شناسهٔ خبر: 28232636 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

اردن: تصمیم آمریکا درباره "آنروا" در راستای حل موضوع فلسطین است

R36486/P36447/S8,90,1128/CT10

نخست وزیر اردن گفت که تصمیم آمریکا در لغو بودجه سازمان آنروا در راستای اقدام آمریکا برای حل موضوع فلسطین است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری فرانسه، "عمر الرزاز" نخست وزیر اردن روز جمعه گفت که تصمیم واشنگتن در توقف تامین مالی سازمان امداد و استخدام آوارگان فلسطین "آنروا" تلاشی برای حل موضوع فلسطین و حق آوارگان برای بازگشت است.

وی که در یک برنامه تلویزیونی اردنی صحبت می کرد تاکید کرد که این کشور هرگز درباره این موضوع کوتاه نخواهد آمد.

فلسطینیان تاکید دارند که حق بازگشت که قطعنامه 194 مجمع عمومی سازمان ملل نیز بر آن تاکید دارد بر تمامی فلسطینیانی که مجبور به ترک خانه های خود از سال 1948 و پیش از اعلام دولت اسرائیل بوده صدق کرده و شامل فرزندان و نوه هایشان نیز می شود اما آمریکا و اسرائیل آن را رد می کنند.

نخست وزیر اردن گفت که این کشور و "عبدالله دوم" پادشاه اردن تلاشی گسترده ای را در سطح بین المللی آغاز کرده اند تا حمایت از سازمان آنروا ادامه یابد.

وی تاکید کرد: در برابر این موضوع دست بسته باقی نخواهیم ماند و سیاست های ثابت اردن به خصوص درباره موضوع فلسطین کاملا آشکار است.

الرزاز افزود: ما حامی راه حل دو دولت و تشکیل کشور مستقل فلسطینی در سرزمین های سال 1967 به پایتختی قدس و بازگشت آوارگان هستیم.

اردن تلاش دارد تا هفته آینده نشستی را در نیویورک برای حمایت از سازمان آنروا و تامین بودجه آن برگزار کند.

قرار است در این نشست "ایمن الصفدی" وزیر خارجه اردن و وزیرانی از سوئد،‌ترکیه، اتحادیه اروپا، ژاپن، آلمان و دبیر کل سازمان ملل متحد مشارکت کنند.

واشنگتن ماه گذشته اعلام کرد که 300 میلیون دلار کمک به سازمان آنروا را لغو می کند.

آمریکا از ابتدای سال جاری میلادی تا کنون تنها 60 میلیون دلار به سازمان آنروا کمک کرده این در حالی است که این مبلغ در سال 2017 حدود 370 میلیون دلار بوده است. آنروا برای امسال به 200 میلیون دلار نیاز دارد تا کسری بودجه خود را تامین کند.

انتهای پیام/.

نظر شما