شناسهٔ خبر: 28235852 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

با دانشگاه های ایران؛

خواجه نصیرالدین طوسی؛ دانشگاهی به قدمت 90 سال

تهران- ایرنا- دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی با قدمتی 90 ساله، هشتمین دانشگاه قدیمی کشور است که سابقه رشته مخابرات آن به بیش از 80 سال و نقشه برداری به بیش از 50 سال می رسد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه دانشگاه ایرنا، دانستن تاریخ دانشگاه و بررسی چگونگی توسعه و فراز و نشیب های آن در هویت بخشی، امید به آینده و برنامه ریزی برای رشد و بالندگی بیشتر و بهتر موثر است. به طور تقریبی تمامی دانشگاه های معتبر دنیا، تاریخ مدونی از مسیر تکامل و توسعه خود دارا هستند که قدمت برخی به چند صد سال بازمی گردد.
هسته اولیه دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی مدرسه عالی پست و تلگراف (مخابرات) است که در سال 1307 شمسی در محل فعلی دانشکده مهندسی برق دانشگاه تاسیس شد و در سال 1318 اساسنامه آن به تصویب مجلس شورای ملی وقت رسید.
دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی با ساختار کنونی در سال 1359 به ‌دنبال تصویب ستاد انقلاب فرهنگی با ادغام 13 مرکز آموزش عالی که برخی از آن شامل مدرسه عالی فنی، دانشکده نقشه ‌برداری، موسسه آبشناسی، مؤسسه عالی تکنیکوم (نفیسی) تهران، دانشکده هواشناسی و علوم جو، دانشکده مخابرات، مدرسه عالی ساختمان، دانشگاه کار و پیشه، تربیت دبیر فنی پلی تکنیک تهران، دانشگاه علوم و فنون مجتمع آموزشی وزارت راه، مجتمع تکنولوژی تهران و مدرسه عالی تلویزیون و سینما بود با عنوان مجتمع فنی و مهندسی، بنیان نهاده شد و سپس در سال 1362 به «دانشگاه فنی و مهندسی» تغییر نام یافت.
در سال 1367 نیز این دانشگاه به نام دانشمند پرآوازه اسلامی و ایرانی حکیم خواجه نصیرالدین طوسی مزین شد و به نام کنونی یعنی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی تغییر یافت.
سیاست های راهبردی دانشگاه در یک دهه گذشته بر تقویت دوره های تحصیلات تکمیلی تمرکز یافته است و بیش از 40 درصد از کل دانشجویان خواجه نصیر در مقاطع کارشناسی‌ ارشد و دکتری تحصیل می ‌کنند.همچنین، تمامی دوره‌ های آموزش الکترونیکی دانشگاه در مقطع کارشناسی ‌ارشد فعال‌ است.
این دانشگاه در برگزاری دوره های بین المللی و مشترک در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری نیز پیشرو بوده است. همکاری نزدیک در پروژه های علمی، پژوهشی و برگزاری کارگاه و کلاس های آموزشی برای دانشجویان محور فعالیت های این دانشگاه با برخی دانشگاه کشورهایی چون انگلستان، فرانسه، هلند، آلمان و روسیه قرار گرفته است.

** اولین های دانشگاه
دانشکده مهندسی برق دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی قدیمی ترین دانشکده برق ایران از سال 1307 تاکنون به شمار می رود. این دانشگاه در گرایش های مختلف مخابرات، کنترل، قدرت، مهندسی پزشکی، الکترونیک، مکاترونیک و کامپیوتر در سه مقطع کارشناسی تا دکتری دانشجو می پذیرد. علاقه مندان به هوش مصنوعی نیز می توانند مقطع کارشناسی ارشد خود را در این دانشگاه بگذرانند.
دانشکده برق خواجه نصیرالدین طوسی بیش از 73 عضو هیات علمی و 70 آزمایشگاه آموزشی و پژوهشی دارد.
کتابخانه دانشکده مهندسی برق خواجه نصیر که شامل سالن کتابخانه و دو سالن مطالعه مجزا برای آقایان و بانوان است، جزو اولین و قدیمی ترین کتابخانه های این دانشگاه به شمار می رود.
تاریخ تاسیس این کتابخانه به سال 1346 بازمی گردد که در آن حدود 8 هزار و 489 جلد کتاب فارسی، 12 هزار و 363 جلد کتاب لاتین، حدود 4 هزار عنوان پایان نامه و حدود یکهزار و 200 عنوان سمینار تحقیق با دامنه موضوعی برق در گرایش های گوناگون وجود دارد.
نخستین تمبر دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در سال 1357 به مناسبت پنجاهمین سال تاسیس دانشکده مخابرات چاپ شد و اکنون چهار دهه پس از آن در شهریور ماه امسال، از تمبر 90 سالگی این دانشگاه همزمان با جشن دانش آموختگی رونمایی شد.

**جایگاه دانشگاه
پایگاه رتبه بندی تایمز یکی از معتبرترین نظام های رتبه بندی بین المللی است که دانشگاه های برتر دنیا را هر ساله مورد ارزیابی و رتبه بندی قرار می دهد. در فهرست جهانی دانشگاه های برتر سال 2018 میلادی این پایگاه دانشگاه صنعتی خواجه نصیر در ردهٔ 601 تا 800 دانشگاه برتر جهان و پنج دانشگاه برتر ایران قرار گرفت.
این دانشگاه همچنین، در رتبه ‌بندی موضوعی تایمز در سال 2018 در رشته‌ های فیزیک و نجوم، شیمی محض و مهندسی عمومی در جایگاه سوم ایران، در رشته ‌های مهندسی عمران، مهندسی مکانیک و هوافضا، مهندسی برق و ریاضی و آمار در جایگاه چهارم و در رشته علوم کامپیوتر در جایگاه دوم کشور قرار گرفت.
بر اساس رتبه‌بندی NTU در سال 2016 دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی خواجه نصیر طوسی در جایگاه 146 جهان قرار گرفت.
بر اساس نظام رتبه‌بندی URAP دانشگاه صنعتی خواجه نصیر طوسی در زمینه علوم فنی – مهندسی، رایانه و فناوری در جایگاه 460 جهان قرار گرفت.
در جدیدترین رتبه‌بندی لایدن (CWTS Leiden Ranking) دانشگاه خواجه نصیر در زمینه علوم فنی مهندسی در بین 10 دانشگاه برتر ایران و در جایگاه 161 آسیا و 368 جهان قرار گرفت.

**مدیریت دانشگاه
«رضا مکنون» به عنوان نخستین رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی پس از پیروزی انقلاب اسلامی برگزیده شد. وی از مهرماه 1359 تا شهریور ماه سال 60 ریاست این دانشگاه را بر عهده داشت. «محسن تهرانی زاده» دومین رئیس این دانشگاه پس از انقلاب بود که وی نیز حدود یک سال بر صندلی ریاست دانشگاه تکیه زد.
ریاست دانشگاه خواجه نصیر طی دو دوره یعنی از اواخر سال 61 تا سال 65 و همچنین از سال های 86 تا 89 بر عهده «سیدمحمدتقی بطحائی» گذاشته شد.
این دانشگاه، در دوره های بعدی خود ریاست «محمد اردبیلی»، «محمدحسین حامدی»، «میرمهدی سیداصفهانی»، «عباسعلی تسنیمی»، «رضا امراللهی»، «سیدعبدالله میرطاهری»، «مجید قاسمی» و «علی خاکی صدیقی» را تا سال 1392 شاهد بود.
اکنون نیز خاکی صدیقی برای دومین دوره، ریاست دانشگاه صنعتی خواجه نصیر را از آبان ماه 1392 تاکنون بر عهده دارد. وی در اسفند 1391 به عنوان «استاد برجسته مهندسی ایران» در اولین دورهٔ معرفی این عنوان توسط فرهنگستان علوم دست یافت.
مرتبه علمی او استاد تمام است و تحصیلات عالی خود را در رشته های ریاضی و سیستم های کنترل در دانشگاه های نیوکاسل، منچستر و سالفورد انگلستان گذرانده است. از وی تاکنون بیش از 70 مقاله در مجلات و 130 مقاله در کنفرانس های علمی ارائه شده است.

**جاذبه های دانشگاه
از کتابخانه های قدیمی و جایگاه دانشگاه خواجه نصیر در حوزه های علمی، صنعتی و مهندسی کشور که بگذریم به سالن های مجهز ورزشی این دانشگاه می رسیم.
دو سالن چند منظوره ویژه ورزش های والیبال، فوتسال، بسکتبال، بدمینتون و هندبال در دانشکده های علوم و مهندسی هوافضا، دو سالن بدنسازی و ایروبیک در دانشکده های علوم و مهندسی هوافضا، سالن تنیس روی میز در دانشکده مهندسی مکانیک، دو زمین چمن مصنوعی در دانشکده های مهندسی عمران و هوافضا، زمین آسفالت دانشکده مهندسی عمران و زمین خاکی روباز دانشکده مهندسی برق و اتاق های تندرستی و ایروبیک در خوابگاه های دانشجویی پسران و دختران از جاذبه های این دانشگاه برای دانشجویان علاقه مند به ورزش است.
همچنین، این دانشگاه 25 واحد مسکونی به دانشجویان متاهل مقطع دکتری، 3 خوابگاه خواهران، و 5 خوابگاه برادران برای دانشجویان خود فراهم ساخته است. دانشجویان از خدمات مشاوره دانشجویی، اجتماعی، فرهنگی و روان شناسی، برخوردارند و خدمات رفاهی همچون وام تحصیلی و مسکن، بیمه خدمات درمانی و حوادث، سلف سرویس، خدمات بهداشتی و درمانی به آنان ارایه می شود.

**افتخارات دانشگاه
براساس پایگاه ‌های معتبر رتبه ‌بندی دانشگاه‌ ها در جهان، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در سال های فعالیت خود، پیشرفت و رشد محسوسی کسب کرده است. برطبق آمارِ پایگاه رتبه ‌بندی ISI، این دانشگاه در شمار 1 درصدی تولیدکنندگان علم در دنیا معرفی شده است.
دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی با دارا بودن چند قطب علمی فعال کشور در پروژه های کلان ملی همکاری داشته و در صنعت شکوفایی صنعت بومی نقش ایفا کرده است.
چهره های بنام و برجسته علمی و پژوهشی کشور در عرصه های گوناگون از دانش آموختگان این دانشگاه بوده اند.
همچنین، دانشگاه صنعتی خواجه نصیر بر خود می بالد که دانش آموختگان متعهد، متدین و متخصصی چون شهیدان «داریوش رضایی نژاد»، «محمود قندی» و «سردار حسن تهرانی مقدم» از دانش آموختگان این دانشگاه بوده اند.
«محمد ناظمی اردکان» وزیر سابق تعاون، «علی رضوانی بیدگلی» مؤلف و محقق برجسته حوزه مدیریت، «علی مطهری» سیاستمدار و نماینده مجلس شورای اسلامی، «علی اکبر موسوی خوئینی» نماینده مجلس ششم و دبیرکل پیشین سازمان دانش آموختگان ایران و «مصطفی محمدنجار» وزیر اسبق از دانش آموختگان دانشگاه صنعتی خواجه نصیر هستند.

**مراکز پژوهشی و تحقیقاتی
دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در حال‌ حاضر 5 قطب علمی، 95 آزمایشگاه پژوهشی، 5 گروه و 4 مرکز پژوهشی و 6 پژوهشکده دارد که در زمینه‌های تخصصی دانشگاه فعالیت می‌کنند.
این دانشگاه با امضای قراردادهای بسیار با صنایع گوناگون کشور، ضمن حل مشکلات تخصصی آن ‌ها، در بسیاری از دستاوردهای کشور سهیم است. مجموعه فعالیت‌ های پژوهشی این دانشگاه به ویژه در عرصه های گوناگون صنعتی و علمی از پویایی دانشگاه حکایت دارد. بسیاری از نیروی های متخصص فعال در این عرصه ها از دانش آموختگان این دانشگاه هستند.
دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی چند سالی است که با دانشگاه «ماتی» روسیه برای یک دوره کارشناسی هوافضا در حال فعالیت است.
بنابر برنامه ریزی های انجام شده دانشجویان این دوره 3 تا 4 سال از تحصیل خود را در دانشکده هوافضای دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی و یک سال دیگر را در دانشکده تکنولوژی هوافضای مسکو می گذارنند.
در حال حاضر 5 آزمایشگاه تحقیقاتی در این دانشکده فعال است و داستادان و دانشجویان در این آزمایشگاه ها سرگرم فعالیت های پژوهشی در بخش هایی چون ایرودینامیک، احتراق و پیش رانش و تحقیقات فضایی هستند.

** دانشگاه در زمان حاضر
در حال حاضر دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی دارای 11 دانشکده با عنوان های مهندسی برق، مهندسی مکانیک، مهندسی عمران، مهندسی هوافضا، مهندسی صنایع، مهندسی نقشه ‌برداری، مهندسی کامپیوتر، مهندسی و علم مواد، ریاضی، فیزیک و شیمی به فعالیت های آموزشی مشغول است.
این دانشگاه در 18 رشته تحصیلی در مقطع کارشناسی، 53 رشته در مقطع کارشناسی ارشد و 23 رشته تحصیلی در مقطع دکتری دانش آموخته تربیت می کند.
مرکز آموزش‌ های آزاد و الکترونیکی، مرکز تحقیقات شهید قندی، مرکز خدمات آموزشی نصیر و مرکز مطالعات شجره طیبه نیز از مراکز فعال و زیر نظر دانشگاه صنعتی خواجه نصیر هستند.
دفتر مرکزی دانشگاه صنعتی، دانشکده‌ و خوابگاه‌ های این دانشگاه در 6 نقطۀ شهر تهران پراکنده ‌اند.همین مساله مشکلات بسیاری برای اساتید ودانشجویان ایجاد کرده و گاهی نیز باعث تحمیل هزینه های بالا به دانشگاه شده است.
اگرچه قدمت برخی از دانشکده‌‌ ها به چند دهه پیش بازمی گردد اما برخی روسای این دانشگاه در دوره های مدیریت خود در تلاش برای تجمیع و ادغام دانشکده ها در فضایی که شایسته نام این دانشگاه است، بوده اند. در این زمینه طرح های گوناگونی نیز در زمان های مختلف مطرح شده است.
نخست قرار بر تجمیع دانشگاه در محل دانشکده هوافضا بود که این طرح عملی نشد. سپس شنیده ها حاکی از تجمیع این دانشگاه با دانشگاه شهید عباسپور بود که با ادغام این دانشگاه با دانشگاه شهید بهشتی، شنیده ها به شایعه بدل شد. طرح های دیگری پس از آن حتی در دوره ریاست کنونی دانشگاه مطرح شد که هیچیک تاکنون به سرانجام نرسیده است.

**9283**1601**

نظر شما