شناسهٔ خبر: 28238238 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

رئیس‌جمهور فردا برای ششمین بار به نیویورک می‌رود

اولین سفر روحانی به ینگه‌دنیا پس از پایان برجام

رئیس جمهور کشورمان طی سفر به نیویورک، مقر سازمان ملل با تعدادی از سران کشورهای حاضر در مجمع عمومی، دبیرکل سازمان ملل و نیز برخی رؤسای سازمان‌های بین‌المللی دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی قدس‌آنلاین، پس از حواشی فراوان درنهایت رئیس‌جمهور ششمین سفر خود به مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک را فردا (یکم مهرماه) انجام خواهد داد. این سفر اولین سفر روحانی پس از خروج ترامپ از برجام و آغاز دوباره تحریم‌ها است. حسن روحانی در چنین شرایطی با رجزخوانی‌های آمریکایی‌ها نیز روبه‌رو است، رجزخوانی‌هایی که انتظارات منتقدان از روحانی را افزایش داده است.

احتمال تقابل روحانی و ترامپ درحاشیه مجمع عمومی سازمان ملل یا شورای امنیت ملی اوج پیچیدگی‌ها و حواشی‌ها بود. حسین شریعتمداری در کیهان با جرقه‌ای آتش رفتن یا نرفتن روحانی را شعله‌ور کرد، آتشی که به‌سرعت رسانه‌های حامی دولت و نزدیکان روحانی را هم به تکاپو انداخت.

 دعوای رفتن یا نرفتن روحانی


بسیاری از تحلیلگران همسو با دولت و اصلاح‌طلبان طی 10 روز اخیر تأکید کردند روحانی باید در نشست سازمان ملل حضور یابد، البته وزیر ارشاد لندن نشین دوره اصلاحات در این مورد با کیهان هم‌نظر بود، عطاءالله مهاجرانی، درباره ضرورت سفر روحانی به نیویورک نوشته بود: «با توجه به لحن تهدید و تحقیر ترامپ، ضرورتی برای شرکت دکتر روحانی در مجمع عمومی وجود دارد؟ آیت‌الله هاشمی هیچ‌گاه در اجلاس عمومی شرکت نکرد و احمدی‌نژاد هر هشت سال شرکت کرد! با توجه به اولویت سامان‌دهی اقتصادی، مالی و بانکی کشور رئیس‌جمهور که اجلاس خبرگان هم نرفت، اجلاس سازمان ملل برود؟!»

 دردسر روحانی از نعل وارونه ترامپ


ترامپ با اینکه از برجام خارج شد و تحریم‌هایش علیه ایران را آغاز کرد، ولی از همان ابتدا اشتیاقش را برای مذاکره دوباره با ایران و دیدار با حسن روحانی اعلام کرد، از سوی دیگر اعضای کابینه‌اش جنگ روانی بی‌سابقه‌ای را علیه ایران آغاز کردند، از سفرهای دوره‌ای به منطقه تا سازمان‌دهی شبکه‌های رسانه‌ای اپوزیسیون و ایجاد اغتشاش در داخل ایران.

در آخرین مورد نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل روز گذشته گفت که ترامپ هرگونه درخواست حسن روحانی برای دیدار را بررسی خواهد کرد و درباره آن تصمیم می‌گیرد. این ادعا با واکنش سریع بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه روبه‌رو شد، وی خبر منتشر شده از سوی یکی از خبرگزاری‌های خارجی به نقل از نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد مبنی بر درخواستی از سوی طرف ایرانی برای ملاقات با رئیس‌جمهور آمریکا در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد را مضحک و در جهت ایجاد یک فضای روانی با اهداف مشخص خواند و آن را تکذیب کرد.

قاسمی گفت: «این‌گونه اظهارات یا خبرسازی‌ها طراحی رسانه‌ای - روانی و نعل وارونه زدن‌های محافل خاصی است که ناشیانه به قلب واقعیات می‌پردازند؛ مجدداً تأکید می‌کنم از سوی جمهوری اسلامی ایران هرگز درخواست ملاقاتی با آقای ترامپ مطرح نشده است». هرچند با اعلام محورهای سخنرانی ترامپ در سازمان ملل نیکی هیلی گفت که برنامه تمرکز صرف بر ایران تغییر کرد، اما سایه این رجزخوانی‌ها بر سر روحانی سنگینی می‌کند.

 برنامه‌های سفر روحانی


پرویز اسماعیلی، معاون ارتباطات دفتر رئیس‌جمهور، در خصوص برنامه‌های این سفر گفته است که آقای روحانی در نیویورک علاوه بر سخنرانی در مجمع عمومی، سخنرانی دیگری نیز در اجلاس صلح برای بزرگداشت نلسون ماندلا در صحن عمومی سازمان ملل خواهد داشت. جلسه با مدیران ارشد و نخبگان رسانه‌ای حاضر در نیویورک، نشست با جمعی از نخبگان سیاست خارجی و نیز دیدار با تعدادی از رهبران جوامع اسلامی در آمریکا از دیگر برنامه‌های رئیس‌جمهور است.

وی همچنین از مصاحبه با برخی رسانه‌های بین‌المللی و نیز برگزاری کنفرانس خبری عمومی در انتهای سفر خبر داد و افزود: آقای روحانی طی سفر به مقر سازمان ملل با تعدادی از سران کشورهای حاضر در مجمع عمومی، دبیرکل سازمان ملل و نیز برخی رؤسای سازمان‌های بین‌المللی دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد. بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، آقای روحانی عصر چهارشنبه چهارم مهر نیویورک را به سوی میهن اسلامی ترک خواهد کرد.

 سفرهای پرحاشیه قبلی


با اینکه دولت احتمال دیدار روحانی و ترامپ را قویاً رد کرده و صراحت رهبری مبنی بر ممنوعیت مذاکره مجدد با آمریکا نیز سدی در مقابل اشتیاق غربگرایان است، اما چرا سفر روحانی به نیویورک این قدر حساسیت‌برانگیز است؟ شاید مشکلات درونی اقتصاد و بی‌عملی دولت در مقابل این مشکلات و تحریم‌های آمریکا یک بعد ماجرا باشد، اما کارنامه سفرهای روحانی به آمریکا بعد دیگر این ماجراست.

روحانی در پنج سفر قبلی برای اولین بار با اوباما، رئیس‌جمهور وقت آمریکا تلفنی صحبت کرد، با نخست‌وزیر انگلیس که با ایران قطع رابطه کرده بود، دیدار کرد، البته کامرون پس از این دیدار در سخنرانی خود در صحن سازمان ملل به سبک بریتانیایی‌ها رفتار و به ایران حمله کرد. این روزها نیز سؤالات و ابهامات زیادی درباره دیدارهای ظریف با جان کری در ماه‌های اخیر همزمان با اقدامات ترامپ علیه ایران وجود دارد.

در چنین شرایطی روحانی در سازمان ملل چه خواهد گفت؟ بروجردی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس پیشنهاد داده که ظریف باید در جلسه شورای امنیت حضور پیدا کند و روحانی هم در مجمع عمومی سازمان ملل باید نطق غرّایی علیه آمریکا داشته باشد. میرزایی، عضو فراکسیون امید مجلس نیز پیشنهاد داده که روحانی با حضور در جلسه شورای امنیت باید آمریکا و اسرائیل را به چالش بکشد.

روحانی در سفرهای گذشته پیشنهاد جهان علیه خشونت و افراطی‌گری و مبارزه با آن را مکرراً مطرح کرده است، علاوه بر این موضوع برجام و ابعاد مختلف آن در صلح جهانی را گفته است، اما باید دید در این سفر روحانی چه می‌گوید؟ آیا می‌تواند با مواضع اصولی، آمریکا و همپیمانانش را به خاطر تحریم علیه ملت ایران رسوا کند و پس از بازگشت اقدام عملی برای حل مشکلات مردم ایجاد کند؟

انتهای پیام/

نظر شما