شناسهٔ خبر: 28240996 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

فرصت یک هفته‌ای برای تماشای «فاصله کانونی»

کارگردان نمایش «فاصله کانونی» که اثری مشترک میان ایران و آلمان است، می‌گوید: این نمایش با نظر آرش سرکوهی (نویسنده) و خوانش آلبر کامو از افسانه سیزیف اجرا می‌شود.

صاحب‌خبر -

رامین بیات که نمایش «فاصله کانونی» را از یکم تا هفتم مهرماه در تئاتر مسنقل تهران روی صحنه می‌برد، در گفت‌وگویی با ایسنا درباره ایده اجرای این نمایش بیان کرد: با ایده اصلی آمین فیض‌آبادی و آهنگسازی او وقتی قرار شد نمایش را در ایران اجرا کنیم با همکاری نویسنده یعنی آرش سرکوهی کانسپت کلی، متن و ایده‌ را تغییر دادیم و تلاش کردیم نمایش به گونه‌ای باشد که شرایط محیط جدید را در خود هضم کند. این اتفاق و تغییرات قطعا برای آینده که قرار است «فاصله کانونی» در برلین اجرا شود نیز تکرار خواهد شد.

او افزود: به طور کلی ایده نمایش ما براساس افسانه سیزیِف است که احتمالا خیلی‌ها آن‌ را شنیده‌اند؛ سیزیفی که به جنگ با خدایان می‌رود و ما در فاصله کانونی به خوانش آلبر کامو از این افسانه می‌پردازیم و اینکه کامو معتقد است، شورش سیزیف در بودنش است.

بیات درباره مشترک بودن این پروژه میان ایران و آلمان نیز گفت:‌ دو دوست من (آمین فیض‌آبادی و آرش سرکوهی) که با همکاری آن‌ها نمایش را اجرا می‌کنیم در آلمان زندگی می‌کنند و مسئله تقابل فرهنگ‌ها یکی از دغدغه‌های روزمره ماست بویژه آنکه ما هر جا می‌رویم ملیت اولیه خود را همراه می‌بریم و در این نمایش زبان را به عنوان یک اِلمان صدایی در نظر گرفتیم.

او همچنین تاکید کرد: در «فاصله کانونی» قرار براین نبوده که موسیقی به شکلی استفاده شود که اثر به تئاتر کنسرت تبدیل شود و موسیقی فقط برای ایجاد اتمسفر استفاده نشده است.

به گزارش ایسنا، در خلاصه داستان این نمایش که رضا بهبودی به همراه کلادیا فان هسلت بازیگران آن هستند، گفته شده، «فاصله کانونی» روایت شخصیت‌هایی است که به واقعیت وجودی خود شک می‌کنند و سیزیف‌وار به دنبال حل مشکل‌ هستند.

این نمایش از یکم تا هفتم مهرماه ساعت 21 در تئاتر مستقل تهران به صحنه می‌رود.

انتهای پیام

نظر شما