شناسهٔ خبر: 28232847 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

نظر نمایندگان مجلس درخصوص اهمیت دفاع مقدس

نمایندگان مجلس معتقدند که باید به صورت منسجم و همه جانبه و با استفاده از ابزارها و تکنولوژی ها در گسترش فرهنگ دفاع مقدس کوشید.

صاحب‌خبر -

نظر نمایندگان مجلس درخصوص اهمیت دفاع مقدسبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع پرس، تاریخ دفاع مقدس سرشار از رشادت‌هایی است که رزمندگان اسلام در جبهه های حق علیه باطل انجام داده اند.  لزوم توجه به ترویج فرهنگ دفاع مقدس از جمله الزاماتی است که همواره بدان تاکید شده است.

 مقام معظم رهبری همواره بر بیان خاطرات و رشادت های رزمندگان در دوران دفاع مقدس، به شیوه های مختلف برای انتقال به نسل جوان تاکید داشته اند.

در این خصوص نمایندگان مجلس نیز معتقدند که باید به صورت منسجم و همه جانبه و با استفاده از ابزارها و تکنولوژی ها در گسترش فرهنگ دفاع مقدس کوشید.

از این رو باید به صورت منسجم، همه جانبه و با استفاده از ابزارها و تکنولوژی ها در گسترش فرهنگ دفاع مقدس کوشید. دوران دفاع مقدس گنجینه ای از رشادت های رزمندگان اسلام است که می توان با انتقال این فرهنگ ارزش های والای انقلابی و جهادی را منتقل کرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از فرماندهان، رزمندگان و هنرمندان و دست اندرکاران برنامه‌های شب های خاطره دفاع مقدس، بیان خاطرات دوران ۸ سال جنگ تحمیلی و استفاده از شیوه های هنری، ادبی و نو را برای انتقال آنها به نسل جدید، کاری بسیار با ارزش و مهم برشمردند و تأکید کردند: «یکی از درس های ماندگار دوران دفاع مقدس این بود که اگر توکل بر خدا بصورت عملی با پذیرش از اعماق جان باشد، قطعاً می توان بر همه موانع و چالش ها، مؤمنانه غلبه کرد.

دوران دفاع مقدس در کنار خسارت های مادی و انسانی، آثار مهمی برای امروز و آینده دارد، حفظ و تقویت روحیه انقلابی در جامعه و ماندگاری انقلاب یکی از آثار آن دوران است و اگر آن حرکت جهادی و فداکارانه نبود، قطعاً روحیه انقلابی در معرض تهدید قرار می گرفت. جمهوری اسلامی اکنون می تواند مدعی پیروزی بر همه چالش های پیشِ روی خود شود، زیرا تجربه‌ی غلبه بر موانع فراوان و سخت را در دوران دفاع مقدس دارد.

اما فرماندهان و رزمندگان، با توکل بر خداوند متعال و شناخت قدرت و توانایی های خود و اتکاء بر آنها، توانستند شرایط را دگرگون کنند و در نیمه اول سال ۱۳۶۱، دو عملیات بزرگ فتح المبین و بیت المقدس انجام شد که نتیجه آن، گرفتن هزاران اسیر از متجاوزان بعثی و بازپس گیری بخش وسیعی از سرزمین و آزادسازی خرمشهر بود.ایشان با اشاره به اینکه در دوران جنگ تحمیلی، همه قدرتهای دنیا اعم از آمریکا، ناتو، شوروی سابق و مرتجعین منطقه، در مقابل جمهوری اسلامی قرار داشتند، افزودند: در چنین شرایطی توانستیم بر همه این قدرتها فائق بیاییم آیا این تجربه های عملی، برای اطمینان و آرامش قلبی ما کافی نیست؟

خاطرات دوران دفاع مقدس را یک ثروت ملی است استمرار جمع آوری این خاطرات و همچنین استفاده از شیوه‌های هنری جذاب برای انتقال آنها به نسل جدید و پرهیز از اغراق در بیان آنها امری ضروری است. انتقال این خاطرات به جامعه، یک صدقه و حسنه و یک انفاق بزرگ معنوی است و کسانی که در این عرصه فعالیت می‌کنند در واقع واسطه‌های رزق معنوی و الهی به کشور هستند. باید دفاع مقدس و جهاد و شهادت زنده نگه داشته شوند تا نسل امروز به همان نسلی که اوج تاریخ دفاع مقدس را آفرید، ملحق شود.

 در ادامه بخش هایی از نظرات برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی را در خصوص ترویج و حفظ آثار دوران دفاع مقدس می خوانید:

 

«طیبه سیاووشی شاه عنایتی» نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی معتقد است که دوران 8 سال دفاع مقدس نه تنها بخشی از تاریخ این کشور است، بلکه به عنوان بخشی از هویت ملی ما نیز محسوب می شود. وزارت آموزش و پرورش با استفاده از تکنولوژی ها و ابزارهای نوین باید فرهنگ دفاع مقدس و جهاد و شهادت را نسل به نسل منتقل کند. باید یاد بگیریم که از ابزار و تکنولوژی در این زمینه استفاده کنیم و دفاع مقدس تجلی نقش آفرینی رزمندگان و شهدا در دوران نبرد حق علیه باطل بود.

«غلامرضا کاتب» نماینده مردم گرمسار و آرادان و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی می گوید آنچه که موجب پیروزی رزمندگان ما در دوران دفاع مقدس شد، همین ترویج فرهنگ ایثار و شهادت بود. ما با کمک گفتمان ایثار و شهادت در مقابل زورگویان ایستادگی کردیم و اگر فرهنگ جهاد و شهادت نبود ما نمی توانستیم در مقابل زورگویان بایستیم. نباید موضوع جهاد و شهادت مورد غفلت قرار بگیرد چراکه مسئله ایثار، جهاد و شهادت و دفاع مقدس عزت ملی ما و سربلندی ایران اسلامی است.

«حجت الاسلام احمد سالک» نماینده مردم اصفهان و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی معتقد است که استفاده از فضای مجازی در ترویج فرهنگ جهاد و شهادت بسیار حائز اهمیت است. براین اساس می‌توان در فضای مجازی به معرفی شخصیت و زندگی ساده شهیدان همچنین تشریح الگوهای جبهه و جنگ پرداخت، چراکه فضای مجازی بیشترین تاثیر را در گسترش فرهنگ دفاع مقدس دارد. یکی از روش‌های زنده نگه داشتن فرهنگ جهاد و شهادت توسط معاونت فرهنگی وزارت خارجه امکان پذیر است به این معنا که سفرا و رایزن‌های فرهنگی کشورمان کُتبی از سیره‌های زندگی شهیدان و ایثارگران را تهیه و در فضای مجازی کشورهای خارجی مطرح ‌کنند، این موضوع برای مردمی که با آنها در ارتباط هستند از ضرورت بالایی برخوردار است.

«سید احسن علوی» نماینده مردم شهرستان های سنندج، دیواندره و کامیاران و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی می گوید زمینه فرهنگ شهادت و ایثار باید در کشور گسترده‌تر شود، همچنین ضروری است به اصولی که در ابتدای انقلاب مطرح بود پایبند بمانیم و به خود یادآوری کنیم که امروز این امنیت، یکپارچگی و تمامیت ارضی را مدیون رشادت‌ها و از خودگذشتگی‌های شهدا و جانبازان هستیم.

امروز ما متأثر از فرهنگ و ایثار و مجاهدت‌های کسانی هستیم که در جبهه‌های جنگ حماسه‌های زیادی آفریدند، لذا باید از این فرهنگ با ارزش صیانت کنیم که خدایی ناکرده دستخوش تغییرات نشود.

«محمد قمی» نماینده مردم پاکدشت و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی معتقد است که فرهنگ ایثار و شهادت از موضوعاتی است که در متون اصلی اسلام نهفته شده است. در دین ما به جهاد در راه خدا تاکید شده که دری از درهای بهشت است، ما باید برای موضوع دفاع مقدس و ایثارگران ارزش خاصی قائل باشیم تا فرهنگ ایثار و شهادت همچنان باقی بماند و فرزندان ما با این فرهنگ آشنا شوند. ترویج فرهنگ ایثار و شهادت باید از همان دوران ابتدایی در مدارس تدریس و فرزندان ما با این فرهنگ آشنا شوند، باید یک باب خاصی برای این قضیه باز شود و فرزندان ما با این موضوعات آشنا شوند چراکه این موضوعات از مبانی اصلی دین ما است.

انتهای پیام/

نظر شما