شناسهٔ خبر: 28237575 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

آتش سوزی مشکوک محرم هم میانکاله را سوزاند

ساری- ایرنا- آتش سوزی زنجیره ای و مشکوکی که از ابتدای امسال منطقه حفاظت شده میانکاله در شرق مازندران را هدف قرار داد، در ماه محرم هم متوقف نشد و همزمان با تاسوعای حسینی ۵۰ هکتار از پوشش گیاهی و جنگلی این منطقه را از بین برد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، این آتش سوزی عصر دیروز چهارشنبه در حوالی یک دامداری مستقر در منطقه رخ داد و خاموش کردن آن تا نیمه های شب ادامه داشت.
این ششمین بار در سال جاری است که اراضی منطقه حفاظت شده میانکاله دچار آتش سوزی می شود. آخرین بار بیستم مرداد امسال در این منطقه آتش سوزی شد و بیش از 200 هکتار پوشش گیاهی را از بین برد.
حدود 20 هزار از 60 هزار هکتارمساحت شبه جزیره میانکاله را اراضی جنگلی و مرتعی شامل انارمحلی ، سازیل و گیاهان وحشی چون تمشک تشکیل می دهد.
یک عضو شورای اسلامی روستای ' زاغمرز ' از توابع شهرستان بهشهر که تالاب میانکاله در ضلع جنوبی آن واقع است، روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا گفت که آتش سوزی شب گذشته دستکم 50 هکتار از عرصه های طبیعی این منطقه شامل پوشش گیاهی و درختی را از بین برد.
جمال ابوطالبی عبدالملکی افزود: این آتش سوزی در حوالی یک دامداری به وقوع پیوست که با کمک محیط بانان، بومیان و آتش نشانان مهار شد.
وی گفت: نیروهای امدادی اعم از آتش نشانان و نیروهای سازمان حفاظت محیط زیست از روز گذشته با اعزام به منطقه کار خاموش کردن آتش را شروع کرده بودند ، ولی خشکی پوشش گیاهی به خاطر تابستان گرم کارشان را سخت کرده بود که بالاخره این آتش خاموش و مهار شد .
این منبع محلی علت آتش سوزی را خطای انسانی اعلام کرد و افزود که عمدی یا غیر عمد بودن این آتش سوزی در دست بررسی است.
بر اساس گزارش های رسمی در 2 سال گذشته بیش از 600 هکتار از پوشش گیاهی و جنگلی منطقه حفاظت شده میانکاله بر اثر آتش سوزی از بین رفت.
بسیاری از ساکنان محلی آتش سوزی در این منطقه را عمدی و نوعی انتقام گیری متخلفان از محیط زیست می دانند.
اگر چه تاکنون مراجع رسمی این موضوع را تایید یا تکذیب نکرده اند، ولی رئیس اداره حقوقی محیط زیست مازندران پیش از این به خبرنگار ایرنا گفته بود که درسال گذشته 2 فقره پرونده در ارتباط با آتش سوزی در دادگاه تشکیل شد و سه نفر مظنون نیز در این ارتباط معرفی شدند.
طاهره فضلیت با اعلام این که برای آن پرونده ها تاکنون احکامی قضایی صادر نشد، گفته بود که در سال جاری هم 2 فقره پرونده در ارتباط با آتش سوزی عمدی در دادسرا بهشهر تشکیل شد که برای یکی از این مظنونان حکم منع تعقیب صادر شد.
وی هدف اصلی آتش سوزی های زنجیره ای را گسترش دامنه مالکیت در منطقه اعلام کرد و خواستار همکاری دستگاه قضایی برای برخورد قانونی با متخلفان از طریق صدور احکام منطبق با جرایم شده بود.
پرونده های محیط زیستی در دادگاه ها براساس ماده 13 قانون شکار و صید بررسی می شود که در زمره مجازات درجه پنج قرار می گیرد. متخلفان هم در صورت صدور حکم به پرداخت 10 تا 85 میلیون ریال جزای نقدی و حبس از 91 روز تا سه سال محکوم می شوند که به اعتقاد کارشناسان محیط زیست بازدارندگی زیادی ندارد.
تالاب بین المللی میانکاله در شبه جزیره ای به این نام در شرق مازندران واقع است. وسعت این شبه جزیره که تحت مدیریت محیط زیست این خطه شمال کشور و در حوزه جغرافیایی 2 استان گلستان و مازندران قرار می گیرد حدود 60 هزار هکتار است.
وجود منابع غذایی مقوی در میانکاله به علت نزدیکی به دریای خزر و پوشش گیاهی مناسب برای پناهگاه باعث شده سالانه تا حدود 150 تا 200 گونه پرنده بومی و مهاجر با جمعیت 1.5 میلیونی در تالاب بین المللی میانکاله و اراضی حاشیه اسکان بگیرند.
7332/1654

منبع: ایرنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما