شناسهٔ خبر: 28235608 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

لاریجانی:

خوداتکایی تنها راه پیشرفت نیروهای مسلح است

بندرعباس - ایرنا - رییس مجلس شورای اسلامی، خودکفایی نیروهای مسلح را یکی از ویژگی های مهم آنها برشمرد و گفت: تجربه هشت سال دفاع مقدس نشان داد اتکا به خود تنها راه پیشرفت نیروهای مسلح است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، «علی لاریجانی» روز شنبه به مناسبت 31 شهریور، در آیین «رژه ملی اقتدار خلیج فارس» و آغاز هفته دفاع مقدس در بندرعباس به سالروز حمله رژیم بعث عراق به خرمشهر اشاره کرد و اظهار داشت: صدام تصور می کرد می تواند با ارتش خود و بهره مندی از حمایت های خارجی ملت ایران را به زانو درآورد و بدون اشغال بخشی از خاک کشور را تصرف و نظام جمهوری اسلامی ایران را تسلیم اراده خود کند.
وی ابزار داشت: صدام اگرچه خسارت های سنگینی بر ملت ایران و عراق وارد کرد اما به هیچ یک از اهداف خود نرسید و امروز اثری از صدام و ارتش بعث وی نیست.
رییس مجلس شورای اسلامی گفت: صدام حسین با شعارهای جاهلی پیش از اسلام سعی در تحریک عرب ها ضد جمهوری اسلامی ایران داشت در حالی که فراموش کرد مردم ایران باهم متحد و یکپارچه هستند.
لاریجانی با اشاره به این که ملت ایران در طول تاریخ زندگی مسالمت آمیز داشته اند و امروز نیز با ملت و دولت های مختلف پیوندهای صمیمانه ای دارد، بیان داشت: نیروهای مسلح ایران امروز قدرتمندتر از همیشه آماده دفاع از ملت و کشور است، این قدرت اهدایی هیچ دواتی نیست و نتیجه مقاومت ملت و رهبری های هوشمندانه رهبرفرزانه انقلاب است.

**مردم داری رکن اصلی شکل گیری نیروهای مسلح در ایران
وی در ادامه سخنان خود به اصول صحیح پایه گذاری نیروهای مسلح در جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و اظهار داشت: ارکان اصلی شکل گیری نیروهای مسلح در انقلاب مردم داری است که ذاتی ایران دارد.
رییس مجلس شورای اسلامی، مکتبی بودن در اصل 144 قانون اساسی و اصل 150 را که نگه داری از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن است را برعهده سپاه پاسداران دانست و افزود: تجربه جنگ نشان داد اتکا به خود تنها راه پیشرفت نیروهای مسلح است و فداکاری های نیروهای مسلح همیشه در ذهن ها باقی می ماند.
لاریجانی ادامه داد: به این دلایل ایران نیروهای مسلحی در اختیار دارد که توان ایستادگی در برابر هر قلدر مستی دارد و آماده است به ملت های مظلوم یاری برساند.
رئیس مجلس افزود: آمریکایی ها شبانه روز تلاش می کند که کشورهای منطقه و همسایه را از ایران بترساند و با تبلیغات گسترده سعی دارد مقام های کشورهای منطقه را نسبت به ایران نگران کند.
وی خطاب به سران کشورهای حوزه خلیج فارس گفت: آمربکا و ترامپ خیرخواه ما و شما نیستند، نیت آن ها شیطانی است، این ها دشمنان اسلام و مسلمانان هستند و به دنبال غارت ثروت شما هستند.

**دولت های منطقه جلوی زیاده خواهی های آمریکا بایستند
رییس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ترامپ و پمپئو، وزیر امور خارجه این کشور فقط به دنبال کسب تجارت و چپاول کشورها هستند، دولت امریکا، اسراییل را انتخاب کرده و برای عرب ها و فلسطینیان ارزشی قایل نیستند و هدف شان فقط رشد اسراییل است.
لاریجانی افزود: اگر کشورهای منطقه دچار غفلت شوند آمریکا همه کشورهای غفلت زده را به خاک سیاه خواهد نشاند لذا همه دولت های منطقه باید جلوی زیاده خواهی های آمریکا بایستند.
او در این زمینه به تهدید سه روز پیش ترامپ نسبت به کشورهای منطقه اشاره کرد و یاد آور شد: قدر جمهوری اسلامی ایران را بدانید، زیرا آمریکا اگر فرصت بیابد همه شما را به پابوس اسراییل خواهد برد و سربازان امریکایی را بر جای آن ها مستقر می کند.
رییس مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: آمریکا می گوید خیرخواه و همراه ملت ایران است اما با جنگ اقتصادی ضد ملت ایران برخاسته است و مثل تروریست ها عمل می کند، در واقع آمریکا امروز نوعی تروریست پروری را رهبری می کند.
لاریجانی خاطر نشان کرد: ملت ایران یک ملت عاشورایی است و در مکتب امام حسین(ع) تربیت شده و زیر باز ذلت نخواهد رفت.
وی ادامه داد: ملت های مسلمان با هم برادرند و خلیج فارس، خلیج دوستی و برادری میان ما و شماست و نباید اجازه دهیم آمریکایی ها در خلیج فارس ماجراجویی کنند.
رییس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: ما حساب کشورهای منطقه را از آمریکا جدا می کنیم اما در پاسخ به اقدام های بیخردانه آن ها رهایشان نمی کنیم.

** نمایش اقتدار نیروهای مسلح در کنار آب های خلیج فارس
همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس و با حضور رییس مجلس شورای اسلامی، نیروهای مسلح استان هرمزگان روز شنبه با برگزاری رژه، اقتدار و آمادگی خود را برای دفاع از کیان جمهوری اسلامی در بلوار ساحلی بندرعباس و کنار آب های خلیج فارس به نمایش گذاشتند.
در این آیین که برای سومین سال به طور همزمان در تهران و بندرعباس برگزار می شود، مقام های کشوری و لشکری حضور داشتند، یگانهای منتخب نیروهای مسلح اعم از سپاه، ارتش و بسیج از برابر کلام الله مجید رژه رفتند و با باردیگر با آرمانهای امام راحل، شهدا و رهبر معظم انقلاب تجدید میثاق کردند.
سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حاشیه برگزاری مراسم رژه نیروهای مسلح هرمزگان گفت: بر اساس تدبیر فرماندهی معظم کل قوا (مدظله العالی) و ابلاغ ستاد کل نیروهای مسلح، رژه نیروهای مسلح از سال 1395 همزمان با تهران در بندرعباس به میزبانی یکی از سازمان ها برگزار می شود.
سردار سرتیپ دوم پاسدار رمضان شریف افزود: این رژه با هدف نمایش اقتدار و توان بازدارندگی نیروهای مسلح در حوزه های مختلف دفاعی در رژه سراسری نیروهای مسلح در 31 شهریورماه و همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس است.
وی ادامه داد: امسال سپاه پاسداران انقلاب اسلامی میزبان و مسوول برگزاری آیین رژه 31 شهریورماه نیروهای مسلح در بندرعباس است.
سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یاد آور شد: این رژه، اقتدار و سیادت دریایی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس و آب های آزاد با حضور یگان ها و 600 فروند شناورهای متنوع سنگین، سبک و پرنده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی و نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی انتظامی است.
سردار سرتیپ دوم پاسدار شریف اظهارداشت: همچنین توان دهها فروند جنگنده نیروهای هوایی ارتش و سپاه در نسل های مختلف به نمایش گذاشته شد.
وی، شرکت 200 فروند از شناورهای مردمی به نمایندگی از هزاران شناور دیگر اقشار مختلف مردم منطقه در رژه را از دیگر برنامه های این مراسم عنوان کرد.
سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یاد آور شد: همچنین دراین مراسم دستاوردها و توانمندی های دفاعی نیروهای مسلح در قالب یگان های محمول در حوزه های دریایی، زمینی، هوایی و پدافندی ارائه شد.
سردار سرتیپ دوم پاسدار شریف تصریح کرد: برگزاری این مراسم در سواحل خلیج فارس و در نزدیکی تنگه هرمز نشان خواهد داد که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران برای صیانت از مصالح و منافع ملی کشور، آماده عملیاتی کردن اراده نظام و ملت ایران برای مقابله با هرگونه تهدید دشمن در این منطقه راهبردی هستند.
3219/9887/6048

نظر شما