شناسهٔ خبر: 28238325 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تجارت نیوز | لینک خبر

تشریح اقدامات بانک سپه در اقتصاد ملی

مدیرعامل بانک سپه در خصوص تسهیلات اعطایی این بانک به بخش‌های مختلف اقتصادی و اقشار مختلف جامعه گفت: تسهیلات پرداختی بانک سپه از ۴۰۷ هزار و ۷۱۳ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۵ به رقم ۴۸۰ هزار و ۷۱۵ میلیارد ریال در سال ۹۶رسید که ۱۸ درصد رشد نشان می‌دهد.

صاحب‌خبر -

محمدکاظم چقازردی مدیرعامل بانک سپه در مجمع عمومی عادی سالیانه بانک سپه ضمن تشریح اقدامات اثربخش این بانک در سال ۱۳۹۶ برای حمایت از تولید و اشتغال گفت: بانک سپه با امضای بیش از ۱۲ میلیارد دلار قرارداد با صندوق توسعه ملی در قالب عاملیت و یا مشارکت در سندیکا و انجام بیش از ۹ میلیارد دلار فعالیت ارزی در قالب گشایش اعتبارات اسنادی، حواله‌های ارزی، ضمانت‌نامه‌ها و سایر فعالیت‌های ارزی و همچنین پرداخت تسهیلات قابل‌توجه به واحدهای تولیدی کوچک و متوسط، جزو برترین بانک‌های کشور در حمایت از تولید و ایجاد اشتغال بوده است.

 رشد ۳۱ درصدی سپرده کل بانک سپه در مقایسه با رشد ۲۲ درصدی نقدینگی

به گزارش تجارت‌نیوز، رئیس هیئت‌مدیره همسویی بانک سپه با سیاست‌های اقتصادی دولت را یادآور شد و افزود: این بانک برای کمک به رونق تولید و کاهش نرخ تورم به‌عنوان یکی از برنامه‌های مهم اقتصادی دولت، با رعایت مقررات بانک مرکزی جذب سپرده‌های کل خود را در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن ۳۱ درصد افزایش داد این در حالی است که در همین مدت نقدینگی کل جامعه ۲۲ درصد رشد داشته است.

وی افزود: سهم بازار بانک سپه از مجموع سپرده‌های شبکه بانکی در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن ۳۶٫ واحد درصد رشد نشان می‌دهد.

چقازردی گفت: مجموع سپرده‌های بانک سپه تا پایان مردادماه سال جاری به ۹۲۰ هزار و ۲۲۵ میلیارد ریال رسیده است.

پرداخت ۶۱ درصد از تسهیلات بانک سپه به بخش‌های مولد

رئیس هیئت‌مدیره بانک سپه در خصوص تسهیلات اعطایی این بانک به بخش‌های مختلف اقتصادی و اقشار مختلف جامعه اظهار داشت: تسهیلات پرداختی بانک سپه از ۴۰۷ هزار و ۷۱۳ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۵ به رقم ۴۸۰ هزار و ۷۱۵ میلیارد ریال رسید که ۱۸ درصد رشد نشان می‌دهد.

وی یادآور شد مبلغ کل تسهیلات اعطایی بانک سپه تا پایان مردادماه سال جاری به ۵۲۰ هزار و ۱۱۲ میلیارد ریال رسیده که در مقایسه با اسفند ۹۵ حدود ۲۳ درصد رشد داشته است.

اختصاص ۲۲ درصد تسهیلات اعطایی به بخش کشاورزی

مدیرعامل بانک سپه خاطرنشان کرد: ۶۱ درصد از کل تسهیلات اعطایی بانک سپه در سال گذشته به بخش‌های مولد اقتصادی اختصاص یافت.

وی افزود: تکالیف ابلاغی بانک مرکزی برای حمایت از خرید تضمینی گندم در سال جاری به مبلغ ۸ هزار میلیارد ریال کاملاً اجراشده است.

چقازردی اضافه کرد: ۲۲ درصد از کل تسهیلات پرداختی بانک سپه سال گذشته در اختیار فعالان بخش کشاورزی قرار گرفت.

کسب رتبه نخست در فعالیت‌های ارزی

چقازردی به رشد ۲۰ درصدی فعالیت‌های ارزی بانک سپه در سال گذشته اشاره کرد و گفت: بانک سپه با انجام ۹ میلیارد و ۹۴ میلیون دلار فعالیت ارزی رتبه نخست فعالیت‌های ارزی را به خود اختصاص داد.

وی افزود: اجرایی شدن برجام و رفع تحریم‌های منجر به برقراری رمز با ۱۱۵ بانک، افتتاح و فعال شدن ۵۸ حساب با ۳۱ بانک کارگزار خارجی تا پایان سال گذشته شد.

مدیرعامل بانک سپه ضمن اشاره به اهمیت استفاده بهینه از ظرفیت نظام بانکی برای رفع نیاز مشتریان به‌منظور تسویه مبادلات ارزی فعالان اقتصادی، تصریح کرد: رفع موانع بخش‌های تولیدی واردات اقلام دارویی و کالاهای اساسی و طرح‌های ملی و زیربنایی در حوزه تخصیص ارز و دریافت و پرداخت‌های ارزی در اولویت‌های بانک سپه قرار دارد.

بانک سپه جزو برترین بانک‌های کشور در پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی کوچک و متوسط

چقازردی گفت: در راستای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مبنی بر ضرورت فعال‌سازی ظرفیت‌های تولیدی صنایع کوچک و متوسط و برنامه‌های اقتصادی دولت محترم، بانک سپه سال گذشته ۴۵ هزار و ۷۷۳ هزار میلیارد ریال به ۳ هزار و ۸۱۴ بنگاه اقتصادی کوچک و متوسط پرداخت کرده که با در نظر گرفتن سهم بانک سپه از کل منابع نظام بانکی، بانک سپه جزو برترین بانک‌های کشور درزمینهٔ حمایت از واحدهای تولیدی کوچک و متوسط بوده است.

استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای توسعه بخش‌های مختلف اقتصادی

چقازردی در مورد قراردادهای نهایی شده از محل منابع صندوق توسعه ملی در بخش‌های آب و کشاورزی، صنعت و معدن و گردشگری گفت: سال گذشته بانک سپه ۳ هزار و ۸۱۳ میلیارد ریال قرارداد با صندوق توسعه ملی برای کمک به توسعه بخش آب و کشاورزی امضاء کرد. در همین مدت ۸ هزار و ۱۱۳ میلیارد ریال منابع از محل صندوق توسعه ملی به بخش صنعت، معدن و گردشگری اختصاص داد.

رشد ۶۶ درصدی پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج

رئیس هیئت‌مدیره بانک سپه اظهار داشت: این بانک برای کمک به تسهیل ازدواج جوانان سال گذشته ۹ هزار و ۱۲۷ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه به زوج‌های جوان در سراسر کشور پرداخت کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۶ درصد رشد نشان می‌دهد.

وی از رشد ۴۶۴ درصدی اعطای تسهیلات به آسیب دیدگان ناشی از حوادث قهری توسط بانک سپه در سال گذشته خبر داد و افزود: این بانک علاوه بر توجه ویژه به بخش‌های کلان اقتصادی در مواقع حساس یاری‌رسان اقشار آسیب‌پذیر جامعه است.

چقازردی در مورد کمک بانک سپه به خوداشتغالی و خوداتکایی خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد گفت: این بانک با پرداخت ۴ هزار و ۷۰۰ فقره تسهیلات به مبلغ ۸۶۳ میلیارد ریال به خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد رتبه دوم در بین بانک‌های کشور را به خود اختصاص داده است.

 نقش‌آفرین در اجرای پروژه‌های کلان و ملی

مدیرعامل بانک سپه اظهار داشت: این بانک برای کمک به تحقق اهداف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و همسویی و همگامی با راهبردهای اقتصادی دولت گام‌های مؤثری در تامین مالی پروژه‌های کلان اقتصادی کشور برداشته است.

وی افزود: بانک سپه با مشارکت در تأمین مالی حدود ۱۵ پروژه کلان اقتصادی نظیر نفت و گاز صبای اروند، پالایش گاز بیدبلند، توسعه سروک آذر، حفاری دانا کیش و امثال آن ۱۲ هزار و ۸۹۸ میلیارد ریال اعتبار ارزی ۵ میلیارد و ۶۸۹ میلیون دلار، یک میلیارد و ۴۸۱ میلیون یورو و ۳ میلیارد و ۵۶۹ میلیون یوان اعتبار ارزی اختصاص داده است.

مشارکت بانک در طرح آب‌رسانی به سه استان بزرگ کشور

رئیس هیئت‌مدیره بانک سپه اظهار داشت: بر اساس قرارداد امضاءشده بین سازمان برنامه‌وبودجه، وزارت نیرو و بانک سپه و بانک پارسیان پروژه آب‌رسانی به شهرها و روستاهای استان‌های فارس، کرمان و خوزستان با اختصاص مبلغ ۷ هزار و ۵۲۸ میلیارد ریال طی دو سال آینده عملیاتی خواهد شد.

مشارکت در اجرای طرح‌های گردشگری

چقازردی در مورد اقدامات بانک سپه برای کمک به بخش گردشگری کشور خاطرنشان کرد: این بانک با تأمین مالی ۶۲ طرح حوزه گردشگری به مبلغ ۵ هزار و ۴۹۷ میلیارد ریال در ۲۵ استان کشور گام مهمی در توسعه زیرساخت‌های گردشگری و ایجاد هتل در مقیاس بین‌المللی برداشته است.

مشارکت در طرح‌های ملی

مدیرعامل بانک سپه ضمن اشاره به‌ضرورت مهار و کنترل آب‌های مرزی و به‌کارگیری آن برای رشد و آبادانی کشور تصریح کرد: ۸ میلیارد دلار منابع اختصاص‌یافته به اجرای طرح ملی مهار و تنظیم آب‌های مرزی با عاملیت بانک سپه در استان‌های مرزی کشور تحت مدیریت و نظارت سازمان برنامه‌وبودجه، پروژه‌های وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی در حال اجرا می‌باشد.

وی افزود: تا پایان اسفند سال گذشته ۱۹۲ هزار و ۵۹۰ میلیارد ریال اعتبار به ۶۲ پروژه مربوط به جهاد کشاورزی در ۱۲ استان و ۶۰ طرح مربوط به وزارت نیرو در ۱۳ استان اختصاص‌یافته است.

 حضور فعال و مؤثر در بازار بین‌بانکی

وی خاطرنشان کرد: بانک سپه از سال ۹۳ تاکنون فاقد هرگونه اضافه برداشت از بانک مرکزی بوده و طی این مدت منابع مازاد خود را در بازار بین‌بانکی با نرخ‌های مناسب و متعادل‌کننده بازار پولی در اختیار بانک‌های متقاضی قرار داده است.

مدیرعامل بانک سپه اظهار داشت: این بانک با تکیه‌بر مدیریت بهینه منابع و مصارف در بازار بین‌بانکی همواره در موقعیت وام‌دهی قرار داشته و به حفظ ثبات و کاهش نرخ کمک کرده است

 افزایش ۸ درصدی سرمایه بانک

مدیرعامل بانک سپه خاطرنشان کرد: بر اساس قانون بودجه سال گذشته کل کشور و تصویب مجمع عمومی فوق‌العاده بانک سپه سرمایه این بانک با ۸ درصد رشد به ۱۱۹ هزار و ۵۳۲ میلیارد ریال افزایش یافت و به بهبود مثبت کفایت سرمایه در شاخص‌های نظارتی منجر شد.

رشد ۲ برابری فروش اموال و املاک مازاد

مدیرعامل بانک سپه گفت: این بانک برای اجرای تکالیف ابلاغی از سوی نهادهای نظارتی مبنی بر آزادسازی منابع بلوکه‌شده در بخش اموال و املاک مازاد ۱۱۹ ملک مازاد به ارزش یک هزار و ۳۶۴ میلیارد ریال واگذار کرده است.

مدیرعامل بانک سپه گفت: این بانک برای ساماندهی شبکه شعب خود، ۱۵۷ شعبه ناکار را از ابتدای سال گذشته تا پایان مردادماه سال جاری ادغام و ۹ باجه را منحل کرد.

وی ضمن اشاره به کاهش سالانه ۴۳ میلیارد ریالی هزینه‌های اجاره، از محل شعب ادغامی، تصریح کرد: از همین محل ۹۵ شعبه به ارزش دفتری ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال آماده واگذاری است.

رئیس هیئت‌مدیره بانک سپه اضافه کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا پایان سال جاری ۱۰۰ شعبه ادغام و ۵۰ باجه منحل خواهد شد.

برنامه بانک برای واگذاری ۴۰ درصد سهام شرکت امید

چقازردی افزود: بر اساس برنامه و زمان‌بندی انجام‌شده مقررشده حداقل ۴۰ درصد از سهام شرکت گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید تا پایان امسال واگذار شود.

 برنامه‌های اولویت‌دار بانک سپه در سال جاری

چقازردی در مورد برنامه‌های سال جاری بانک سپه گفت: ادامه حمایت از واحدهای تولیدی، اصلاح ساختار مالی، افزایش بهره‌وری شعب و پرسنل، فروش املاک و دارایی‌های مازاد و همچنین ارتقای ارائه خدمات الکترونیک از برنامه‌های اولویت‌دار بانک سپه در سال جاری است.

مدیرعامل بانک سپه همچنین از مجمع بانک درخواست کرد برای بهبود کفایت سرمایه این بانک سرمایه نقدی بانک سپه را افزایش دهد.

بانک سپه و مسئولیت‌های اجتماعی

مدیرعامل بانک سپه از مشارکت بانک سپه در احداث ۹ مدرسه در ۸ استان خبر داد و افزود: این مدارس عمدتاً در شهرهای محروم کشور احداث‌شده است.

وی کمک به احداث و تجهیز درمانگاه، آزادسازی زندانیان و کمک به زلزله‌زدگان را از دیگر اقدامات بانک سپه در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی برشمرد.

 

منبع: روابط عمومی بانک سپه

نظر شما