شناسهٔ خبر: 28229551 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

«در آستان خورشید» هرشب به طور زنده از کربلای معلی روی آنتن می‌رود

زنده از کرب و بلا ...

از میان همه ویژه‌برنامه‌های مناسبتی مختلفی که این روزها و شب‌ها همسو با داغ تا همیشه تازه واقعه کربلا روی آنتن می‌روند، یک برنامه بیشتر جای تأمل دارد و برنامه‌ای ویژه‌تر است. «در آستان خورشید» که هر شب حوالی اذان مغرب از شبکه سه سیما پخش می‌شود، برنامه‌ای متمایز است؛ چراکه این برنامه به‌صورت زنده از کربلای معلی مهمان خانه‌هاست و دوربین‌های متعدد این برنامه به شکلی بی‌واسطه و مستقیم حس و حال و هوای بین‌الحرمین و بارگاه امام حسین‌(ع) را به تصویر می‌کشند و به تعبیری می‌شود گفت مخاطبانشان را به زیارتی مجازی و تصویری از راه دور دعوت می‌کنند. مهدی زمانی بیدختی، تهیه‌کننده این برنامه و محمدحسین صیرفی، مجری در آستان خورشید که این روزها و شب‌ها در کربلا به سر می‌برند، در گفت‌وگو با جام‌جم از تهیه‌کنندگی و اجرای برنامه در این حال و هوای خاص می‌گویند.

صاحب‌خبر -

یزیدیان را بشناسیم

دهه اول محرم امسال، اولین باری نیست که در آستان خورشید از شبکه سه سیما روی آنتن میرود. این برنامه بعد از پخش در محرم سال گذشته و نیز دیگر مناسبتهای مذهبی، حالا برای خود صاحب اسم و رسم و جایگاهی در آنتن این شبکه شده است و مخاطبان در مناسبتهای گوناگون به تماشای برنامه نشسته و از تصاویر زنده کربلای معلی و بحثهای کارشناسی آن بهرهها جستهاند. با این وجود سری جدید این برنامه تفاوتهایی هم نسبت به محرم سال گذشته دارد و بر محور موضوعی جدید و به روز پیش میرود. مهدی زمانی بیدختی، تهیهکننده این برنامه در گفتوگو با جامجم از موضوع مورد بحث در آستان خورشید در سری جدید آن میگوید: ما در طول ایام محرم امسال به موضوعاتی چون معرفی اشقیا میپردازیم؛ امسال به طوری ویژهتر یزید را برای مخاطبان برنامه معرفی میکنیم و
از او میگوییم.

زمانی تصریح میکند: البته معرفی یزید کار تنها یک برنامه تلویزیونی نیست. شاید دهها سال طول بکشد تا بتوان در مورد همه ابعادش صحبت کرد و از یزیدیان زمانه گفت. در نتیجه مجال ما در این برنامه کافی نیست.

تهیهکننده در آستان خورشید ادامه میدهد: تلاشمان در طول سری جدید این است که ابعاد منفی واقعه عاشورا و اینکه امام حسین(ع) با چه کسانی جنگید را بازگو کنیم. بر این اساس قالب برنامه هم در سری جدید عوض شده، ضرباهنگ آن تندتر شده است و سعی کردهایم ریتم سریعتری به برنامه ببخشیم. پخش آیتمهای متعدد و نواها و کلیپهای تصویری و گرافیکی عاشورایی، دیگر بخش اصلی برنامه در آستان خورشید است. این برنامه از روز اول ماه محرم پخش خود را به طور زنده از فضای بینالحرمین کربلا آغاز کرده و به پیشبینی تهیهکننده آن تا شب شام غریبان امام حسین(ع) همچنان روی آنتن خواهد رفت.

به نیابت از مخاطبان زیارت میکنم

امسال دومین سالی است که محمدحسین صیرفی، اجرای برنامه در آستان خورشید را عهدهدار است و برای اجرای برنامه به کربلا سفر میکند. این مجری توضیح میدهد: تقریبا تمام دوستانی که در حوزه اهلبیت(ع) کار میکنند، به اتفاق معتقدند که کار کردن در این حوزه و بویژه در کربلا، خیلی به انتخاب خود فرد ربطی ندارد. اساسا سفر به کربلا به دعوت امامحسین(ع) بستگی دارد و بر این اساس رسالت و وظیفه سنگینی را برای اجرای این برنامه روی دوش خودم
احساس میکنم. صیرفی ادامه میدهد: از زمانی که وارد کار در حوزه اجرا شدهام، همیشه در همین دستگاه اهل بیت(ع) بودهام و هیچوقت سراغ حوزههای دیگری چون اجرای برنامههای اجتماعی، سیاسی و... نرفتم. روایتی داریم که میگوید هر کجا نام ما برده شود، آنجا حرم ماست و من هم به نیت اجرا در برنامهها حاضر نمیشوم، بلکه مخاطبی هستم که به گفتوگو با کارشناس دین مینشینم، به نیابت از بینندگان زیارت میکنم و حس و حال آن هوا را به اطلاع میرسانم. به عبارت دیگر قرار است ما به جای مردم ببینیم و روایتگر صادقی برایشان باشیم؛ اتفاقی که البته محتاج توسل و امداد اهل بیت(ع) است.

با اشک روی آنتن میرویم

برنامهای که به صورت زنده از جایی خارج از استودیو و محیط سازمان صدا و سیما روی آنتن میرود، تولیدش همیشه سختیهایی مضاعف دارد و درخصوص برنامه در آستان خورشید، دور بودنش از فضای کشور این سختی را دوچندان هم کرده است. اما در عین حال شیرینی خاصی هم بر فضا حاکم است و گروه به عشق امام حسین(ع) این سختیها را به جان میخرد. صیرفی توضیح میدهد: در این برنامه همواره تلاش میکنیم شعور را هم به شور حسینی مخاطبان بیفزاییم و آن را ارتقا بدهیم. این شور در ما هم هست و حتما با نیت خالص سراغ ساخت این برنامه میرویم.

این مجری خاطرنشان میکند: یادم هست که در شب عاشورا و شام غریبان سال گذشته انبوه پیامکهایی که مخاطبان به برنامه ارسال میکردند، رکورد پیامک برنامههای معارفی سیما را شکست. بیش از سه میلیون پیام در فضای مجازی به دستمان رسید؛ عده زیادی التماس دعا داشتند و حال و هوای خاصی حاکم شد. حتی بعد از پایان برنامه همه عوامل در پشتبامی که مشرف به حرم سیدالشهدا(ع) است دور هم جمع شدیم، تکتک بچهها تا دقایقی نشسته بودند و اشک میریختند. در نتیجه برنامهسازی در کربلا خودش فضایی ایجاد میکند؛ نمیشود کسی تا کربلا بیاید و متحول نشود و در حین پخش برنامه هم خیلیها اشک به چشم دارند.

دشمنشناسی میکنیم

در آستان خورشید برنامه مناسبتی موفق شبکه سه سیما در سالهای اخیر است و امتداد پخش آن روی آنتن هم تصدیقی بر همین موفقیت این برنامه است. مجری این برنامه معرفتی توضیح میدهد: این قضیه مدیون مهدی زمانی، تهیهکننده خوب برنامه است. او عادتی دارد که ما هم از او یاد گرفتیم. زمانی همیشه برنامه را در دهه اول به حضرت علیاصغر(ع) و در اربعیت به حضرت رقیه(س) تقدیم میکند. در آستان خورشید اگر به دل مردم نشسته، دلیلش همین نیتی است که داریم و تاثیر فضای پشت صحنه را در طول برنامه هم میبینیم.

صیرفی اضافه کرد: همانطور که گفتم، نمیشود آدم در کربلا باشد و تصورش فقط این باشد که قرار است روی استیجی برود و با دوربین و نور و... سر و کار داشته باشد. فضا هرگز اینطور نیست. ما از معارف اهل بیت و سبک زندگی امام حسین(ع) سخن میگوییم و حتی به تعبیر غربیها، میخواهیم ببینیم این حسین(ع) کیست. این حرف همیشگی برنامه است و در کنار آن، امسال به رویکرد جدیدی میپردازیم و اینکه یزید کیست را هم مورد بررسی قرار میدهیم. امسال دشمنشناسی میکنیم و خدا نکند ما هم جزو آن دسته «و تابعت و شایعت و بایعت»ی باشیم که یزید را همراهی کردند و در مقابل ظلمش ساکت بودند؛ چراکه همانطور که در زیارت عاشورا هم خواندهایم، هر روز عاشوراست.

صبا داریان

رسانه

نظر شما