شناسهٔ خبر: 28230131 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

اقامه عزای حسینی در هر کوی و برزن

طنین لبیک یا حسین(ع) ایران اسلامی را فراگرفت

همزمان با عاشورای حسینی سراسر میهن اسلامی یکپارچه غرق در اندوه و ماتم شد و مردم با حضور در هیئت‌های عزاداری در سوگ سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) عزاداری کردند.

صاحب‌خبر -




همزمان با فرا رسیدن عاشورای حسینی، هیئت‌ها و دسته‌های عزاداری در حرم مطهر رضوی و خیابان‌های منتهی به‌آن حضور یافته و عزاداری کردند. در این مراسم عزاداری، مردم و زائران سرزمین خورشید نیز همراه با هیئت‌ها و دسته‌جات مختلف عزاداری در غم شهادت سیدالشهدا(ع) به ‌سوگواری و عزاداری پرداختند. شهر مقدس قم نیز به مناسبت ماه حزن و اندوه محرم یکپارچه سیاهپوش و مراسم‌های عزاداری در هیئت‌ها، تکایا، مساجد و بیوت مراجع تقلید و علما برگزار شد.
دسته‌های عزاداری صبح عاشورا در خیابان‌های منتهی به حرم حضرت معصومه(س) و امامزادگان عزاداری و به تدریج به سمت حرم حضرت معصومه(س) حرکت کردند تا ضمن ارادت به کریمه اهل بیت(س) در غم این مصیبت جانکاه با امام زمان(عج) و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) اعلام همدردی کنند. در تهران نیز، مردم با تشکیل دستجات و حضور در تکایا، مساجد و حسینیه‌ها اقامه عزا کردند. دسته جات عزاداری، نوحه کنان به سمت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) که زیارتشان ثواب زیارت حضرت سیدالشهدا(ع) را دارد، حرکت کرده و در این مضجع شریف به سوگواری پرداختند. شهرستان دماوند نیز در عاشورای حسینی همزمان با سراسر جهان اسلام در سوگ شهادت سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در حزن و ماتم بود.
هیئت‌های مختلف سینه‌زنی و زنجیرزنی شهرستان دماوند در امامزادگان و بقاع متبرکه تجمع کردند و در غم شهادت امام حسین(ع) همراه با نوحه‌خوانی، روضه‌خوانی، قرائت زیارت عاشورا و سخنرانی خطیبان به عزاداری پرداختند.
عشق و ارادتی که سنی و شیعه نمی‌شناسد‌
به گزارش فارس، همزمان با عاشورای حسینی و به یاد شهیدان کربلا، مردم شهرهای مختلف سیستان و بلوچستان از جمله کنارک، چابهار، زابل، نیمروز و هیرمند، شعار «لبیک یا حسین(ع)» را در کوچه خیابان‌ها و مساجد و تکایا طنین‌انداز کردند. عزاداران حسینی با شنیدن نوای ملکوتی اذان ظهر در زاهدان با ایجاد صف‌های منظم و طولانی به امامت آیت‌الله عباسعلی سلیمانی نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان به اقامه نماز پرداختند.
استان کردستان هم غرق در‌اشک و ماتم و عزا شد و مردم با حضور در آئین‌های عزاداری سالار شهیدان به سوگواری و عزاداری پرداختند و همه با نیتی پاک و خالص دل خود را برای وصال عشق آماده کردند تا قلب را از آلودگی‌های گناه مبرا سازند و در ماتم عزای حسین(ع) به تزکیه روح و روان خویش بپردازند.
در عاشورای حسینی، سنندج نیز همزمان با دیگر شهرهای کردستان و ایران عزادار، شاهد دستجات سینه‌زنی و زنجیرزنی در سوگ سرور و سالار شهیدان بود. دستجات سینه‌زن و زنجیرزن از خیابان‌های امام خمینی(ره) و فردوسی تا جلو حسینیه سنندج به عزدارای پرداختند. مردمان اهل سنت نیز ضمن همراهی برادران و خواهران شیعه در این مراسم، با توزیع نذری، شربت و خرما و قربانی‌کردن حیوان اوج ارادت خود را به خاندان نبی مکرم اسلام، خاصتا امام حسین(ع) نشان دادند. عزاداری مردم سنندج اعم از کرد، ترک و فارس گواه آن است که عشق و دلدادگی به امام حسین(ع)، سنی و شیعه نمی‌شناسد‌.
به گزارش تسنیم، در شهرهای شیعه‌نشین و سنی‌نشین آذربایجان غربی شهروندان شیعه و سنی در قالب دستجات سینه‌زن و سینه‌زن در خیابان‌های مرکزی حضور پیدا کرده و آئین‌های عاشورای حسینی را برپا داشتند. شهروندان اهل تسنن و کردزبان شهرهای‌اشنویه، مهاباد، پیرانشهر، سردشت و بوکان در آذربایجان‌غربی در کنار برادران اهل تشیع خود در مراسمات عاشورا شرکت کرده و هم نوا با همه عزاداران حسینی با مظلومیت شهدای دشت نینوا هم نوا شده‌ و «وحدت و بصیرت دینی» را به نمایش گذاشتند. در ارومیه مرکز استان آذربایجان غربی همدلی و هم‌زبانی پیروان ادیان آسمانی و مذاهب اسلامی جلوه خاصی پیدا کرده است.‌ همزمان با فرارسیدن عاشورای حسینی، اهالی ولایتمدار اردبیل در قالب هیئت‌های مذهبی با اجتماع در میدان عالی‌قاپو و خیابان‌های منتهی به آن زیر علم ولایت، فریاد رسای «هیهات من‌الذله» و «لبیک یا حسین(ع)» را سر داده و عشق و دلدادگی خود را با نهایت وجود نسبت به ائمه اطهار(ع) ثابت کردند.
همزمان با فرا رسیدن عاشورای حسینی استان آذربایجان شرقی در عزای سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) یکپارچه غرق غم و اندوه شد. اجتماع بزرگ عزاداران حسینی همزمان با ماه محرم و طبق سال‌های گذشته در میدان ساعت تبریز برگزار شد که در این اجتماع عزاداران حسینی تبریز، مداحان اهل بیت(ع)، مرثیه‌سرایان و عزاداران در سوگ سالار شهیدان امام حسین(ع) به سینه‌زنی، عزاداری و مداحی پرداختند. بازار تبریز بزرگ‌ترین بازار مسقف جهان از دوران صفویان تا به امروز در ایام سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) رخت سیاه بر تن کرده و میعادگاه عاشقان حسینی می‌شود. عاشقان حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) به رسم دیرین در شب تاسوعا و در عصر یوم‌العباس در قالب دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان، اجتماع پرشوری را در زنجان رقم زدند. همنوا با زینب کبری(س) کاروان عاشوراییان را بدرقه می‌کنند.
زنجانی‌ها هر سال بعد از ظهر روز 11 محرم از محل زینبیه اعظم در قالب دسته بزرگ زینبیه اعظم زنجان با نوحه‌خوانی و ذکر مصیبت به سمت آستان مقدس حضرت سید ابراهیم(ع) حرکت می‌کنند.
مردم استان فارس و شهر شیراز نیز در دهمین روز از محرم‌الحرام با حضور در صحن و سرای حرم مطهر احمدبن‌موسی(ع) به عزاداری و سوگواری پرداختند. با نزدیک شدن به اذان ظهر پرچم گنبد حرم امام حسین(ع) بر فراز گنبد شاهچراغ(ع) برافراشته شد و مردم عزادار در حرم شاهچراغ(ع) یک صدا فریاد «لبیک یا حسین(ع)» سر دادند. با طنین‌انداز شدن صدای اذان ظهر عزاداران شیرازی به یاد نماز ظهر عاشورای اباعبدالله(ع) قامت عاشقی بستند و نماز ظهر عاشورا خود را به امامت آیت‌الله سید علی اصغر دستغیب اقامه کردند.
مردم نقاط مختلف استان یزد همانند دیگر هموطنان خود و عزاداران امام حسین(ع) در سراسر جهان از صبح عاشورا مراسم‌های عزاداری خود را آغاز کردند. مراسم‌های عزاداری به صورت گسترده در نقاط شاخص استان یزد از جمله مسجد روضه محمدیه(حظیره)، مسجد جامع یزد، امامزاده جعفر(ع)، امامزاده سیدجعفر(ع)، حسینیه مریم آباد و دیگر نقاط استان برگزار شد. همچنین مراسم عزاداری روز عاشورا همراه با نخل‌برداری در حسینیه «سفید‌اشکذر» یزد برگزار شد. به گزارش صداوسیما، نخل ریشه در سنت‌های عزاداری قوم ایرانی دارد. ضریحی که دستان هنرمند عاشق آن را پر ابهت و پرشکوه می‌سازد تا به سان تابوت معشوق به حرکت درآورد. نخل حجله‌ای است که از درختان تنومند ساخته می‌شود. دو طرف این حجله به صورت مشبک از چوب ساخته شده و بوسیله چوب‌های دیگر به هم مرتبط شده است. این سازه چوبی بیش از چهار قرن است که به نمادی از تابوت سیدالشهدا(ع) تبدیل شده است. مردم یزد هر سال از عصر روز عاشورا  تا روز سیزده محرم با بر دوش گرفتن نخل بر سر و سینه می‌زنند و به یاد مظلومیت اباعبدالله و رهاشدن و تشییع نشدن پیکر آن حضرت و یارانش در این روز به تشییع نمادین پیکر آن حضرت می‌پردازند.
به گزارش تسنیم، مردم ولایتمدار همدان نیز در عاشورای حسینی همزمان با دیگر نقاط کشور در سوگ نشستند. مردم خطه الوند از ابتدای صبح به خیابان‌ها آمده و همراه با دسته‌ها و هیئت‌های عزاداری در سوگ سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و شهدای دشت کربلا بر سر و سینه زدند. حضور شیرخوارگان و کودکان که مشتاقانه پرچم‌های سبز، سرخ و مشکی را به دست گرفته و یا با زدن طبل و سنج در پی نشان دادن ارادت خود به سرور و سالار شهیدان بودند، بیش از هر چیز دیگری خودنمایی می‌کرد.
مردم همدان پس از عرض ارادات به پیشگاه مقدس و ملکوتی قطب عالم امکان حضرت بقیه‌الله اعظم ارواحنا فدا با به صدا در آمدن بانگ ملکوتی اذان به تاسی از سرور و سالار شهیدان امام حسین(ع) و شهدای دشت کربلا نماز ظهر عاشورا را به امامت نماینده ولی‌فقیه در استان همدان آیت‌الله طه محمدی در پیاده راه بزرگ امام خمینی(ره) اقامه کردند. همزمان با سراسر کشور مردم استان چهارمحال و بختیاری در روز عاشورای حسینی به سوگ نشستند و برای سالار شهیدان و 72 تن از یاران باوفایش عزاداری کردند. روز دهم محرم سالروز شهادت سرور و سالار شهیدان امام حسین(ع) و یاران باوفایش اجتماع بزرگ عاشورایی در میدان 22 بهمن از ساعت 9 صبح با حضور گسترده مردم ولایت‌مدار و حسینی ایلام برگزار شد. شور حسینی همزمان با عاشورا تمام نقاط خراسان شمالی را نیز در برگرفت. مردم عزادار بجنورد در قالب هیئات عزاداری منظم با شور و شکوه خاصی به سمت آستان امامزاده سیدعباس(ع) حرکت و عزاداری کردند. در عاشورای حسینی همچنین، مراسم‌های عزاداری با حضور اقشار مختلف مردم اعم از پیر و جوان، زن و مرد در استان کهگیلویه و بویراحمد برپا شد و مردم در رثای سرور و سالار شهیدان بر سر و سینه زدند.
همزمان با عاشورای حسینی استان بوشهر در عزای سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) یکپارچه غرق غم و اندوه شد. شب عاشورای حسینی تکایا، مساجد، حسینیه‌ها و کوچه و خیابان‌های شهرها و روستاهای استان بوشهر تا پاسی از شب شاهد ضجه‌ها و‌گریه‌ها و طنین صدای «لبیک یا حسین(ع)» و «لبیک یا اباالفضل (ع)» عزاداران حسینی بود.

برچسب‌ها:

نظر شما