شناسهٔ خبر: 28240471 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

یو اس ای تودی: رهبران جهان آماده مقابله با ترامپ می شوند

روزنامه یو اس ای تودی نوشت: در حالی که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا خود را مهیای حضور در دومین نشست سازمان ملل می کند، رهبران جهان خود را آماده می کنند تا با او بر سر ایران، تجارت جهانی و سیاستش درباره «در اولویت بودن» آمریکا مقابله کنند.

صاحب‌خبر -

العالم ـ آمریکا

این روزنامه آمریکایی روز جمعه گزارش داد: مشاوران ارشد ترامپ می گویند رئیس جمهور بر دیدگاه خود درباره در اولویت بودن آمریکا به عنوان یکی از اصول اساسی سیاست خارجی اش تاکید خواهد کرد؛ پیامی که در آستانه انتخابات میان دوره ای نوامبر، بیش از هیات های دیپلماتیک در نیویورک در رابطه با رای دهندگان در ایالت های آمریکا موثر خواهد بود. 
«نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در بیان بخشی از پیام ترامپ قبل از ارائه کامل آن در سازمان ملل گفت: حاکمیت ملی یک اولویت است. این خواسته مردم آمریکا است،نه خواسته جامعه بین المللی.
یو اس ای تودی نوشت: کاخ سفید اعلام کرده که ترامپ ازفرصت حضور در نشست های سازمان ملل استفاده خواهد کرد تا رهبران خارجی را برای اتخاذ مواضع سختگیرانه تری علیه تجارت جهانی مواد مخدر و جلب توجه کشورهای جهان به گسترش سلاح های شیمیایی و هسته ای تحت فشار قرار دهد. وی با « مون جائه این» رئیس جمهور کره جنوبی، «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل و رهبران مصر، فرانسه، ژاپن و انگلیس دیدار خواهد کرد. 
این گزارش با اشاره به نشست رئیس جمهوری آمریکا و رهبر کره شمالی در ژوئن گذشته نوشت: دولت ترامپ تصدیق کرده که «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی همچنان به دنبال توسعه سلاح هسته ای است اما ترامپ اشاره کرده که لفاظی های این کشور کاهش یافته است. قرار نیست کیم جونگ اون در نشست های سازمان ملل حضور یابد.
یو اس ای تودی نوشت: این که ترامپ بتواند پیشرفتی در دیگر اولویت های آمریکا در نشست امسال سازمان ملل داشته باشد، معلوم نیست. برخی از مشاوران کاخ سفید از ادعای این که ایران محور اصلی نشست روز چهارشنبه شورای امنیت به ریاست ترامپ خواهد بود، عقب نشینی کرده اند و گفته اند در این نشست درباره توافقی درباره سلاح های کشتار جمعی مذاکره خواهد شد.
اما خود ترامپ در توئیتی که روز جمعه منتشر شد گفت ایران محور اصلی این نشست خواهد بود و اشاره کرد که ریاست این نشست درباره ایران را برعهده خواهد داشت.
«ریچارد کوان» کارشناس ارشد اندیشکده دانشگاه سازمان ملل (UNU) (به عنوان بازوی تحقیقاتی و دانشگاهی سازمان ملل در توکیو) گفت: دیگر رهبران جهان «تا اندازه ای نسبت به ترامپ مظنون هستند» اما نمی خواهند خشم خود در قبال آمریکا را علنی کنند.
همین رهبران شاهد اختلافات تجاری بین ترامپ و «جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا به دنبال نشست گروه هفت در ژوئن گذشته و ماه بعد از آن، اختلافات به دنبال نشست ترامپ با متحدانش در اجلاس سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در بروکسل بودند.
کوان گفت: فکر نمی کنم که کسی انتظار زیادی از این نشست داشته باشد. آنها در وهله نخست به دنبال محدود کردن بروز اتفاقی غیرمنتظره هستند.
یو اس ای تودی نوشت: ترامپ به دنبال قانع کردن متحدانش درباره این مساله خواهد بود که بدون حضور آمریکا امکان حفظ توافقی وجود نخواهد داشت. کاخ سفید وعده داده فشارهای اقتصادی را بر کشورها و شرکت های دخیل در فعالیت تجاری با تهران افزایش دهد. هیلی و دیگر مقام های دولت آمریکا از شورای امنیت می خواهند تهران را به خاطر نقض ادعایی قطعنامه های بین المللی منع گسترش هسته ای مجازات کنند.
این درحالی است که آژانس بین المللی انرژی اتمی در 12 گزارش خود بعد از توافق هسته ای، پایبندی ایران به توافق هسته ای را تایید کرده است.
«ایلان برمن» معاون اندیشکده شورای سیاست خارجی آمریکا در این زمینه گفت: پیام واشنگتن این خواهد بود که «ما در راهبرد خود جدی و به آن متعهد هستیم. این نشست فرصت مهمی برای این دولت خواهد بود تا این پیام را ارسال کند که وضعیت بدتری در پیش است. 
یو اس ای تودی نوشت: خروج از توافق هسته ای رکن اصلی کمپین ترامپ را تشکیل می داد و نشست سازمان ملل اولین نشست بعد از اجرای وعده وی خواهد بود. رهبران پنج کشور دیگر از جمله چین، فرانسه، روسیه، سازمان ملل و آلمان تاکید دارند که توافق موثر بوده و تلاش می کنند این توافق را بدون آمریکا حفظ کنند.
این گزارش افزود:چیزی که معلوم نیست امکان دیدار ترامپ با «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران است. ترامپ نشان داده که از چنین نشستی استقبال می کند اما مشاورانش می گویند رئیس جمهور فعالانه به دنبال آن نیست. 
به گزارش ایرنا، یو اس ای تودی به نقل از «ند پرایس» مشاور ارشد شورای امنیت ملی در دولت «باراک اوباما» رئیس جمهوری پیشین آمریکا پیش بینی کرد: در خارج از نشست های رسمی سازمان ملل، مذاکرات موازی با هدف تلطیف و جلوگیری از دستور کارسیاست خارجی دولت ترامپ انجام خواهد شد که موضوعاتی از قطع کمک به برنامه کمک سازمان ملل به پناهجویان فلسطینی تا خروج آمریکا از توافق آب و هوایی پاریس را در برخواهد گرفت.
وی گفت: موضوع این نشست مجمع عمومی، انزوای آمریکا خواهد بود.

نظر شما