شناسهٔ خبر: 28230587 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

عاشورای امسال پرشورتر از همیشه

طنین فریاد «هیهات مناالذله» در سراسر جهان

میلیون‌ها نفر در سراسر جهان همزمان با روز عاشورا در عزای سرور و سالار شهیدان ‌اشک ماتم ریختند و پرشورتر و بلندتر از همیشه فریاد یاحسین(ع) و هیهات مناالذله سر دادند.

صاحب‌خبر -



سرویس خارجی -

امسال پرشورتر از سال‌های قبل در چهارگوشه جهان از تهران ام‌القرای جهان اسلام گرفته تا انگلیس در اروپا تا هند و سوریه در آسیا تا کانادا در قاره آمریکا میلیون‌ها انسان از هر قوم و قبیله‌ای و با هر رنگ و نژادی همزمان با روز عاشورا و به شهادت رسیدن سرور و سالار شهیدان و 72 یار باوفایش به عزاداری پرداختند. در عراق بر اساس گزارش‌ها و به گفته شورای استانداری کربلا 3 میلیون زائر حسینی که از سراسر جهان خود را به بین‌الحرمین رسانده بودند حرم امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل العباس(ع) را همچون نگینی در آغوش گرفته و به عزاداری پرداختند. شورای استانداری کربلا اعلام کرد، 3 میلیون نفر برای شرکت در مراسم عزاداری شب و روز عاشورا خود را به کربلا رساندند. «فلاح الجزائری» رئیس ‌کمیته امنیتی شورای مذکور در مورد تامین امنیت زائران حسینی نیز گفت: «33 هزار نفر از نیروهای امنیتی، ارتش، پلیس، حشد‌الشعبی و نیروی هوایی امنیت آنها را تأمین می‌کنند.»
موفقیت طرح امنیتی
سرتیپ علی الحمدانی فرمانده عملیات فرات میانه در عراق نیز از موفقیت طرح امنیتی ویژه مراسم ماه محرم خبر داد و گفت: 60 درصد مسئولیت طرح امنیتی با حشد‌الشعبی بود و ماموریت نیروهای حشد از دژ بغداد تا استان نجف ‌اشرف را شامل می‌شد. الحمدانی گفت: پهپادها به طور شبانه‌روزی نقش بزرگی ایفا کردند. نیروهای حشد‌الشعبی نقش بزرگی در پاکسازی مساحت واقع بین جنوب شرقی دریاچه الرزازه تا دریاچه نجف ایفا کردند. یک شبکه تماس مداوم در پنج استان برای پیگیری کارهای اطلاعاتی و حرکت موکب‌ها و خودروها به ویژه در کربلای معلی و نجف ‌اشرف و بابل برقرار بود. وزیر کشور عراق نیز با صدور بیانیه‌ای از تامین امنیت لازم برای زائران امام حسین(ع) در کربلای معلی خبر داد و گفت که شاهد حادثه قابل ذکری نبودیم. قاسم الاعرجی در بیانیه خود گفت: از همه افسران و کارکنان وزارت کشور و به‌ویژه شرکت‌کنندگان در تامین امنیت روز عاشورا کمال تشکر را دارم زیرا تلاش‌های خوب آنها باعث تامین امنیت لازم زائران امام حسین(ع) بدون وقوع حادثه قابل ذکری شد.
خبرگزاری «أین» عراق هم گزارش داد نیروهای امنیتی از فاصله پنج کیلومتری به خودروها اجازه نزدیک شدن به حرم مطهر امام حسین(ع) و حضرت «عباس» (ع) را نمی‌دادند و نیروهای امنیتی به شدت اوضاع کربلا را کنترل می‌کنند. بر اساس این گزارش، حشد‌الشعبی مسئولیت کنترل مناطق صحرایی اطراف کربلا (کمربند امنیتی شهر) و نیروهای امنیتی مسئولیت حفاظت از مناطق داخلی شهر را بر عهده گرفته است. بر اساس این گزارش، وزارت حمل‌ونقل عراق هم اعلام کرد بیش از 10 هزار انواع خودرو برای انتقال داخلی و خارجی زائران طی عاشورا آماده شده بود تا جوابگوی حجم حضور زائران حسینی باشد.
بحرین
عزاداری شیعیان بحرین با اینکه اکثریت این کشور را تشکیل می‌دهند امسال نیز مثل سال‌های قبل با ممانعت یزیدیان زمان رو‌به‌رو شد و نیروهای امنیتی رژیم آل خلیفه از صبح عاشورا با حمله به مناطق مختلف بحرین از جمله «منامه»، «الشاخوره»، «ابوصبیع»، «حمد»، «عیسی»، «کرزکان»، «سار»، «الدراز»، «مالکیه»، «العکر»، «بوری» و «معامیر» پارچه‌های سیاهی که به مناسبت عاشورا در کوچه‌ها و خیابان‌ها نصب بود را کندند. براساس گزارش منابع خبری، نیروهای آل خلیفه راهپیمایی عاشورایی مردم در منطقه «النویرات» واقع در جنوب منامه را نیز سرکوب کردند. همچنین برخی گزارش‌ها حاکی است که از روز چهارشنبه چند تن از مداحان و مرثیه‌خوانان حسینی در مناطق مختلف بحرین دستگیر شده‌اند. طی روزهای گذشته رژیم آل‌خلیفه تدابیر امنیتی خود را در منامه پایتخت این کشور به منظور جلوگیری از راهپیمایی شهروندان تشدید کرده بود. طی روزهای گذشته چندین خطیب و روحانی بحرینی نیز به دلیل سخنرانی در هیئت‌های سوگواری امام حسین علیه‌السلام توسط رژیم آل خلیفه احضار شدند. رژیم آل خلیفه همه ساله همزمان با فرا رسیدن ماه محرم و آغاز ایام سوگواری اباعبدالله الحسین علیه‌السلام و یاران باوفایش به شکل برنامه‌ریزی شده‌ای با نمادهای عاشورایی مبارزه می‌کند تا نشان دهد که هیچ اهمیتی برای شیعیانی که در این کشور زندگی می‌کنند قائل نیست.
در مصر نیز حکومت این کشور مانع عزاداری مسلمانان این کشور برای سرور و سالار شهیدان شد. در قاهره برای پنجمین سال متوالی در روز عاشورا وزارت اوقاف مصر مانند پنج سال گذشته خبر داد که مقام و مسجد امام حسین(ع) را در روز عاشورا به روی زائران بسته است. منابع خبری مصر اعلام کردند که نیروهای امنیتی این کشور به مناسبت روز عاشورا حضور خود را در اطراف مسجد و مقام امام حسین -علیه‌السلام- افزایش دادند. نیروهای امنیتی مصر در برابر این مسجد صف کشیده و افرادی را که عبور و مرور می‌کنند، تفتیش می‌کنند تا شیء مشکوکی با خود نداشته باشند. پایگاه خبری «مصر العربیه» گزارش داد که نیروهای امنیتی حاضر در قاهره، تسلط کاملی بر میدان«الحسین» (ع) دارند و خودروهای ضد شورش نیز برای «تأمین امنیت در این منطقه مستقر شده‌ است». این پایگاه اعلام کرد که برای پنجمین سال متوالی است که مقام امام حسین(ع) به بهانه مسائل امنیتی روزهای تاسوعا و عاشورا بسته می‌شود. با وجود مانع‌تراشی‌های دولت مصر برای به جا آوردن مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان در قاهره، شیعیان در پشت درهای مسجد امام حسین در انتظار باز شدن آن تجمع کرده و فریاد می‌زدند: «هیهات مناالذله».
پاکستان
شهرهای پاکستان نیز روز عاشورا شاهد عزاداری ویژه‌‌ و باشکوهی بود. شبکه «جئو نیوز» پاکستان در همین راستا گزارش داد مقامات این کشور در اقدامی پیشگیرانه و برای جلوگیری از انجام عملیات‌های احتمالی علیه زائران حسینی، ارائه خدمات تلفن همراه در شهرهای «کراچی، لاهور و پیشاور» را به حالت تعلیق درآورده‌اند.بر اساس این گزارش،‌ نیروهای امنیتی بسیاری در مناطق مختلف این کشور مستقر شده بودند تا وضعیت را تحت کنترل داشته باشند. اما در هند همسایه پاکستان دولت این کشور امسال نیز برای بیست و هشتمین سال پیاپی، شیعیان در کشمیر را از برگزاری مراسم محرم و عاشورا محروم کرد. گزارش‌ها و تصاویر منتشر شده از زد و خورد شدید بین نیروهای امنیتی هند و عزاداران روز عاشورا حکایت دارد. در روزهای نهم و دهم محرم، بیشتر نقاط کشمیر به ویژه مناطق شیعه‌نشین در سرینگر، تحت شدیدترین تدابیر امنیتی قرار دارد و هرگونه تجمع سیاسی و مذهبی در این دو روز ممنوع است.
نیجریه
در نیجریه اما دولت سعودی این کشور با حمله به عزاداران حسینی چندین نفر را زخمی کرد. به گزارش شبکه العالم، در حالی شهرهای مختلف کشور نیجریه شاهد برگزاری مراسم باشکوه عزاداری شهادت امام حسین علیه‌السلام بود که نظامیان نیجریه تدابیر امنیتی شدیدی در اطراف عزاداری‌ها اتخاذ کرده بودند. نیروهای پلیس و ارتش نیجریه ضمن تهدید تظاهرکنندگان بسیاری از آنان را در شهر ابوجا بازداشت کردند.از سوی دیگر نیروهای پلیس نیجریه عزاداران حسینی را که فریاد یاحسین سر می‌دادند در شهر زاریا با گاز ‌اشک‌آور هدف قرار دادند و به سمت آنان تیراندازی کردند که به زخمی شدن شماری از آنان منجر شد. در شهر جوس نیز ارتش نیجریه تلاش کرد عزاداری‌های روز عاشورا را بر هم بزند و دسته‌های عزاداری را متوقف کند.
لندن و...
 در لندن پایتخت انگلیس و بسیاری دیگر از کشورهای غربی و شرقی نیز هزاران تن از شیعیان و عاشقان اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) بعدازظهر روز پنج‌شنبه برابر با دهم ماه محرم‌الحرام و روز عاشورا در سوگ شهدای کربلا، راهپیمایی کردند. عزاداران انگلیسی از ملیت‌های مختلف بعدازظهر روز پنج‌شنبه در «هاید پارک کورنر» لندن تجمع و سپس به سمت مجمع جهانی اسلامی راهپیمایی کردند. در جریان تجمع سوگواران حسینی در «هاید پارک کورنر»، سخنرانان درباره قیام اباعبدالله الحسین(ع) و اهداف آن امام همام برای حفظ قرآن و دین و امربه‌معروف و نهی از منکر و مصیبت آن حضرت و خانواده و یاران ایشان در روزهای تاسوعا و عاشورا سخن گفتند. هیئت‌های عزاداری و سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) در حالی که لباس سیاه به تن کرده بودند و پرچم‌های سبز و سیاه و علم و کتل‌های سنتی مزین به نام امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) را با خود حمل می‌کردند، در پایتخت انگلیس ندای الله اکبر، یاحسین، یا ابوالفضل، لبیک یا حسین، یا شهید و هیهات‌مناالذله سرمی‌دادند. مداحان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در طول مسیر به زبان‌های فارسی، عربی، اردو و انگلیسی برای عزاداران حسینی(ع) نوحه‌سرایی می‌کردند. در سایر کشورهای جهان نیز مثل ترکیه، کانادا، اوکراین، افغانستان، تاجیکستان، قرقیزستان، سنگال، بوسنی هرزگوین، یمن، لبنان و... گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) به عزاداری پرداختند. در برخی از این کشورها مثل لبنان و یمن تجمع عاشورایی «بی‌سابقه» گزارش شده است.

نظر شما