شناسهٔ خبر: 28237752 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

نشست خبری بازی های المپیک جوانان در بوینس آیرس

رحیمی: در ۱۷ فدراسیون و ۲۰ رشته سهمیه گرفته ایم/ شانس مدال آوری ما از دوره پیش بیشتر است

سرپرست کاروان ایران در بازی های المپیک جوانان بوینس آیرس گفت: . ما در ۱۷ فدراسیون ورزشی سهمیه گرفته ایم که بیش از ۲۰ رشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس، نشست خبری اصغر رحیمی سرپرست کاروان اعزامی به بازیهای المپیک جوانان بوینس آیرس صبح امروز 31 شهریور  در محل کمیته ملی المپیک برگزار شد. شاهرخ شهنازی دبیرکل کمیته ملی المپیک نیز در این نشست حضور داشت.

شهنازی در ابتدای جلسه گفت: سومین دوره مسابقات المپیک جوانان برگزار‌می‌شود و آرژانتین میزبان است. اساس این مسابقات تمرینی برای جوانان است تا فلسفه المپیک را یاد بگیرند و خود را آماده آن مسابقات کنند. تاکیدی بر مدال آوری‌ در این مسابقات ندارد و پیامش یادگیری اصول المپیک است؛ اصولی همچون دوستی، رفاقت و آشنایی با فرهنگ کشورهای مختلف از جمله آنها است.

وی افزود: در نانجینگ وقتی وارد دهکده شدیم دیدیم، تعداد زیادی چادر زده اند که آموزش های فرهنگی می دادند. ملیت های مختلف بسته های فرهنگی خود را ارائه می‌کردند و دوستی و رفاقت خوبی شکل می گرفت.

شهنازی در ادامه به کاروان ایران اشاره کرد و گفت: رحیمی سرپرست و‌سخنگوی رسمی ایران در مسابقات است و اگر سوالی هم وجود داشت نظرات وی مهم خواهد بود. این باز دختران ما هم زیاد هستند و در مجموع ورزشکاران‌خوبی داریم. امیدوارم ارتباط های بین المللی ورزشکاران ما زیاد شود و بتوانیم فرهنگ اسلامی خود را به خوبی ترویج کنیم.

در ادامه اصغر رحیمی سرپرست و سخنگوی کاروان ایران در بازی های المپیک جوانان صحبت کرد و گفت: سومین دوره این مسابقات از ۱۴ تا ۲۶ مهرماه در آرژانتین برگزار می شود. ما در ۱۷ فدراسیون ورزشی سهمیه گرفته ایم که بیش از ۲۰ رشته است. تعداد سهمیه ما برای این مسابقات ۴۹ ورزشکار است که شامل ۱۵ دختر و ۳۴ پسر است. نگاه ما هم مانند IOC است و بخش اعظم این مسابقات بحث آموزشی است. روز یک شنبه کارگاه ۴ ساعته برای اعضای کاروان داریم تا نکات مهم را به آنها تذکر دهیم.

سرپرست کاروان ایران در مورد نحوه کسب سهمیه این مسابقات گفت: مراحل کسب سهمیه المپبک آن مثل المپیک تابستانی و زمستانی است فقط در رشته های بوکس، جودو، بسکتبال سه نفره در رنکینگ جایگاهمان خوب بوده و براساس آن سهمیه گرفته ایم.

وی درباره هزینه های کاروان اظهار داشت: ما مهمان کشور میزبان هستیم و هیچ هزینه ای نداریم، اما آنها کارت هایی که به ما داده‌اند بسیار محدود است. به همین دلیل خواسته ایم که سرمربیان در برخی از رشته ها نقش سرپرست را هم ایفا کنند. فوتسال تنها رشته ای است که تعداد کادر آن ۴ نفر است و سایر رشته همگی به صورت مربی-سرپرست اعزام خواهند شد.

رحیمی درباره شانس کسب مدال نیز گفت: با توجه به تعداد ورزشکارانی که داریم در اکثر رشته ها شانس مدال داریم. در این رده سنی ورزشکاران ناشناخته هستند و باید در جریان مسابقات شرایط را بررسی کرد. به عنوان مثال در اسب سواری کشور میزبان خودش اسب می دهد و اسب ها را قرعه کشی می کنند و به همین دلیل می گویم حتی در این رشته هم شانس مدال داریم. تلاش می کنیم کاروان به سلامت برود و برگردد و هیچ مشکلی از نظر رفتاری و... رخ ندهد، ضمن اینکه قطعا مدال آوری هم برای ورزشکاران ما مهم است. شانس مدال آوری را نمی‌توان به صورت دقیق پیش بینی کرد. ما در دوره گذشته ۳ طلا و ۳ برنز داشتیم اما حس می کنم این بار شانس بیشتری داریم چون رشته های ما افزایش پیدا کرده اند. واقعا نمی‌توان تعداد مدال را پیش‌بینی کرد اما در رشته هایی مثل کاراته، وزنه‌برداری و تکواندو شانس مدال طلا داریم.

وی در‌خصوص برنامه های فرهنگی ایران در این‌دوره از مسابقات گفت: نشستی را با دوستان در سازمان میراث‌فرهنگی داشتیم و فایل هایی را به پنج زبان زنده دنیا آماده کرده‌ایم. در این بسته ها که نام آنها به نوعی ایران شناسی است توضیح کاملی درخصوص شرایط ایران داده شده که ورزشکاران باهم تبادل خواهند کرد. 

رحیمی درباره نحوه ارتباط با سایر ورزشکاران و تبلیغ فرهنگ ایران نیز اشاره کرد: المپیک جوانان نوپا است و همه باید بیشتر کار کنند. در جلسه توجیهی به مربیان‌گفتیم‌که شرایط چگونه است. نگاه کمیته بین المللی المپیک آموزشی است و کل کاروان‌ در دو گروه اعزام شده و در یک گروه بازخواهند گشت. برنامه هایی داریم که به خوبی روی ورزشکاران کار کنیم و شاید در ایران خیلی از آنها نتوانند در کنار ما باشند.

سرپرست کاروان ایران در المپیک جوانان درباره برنامه برای دوپینگ و تعداد کادر فنی رشته‌ها نیز اظهار داشت: از فدراسیون‌پزشکی خواستیم که کار پزشکی را انجام دهد. تیم پزشکی ما کلا دو نفر است. 

 او در پاسخ به این سئوال که ظاهرا گفته شده پینگ پنگ بازان باید حتما در بخش میکس شرکت کنند، نیز گفت: بله، مسابقات در  میکس و انفرادی برگزار می شود. ما ثبت نام امین احمدیان را انجام دادیم و  بلیت هم برایش تهیه کردیم حالا جمع بندی می کنیم و تصمیم می گیریم در کدام بخش شرکت کند.

 

اصغر رحیمی در پاسخ به سئوالی درباره دلخوری هایش مبنی بر عدم معرفی به عنوان خبره ورزشی در انتخابات کمیته ملی المپیک نیز اظهار داشت: از نظر من این بحث تمام شده است و دیگر موضوعیتی ندارد. من کارمند کمیته ملی المپیک هستم و در هر بخشی که نیاز باشد، خدمت می کنم.

در ادامه نشست، شهنازی درباره فلسفه و هدفگذاری برگزازی این رقابت ها صحبت کرد و گفت: هدفگذاری توسط کمیته بین المللی المپیک انجام شده است. پیام آنها این است که غیر از بحث مسابقات اهداف دیگری هم داریم. به نظر می رسد آنها می خواهند پیام المپیک را منتقل کنند. برگزاری مسابقات با شرایطی که مطرح شد نمی‌تواند تنها با هدف مدال آوری برگزار شود. کشورها می خواهند فرهنگ خود را تبادل کنند و ما باید مراقب باشیم تا آسیبی از این نظر وارد نشود. ضمن اینکه ما هم بهترین استفاده را از این فضا بکنیم.

شهنازی در پاسخ به این سوال که پاداشی هم به قهرمانان داده خواهد شد یا خیر گفت: در المپیک قبلی هم رقم هایی در نظر گرفته بودیم. برای این دوره هم قطعا رقم هایی را درنظر خواهیم گرفت که امروز هیات اجرایی آن را نهایی خواهد کرد، اما قطعا رقم آن بیشتر از دوره گذشته خواهد بود.

وی تعداد نفرات کاراون ایران در بازی های آسیایی را به شرح زیر اعلام کرد: 

شمشیربازی یک پسر
وزنه برداری دو پسر
تنیس روی میز یک پسر
دوومیدانی سه پسر
سوارکاری یک پسر
ژیمناستیک یک پسر
بسکتبال۳*۳ چهار نفر
کاراته ۳ دختر و دو پسر
تیراندازی دو پسر 
تکواندو سه دختر و سه پسر
جودو یک دختر و یک پسر
فوتسال تیم ده نفر
بوکس یک پسر
شنا یک پسر
تیروکمان یک دختر و یک پسر
کشتی آزاد دو پسر
کشتی فرنگی دو پسر
قایقرانی دو دختر و یک پسر

انتهای پیام/س

 

نظر شما