شناسهٔ خبر: 28236083 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

علت مرگ عجیب آشپزان زن مصری چه بود؟

شاید «روش زندگی» تنها مسئول بزرگترین بیماری عصر، یعنی بیماری های قلبی نباشد، شاید عامل تنها همبرگر، سیگار و چاقی نباشد.

صاحب‌خبر -

آیا مصریان باستان سیگار می کشیدند و همبرگر می خوردند؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛صریان 3000 سال پیش با سیگار آشنایی نداشتند و در آن زمان از همبرگر خبری نبود . زیرا سیگار را کاشفان آمریکا به جهان عرضه کردند. و همبرگر نیز خوراکی آمریکایی است.

اما دلیل وجود چربی در بدن و دود در ریه مومیایی مصریان باستان چیست؟

چنانچه بیماری های قلب و عروق، قاتل شماره یک بود، انسان حتما «سکته های قلبی» و «سکته های مغزی» را 3 هزار سال پیش نمی شناخت، مگر در موارد نادر. آن زمان انسان سیگار نمی کشید، با نشاط تر و پر تحرک تر بود، از چاقی رنج نمی برد و از غذاهای چرب کمتر استفاده می کرد. اگر زود می مرد معمولا به دلیل وباهای ناشناخته در آن زمان بود مانند مالاریا، سل و غیره.

اما ماجرا زیر دستگاه های سیتی اسکن، به گونه ای دیگر نمود. عروق این مومیایی ها، شبیه مردی آمریکایی بود که سیگار می کشد و همبرگر می خورد. آثار «گرفتگی عروق» که این روزها به سکته، مرگ ناگهانی و عوارض قلبی می انجامد، در بدن این مومیایی ها دیده می شود. تنها یک تفاوت وجود دارد که جلب توجه می کرد: «گرفتگی عروق در زنان مصر باستان بیش از مردان شایع بود در حالی که این روزها بیشتر عامل مرگ مردان است تا زنان.»

آشپزخانه فراعنه زنان را سیگاری کرد

در تلاش برای یافتن دلیل ابتلای زنان دربار فراعنه به شکل خاصی از گرفتگی عروق، پژوهشگران این فرضیه را مطرح کردند که زنان در طول تاریخ، مسئولیت آشپزخانه را بر عهده گرفته اند. این مساله باعث شده که آن ها در معرض دود ناشی از آتش هیزم باشند که پیش از اختراع اجاق ها، برای پخت و پز به کار می رفت. همچنین ابتلای زنان را بیشتر از مردان به «گرفتگی عروق» در مصر باستان، تفسیر می کند.

علاوه بر این، دکتر جورج توماس، نویسنده پژوهشی که در مجله Global Heart منتشر شده، معتقد است که مصری ها زمسنان ها و برای پناه بردن از سرما، وسیله ای جز آتش نیافتند. ماجرا میان سیگار کشیدن یا قرار گرفتن در معرض دود ناشی از آتش در طول روز، تفاوت چندانی ندارد. به ویژه اگر عوامل دیگری هم به آن اضافه شود از جمله کمبود بهداشت، آب های آلوده و وباهایی که بدون درمان منتشر می شود. اینها هم می تواند به گرفتگی عروق منجر شود. علاوه بر این وعده هایی غذایی مصریان باستان بر خلاف مردمان دیگر تمدن های هم عصر، پر چرب بود.

با این وجود همه این تفسیرها، قانع کننده به نظر نمی رسد. مومیایی ها اسراری از علم پزشکی پنهان می کنند که کنجکاوی دانشمندان را بر می انگیزد و باعث می شود در فرضیه های خود در طول تاریخ، بازنگری کنند. شاید «روش زندگی» تنها مسئول بزرگترین بیماری عصر، یعنی بیماری های قلبی نباشد، شاید عامل تنها همبرگر، سیگار و چاقی نباشد. بلکه ممکن است دلایل دیگری وجود داشته باشد که آن را می توان در «ژن های» انسان یافت و انسان را همواره مستعد ابتلا به بیماری های قلبی می کند.

منبع:العربیه

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما