شناسهٔ خبر: 28235193 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

روحانی طی یادداشتی در واشنگتن‌پست:

یا همه از برجام سود می‌برند یا هیچ کس سود نمی‌برد/ زرادخانه ما صلح است

رئیس جمهور ایران در آستانه سفر به نیویورک یادداشتی را در روزنامه آمریکایی واشنگتن پست منتشر کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو، رئیس جمهور ایران در آستانه سفر به نیویورک یادداشتی را در روزنامه آمریکایی واشنگتن پست منتشر کرد.

روحانی در یادداشت خود در این روزنامه آمریکایی نوشت: روز هشتم می، زمانی که رئیس جمهور ترامپ اعلام کرد که آمریکا رسما از توافق هسته‌ای با ایران که با نام برنامه جامع اقدام مشترک شناخته می‌شود خارج می‌شود، با دو گزینه انتخاب مواجه بودم. من می‌توانستم اقدام متقابل انجام داده و خروج ایران را اعلام کنم که قطعا منطقه را وارد ناامنی و بی ثباتی بیشتر می‌کرد یا اینکه یک دوره کوتاه برای دیگر طرف‌ها (عضو برجام) در نظر بگیرم تا اثرات نامطلوب تصمیم آمریکا درباره توافق ارزشمندی را جبران کنند که پس از ۱۲ سال مذاکرات سخت و متمرکز حاصل شد.

با توجه به سنت ما در احترام به حاکمیت قانون و معیار‌های قوانین بین المللی و در حفظ صلح و ثبات در منطقه من گزینه دوم را انتخاب کردم.

آمریکا انتظار خروج شتابزده ایران از برجام را داشت
آمریکا انتظار خروج شتابزده ایران از توافق را داشت تا بتواند به آسانی اتحادی بین المللی را علیه ایران ایجاد کرده و به صورت اتوماتیک تحریم‌های سابق را احیا کند. در مقابل اقدام ما این چنین حرکتی را خنثی کرد. گفتگو‌ها با باقیمانده اعضای برجام و اعلام آن‌ها در پایبندی به توافق، آمریکا را در موضع تنها قرار داد. چنین شکاف عظیم میان آمریکا و دیگر شرکای اروپایی آن درباره یک موضوع سیاست خارجی مهم منحصر بفرد و بی سابقه بوده است و من می‌توانم بگویم که این موضوع ثابت کرد که ما در رویکرد صحیحی درباره توافق هسته‌ای و دیپلماسی فعال خود قرار داشتیم.

آمریکا در این توهم قرار دارد که تحریم‌ها ایران را مجبور به امتیازدهی خواهد کرد
سیاست خارجی کنونی آمریکا در قبال ایران با واقعیت‌های موجود در ایران، در منطقه و سراسر جهان تطابق نداشته و این سیاست حتی در راستای منافع ملی آمریکا نیز قرار ندارد. دولت آمریکا با اطلاعات نادرست و تحلیل‌های غلطی که از اسرائیل و گرو‌های تروریستی دریافت کرده در این توهم قرار دارد که پناه بردن به تحریم‌ها به امتیازدهی از سوی ایران منجر خواهد شد این در حالی است که ایرانی‌ها به مقاومت سرسختانه در برابر فشار‌های خارجی شناخته شده اند.

آمریکا از طریق رژیم تحریم‌های فراگیر خود نتوانست ایرانیان را در دوران پیش از برجام مجبور به تسلیم شدن کند. این آمریکا بود که روند را تغییر داد و مذاکره را انتخاب کرد.

منطق ما ساده و صریح است: یا همه از برجام سود خواهند برد یا هیچ کس
در مذاکرات کنونی ما با باقی مانده اعضای برجام تاکید کردیم که حفاظت از منافع بلند مدت مردم ایران برای ما مهم است. اگر با وجود خروج آمریکا از این توافق این منافع تضمین شود ما نیز در این توافق باقی خواهیم ماند در غیر این صورت ما دنبال یک مسیر متفاوت خواهیم رفت. منطق ما ساده و صریح است: یا همه از برجام سود خواهند برد یا هیچ کس.

سکوت در برابر تهدید آمریکا علیه دیگر کشور‌ها برای قطع روابط تجاری و اقتصادی خود با ایران در تضاد آشکار با قوانین بین المللی بوده و صریحا غیر قابل قبول بوده و گزینه‌ای برای ما به شمار نمی‌آید.

پیشنهاد ترامپ برای گفتگو با ایران صادقانه نیست
پیشنهاد ترامپ برای گفتگو با ایران صادقانه یا واقعی نیست. چگونه می‌توان از صداقت آن‌ها متقاعد بود حال آنکه وزیر خارجه وی لیست بلند بالایی از پیش شرط‌های توهین آمیز برای مذاکرات مطرح کرده است؟ از آن بدتر، چگونه می‌توانیم به دولت آمریکا اعتماد کنیم در حالی که رسما تعهدات بین المللی خود را نقض می‌کند که مهمترین آن قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است؟

چگونه ایران و دیگران به آمریکا اعتماد کنند حال آنکه در حال تهدید به مجازات دیگر کشور‌ها برای اجرای همان قطعنامه‌ای است که از آن حمایت کرده و به آن رای داده است؟ آمریکا به تحریم‌ها علیه ایران و مردم ایران پناه برده است که به خصوص شامل سخت‌تر کردن دسترسی مردم عادی به دارو یا محروم کردن آن‌ها از سفری امن با هواپیما‌های جدیدی بود که ناوگان ایران آن‌ها را خریداری کرده بود و این تحریم‌ها کاملا ناعادلانه و غیر قابل قبول است. تظاهر دولت آمریکا در حمایت از مردم ایران توخالی، ریاکارانه و غیر متقاعد کننده است.

بسیاری از کشور‌ها از قلدری آمریکا خسته شده اند
من مطمئن هستم که دولت آمریکا یک بار دیگر باید شرایط را تغییر دهد. صرف نظر از آن، گفتگو‌های ما با شرکای تجاریمان به خوبی در حال انجام بوده و نوید دهنده آینده‌ای روشن برای تراکنش‌های بین المللی ماست. این کاملا شفاف شده که بسیاری از کشور‌ها در سرتاسر جهان با یکجانبه گرایی آمریکا مخالف بوده و از قلدری این کشور خسته شده اند. حتی اگر در کوتاه مدت با چالش‌هایی در روابط اقتصادی مان مواجه شویم ما همراستا با شرکایمان تلاش خواهیم کرد تا این چالش‌ها را حل کرده و این روز‌ها نیز خواهند گذشت.

ما به گفتگو‌ها و مذاکرات پایبند هستیم و این دلیل آن بود که وارد مذاکرات درباره موضوع هسته‌ای شدیم و سرانجام به توافقی دوجانبه و استوار رسیدیم. اثبات نیت‌های خوب تمام اعضای این توافق به خصوص آمریکا در صداقت و پایبندی کامل به مفاد توافق هست. این موضوع ثبت شده است که در جریان مذاکرات درباره پرونده هسته ای، رهبر ما گفت که صداقت دیگر طرف‌ها مسیر را برای مذاکرات بیشتر درباره منافع دوجانبه هموار خواهد کرد.

رویکرد ناصادقانه آمریکا در قبال اجرای توافق از روز خروج غیر قانونی آن از توافق، عدم صداقت این کشور اجرای تعهدات بین المللی اش را اثبات کرد.

صلح زرادخانه ماست
تاریخ مدرن گواهی می‌دهد که ایران طی ۲۵۰ سال گذشته در هیچ تهاجم خارجی مشارکت نداشته است اگر چه شدیدا با تهاجم خارجی و مداخله مقابله کرده است. صلح زرادخانه ما بوده و ما متعهد بوده ایم که هرگونه اشاره و اقدام حقیقی و صادقانه صلح را پاسخ دهیم. در این زمینه ما متعهد و پایدار هستیم.

نظر شما