شناسهٔ خبر: 28232029 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

«اون»: از اقتصاد جهانی عقب هستیم، تمامی تاسیسات هسته ای کره شمالی را نابود می کنیم

صاحب‌خبر -
 

سرویس خارجی:رهبر کره‌شمالی در اظهاراتی کم‌سابقه با بیان این که کشور ما در زمینه رشد اقتصادی از دنیا عقب مانده است و درمقایسه با کشورهای توسعه یافته، کمبودهای زیادی دارد، اعلام کرد: تمامی تاسیسات اتمی پیونگ یانگ را از بین می بریم.

«کیم جونگ اون» اظهارداشت: کره شمالی علیرغم این که توانسته به بمب های اتمی دست یابد اما در زمینه رشد اقتصادی از دنیا بسیار عقب تر است.

درچنین شرایطی، اون در سومین دیدار خود با «مون جائه این» رئیس جمهوری کره جنوبی در پیونگ یانگ با امضای بیانیه ای مشترک اعلام کرد:کره شمالی تصمیم گرفته است که به صورت کامل محل آزمایش موشکی خودش در «تونچخان-نی» را امحا کرده و به ناظران بین‌المللی اجازه بازدید دهد. در این بیانیه همچنین آمده است، کره‌شمالی قصد دارد رآکتور هسته‌ای خودش در «یونبیون» را در چارچوب توافق‌ها با ایالات متحده آمریکا برچیند.وی گفت: پیونگ یانگ و سئول توافق کردند برای خلع سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره همکاری کنند. رهبر کره‌شمالی قول داد در آینده نزدیک به سئول برود.

بر اساس بیانیه مذکور، همکاری در زمینه اتصال جاده‌ای و راه‌آهنی میان دو کره پیش از پایان سال جاری میلادی آغاز خواهد شد. همچنین سئول و پیونگ‌یانگ توافق کردند تیمی مشترک به بازی‌های المپیک اعزام کرده و برای میزبانی بازی‌های درخواست مشترکی ارائه کنند. از سویی، سران دو کره یک توافقنامه نظامی جدید با هدف کاهش تنش امضا کردند.

رهبر کره شمالی همچنین تصریح کرد: نشست سران دو کره در پیونگ یانگ باعث صلح و آرامش در شبه جزیره خواهد شد و ما به دنبال تقویت روابط بین کره ای هستیم.

در همین حال،«مون جائه این» رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی تأکید کرد: سئول و پیونگ‌یانگ توافق دارند تا تهدید جنگ در این شبه جزیره را از میان بردارند.وی گفت: خلع سلاح هسته ای شبه جزیره کره دیگر دور از دسترس و طولانی مدت نیست.

«مون جائه این» اعلام کرد: رهبر کره شمالی مایل به برگزاری دومین نشست سران با آمریکا است.وی گفت: رهبر کره شمالی همچنین آماده خلع سلاح هسته ای کشورش در صورت دریافت تضمین قوی از ایالات متحده است.این در حالی است که رئیس جمهوری کره جنوبی که به منظور شرکت در نشست سران دو کره به پیونگ یانگ رفته بود با ‘کیم جونگ اون’ رهبر کره شمالی به کوهنوردی در کوه پکتو رفت.

دراین حال،رئیس جمهوری آمریکا از توافق نظامی کره شمالی و کره جنوبی و اقداماتی که پیونگ یانگ قرار است در چارچوب این توافق انجام دهد استقبال کرد و آن را هیجان انگیز دانست و درتوئیتی نوشت : «کیم جونگ اون» با بازرسی هسته ای که موضوع مذاکرات نهایی بوده و غیرفعال کردن دائمی یک میدان موشکی و جایگاه پرتاب موشک تحت نظارت کارشناسان بین المللی موافقت کرده است. همچنین، ترامپ ازتصمیمش برای دیدار قریب الوقوع با رهبر کره شمالی خبر داد.

«مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکانیزبرای شروع دور جدید مذاکرات با پیونگ یانگ اعلام آمادگی کرد و همتای کره شمالی خود را به برگزاری نشستی دوجانبه در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد فراخواند.

از سویی،«آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل از نتیجه نشست رهبران دو کره استقبال و اعلام کرد که اکنون زمان اقدامات جدی فرا رسیده است.

«الکساندر ماتسه‌گورا»،سفیر روسیه در کره شمالی نیز گفت: مسکو از نشست اخیر بین دو کره به عنوان یک سازش برای کاهش تنش و ایجاد شرایطی در راستای اعتمادسازی مشترک در شبه جزیره کره استقبال می‌کند.

وزارت خارجه چین هم با انتشار بیانیه ای از برگزاری اجلاس سران دو کره استقبال واعلام کرد:این نشست می تواند نتایج بسیار مفیدی برای طرفین داشته باشد.

همچنین،«یوشیهیده سوگا» دبیر اول کابینه ژاپن ضمن حمایت از امضای توافقنامه میان سران دو کره ابراز امیدواری کرد که این توافقنامه به غیرهسته ای سازی کامل شبه جزیره کره منجر شود.

نظر شما