شناسهٔ خبر: 28228984 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

صالحی: خروج آمریکا از برجام بی‌مسؤولیتی بود

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در کنفرانس عمومی سالانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، خروج آمریکا از برجام را «بی‌مسؤولیتی» این کشور خواند و محکوم کرد. به گزارش فارس، علی‌اکبر صالحی همچنین خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برجام را نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل خواند.

صاحب‌خبر -

صالحی در وین تاکید کرد که ایران به تعهداتش در برجام متعهد بوده و آژانس بینالمللی انرژی اتمی پایبندی ایران به توافق را تأیید کرده است. وی با بیان اینکه برجام میتواند از رژیم معاهده منع گسترش سلاحهای اتمی (انپیتی) حمایت و پشتیبانی کند به اقدامات اروپا برای حفظ برجام اشاره کرد و گفت: بهرغم دلگرمی از مواضع اتحادیه اروپا درباره برجام، اتحادیه اروپا باید اقدامات عملی و محکمی در رابطه با اجرای توافق انجام دهد.

صالحی گفت: اتحادیه اروپا باید تعهداتش را اجرا کند. اتحادیه تاکنون رویکرد اصلاح تدریجی را در پیش گرفته و این مکانیسم مناسبی نیست.

وی همچنین از حصول پیشرفت در همکاری با چین برای بازطراحی رآکتور آب سنگین اراک خبر داد.

ایران به تعهدات برجامی خود عمل کرده است

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی هم در سخنانی در این اجلاس با بیان اینکه به راستیآزمایی و نظارت بر اجرای تعهدات برجامی ایران ادامه دادهایم، اظهار کرد: ایران به تعهدات هستهای خود عمل میکند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، آمانو با تاکید بر اینکه ایران باید به اجرای کامل این تعهدات ادامه دهد، گفت: آژانس بینالمللی انرژی اتمی به راستیآزمایی درخصوص عدم انحراف مواد هستهای مرتبط با ایران براساس توافق پادمانهای آژانس ادامه میدهد. ارزیابیها درخصوص نبود مواد و فعالیتهای هستهای اعلام نشده در ایران ادامه دارد.

ریک پری، وزیر انرژی آمریکا هم پیام دونالد ترامپ رئیسجمهور این کشور را در سخنرانی خود در شصتودومین کنفرانس عمومی آژانس بینالمللی انرژی اتمی قرائت کرد. رئیسجمهور آمریکا در این بیانیه گفته است که ایران باید درخصوص دو مساله تضمین ارائه دهد؛ اول اینکه برنامه هستهای این کشور منحصرا صلحآمیز باقی خواهد ماند و همچنین این مساله که تهران «به صورت دائمی» هرگونه مسیر دستیابی به تسلیحات هستهای را رد کرده است.

این بیانیه هیچ اشارهای به خروج آمریکا از برجام نداشت، اما تأکید کرد، برجام یک «توافق معیوب» است و آمریکا صرفا به دنبال توافقی است که «به طور کامل به برنامه هستهای ایران، فعالیتهای مرتبط با اشاعه و همچنین فعالیتهای بیثباتکننده این کشور میپردازد.» وزیر انرژی آمریکا در ادامه دلایل نقصان این توافق را اینگونه عنوان کرد که برجام «به سوءعملکرد مداوم ایران نپرداخته است، گرچه نمونههای سوءعملکرد ذاتا هستهای نیست.»

علاوه بر این، بیانیه رئیسجمهور آمریکا تصریح کرد که آژانس بینالمللی انرژی اتمی باید بر همکاری ایران براساس راستیآزمایی قوی اصرار داشته باشد.

برچسب‌ها:

نظر شما