شناسهٔ خبر: 28235062 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تجارت نیوز | لینک خبر

حذف نزدیک به ۲۰ هزار هکتار کشت گندم در شرق اصفهان

مدیرامور زراعت جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: متاسفانه در سال زراعی جاری به دلیل نبود بارش مناسب برف و باران، نزدیک 20 هزار هکتار کشت گندم در شرق اصفهان حذف شد، هم‌چنین در این منطقه حدود 5 هزار هکتار گندم براثر خشکسالی رها شد.

صاحب‌خبر -

محمدرضا افلاکی در خصوص آخرین وضعیت کشت گندم و جو در سال زراعی ۹۷-۹۶ در استان اصفهان، اظهار کرد: سطح زیر کشت آبی و دیم گندم نسبت به سال زراعی گذشته حدود ۲۹ هزار هکتار کاهش یافته است.

به گزارش تجارت‌نیوز،افلاکی افزود: براین اساس تولید گندم در سال زراعی جاری نسبت به سال زراعی ۹۶-۹۵ از ۲۵۰ هزار تن به ۱۵۲ هزار تن کاهش یافته است که نزدیک به ۱۰۱ هزار تن گندم با نرخ ۱۳۰۰ تومان از کشاورزان استان خرید تضمینی شده است، هم‌چنین میزان تولید جو ۱۴۰ هزار تن است.

مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی استان اصفهان در خصوص برنامه کشت گندم در استان با توجه به بحران آبی در سال زراعی ۹۸-۹۷، گفت: مطابق برنامه ابلاغی تهران و با پیش‌بینی تولید ۱۷۰ هزار تن، برای سال آبی جدید قرار است ۴۰ هزار هکتار گندم آبی و ۱۶ هزار هکتار گندم دیم کشت شود.

افلاکی درباره کمبود گندم با توجه به کاهش زیر کشت آن به دلیل بی‌آبی در استان اصفهان، اظهار کرد: استان اصفهان تامین کننده نیاز اصلی گندم خود نیست، با این وجود در سال زراعی ۹۷-۹۶ نزدیک به ۱۳٫۵ میلیون تن گندم در کشور تولیدشده و همچنان در تولید این محصول استراتژیک، خودکفا هستیم.

وی در خصوص گلایه کشاورزان نسبت به اینکه دولت هنوز هزینه خرید تضمینی گندم را به آن‌ها پرداخت نکرده است، اظهار کرد: دولت برای رفع این مشکل، ۵۰ درصد هزینه خرید تضمینی گندم را به کشاورزان پرداخت می‌کند و تا به امروز نیز تمام این درصد پرداخت شده است و با تخصیص اعتبار از سوی سازمان برنامه‌ریزی تا پایان مهر ماه تمام هزینه خرید تضمینی گندم به کشاورزان پرداخت خواهد شد.

مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی استان اصفهان در ادامه درباره وضعیت کشاورزی شرق اصفهان در سال زراعی جدید، اظهار کرد: پیرامون این موضوع وزارت نیرو و شرکت آب منطقه‌ای باید تصمیم‌گیری کند و در صورت تامین آب، کشت کشاورزان انجام خواهد شد.

افلاکی تاکید کرد: بعید است در مقطع زمانی کنونی آب برای کشت پاییزه شرق اصفهان تامین شود، اما اگر نزولات جوی پاییز مناسب باشد کشت دیرهنگام انجام می‌شود و این موجب وارد شدن خسارات به کشاورزان می‌شود.

وی تاکید کرد: در صورت تامین آب دیرهنگام در سال زراعی ۹۸-۹۷ کشت گلرنگ در بهمن ماه جایگزین کشت گندم خواهد شد.

افلاکی با بیان اینکه جهاد کشاورزی استان نزدیک به ۵۸۰۸ تن گندم گواهی‌شده را بین کشاورزان استان اصفهان توزیع کرده است، تصریح کرد: یکی از ضرورت‌های کشت موفق وجود بذر گواهی شده است که در حال حاضر ۶۵ درصد نیاز کشت دیم گندم فراهم شده است.

 

منبع:ایسنا

نظر شما