه این مراسم نیز محمود نیلی رئیس دانشگاه تهران، ضمن خیر مقدم به دانشجویان اظهار کرد: امروز ۳۱ شهریور ۹۷ برای دانشگاه تهران و برای ایران روز بسیار بزرگی است، زیرا شاهد آغاز سال تحصیلی در دانشگاه تهران و پیوستن شما نو دانشجویان به این دانشگاه هستیم.

وی با بیان اینکه بسیاری از دستاوردهای علمی کشور مرهون دانشگاه تهران و دانش آموختگان آن است، برای نقش آفرینی دانشجویان نو ورود در مسیر علمی کشور ابراز امیدواری کرد.

نیلی با اشاره به آغاز هفته دفاع مقدس گفت: اگر به رزمندگان، ایثارگران، جانبازان و شهدا نگاه کنیم، حضور دانش آموختگان این دانشگاه را بسیار پررنگ می‌بینیم. دکتر چمران و بسیاری از چهره ها در این جنگ حضور داشته‌اند که دانش آموخته این دانشگاه بوده‌اند.

رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه دانشگاه تهران دستاوردهای علمی، فرهنگی، هنری و پزشکی زیادی در سطح کشور داشته است گفت: از نقش شما در ترسیم آینده کشور آگاهیم. ما میدانیم به سختی کوشش کرده‌اید تا بتوانید آینده ای درخشان را برای خود و کشور رقم بزنید.

وی ادامه داد: شما آرزوهای بزرگی را در سر دارید که برای تحقق آن‌ها اینجا را انتخاب کرده اید. آیا شما به آنچه که می خواهید، دست خواهید یافت؟ تجربه نشان می دهد قطعا شدنی است و اگر چالشی داریم ناشی از آن است که آموخته هایمان را آنگونه که باید به کار نگرفته ایم و ناشی از آگاهی و دانش نیست.

نیلی در ادامه تاکید کرد: اگر با اخلاق باشیم و همراه علم اخلاق داشته باشیم تمام آرزوهایمان محقق خواهد شد.

وی با بیان این پرسش که چرا دانشگاه تهران میتواند آرزوهای شما را محقق کند، خطاب به دانشجویان گفت: امروز دانشگاه با استناد به تجربه گرانقدر استادان، امکانات گسترده، کارکنان و توانمندی های اعضای هیئت علمی خود این امکان را پیدا کرده است.

ارتقای جایگاه بین‌المللی، کارآفرینی و مسئولیت اجتماعی، در راس برنامه‌ پنج ساله دانشگاه تهران

نیلی در ادامه در خصوص برنامه های این دانشگاه برای ارتقای سطح علمی خود توضیح داد: دانشگاه تهران یک برنامه پنج ساله دارد که در راس این برنامه، ارتقای جایگاه بین المللی دانشگاه، کارآفرینی، مسئولیت اجتماعی و اخلاق حرفه ای قرار دارد.

رئیس دانشگاه تهران افزود: آموزش ما یک آموزش تحول آفرین است، ما سعی می کنیم خلاقیت، مسئولیت اجتماعی، نگاه نقادانه و کار گروهی را به شما آموزش دهیم.

نیلی با بیان اینکه امروزه آموزش دو طرفه است، تصریح کرد:امروزه آموزش فقط استاد محور نیست بلکه دانشجو محور است. همکار های گسترده بین المللی و حضور گسترده شما در جامعه توسط دانشگاه قابل تحقق است.

وی با اشاره به اهمیت ضریب تاثیر دانشگاه ها در جامعه گفت: اثر دانشگاه تهران را در جای جای جامعه می‌توان مشاهده کرد اما این تاثیر باید گسترده تر شود.

رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه این دانشگاه نهایت تلاش خود را برای کمک به شکوفایی استعداد دانشجویان خواهد کرد، افزود: همه ما به دنبال الگو هستیم و بعد از انتخاب الگو مسیر رسیدن به آن را بررسی میکنیم و سعی می کنیم برای رسیدن به آن اقدام کنیم، خوشبختانه دانشگاه تهران در حوزه های مختلف می تواند الگو ارائه کند. الگوهایی شامل کسانی که در قید حیات اند و کسانی که از این دنیا رخت بسته اند.

در پایان این مراسم نیز به مناسبت شهادت امام حسین (ع) ، تعزیه‌ای اجرا شد و سپس دانشجویان برای آشنایی بیشتر با دانشگاه، راهی دانشکده‌های خود شدند.


انتهای پیام

نظر شما