شناسهٔ خبر: 28227870 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت

دیدارهای کری و ظریف و واکنش ترامپ و پامپئو/استقبال ایران از توافق ادلب

اظهارات کری درباره دیدارهایش با ظریف و واکنش دولتمردان کنونی آمریکا، استقبال ایران از توافق ادلب بین روسیه و ترکیه، تأکید مجدد آمانو بر پایبندی ایران به تعهدات برجامی در کنفرانس عمومی آژانس از جمله تحولات هفته اخیر در عرصه سیاست خارجی بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، اظهارات «جان کری» وزیر خارجه پیشین آمریکا مبنی بر اینکه چند بار با ظریف وزیر خارجه ایران دیدار کرده و واکنش دولتمردان جدید آمریکا به آن، توافق ادلب بین روسیه و ترکیه و استقبال ایران از این توافق، شصت و دومین کنفرانس عمومی سالانه آژانس و تأکید مجدد آمانو بر پایبندی ایران به برجام، فراخواندن سفیر عراق در تهران به بغداد و ... از جمله تحولات هفته گذشته در عرصه سیاست خارجی بود.

* اظهارات کری و واکنش ترامپ و پامپئو

از جمله رخدادهای هفته‌ای که گذشت، اظهارات «جان کری» وزیر خارجه پیشین آمریکا بود مبنی بر اینکه چندین بار با محمدجواد ظریف دیدار و گفت‌وگو کرده است و این اظهارات واکنش دولتمردان کنونی آمریکا را در پی داشت. در همین زمینه ترامپ روز جمعه 23 شهریور در واکنش به این موضوع عنوان کرد: «جان کری دیدارهایی غیرقانونی با رژیم بسیار متخاصم ایران داشته که این اقدام تنها می‌تواند به معنی تضعیف اقدامات فوق‌العاده ما و زیان‌ رساندن به مردم آمریکا باشد. او به آنها گفته صبر کنید تا دولت ترامپ به پایان برسد! آیا فعالیت‌هایش را ذیل "قانون ثبت عوامل خارجی" ثبت کرده است؟»   

 

 

کری هم بامداد شنبه همین پیام ترامپ را مخاطب قرار داد و با توجه به تحولات تازه‌ای که در پرونده «پال مانافورت»، رئیس سابق ستاد انتخاباتی ترامپ اتفاق افتاده خطاب به او نوشت: «آقای رئیس‌جمهور بهتر است بیشتر نگران دیدار پال مانافورت با رابرت مولر باشی تا دیدار من با وزیر خارجه ایران. ولی اگر می‌خواهی چیزی درباره توافق هسته‌ای یاد بگیری که دنیا را امن‌تر کرده، کتاب جدید من، "هر روز موهبتی دیگر است" را بخر».

از دیگر سو، «مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا نیز واکنش نشان داد و بامداد شنبه 24 شهریور در یک کنفرانس خبری عنوان کرد: «کاری که وزیر، کری انجام داده نامناسب و بی‌سابقه بوده است. کاری که او کرده این است که یک وزیر خارجه آمریکا با بزرگترین حامی تروریسم در دنیا وارد تعامل شده و طبق گفته خودش به آنها گفته که صبر کنند تا دوران این دولت تمام شود.»

پامپئو در ادامه گفت: «شما نمی‌توانید برای این در تاریخ آمریکا مورد مشابهی پیدا کنید و وزیر خارجه کری، نباید این رفتارها را انجام بدهد. این کار، با سیاست خارجی این رئیس‌جمهور مغایر است.»

«جان کری» اخیر در مصاحبه‌ای با «رادیو سالم» گفته بود در ماه‌های گذشته در چند رویداد بین‌المللی سه تا چهار بار با محمد جواد ظریف دیدار کرده و افزود: «من با ظریف بسیار رک صحبت کردم. به او گفتم ببین شما باید این را بدانید که دنیا کارهایی که با موشک‌ها انجام می‌دهید و اقداماتتان با حزب‌الله و اقداماتتان در یمن را تمجید نمی‌کند. شما دارید از منازعه‌ای ادامه‌دار حمایت می‌کنید.»

*واکنش قاسمی و ظریف به اظهارات کری

دیدار کری و ظریف از جمله موضوعاتی بود که روز دوشنبه 26 شهریور ماه در نشست هفتگی سخنگوی وزارت خارجه ایران مطرح شد و قاسمی در این باره عنوان کرد: جدلی در ایالات متحده آمریکا وجود دارد، حزب حاکم و اپوزیسیون در حال جدل و بحث و گفت‌وگو هستند و نمی‌دانیم چقدر از این مباحث درست باشد و خیلی به مصلحت ما نیست که به این بحث ورود کنیم و مسئله داخلی آمریکاست.

قاسمی افزود: آنچه من می‌توانم در مورد آن اظهارنظر کنم، این است که این دیدارها در ادوار نزدیک نبوده و همان دیدارهایی است که در گذشته وجود داشته و در زمان مذاکرات برجام با توجه به حضور آمریکا در گروه 1+5 این امکان را فراهم می‌کرد که وزرای خارجه دو کشور با هم در حاشیه اجلاس‌ها گفت‌وگوهایی را داشته باشند، همانطور که با سایر کشورها این تماس‌ها انجام می‌شده است.

 

 

از سوی دیگر ظریف وزیر خارجه ایران نیز روز سه‌شنبه 27 شهریور در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس گفت که دیدارهایش با جان کری، وزیر خارجه اسبق ایالات متحده، علنی بوده و اعلام‌نشده نبوده و این یک واقعیت عادی و نشان‌دهنده میزان تاثیرگذاری جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود: زمانی که من به نیویورک می‌روم از صدر تا ذیل می‌آیند و دیدار می‌کنند. از آقای کیسینجر تا کری و نمایندگان دیدار می‌کنند و این یک واقعیت عادی است و نشان‌دهنده میزان تاثیرگذاری جمهوری اسلامی است. یک دعوای زرگری در آنجا درست شده و بیشتر اهداف انتخاباتی را دنبال می‌کنند. (جزییات بیشتر)

* توافق ادلب و استقبال ایران/ تماس تلفنی چاووش اوغلو با ظریف

پس از توافق اردوغان و پوتین روسای جمهور ترکیه و روسیه درباره ادلب در شهر ساحلی سوچی در روز دوشنبه 26 شهریور ماه مبنی برایجاد منطقه غیرنظامی با وسعت 15 کیلومتر بین نیروهای ارتش سوریه و شبه‌نظامیان مسلح این کشور در استان ادلب، ظریف وزیر خارجه ایران روز سه‌شنبه 27 شهریور در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «دیپلماسی موفق می‌شود که از جنگ در شهر «ادلب» سوریه جلوگیری شود.»

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همان روز در جمع خبرنگاران درباره این توافق اظهار داشت: ما درباره ادلب تمام تلاشمان از ابتدا این بود که جنگ صورت نگیرد و  مبارزه با تروریست‌ و پاکسازی سوریه از تروریست‌ها بدون درگیری و تلفات صورت گیرد. این کار را در آنکارا و بعد در سفرم به دمشق دنبال کردم، هم در اجلاس سران در تهران و هم در مذاکرات حاشیه اجلاس سران همین بحث دنبال شد، یعنی محورهایی که دیروز مورد توافق اولیه قرار گرفته، همان محورهایی بود که بحث و دنبال کردیم که بتوانیم ادلب را از حضور تروریست‌ها خارج کنیم، بدون اینکه تاثیری بر زندگی مردم گذاشته شود.

 

 

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه ما همیشه در مرکز مشورت‌ها قرار داشتیم. یادآور شد: امیدواریم با مذاکرات بیشتر به شکلی بتوان این را (توافق) اجرا کرد که حاصلش هم حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و هم مقابله با تروریسم و هم حفظ جان غیرنظامیان باشد.

از سوی دیگر بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز از نشست سوچی و تفاهم‌های بین روسیه و ترکیه درباره ادلب استقبال کرد و گفت که موضوعات مورد توافق بدون اطلاع ایران نبوده است.

 

 

روز سه‌شنبه 27 شهریور ماه و یک روز بعد از توافق روسیه و ترکیه درباره ادلب، «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه در تماس تلفنی با ظریف درباره «توافق ادلب» گفت‌وگو کرد و طرفین توافق کردند که جزئیات توافق را در نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه در نیویورک پیگیری کنند.

«غلامعلی خوشرو» نماینده دائم ایران در سازمان ملل نیز روز سه‌شنبه 27 شهریور طی سخنانی در شورای امنیت، توافق سوچی را نتیجه تلاش‌های دیپلماتیک در اجلاس سران در تهران خواند.

*بهترین راه هم گفت‌وگوی مستقیم با ایرانی‌هاست

در هفته‌ای که گذشت «حمد بن جاسم آل ثانی» نخست‌وزیر و وزیر خارجه سابق قطر در مصاحبه‌ای بر ضرورت یافتن راهی برای برقراری روابط طبیعی با ایران تأکید کرد و گفت بهترین راه هم گفت‌وگوی مستقیم با ایرانی‌هاست. (جزییات بیشتر)

* بیانیه وزارت خارجه انگلیس و واکنش بعیدی‌نژاد

در پی بیانیه وزارت خارجه انگلیس درباره خودداری افراد دوتابعیتی از سفر به ایران در موارد غیرضروری، «حمید بعیدی‌نژاد» سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن در توئیتی نوشت: «مقامات ایران مکرر اطمینان داده‌اند که تابعیت مضاعف به خودی خود جرم یا نقض قانون محسوب نمی‌شود و کسی به این دلیل مورد پیگرد قرار نمی‌گیرد.»

وی با بیان اینکه «هر روزه صدها ایرانی مقیم انگلیس شامل دارندگان تابعیت مضاعف در امنیت به ایران سفر می‌کنند،» تصریح کرد: سیاسی کردن سفر ایرانیان به میهن خود محکوم به شکست است.

سفیر ایران در لندن چند ساعت بعد در توئیتی دیگر در این خصوص نوشت: «مدیر دفتر ایران ایر در لندن الان گزارش داد که با وجود هشدار اخیر، نه تنها تعداد درخواست‌های لغو جا توسط مسافران پرواز لندن - تهران شامل افراد دوتابعیتی افزایش نداشته، بلکه به نحو تعجب آوری به یک سوم میانگین خود در روزهای معمولی هم کاهش یافته است و هواپیما بدون خللی آماده پرواز است.»

به گزارش فارس، وزارت خارجه انگلیس در بیانیه‌ای روز چهارشنبه به شهروندان دو تابعیتی خود توصیه کرد جز در موارد ضروری به ایران سفر نکنند. در این بیانیه آمده است: «وزیر خارجه (جرمی هانت) توصیه می‌کند اتباع ایرانی- انگلیسی از هر گونه سفر، مگر در موارد ضروری به ایران خودداری کنند.»

در این بیانیه همچنین ادعا شده است: «شهروندان انگلیسی که دارای تابعیت ایرانی هستند  چنانکه متأسفانه در چند مورد شاهد بوده‌ایم در صورت سفر به ایران در معرض خطر قرار خواهند داشت. دولت ایران تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی‌شناسد، بنابراین، در صورت بازداشت اتباع دوگانه توانایی ما برای حمایت، به شدت محدود خواهد بود.»

26 شهریور ماه نیز دومین نشست مشترک کنسولی ایران و انگلیس در تهران برگزار و در این نشست درباره تسهیل و افزایش صدور روادید و رسیدگی به مشکلات ایرانیان مقیم انگلیس بحث و گفت‌وگو شد.

*برجام و راهکارهای اروپا

بحث برجام و راهکارهای اتحادیه اروپا برای حفظ توافق هم از جمله مواردی بود که در هفته گذشته درباره آن اظهار نظراتی صورت گرفت در همین خصوص یکی از سخنگویان وزارت اقتصاد آلمان روز جمعه 23 شهریور گفت که کشورش در حال بررسی سیستم پرداختی به ایران است که به این وسیله ضمن تبادلات بازرگانی توافق هسته‌ای با این کشور هم حفظ شود.

بنابر گزارش خبرگزاری رویترز، این مقام آلمانی در جریان کنفرانسی خبری گفت: «آلمان و شرکای اروپایی‌اش در حال بررسی ایجاد ساختار پرداختی به ایران هستند که امکان رابطه بازرگانی با ایران را پس از اعمال تحریم‌ها فراهم می‌کند.»

 «الکساندر نواک» وزیر انرژی روسیه نیز روز جمعه 23 شهریور در مصاحبه‌ای تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه نفت ایران را «نادرست» و «غیرسازنده» توصیف کرده است.

 روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» نیز گزارش داد که قدرت‌های اروپا در حال مذاکره برای راه اندازی یک مسیر پرداخت مالی هستند که بدین وسیله شرکت‌های اروپایی را قادر می‌سازد همکاری با ایران را  ادامه دهند.

کمال خرازی  رئیس شورای راهبردی روابط خارجی هم که به چین سفر کرده بود در اظهاراتی با اشاره به مذاکرات انجام شده با اروپا بعد از خروج آمریکا از برجام گفت: امیدواریم با بسته‌ای که اروپا ارائه می‌دهد، حقوق ایران تضمین شود.

 

 

از سوی دیگر «ادریس الجزایری» گزارشگر ویژه حقوق بشر و اقدامات قهری یکجانبه شورای حقوق بشر سازمان ملل در جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل که به مدت دو روز (22 و 21 شهریور ماه) و با موضوع «تاثیر منفی اقدامات زورمدارانه یکجانبه» برگزار شد، از اعمال تحریم‌های یکجانبه علیه ایران، سوریه، مردم غزه و ونزوئلا انتقاد کرد.

در حالی که اعضای باقیمانده برجام بر حفظ این توافق تأکید دارند و بارها این موضوع را اعلام کرده‌اند، ولی «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا در توئیتر خود مدعی شد که توافق هسته‌ای ایران شکست خورده و باید آن را رها کرد زیرا نتوانسته تمام راه‌های رسیدن به سلاح اتمی را مسدود کند.

وی در اظهارنظری در صفحه شخصی توئیتر خود نوشت: «کاری که جان کری (وزیر خارجه پیشین آمریکا) از طریق تعامل با رژیم ایران، بالاترین حامی دولتی تروریسم در جهان، انجام داد ناخوشایند، بی‌سابقه و ناسازگار با سیاست خارجی ایالات متحده بود».

 

 

«برایان هوک» نماینده رئیس‌جمهور آمریکا در امور ایران نیز روز چهارشنبه 28 شهریور ماه با انتقاد دوباره از توافق هسته‌ای با ایران گفت کشورهای جهان باید در فشار به ایران به آمریکا بپیوندند.

هوک با بیان اینکه «ایران بزرگترین نیروی موشک بالستیک در خاورمیانه را در اختیار دارد»، گفت: «ایران باید به اشاعه موشک‌های بالستیک پایان دهد و آزمایش‌ موشک‌های قادر به حمل کلاهک اتمی را متوقف کند.»

پس از اظهارات هوک، «انور قرقاش» وزیر مشاور دولت امارات عربی متحده در امور خارجه در توئیترش نوشت که در هر مذاکره جدیدی، باید کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس هم حضور داشته باشند. 

اظهارات هوک واکنش «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران را در پی داشت و او روز پنج‌شنبه 29 شهریور ماه در این باره گفت: آمریکا پیش از این پیمان‌ها را نیز نقض کرده و به همین خاطر هم در دیوان بین‌المللی دادگستری دو پرونده علیه این کشور باز شده است.

از سوی دیگر،  «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه روز چهارشنبه 28 شهریور در اظهاراتی بر حق ایران برای توسعه برنامه موشکی تأکید و آن را «حق حاکمیتی» ایران توصیف کرده است.

*طرح‌های جایگزین اروپایی‌ها

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز روز دوشنبه 26 شهریور ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره مذاکرات با اروپایی‌ها و طرح‌های ارائه شده عنوان کرد: «طرح‌های قبلی را که تا حدی قابل اجرا نبود یا تضمین‌های لازم را نداشت و نمی‌توانست داشته باشد، کنار گذاشتیم و طرح‌های جایگزینی مجددا مطرح و مکانیسم‌ها در حال فرموله شدن است که بتواند به نوعی همکاری‌های اقتصادی ایران و اروپا را رقم بزند.»

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز روز سه‌شنبه 27 شهریور ماه در جمع خبرنگاران درباره روند مذاکرات با اروپا پس از خروج آمریکا از برجام گفت که منتظر اجرایی شدن اقدامات عملی اتحادیه اروپا هستیم.

پس از انتشار اخباری مبنی بر تصمیم شرکت «فولکس واگن» برای ترک ایران، سفیر آمریکا در برلین با تایید گزارش‌های منتشر شده درباره این، گفت واشنگتن از این تصمیم خرسند است.

*آمریکا بار دیگر ایران را به پیشتازی در حمایت از تروریسم متهم کرد

وزارت خارجه آمریکا هم در هفته‌ای که گذشت در گزارشی در مورد وضعیت تروریسم در جهان، بار دیگر ایران را به حمایت از تروریسم و گسترش بی‌ثباتی در جهان متهم کرد.

از سوی دیگر«هیثر نوئرت» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بامداد جمعه 30 شهریور با ادعای اینکه ایران در حال بی‌ثبات کردن منطقه است، تهران را مسئول آسیب رسیدن به اماکن دیپلماتیک در عراق خواند.

* سفر اول مهر روحانی و ظریف به نیویورک

اعلام زمان سفر روحانی و ظریف به نیویورک از دیگر مواردی بود که در هفته‌ای که گذشت، عنوان شد. در همین خصوص محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه روز سه‌شنبه 27 شهریور در جمع خبرنگاران اعلام کرد که یکشنبه اول مهر برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر می‌کند.

وی درباره نشست وزرای خارجه ایران و ۱+۴ نیز عنوان کرد که هنوز تاریخ آن قطعی نشده، ولی به احتمال زیاد این نشست در روزهای ابتدایی اجلاس مجمع برگزار خواهد شد.

از دیگر مواردی که این دو هفته در رسانه‌ها زیاد به آن پرداخته شد، بحث حضور ایران در نشست شورای امنیت سازمان ملل بود و برخی معتقد به حضور ایران هستند و برخی هم مخالفند. در همین خصوص هم خبری منتشر شد مبنی بر اینکه ر دستورکار نشست آتی شورای امنیت سازمان ملل به ریاست دونالد ترامپ از تمرکز صرف روی ایران به «عدم اشاعه در منطقه» تغییر یافته است. 

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز در این باره در نشست هفتگی‌اش با رسانه‌ها اعلام کرد که هنوز حضور و سطح حضور ایران در نشست مشخص نیست و این موضوع در دست بررسی است.

*هرگز درخواستی برای ملاقات با ترامپ مطرح نشده

پس از اظهارات «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل مبنی بر درخواست ایران از آمریکا برای ملاقات روحانی با ترامپ، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران اظهارات نماینده آمریکا در سازمان ملل را مضحک خواند و تصریح کرد که هرگز درخواستی از سوی ایران برای ملاقات با ترامپ مطرح نشده است.

 

 

* نظر ظریف درباره سه لایحه باقی مانده از FATF 

وزیر خارجه ایران روز سه‌شنبه 27 شهریور در جمع خبرنگاران درباره تصویب سه لایحه باقی مانده از FATF هم گفت: سه لایحه‌ای که باقی مانده را برای منافع کشور و شفاف سازی و مقابله با ایران‌هراسی‌های دروغین که در دنیا انجام شده، مفید می‌دانیم.
وی افزود: این لوایح در تمامی سطوح از جمله دبیرخانه شورای امنیت ملی به طور ریز بررسی شده و منافعش برای ایران قابل توجه است و یکی از مهمترین بهانه های دشمنان ایران را برای مقابله با ما در عملیات بانکی و همکاری‌ها خواهد گرفت.
رئیس دستگاه دیپلماسی عنوان کرد: اینکه فکر کنیم با تصویب این لوایح همه مشکلات ما حل می شود، تصور اشتباهی است. بدخواهی‌هایی که علیه ایران از سوی سلطه طلب‌ها است ادامه خواهد داشت، اما یکی از بهانه‌های مهم از آنها گرفته می‌شود، ضمن اینکه منافع کشور حفظ می‌شود و از دید دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی که مسؤول این کار است، منافع کشور تقویت می شود.
به گزارش فارس، ظریف اظهار داشت: ما اعتقاد داریم مقام معظم رهبری هم این موضوع را به مجلس واگذار کردند و امیدواریم در این فاصله مجلس با این اقدام مهم و اساسی یک بهانه بی‌دلیل را از آمریکا و کشورهایی که خودشان بزرگترین حامیان تروریسم هستند، بگیرند.

 

 

* بازداشت دانشجوی ایرانی در استرالیا

بازداشت «رضا دهباشی» یک دانشجوی ایرانی در استرالیا و اینکه دولت آمریکا یک دانشجو و پژوهشگر ایرانی در دانشگاه «کوئینزلند» استرالیا را به ارسال تجهیزات نظامی به ایران متهم کرده و خواستار استرداد او به آمریکا شده، از جمله موضوعاتی بود که در هفته گذشته در خبرها منتشر شد و بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران که پیش از این هم گفته بود در این زمینه خبری دریافت نکرده، در نشست هفتگی روز دوشنبه 26 شهریور ماه نیز در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در این باره عنوان کرد: «چیزی جز آنچه گفتم نمی‌توانم اضافه کنم، موضوع تحت بررسی است و توسط سفارت ایران در کانبرا و سفارت استرالیا در تهران دنبال می‌شود؛ منتظر اخبار جدید هستیم. متاسفانه تا این لحظه اطلاعات جدید قابل بیانی دریافت نکرده‌ام.امیدوارم هر چه زودتر اطلاعات موثق و دقیقی ارائه شود و بتوانم اطلاعات کاملتری بیان کنم.»

*شصت و دومین کنفرانس عمومی سالانه آژانس

در هفته‌ای که گذشت علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به منظور شرکت در شصت و دومین کنفرانس عمومی سالانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به وین سفر کرد و در حاشیه این کنفرانس با برخی مقامات حاضر دیدار و گفت‌وگو کرد، از جمله این مقامات رئیس روس اتم بود که در دیدار با رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ضمن اعلام حمایت مجدد روسیه از برجام ،بر تقویت همکاری‌های صلح‌‌آمیز هسته‌ای با جمهوری اسلامی تأکید کرد.

 

 

«یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در نشست افتتاحیه این کنفرانس بار دیگر پایبندی ایران به تعهدات خود در قالب برجام پایبند را تائید کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز در این نشست طی سخنانی خروج آمریکا از برجام را نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت خواند و بر اقدام عملی اتحادیه اروپا برای حفظ این توافق تأکید کرد.

همزمان با این نشست «خالد الفالح» وزیر انرژی عربستان سعودی نیز ادعاهایی بی اساس علیه برنامه هسته‌ای ایران و مواضع منطقه‌ای این کشور مطرح کرد که نماینده ایران در آژانس به این ادعاهای بی اساس پاسخ داد و ضمن اشاره به میلیاردها دلار هزینه این کشورها (عربستان و امارات) برای گسترش تروریسم و افراط گرایی در منطقه و جهان، اظهارت این کشورها علیه ایران را تلاشی بی ثمر برای انحراف افکار جامعه بین المللی از جنایاتی خواند که در نقض کلیه قواعد بشردوستانه در یمن مرتکب می شوند.

نماینده کشورمان تاکید کرد که عربستان سعودی و امارات، باید پاسخگوی این جنایات در برابر جامعه بین المللی باشند.

به گزارش فارس، نماینده فرانسه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز روز دوشنبه در نشست آژانس اعلام کرد که این کشور مصمم به حفظ توافق هسته‌ای با ایران (برجام) است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران همچنین در حاشیه این نشست و در دیدار نماینده انگلیس خواستار ایفای نقش موثر و فنی انگلیس در پروژه نوسازی راکتور اراک شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی چین نیز در دیدار با علی‌اکبر صالحی بر حمایت مجدد کشورش از برجام تأکید کرد.

رئیس کمیسیون انرژی اتمی فرانسه در دیدار با صالحی ضمن تأکید مجدد کشورش در حمایت از برجام، از اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران ابراز تأسف کرد.

*ایران خواستار محکومیت تهدید هسته‌ای رژیم صهیونیستی از سوی سازمان ملل شد

به گزارش فارس، پس از تهدید اخیر بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی علیه ایران در کنار تأسیسات هسته‌ای این رژیم، نمایندگی ایران در سازمان ملل 28 شهریور ماه طی نامه‌ای به دبیرکل و شورای امنیت این سازمان این تهدید را تهدیدی جدی علیه صلح و امنیت بین‌المللی خواند.

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در اظهاراتی دیگر در روز پنجشنبه  29 شهریور ماه گفت این رژیم به اقدام علیه ایران در منطقه ادامه خواهد داد.

از سوی دیگر «زئیو سنیر» رئیس کمیسیون انرژی اتمی رژیم صهیونیستی روز پنجشنبه 29 شهریور ماه با متهم کردن ایران به تلاش برای ساخت تسلیحات اتمی، گفت تل‌آویو در واکنش به «تهدیدات ایران» امنیت تأسیسات اتمی خود را ارتقا می‌دهد.

کاظم غریب‌آبادی نماینده دایم ایران در آژانس پنجشنبه 29 شهریور ماه  در جلسه کنفرانس عمومی آژانس که به موضوع «خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای» اختصاص داشت، با تأکید بر فشار مداوم بر رژیم صهیونیستی برای پیوستن به معاهده NPT، گفت: بازی سیاسی شورای امنیت برای رسیدگی به برنامه هسته‌ای این رژیم ،باعث جسور شدن آن و تهدید همسایگانش شده است.

 

 

*نشست هفتگی سخنگوی وزارت خارجه

در هفته‌ای که گذشت نشست هفتگی سخنگوی دستگاه دیپلماسی برگزار شد و بهرام قاسمی در پاسخ به سؤالی گفت که بخش عمده ای از پروسه‌های داخلی و خارجی درباره سفیر جدید ایران در هند طی شده است.

درباره سطح حضور در نشست شورای امنیت بعدا اطلاع رسانی می‌شود، دیدارهای ظریف و کری در ادوار نزدیک نبوده، حضور مستشاری ایران در سوریه و اینکه ایران در عملیات‌ها در سوریه شرکت نمی‌کند،مفتوح بودن پرونده اخراج دو دیپلمات ایرانی از هلند،سه سفیری که به زودی بازنشسته می‌شوند،اصلا به مذاکره با آمریکا فکر نمی‌کنیم از جمله مواردی بود که در این نشست از سوی بهرام قاسمی عنوان شد. (جزییات بیشتر)

*اعتراض ظریف به مدیر توئیتر

به گزارش فارس، محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران در هفته‌ای که گذشت، در اعتراض به مدیرعامل توئیتر به خاطر بستن حساب کابران واقعی ایرانی نوشت: «چطور است به روبات‌های واقعی، در تیرانا که برنامه تبلیغی تغییر رژیم در ایران که از واشنگتن هدایت می‌شود را نشخوار می‌کنند، نگاهی بیندازید.»

*واکنش قاسمی به اظهارات بی اساس وزیر خارجه مراکش

در هفته‌ای که گذشت ادعاهای بی اساس وزیر خارجه مراکش مبنی بر تلاش‌ ایران برای بسط نفوذ در آفریقا و قطع ارتباط کشورش با تهران، واکنش قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران را به همراه داشت و قاسمی در این باره گفت: دو بار قطع رابطه این کشور با ایران در یک دهه از مناسبات نشان می‌دهد که مراکش از ثبات رفتاری در مناسبات خارجی خود برخوردار نیست. (جزییات بیشتر)

* تعرض به سفارت ایران در یونان

در ادامه تعرض تعدادی مهاجم به سفاتخانه‌های ایران در فنلاند و پاریس در دو هفته اخیر، بامداد روز دوشنبه 26 شهریورماه نیز چند نفر با حضور در مقابل ساختمان سفارت ایران در یونان اقدام به شکستن شیشه‌های کیوسک پلیس مستقر در محل کردند.

رسانه‌های یونان یک روز بعد گزارش دادند که حمله به سفارت ایران در آتن توسط اعضای یک گروه تندرو به برکناری رئیس اداره پلیس حوزه «سایکیو» که سفارت ایران در آن قرار دارد شده است.

*بازداشت یکی از عاملان انفجار سفارت ایران در لبنان

از سوی دیگر ارتش لبنان روز چهارشنبه 28 شهریور ماه « بهاء الدین محمود حجیر» مفتی شرعی گروهک تروریستی «عبدالله عزام» را در اردوگاه فلسطینی «عین حلوه» در جنوب لبنان بازداشت کرد.

سال 1392 (2013) دو انفجار تروریستی در نزدیکی سفارت ایران در «بئر الحسن» در حومه جنوبی بیروت رخ داد که طی آن 26 نفر جان خود را از دست دادند و بیش از 140 نفر دیگر زخمی شدند.

*خودسوزی پناهجوی ایرانی/بازگشت 43 زندانی ایرانی در تایلند به کشور در آینده نزدیک

در هفته‌ای که گذشت خبری مبنی بر خودسوزی یک پناهجوی ایرانی به همراه پنج پناهجوی افغان در یکی از مراکز نگهداری پناهجویان در وین منتشر شد که سفارت ایران در اتریش در بیانیه‌ای با ابراز تأسف از این قضیه اعلام کرد که در حال پیگیری آخرین وضعیت ایرانی پناهجو با مسؤولان ذیربط اتریش است.

 

 

سفارت ایران در بانکوک نیز در خبری با اشاره به بازگشت 10 زندانی ایرانی به کشور برای گذراندن ادامه دوران محکومیتشان اعلام کرد که 43 زندانی دیگر نیز بدین منظور در آینده نزدیک به کشور بازمی‌گردند.

*تقدیم رونوشت استوارنامه‌های سفرای بلژیک، هلند و قطر به ظریف

خانم «ورونیک پتی»، «یاکوب ورنر» و «محمد بن حمد الهاجری» سفرای جدید بلژیک، هلند و قطر در تهران نیز روز دوشنبه 26 شهریور ماه با حضور در محل وزارت امور خارجه ایران رونوشت استوارنامه‌های خود را تقدیم ظریف کردند.

 

 

* ادعای رسانه‌های فرانسوی

پس از آنکه «فرانسوا سنمو» سفیر قبلی فرانسه در تهران زودتر از موعد و قبل از پایان ماموریتش در تهران به پاریس برگشت و عنوان شد که وی به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور در امور سوریه منصوب شده، رسانه‌های فرانسوی روز چهارشنبه 28 گزارش دادند دولت این کشور هنوز سفیر جدید این کشور را تعیین نکرده و اقدام در این باره را معلق نگاه داشته است.

یک مقام ارشد وزارت خارجه فرانسه در گفت‌وگو با نشریه «فیگارو»، در این باره گفت: «بله، ما تعیین سفیر جدید خودمان در ایران را معلق کرده‌ایم. ولی گفت‌وگو با ایران را ادامه می‌دهیم و امانوئل ماکرون در نیویورک با حسن روحانی دیدار خواهد کرد.»

پیشتر خبرگزاری رویترز گزارش داده بود وزارت خارجه فرانسه در دستورالعملی از دیپلمات‌هایش خواسته بود سفرهایشان به ایران را محدود کنند. صدور این دستورالعمل با ادعاهای مطرح‌شده علیه ایران در ارتباط با تلاش ادعایی برای بمب‌گذاری در نشست سالانه گروهک منافقین در منطقه «ویلپنت» پاریس مرتبط دانسته شد. 

*واکنش وزارت خارجه به انتشار متن توهین آمیز

روابط عمومی وزارت امور خارجه کشورمان روز پنجشنبه 29 شهریور ماه به انتشارمتن توهین آمیز علیه حضرت اباعبدالله الحسین (ع) توسط فردی با عنوان «مترجم وزارت امور خارجه» واکنش نشان داد و اعلام کرد: چنین فردی هیچگاه کارمند وزارت امور خارجه نبوده و نیست.  (جزییات بیشتر)

*کویت بازگشت سفیرش به تهران را به تغییر موضع ایران مشروط کرد

«علی السعید» معاون وزیر خارجه کویت در امور آسیا از موافقت وزارت خارجه این کشور با تعیین سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران به عنوان جانشین «علی‌رضا عنایتی» خبر داد و گفت: «صباح الخالد معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه و خالد جارالله معاون وی بارها بر ضرورت تغییر محسوس خط‌مشی ایران و بازگشت آن به ایفای نقش مثبت در منطقه تأکید کرده‌اند.»

وی اشاره کرد که موضع کویت در خصوص ایران همچنان همانند سابق است تا زمانیکه ایران خط‌مشی خود را تغییر دهد.

* محمد ایرانی سفیر جدید ایران در کویت

از سوی دیگر روزنامه الجریده کویت به نقل از برخی منابع آگاه نوشت که «محمد ایرانی» دستیار وزیر خارجه و مدیر کل خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت خارجه ایران به عنوان سفیر جدید آن در کویت تعیین شده است.

*دیدار مشاور ارشد العبادی با مسجدی

در هفته‌ای که گذشت «ولید الحلی» از مشاوران ارشد نخست‌وزیر عراق با ایرج مسجدی سفیر ایران در بغداد دیدار و درباره مسائل مختلفی از جمله حمله به کنسولگری ایران در بصره رایزنی کرد.

*دستور به سفیر عراق برای بازگشت به بغداد

وزارت خارجه عراق روز پنجشنبه (29 شهریور ماه) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که به «راجح الموسوی» سفیر خود در تهران اعلام کرده که به بغداد بازگردد. 

 

 

«احمد محجوب» سخنگوی وزارت خارجه عراق در این بیانیه اعلام کرد: وزارت خارجه از رفتار غیرمسئولانه سفیر عراق در ایران با شهروندان عراقی متأسف است و ابراهیم الجعفری وزیر خارجه، دستور داده که سفیر به سبب این رفتار فورا به عراق بازگردد.

انتهای پیام/

نظر شما