شناسهٔ خبر: 28226365 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

ساخت یک ردیاب خودروی ایرانی برای جلوگیری از سرقت توسط محققان کشور

ردیاب خودروی ایرانی توسط محققان یک شرکت دانش بنیان ساخته شده است. این ردیاب از سرقت خودرو جلوگیری می‌کند و باعث افزایش امنیت می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش تکراتو، محققان یک شرکت دانش بنیان دانشگاه آزاد واحد البرز موفق به طراحی، ساخت و صادرات یک مدل ردیاب خودرو شدند.

 

دکتر سید احسان شیرنگی معاون پژوهشی دانشگاه آزاد واحد البرز اعلام کرد که این ردیاب خودروی ایرانی قابل نصب روی خودرو است و می‌تواند اطلاعات زمانی، مکانی، سرعت و … خودرو را به دست آورد.

 

شیرنگی در ادامه‌ی صحبت‌هایش بیان نمود که این ردیاب به واسطه شبکه مخابراتی امکان ارسال پیامک و تماس را با مخاطب فراهم می‌کند. همچنین امکان دریافت اطلاعات از ۲۰ کانال ماهواره‌ای و پردازش آنها در هر نقطه از کشور وجود دارد.

 

کاربردهای ردیاب خودروی ایرانی

اگر این سیستم ردیاب روی خودرویی نصب باشد و خودرو به سرقت برود امکان ردیابی و ارتباط با کابین خودرو وجود دارد. همچنین این ردیاب می‌تواند از مسافت‌هایی که خودرو در زمان سرقت طی کرده گزارشی به صاحب اتومبیل پیامک کند.

 

با استفاده از این ردیاب خودروی ایرانی می‌توان از ترافیک مسیری که فرد قصد طی کردن آن را دارد، نیز مطلع شد.

 

از جمله کاربرد دیگر این ردیاب این است که شرکت یا سازمانی که با خودروهایی تجهیزات و وسایلی را جابجا می کند می‌توانند از این سیستم استفاده کند؛ در واقع مدیر یا مسئول کنترل کننده سازمان می‌تواند مسیر راننده را ردیابی نماید.

 

در این روش گزارشی از سرعت، مکان و مسافت طی شده به صورت آنلاین در اختیار مدیر شرکت یا سازمان قرار می‌گیرد.

 

مزیت ردیاب خودروی ایرانی نسبت به مدل خارجی

شیربیگی تاکید کرد که این سیستم نمونه خارجی دارد اما نمونه داخلی نسبت به خارجی دارای برتری‌هایی است. مزیت‌هایی که این ردیاب خودروی ایرانی نسبت به نمونه خارجی دارد قیمت پایین آن است و اینکه بر اساس شرایط کشور و ویژگی‌های خودروهای موجود در کشور طراحی شده است.

 

این سیستم که در یک شرکت دانش بنیان به تولید رسیده قرار است به عراق صادر شود. این موضوع می‌تواند زمینه انتقال دانش فنی تولید ردیاب خودرو را نیز فراهم سازد.

 

برای استفاده از این دستگاه نیازی به اتصال به باتری خودرو نیست. این ردیاب همچنین از قدرت آنتن دهی بالایی برخوردار است که نمونه‌های مشابه خارجی این ویژگی‌ها را ندارند. همچنین ارتباط صوتی با کابین خودرو به واسطه این ردیاب امکان پذیر است.

 

این طرح توسط علی اکبر کاظمیان در یک شرکت دانش بنیان مستقر در دانشگاه آزاد واحد البرز اجرایی شده است.

 

نظر شما