شناسهٔ خبر: 28239936 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مهاجرت از مغان، رفاه یاکار!!!

اردبیل - ایرنا - نشریه نوای ارس روز شنبه در مطلبی با عنوان 'مهاجرت از مغان ، رفاه یا کار' به موضوع مهاجرت از شمال استان اردبیل به قلم فرصت بهراد پرداخته است.

صاحب‌خبر -

'زمان های دور خاک مغان منبع عظیم از نعمت های الهی برای تمام جانداران و اطراق مناسب برای عشایر کوچ رو و ایجاد کسب و کارهای مناسب و انجام کشت و زرع در فصول مختلف سال به حساب می آمد که بدنبال آن ایجاد شغل های متنوع و کشف استعدادهای منطقه باعث شد از همه جای کشور از جمله نواحی آذربایجان به این ناحیه سرازیر شوند.
اهالی که به منطقه مهاجرت نموده اند تنها هدفشان کار و به دست آوردن مخارج روزانه زندگی بود که باعث شد شهر پر جمعیتی به نام پارس آباد و شهرهای دیگر در کنار آنها تشکیل شود، حالا به نظر می رسد ظرفیت فعلی آن تکمیل شده و با کوچکترین غفلت جمعیت آن رو به افول خواهد رفت.
نسل قبلی که به جهت کار و مزرعه داری و یا مشغول شدن در کشت و صنعت بزرگ در آن وجود داشتند حالا نسل بعدی به دلیل نبود کار و محل تفریح دیگر وضعیت فعلی را قبول ندارند یا از منطقه رفته اند و یا در حال خارج شدن از آن هستند.
دیگر بیش از این سرگرمی با تلگرام و ...فایده ای برای آنها ندارد اینها در گروه سنی ازدواج هستند بایستی برای خود شغل ایجاد نموده و زندگی تشکیل دهند، اما مسئولان شهرستانی و استانی ما، بخصوص نماینده منتحب مردم و همه و همه در غفلت هستیم. هیچ پیش بینی برای آینده نکرده ایم با قانع کردن اینکه همه مناطق دور و اطراف ما همینطور است.
چرا اهالی پارس آباد و یا در کل مردم مغان بعد از فراغت از یک کار مثلا بازنشسته شدن و یا به هوای تفریح و سرگرمی اردبیل و یا مشگین شهر و... را انتخاب نمایند و یا فراتر از آن جوانان ما دنبال کار به تهران مهاجرت نمایند.
آموزش و بالا بردن اطلاعات و آگاهی مردم نقطه عطفی برای تحول زندگی و رهایی از وضعیت فعلی است ، آموزش بهزیستی ، بهداشت، کشاورزی، دامداری، ساختمان سازی، راه سازی، آیین نامه های راهنمایی و رانندگی و ...
همچنین عامل مهم دیگر در رهایی از این وضعیت ها، مصرف دقیق اعتبارات و رعایت اصول مهندسی و فنی در تمای امور در شهرستان است و زیرسازی کارها و برنامه هایی است که مردم شهرستان های ما دایما از آن گله مند هستند و حق شان نیز می باشد.
ظاهرا مسائل و مشکلات ایجاد شده در شهر و روستا به اینگونه موارد مهر تایید می زند، جاده های ارتباطی تنگ و فرسوده ، خیابان های شهر پر از چاله و دست انداز، پیاده روها پر از موانع ، محصولات کشاورزی آلوده به کودها و سموم، ساختمان های نازیبا و همه اینها هیچ جذابیتی در مردم ایجاد نمی کند، در صورتی که با کمترین هزینه و راه اندازی اصول کلی کارها به همت ادارات و مسئولان از ابتدای کار قابل اجرا است تا بحال بدلایل نامعلوم از اجرای آنها غفلت ورزیده ایم پس باید به فضاهای مجازی حق داد که درد و دل مردم را بیان نموده و قدرت اطلاع رسانی به موقعی را داشته باشند.
با این وضع ارتباط تنگاتنگ با مردم و اطلاع از مشکلات آنها، تدابیر سنجیده و اجرای کارهای رفاهی و دلبستگی مردم به فضا های اطراف و نیز استفاده بهینه از منابع موجود می تواند قسمتی از مهاجرت دهی های فعلی و تخلیه منطقه از سرمایه موجود و نیروی جوان را مانع گردد.
6016/7110

برچسب‌ها:

نظر شما