شناسهٔ خبر: 28231582 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

اجرای قطعه «نوحه‌خوان» علی رهبری در پراگ

صاحب‌خبر -
 

سرویس فرهنگی هنری ـ هومن ظریف ـ در تاریخچه موسیقی ایران معاصر، این حماسه عاشورا است که طفل معصوم موسیقی را از فرش به عرش برده است و توانسته است آب حیات را با لب تشنه‌اش آشنا کند.

به رغم تنگ‌نظری‌های ادوار تاریخی، امثال استاد روح‌الله خالقی که ای ایران را روی ملودی تعزیه حُرّ دلاور پروراند و حماسه‌ای ملی آفرید و استاد جواد معروفی که قطعه «عاشورا» را با امتزاج کلاویه‌های سفید و سیاه پیانو برای یاد‌آوری پیروزی سپیدی آزادگی بر سیاهی جهل آفرید و استاد احمد پژمان که «تک‌سوار عشق»‌اش، طنین حماسه آزادگی است و استاد حسین علیزاده که نی‌نوایش، نوای نی غمناک انسان ابوالبشر را در لجّه سیاه و فالش اسفل‌السافلین ریاکار، تداعی می‌کند،‌ موید این واقعیت است که عمود خمیه تعزیه، تکیه‌گاه موسیقی اصیل و حماسی ایران است و در این گریزگاه، استاد علی رهبری نیز در اتریش خبر از اجرای قطعه‌ای به نام «نوحه‌خوان» را اعلام کرده است.

علی رهبری در گفتگو با اطلاعات گفت: این روزها که مقارن تاسوعا و عاشورا بود، اجرای قطعه‌ای که ۹ سال قبل از انقلاب به‌نام نوحه‌خوان؛ داستان ظهر عاشورا، ساختم توسط کمپانی ناکسوس، تا یک ماه دیگر در سطح جهانی پخش خواهد شد.

این قطعه نوحه‌خوان، توسط رسانه‌های ایران نیز پخش خواهد شد ولی به صورت سی‌دی نیز عرضه خواهد شد.

قطعه نوحه‌خوان برای ویولون و ارکستر تنظیم شده است و ویولون که به سبک ابوالحسن صبا نواخته می‌شود، نقش نوحه‌خوان را دارد. من نوحه‌خوان را در سن ۲۰ سالگی نوشته بودم ولی امسال با همکاری آقای باربد بیات این اثر را بزرگتر کردم و از مدت ۱۶ دقیقه به ۳۵ دقیقه رساندم و در پراگ توسط ارکستر سمفونیک متروپولیتن اجرا شده است و نوازنده ماسیتر آن پائولا رهبری،‌ همسر من است.

شایان ذکر است ‌علی رهبری در سال ۱۳۲۷در تهران زاده شد. او برای تحصیل در رشته موسیقی به هنرستان موسیقی ملی رفت و زیر نظر تارخانیان، رحمت‌الله بدیعی و حسین دهلوی موسیقی را به طور جدی و علمی پیگیری کرد.

در ۱۷سالگی نوازنده ویلن ارکستر صبا شد. رهبری در ۱۸سالگی برای ادامه تحصیل و با استفاده از بورسیه دولتی به اتریش عزیمت کرد.

دوره آهنگسازی را در آکادمی موسیقی وین طی سه سال به اتمام رسانید. پس از فارغ‌التحصیلی آکادمی وین او را به‌عنوان دستیار در رشته آهنگسازی استخدام کرد.

در سال ۱۹۷۹هربرت فون کارایان رهبر ارکستر نامدار از رهبری برای پذیرش دستیاری خود در ارکستر فیلارمونیک برلین و رهبر ذخیره دعوت به عمل آورد. این تعامل و همکاری در سال‌های ۱۹۸۰، ۱۹۸۲و ۱۹۸۴ادامه داشت.

در سال ۱۹۸۴ رهبری قطعه‌ای به نام نیمه‌ماه را برای سیاهپوستان آفریقای جنوبی ساخت و در شهر ژوهانسبورگ اجرا کرد. این قطعه در زمان حکومت آپارتاید وقتی که حضور سیاهان در تالارهای اجرای موسیقی محدود و اجرای موسیقی توسط آنها محدود بود، اجرا

شد.

این قطعه که با ارکستری متشکل از سیاهان و سفیدان اجرا شده بود، به سرعت شهرت یافت و در بسیاری از شهرهای آفریقای جنوبی به روی صحنه رفت

در اسفند ۱۳۹۳ علی رهبری با حکم علی مرادخانی، معاون امور هنری وزیر ارشاد به‌عنوان مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران منصوب شد. رهبری در ایران با ارکسترهای ژونس موزیکال، ارکستر هنرستان عالی موسیقی، ارکستر مجلسی رادیو و تلویزیون و ارکستر سمفونیک تهران کنسرت‌هایی را رهبری و برگزار کرد. وی هم چنین بیش از ۱۲۰ ارکستر در سراسر جهان از جمله ارکستر فیلارمونیک برلین، ارکستر ملی فرانسه، ارکستر فیلارمونیک لندن، ارکستر رادیو تلویزیون بلژیک (مدیر هنری) و ارکستر فیلارمونیک زاگرب (مدیر هنری) را رهبری کرده و حدود ۲۰۰ اثر موسیقی کلاسیک جهانی را ضبط کرده است.

نظر شما