شناسهٔ خبر: 28229629 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

واکاوي مشکل استقلال

بازيکنان يا ساختار دفاعي؟

صاحب‌خبر -

آبي‌پوشان تهران در ديدار برگشت از مرحله يک‌چهارم نهايي ليگ قهرمانان آسيا مقابل ميزبان‎شان السد با نتيجه 2-2 متوقف شدند تا در نهايت با آسيا خداحافظي کنند.

دروازه استقلال در مجموع دو ديدار رفت و برگشت 5 بار مقابل السد باز شد تا مشخص شود آنها در ساختار دفاعي دچار ضعف و مشکل هستند. هرچند بسياري از هواداران استقلال دليل شکست در بازي رفت را محمد دانشگر و اشتباهات او دانستند و نتيجه بازي برگشت را هم حاصل اشتباهات روزبه چشمي قلمداد کردند، اما واقعيت اين است که مشکل آبي ‍‌پوشان از مهره‌ها نيست بلکه از ساختار دفاعي اين تيم است. مروري بر بازي‌هاي اين تيم در ليگ برتر و ياد آوري تعداد و نحوه گل‌هاي خورده آنها در اين مسابقات هم چيزي به جز اين را نشان نمي‌دهد. آبي‌پوشان در ليگ برتر در حالي که به بازي‌هاي سنگين نرسيده و اغلب با تيم‌هاي معمولي ديدار داشتند، در مجموع 5 بازي 3 گل دريافت کرده اند. آنها مقابل پيکان، تراکتورسازي و فولاد موفق به بسته نگه داشتن دروازه‌شان شدند اما در دو بازي مقابل پارس جنوبي و ذوب‌آهن که قدري بر خط دفاعي‌شان فشار وارد شد، بارها به حريف موقعيت گل داده و 3 بار هم تسليم حملات آنها شدند.

از 3 تيمي که استقلالي‌ها مقابل آنها کلين‌شيت کردند، دو تيم تراکتورسازي و فولاد با مشکلات زيادي درگير بودند و شدت اين مشکلات به حدي بود که قبل از هفته هفتم مربيان‌شان را تغيير دادند و اين موضوع ارزش کلين‌شيت آبي‌پوشان را در اين بازي‌ها کاهش مي‌دهد.

پيش از رسيدن استقلال به ايستگاه السد، بارها کارشناسان و پيشکسوتان اين باشگاه هشدارهاي لازم را در خصوص مشکلات ساختار دفاعي داده بودند و با طرح اين موضوع که خط دفاعي آبي‌پوشان هنوز محک جدي نخورده است، عنوان داشتند با اين تيم‌هايي که استقلال تاکنون با آن ها بازي کرده، نمي‌توان عيار واقعي ساختار دفاعي را به دست آورد.

خط دفاعي استقلال مقابل اولين تيم خوش‌ساختاري که قرار گرفت در مجموع دو بازي 5 بار تسليم شد. آنها به کرات به السد موقعيت گل دادند، دو بار مرتکب خطاي پنالتي شدند و 5 بار دروازه‌شان باز شد تا در اولين محک جدي نمره خوبي نگيرند.

استقلالي‌ها در حالي در ساختار دفاعي دچار مشکلات عديده هستند که اغلب بازيکنان خط دفاعي آنها ملي‌پوش هستند. وريا غفوري، پژمان منتظري، روزبه چشمي و آرمين سهرابيان چهار مدافع ملي‌پوش اين تيم هستند و علي کريمي در نقش هافبک دفاعي پنجمين ملي‌پوش استقلال در ساختار دفاعي‌ اين تيم محسوب مي شود.

کادر فني استقلال بايد اين موضوع را واکاوي کند که اين تيم چطور با داشتن 4 مدافع و يک هافبک دفاعي ملي‌پوش اين چنين در ساختار دفاعي دچار مشکل است و ضعف اين تيم در کجاست.

هواداران استقلال در بازي اول مقابل السد بدون توجه به مشکلات ساختار دفاعي اين تيم محمد دانشگر را هدف هجمه‌هاي خود قرار دادند و در بازي برگشت تيغ تيز انتقادات شان را به روي روزبه چشمي کشيدند تا اين دو بازيکن قرباني شوند.

کادر فني استقلال اگر همچنان در باد انتقادات هواداران نسبت به بازيکنان بخوابد و از بهبود وضعيت شرايط در ساختار دفاعي‌اش غفلت کند، بازيکنان اين تيم يکي بعد از ديگري قرباني هجمه هواداران شده و اعتماد به‌نفس‌شان را از دست مي‌دهند.

استقلالي ها در پايان هفته ششم در حالي با 6 امتياز در رده دهم جدول قرار دارند که فاصله‌شان با صدر جدول 9 و با اصلي‌ترين رقيب‌شان پرسپوليس 6 امتياز است و با ادامه اين روند ممکن است اين فاصله به قدري زياد شود که ديگر قابل جبران نباشد.

نظر شما