شناسهٔ خبر: 28227481 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

امام حسین (ع) راه بهتر زندگی کردن را به ما آموخت

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجدکشور گفت: از دیدگاه امام حسین (ع) راه بهتری هم برای زندگی وجود دارد که نبودن و وصل شدن به اقیانوس خدا است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌رضا ارزانی دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجدکشور در حاشیه سفر به اصفهان به مناسبت عاشورا و تاسوعای حسینی با اشاره به اینکه محبت قلبی به امام حسین (ع) ارتباطی به شیعه، سنی و یا مسیحی بودن ندارد، اظهار داشت: انسان‌های خداباور امام حسین (ع) را دوست دارند.

وی با بیان اینکه متأسفانه ما از این ظرفیت به خوبی استفاده نکرده‌ایم، افزود: یک اسقف مسیحی می‌گوید اگر حسین (ع) از ما بود، پرچمی از نام او بر سر هر کوی و برزن برافراشته کرده و با نام او تمام مردم عالم را مسیحی می‌کردیم.

این کارشناس مذهبی گفت: از مجالس امام حسین(ع) می‌توان به 3 صورت آگاهی‌بخشی، تقویت ایمان و محبت‌افزایی استفاده کرد. اگر قدر این محبت‌افزایی را ندانیم آن را به راحتی از دست می‌دهیم.

ارزانی تصریح کرد: بنا به فرموده پیامبر اکرم (ص)، امام حسین چراغ هدایت و کشتی نجات است. حال سئوال این است که از میان امامان، تنها امام حسین (ع) کشتی نجات است؟ امام صادق (ع) در این خصوص می‌فرمایند: "همه ما اهل بیت کشتی داریم، اما کشتی امام حسین هم سریع‌تر است و هم وسیع‌تر" و می‌بینیم که سوگواری امام حسین (ع) همواره پرشورتر از سایر سوگواری‌ها برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه اریک فروم در کتاب پرفروش "داشتن یا بودن" به 2 مکتب اشاره می‌کند، اضافه کرد: ما برای داشتن بسیار تلاش می‌کنیم، اما برای بودن تلاش نمی‌کنیم و اریک فروم می‌گوید چرا مردم تنها تلاش می‌کنند تمام چیزهای عالم داشته باشند، اما برای بودن تلاش نمی‌کنند؟ این در حالی است که امام حسین (ع) فراتر می‌رود و می‌فرماید سعی کنید نباشید.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: منصور حلاج گفت "أنا الحق" و حق در کلام عرفا یعنی خدا و همین امروز نیز ممکن است برخی فقها سخن وی را نقد کنند اما منظور حلاج این نبود که من خدا هستم، بلکه می‌گفت اصلاً منی در کار نیست و همه چیز خدا است. پس زمانی که هیچ نباشیم، هیچ نداشته باشیم و هوا و هوس و غیره کنار برود، خدایی وجود پیدا می‌کند و اگر منیت در کار باشد، خدایی شکل پیدا نمی‌کند.

ارزانی گفت: پس از انقلاب صنعتی، انسان گفت همه چیز من هستم و نخستین قدم نیز تسلط او بر طبیعت بود و امروزه می‌بینیم که به مشاعات توجه نمی‌شود و هر کس تمایل دارد چیزهایی برای خود داشته باشد. البته حس مالکیت خوب است اما اینکه به چه قیمتی به دست آید مهم است. فروم می‌گوید آیا بهتر نیست انسان به جای اینکه تنها به فکر داشتن باشد، کمی برای بودن تلاش کند؟ حس داشتن همیشه در انسان وجود داشته است اما پس از انقلاب صنعتی تشدید شد.

وی با بیان اینکه برخلاف داشتن، انسان با چیزهایی که از دست می‌دهد "بود" پیدا می‌کند، افزود: باید با خود محاسبه کنیم که چقدر برای داشتن تلاش کرده‌ایم و چقدر برای بودن و وجود پیدا کردن. فروم می‌گوید از داشتن‌ها فاصله بگیرید، خودتان بشوید و ببینید که خودتان چقدر ارزش دارد. در روز قیامت نیز نمی‌گویند چه چیزها و مقام‌هایی داری بلکه می‌پرسند خودت چه کردی؟

ارزانی اظهار داشت: در بسیاری از کشورها که حتی مسلمان هم نیستند و شاید دین هم ندارند، دختران و پسران به این فکر می‌کنند که برای ارتقای شخصیت خود و فرزندان آینده‌شان چه کنند و هنجارهای اخلاقی زیادی برای آنها اهمیت دارد، اما متأسفانه در ایران بعضی از هنجارها را شکسته‌ایم که یک آسیب جدی در جامعه ما است. مشکل فعلی و جدی جامعه که باید در مورد آن فکر کنیم این است که بودن را فراموش کرده‌ایم.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: فروم می‌گوید انسان باید به جای داشتن به دنبال بودن باشد و امام حسین (ع) مدلی دیگر ارائه می‌دهد مبنی بر است که اگر خواستی باشی، باید نباشی؛ یعنی اگر خواستی به جایی برسی در نخستین گام باید بگویی منی در کار نیست.

وی خاطرنشان کرد: امام حسین (ع) می‌خواهد به ما نشان دهد به جز راه‌هایی که دیگران بلدند، راه بهتری هم برای زندگی وجود دارد که نبودن و وصل شدن به اقیانوس خدا است. عزاداری امام حسین (ع) هر سال فضایی را فراهم می‌کند که به این موضوع فکر کنیم که همه چیز مادی نیست و مدل‌های زیباتر و بهتری هم وجود دارد که می‌توان از آنها هم استفاده کرد.

ارزانی تصریح کرد: امام حسین (ع) می‌فرماید "من قیام کردم اما نه شرور بودم و نه مفسد و نه ظالم بلکه برای طلب اصلاح در امت جدم قیام کردم." طلب اصلاح وظیفه همه است و باید ببینیم که برای اصلاح جامعه و آسیب‌های اجتماعی که دغدغه نخست مقام معظم رهبری نیز هست چه کرده‌ایم؟

 

انتهای پیام/م

 

سفردبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجدکشور به اصفهان

نظر شما