شناسهٔ خبر: 28237708 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

اعلام آمادگی عباس برای بازگشت به میز مذاکره با اسرائیل در دیدار با ماکرون

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد که حاضر است با وساطت بین‌المللی به صورت علنی یا سری با رژیم صهیونیستی وارد گفت‌وگو شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاة، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین پس از دیدار با امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در کاخ "الیزیه" اظهار داشت: ما آماده گفت‌وگوی محرمانه یا علنی با اسرائیل با وساطت کمیته چهارجانبه بین‌المللی و کشورهای دیگر هستیم.

عباس درباره موضع فلسطینی‌ها درباره مذاکره با اسرائیل نیز گفت: ما آنطور که اسرائیلی‌ها می‌گویند هیچ‌گاه مذاکرات را رد نکردیم.

عباس خواستار ایفای نقش کمیته چهارجانبه بین‌المللی به عنوان میانجی‌گر و علی رغم صرف نظر کردن آمریکا از ماموریتش در قبال فلسطینی‌ها شد. وی گفت: طرف فلسطینی مذاکرات را رد نکرده بلکه نخست وزیر اسرائیل است که مذاکرات را به تعطیلی کشانده است.

کمیته چهارجانبه بین‌المللی شامل آمریکا، روسیه، سازمان ملل و اتحادیه اروپاست که در سال ۲۰۰۷ به منظور وساطت در روند صلح میان فلسطین و رژیم صهیونیستی تشکیل شد.

محمود عباس ضمن درخواست از رئیس جمهوری فرانسه مبنی بر منتقل کردن پیام خود به دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، تاکید کرد: فرانسوی‌ها توجه خاصی به حل و فصل مساله فلسطین دارند و بسیار موضوع به رسمیت شناختن کشور فلسطین را مورد بررسی قرار می‌دهند. فرانسه از مهم‌ترین کشورهای اروپا است و به زودی یک موضع اروپایی را در پیش خواهد گرفت.

وی درباره توقف کمک‌های مالی آمریکا به آژانس امداد و کاریابی آوارگان فلسطینی (آنروا) نیز اظهار کرد: اروپایی‌ها با جدیت تمام تلاش می‌کنند این بودجه را تامین و خلأ مالی را پر کنند. تمام جهان به ویژه کویت به این موضوع توجه دارند.

در مقابل ماکرون نیز در جریان دیدار با عباس ضمن محکومیت سیاست شهرک‌سازی اسرائیل گفت که کشورش به طور کامل از از سرگیری مذاکرات میان فلسطین و اسرائیل حمایت می‌کند و به منظور تغییر این وضعیت قصد بسیج کردن طرف‌های مختلف در حوزه دیپلماتیک را دارد.

در همین راستا، کاخ الیزیه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که دو طرف در این دیدار درباره اوضاع نوار غزه، تلاش برای بهبود وضعیت آن و مذاکرات میان حماس و تشکیلات خودگردان فلسطین بحث و رایزنی کردند.

محمود عباس قرار است که پیش از سفر به نیویورک به منظور شرکت در نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل به ایرلند سفر کند.

از سوی دیگر، چند مقام اروپایی اعلام کردند که چند کشور از جمله فرانسه، آلمان، انگلیس، ایتالیا، اسپانیا، بلژیک، سویس، اتریش و چند کشور اروپایی دیگر هر کدام در نامه‌ای از مقامات رژیم صهیونیستی خواستار عدم تخریب روستای "خان الاحمر" شدند، چراکه تخریب این روستا فرصت‌های حل و فصل مساله اسرائیل و فلسطین و آخرین فرصت‌ها را برای ایجاد کشور فلسطین از بین می‌برد.

در همین راستا یک دیپلمات ارشد اروپایی گفت: پس از عقب‌نشینی آمریکا از نقش میانجیگر میان فلسطین و اسرائیل چند کشور اروپایی توافق کرده‌اند که فعالیت مؤثری را در این زمینه انجام دهند.

این منبع افزود: همانطور که در جریان تخریب روستای خان الاحمر و طرح‌های گسترش شهرک‌سازی شاهد آن بودید که در دوره ریاست جمهوری ترامپ تصویب شد، واشنگتن هیچ گونه موضع سختگیرانه‌ای را نسبت به اسرائیل در پیش نگرفت و به همین دلیل ما اهمیت این موضوع را احساس می‌کنیم و باید نقش بزرگتری در این زمینه ایفا کنیم.

این دیپلمات گفت: اروپا همیشه به شدت با سیاست‌های اسرائیل مبنی بر تسلط بر اراضی فلسطین و تخریب خانه‌های آن‌ مخالفت کرده است اما امروز ما در مقابل تحولاتی قرار داریم که مستلزم فعالیت بیشتری است.

از سوی دیگر، احمد مجدلانی، عضو کمیته مرکزی سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) نیز تاکید کرد: درخواست اعضای کنگره آمریکا از دولت ترامپ مبنی بر صرف نظر کردن از تصمیمات اخیر خود علیه فلسطینی‌ها بیانگر افزایش فعالیت علیه سیاست‌های ترامپ و روابط ملت فلسطین با جامعه آمریکا است.

پنج‌شنبه ۴۰ تن از اعضای گنگره آمریکا در دو طومار بلند از ترامپ خواسته بودند که از تصمیمات خود علیه ملت فلسطین از جمله؛ قطع کمک‌های مالی به آوارگان و تشکیلات خودگردان و همچنین بستن دفتر سازمان آزادی‌بخش فلسطین در واشنگتن صرف نظر کند.

وی افزود: امضای این دو طومار بیانگر افزایش فعالیت علیه سیاست‌های ترامپ در جامعه آمریکا است که منافع آن در جهان را تهدید کرده و باعث کناره‌گیری بیشتر این کشور از عرصه‌های بین‌المللی می‌شود.

مجدلانی ادامه داد: موضعی که اعضای کنگره آمریکا از جمله یهودیان اعلام کردند شاخصی مهم برای افزایش مخالفت با سیاست ترامپ در خاورمیانه و سازگاری آن با رژیم اشغالگر است.

انتهای پیام

نظر شما