شناسهٔ خبر: 28225968 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

مدیران از عاشورا سلوک عملی بیاموزند

خطیب جمعه تهران:​ مدیران باید از عاشورا درس سلوک عملی و مبتنی بر معرفت بیاموزند.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
 حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن ابوترابی فرد افزود: باید از عاشورا درس بیاموزیم و در راه مبتنی بر دانش و علم و اخلاق و عقلانیت قدم برداریم و در این راه ثابت قدم و استوار باشیم .

وی گفت: در تمام برگ های زرین این نهضت بزرگ جز عقلانیت ، علم ، اخلاق ، دانش ، ایمان و معرفت نمی بینید لذا ثابت قدم و استوارند و پیروز می شوند.

ابوترابی فرد افزود: باید از مدرسه عاشورا بیاموزیم و امام و مقتدای خود را بشناسیم و در کنار مقتدای خویش چون زهیر ثابت قدم باشیم.

وی ادامه داد:​ تمام پیروزی ها و موفقیتهای انقلاب امت اسلامی در شناخت رهبری صالح و پیروی از او در فراز و نشیب ها بوده است و این حرکت جبهه مقاومت اسلامی را ایجاد و راه ایران را برای خلق قدرت علمی هموار کرد.

ابوترابی فرد خاطرنشان کرد : این پیوند امت با امام صالح بود که امروز ایران را به نماد وحدت ملی و انسجام اسلامی مبدل کرده است و باید در این راه قدم برداریم و پیوند خود را با رهبری خویش که به عاشورا و حضرت اباعبدالله الحسین (ع) اقتدا کرده و با الهام از آموزه های کربلا در مقابل همه دنیای کفر و استکبار با قدرت ایستاده است محکم کنیم.

خطیب جمعه تهران افزود: امروز این سخن زهیر سخن جبهه مقاومت و سخن رزمندگان در سراسر دنیای اسلام است که به حضرت اباعبدالله الحسین (ع) عرض کرد که اگر دنیا همیشگی بود ما شهادت در رکاب شما را بر دنیای ابدی ترجیح می دادیم.

وی ادامه داد: این رابطه با رهبری است که بر عزت و اقتدار ملت می افزاید و راه را برای عدالت اجتماعی هموار می کند ما باید این راه را برای رسیدن به سه هدف والا که استاد شهید آیت الله مطهری بر آن تأکید داشتند با قدرت و عزم ادامه دهیم که یکی آزادی، دیگری عدالت و اصول سوم نیز معنویت است که انقلاب اسلامی بر مبنای آن شکل گرفت.

ابوترابی فرد افزود: ما اگر در برابر دنیای استکبار ایستادیم در سایه تمسک به این اصول بوده است و این راه باید ادامه پیدا کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت:​ فلسفه رفتارهای اخیر ترامپ و نتانیاهو و بن سلمان نیز در همین کلمه است. سخن ترامپ این است که اگر در مقابل انقلاب ایران و حرکت اسلام کوتاهی کنیم خاورمیانه از کف ما می رود در حالی که باید گفت آقای ترامپ خاورمیانه از کف تو رفته است.

حجت الاسلام ابوترابی فرد افزود: سخن نتانیاهو این است که اگر در برابر این حرکت کوبنده و موج پرقدرت کوتاه بیاییم، باید با رژیم اشغالگر قدس خداحافظی کنیم. آقای نتانیاهو شما و سرویس های اطلاعاتی تان خوب می دانید که زمان خداحافظی فرا رسیده و امروز مقاومت اسلامی حزب الله و مردم غیور غزه و فلسطین در چه جایگاهی قرار دارند

و خوب می دانید با چه قدرت برآمده از ایمان و اعتقاد روبرو هستید.

 
حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن ابوترابی فرد،خطیب جمعه تهران در خطبه نخست نماز با تحلیل حادثه عاشورا، پیام ها و درس های آن افزود: انبیای الهی با رفتار شایسته و برآمده از ایمان و فضائل اخلاقی به تربیت انسان و تعالی جامعه، قیام به عدالت و دعوت به پرستش خداوند همت گماردند.
وی گفت: از آموزه های وحیانی رسیده از پیامبر اعظم (ص) و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام استفاده می شود که حرکت انسان و تعالی جامعه ، نیازمند امنیت اعتقادی ، تفکر بالنده و ایمان راسخ است.
ابوترابی فرد افزود: اگر امنیت اعتقادی در جان انسان و جامعه شکل بگیرد و انسان بر ایمان مبتنی بر اصول علمی ، برهانی و وحیانی آراسته شود، راه برای دستیابی به دیگر حوزه های امنیت اعم از سیاسی ، دفاعی ، اقتصادی و اجتماعی هموار می شود .
امام جمعه موقت تهران گفت: بر این اساس، انبیاء ، اولیا و امام حسین (ع) بر استحکام مبانی اعتقادی و دستیابی به امنیت فکری پای فشردند و ما این حقیقت را در حادثه کربلا بسیار برجسته می بینیم و باید به آن توجه کنیم.
وی نقش امام و پیشوا را در ایجاد امنیت اعتقادی و دیگر حوزه ها بسیار موثر دانست و افزود: آموزه های دینی این حقیقت را برجسته کرده است و خداوند نیز بر​ آن تاکید دارد.
ابوترابی فرد گفت: جامعه انسانی هنگامی طعم شیرین امنیت را در حوزه های مختلف می چشد که امام ، پیشوا و الگوی صالح را انتخاب کند و در کنار او قدم بردارد .
خطیب نماز جمعه تهران افزود: هیچ جامعه ای بدون شناخت امام و مقتدای صالح و تحکیم رابطه اش با او به امنیت صالح دست نخواهد یافت این فریاد بلند انبیا و فریاد ماندگار عاشوراست .
وی عاشورا را مدرسه حضرت اباعبدالله الحسین (ع) دانست که منطق عملی چگونه زیستن در آن تدریس می شود .
ابوترابی فرد گفت: ما با دو حوزه اندیشه و عمل مواجهیم ؛ عمل صالح از مبانی مستحکم اعتقادی ریشه می گیرد و باید توجه داشت که اسلام تاکید ویژه بر حوزه عمل دارد و منطق عملی قرآن کریم نیز بسیار قوی است .
وی افزود: در آیات متعدد قرآن کریم خطاب به انسان و جامعه آمده است که ای انسان تو مسئول عمل و رفتار خویشی چنانکه در این آیات کریمه، بهشت محصول عمل صالح و جهنم محصول عمل ناصالح برشمرده شده است .
امام جمعه موقت تهران تاکید کرد: در عاشورا با عمل ناب و خالصی مبتنی بر آموزه های عقلانی، علمی، وحیانی و اخلاقی مواجهیم که باید از این منطق درس بگیریم .
ابوترابی فرد با تحلیل فرازهایی از نامه حضرت امام حسین (ع) به برادرش محمد حنفیه گفت: در بخشی از این نامه ها آمده است "من در اندیشه فساد، هواها و هوس های دنیوی و ظلم بر انسان و هیچ موجودی نیستم " این فلسفه قیام اباعبدالله الحسین (ع) است قیام یعنی عمل ، اقدام و حرکت برای هدف عالی یعنی اصلاح جامعه اسلامی .
وی افزود: پیام این سخن این است که این منطق عملی ، حرکتی اجتماعی است نه حرکتی فردی و خانوادگی و این نشان می دهد که اسلام برای حیات جامعه بشری اهمیت بسیار قائل است. درست نقطه مقابل تفکری که می گوید دین برای مدیریت حیات فردی است.

ابوترابی فرد گفت: حرکت امام حسین (ع) در عاشورا حرکتی کاملاً اجتماعی و سیاسی بود که از مدینه منوره و دیدار ایشان با حاکم این شهر آغاز شد که می خواست از آن حضرت برای یزید بیعت بگیرد.
وی افزود: امام حسین (ع) در پاسخ به این خواسته والی مدینه فرمودند "ملائکه در خانه ما رفت و آمد می کنند ، ما جایگاه فرود رحمت الهی هستیم و هر جا ما باشیم رحمت خدا فرود می آید " و اینگونه با شجاعت و صراحت خود را به حاکم مدینه معرفی کردند چنانکه یزید را ، فردی فاسد ، شرابخوار و فاسق دانستند .
خطیب نماز جمعه تهران گفت : امام حسین (ع) در ادامه تاکید کردند" بدانید شخصیتی چون حسین با فرد پلیدی چون یزید هرگز بیعت نمی کند، صبح خواهد شد و خواهیم دانست کدامیک شایسته خلافت و زعامت جامعه اسلامی هستیم "
ابوترابی فرد تاکید کرد: در جامعه اسلامی باید امام عادل، حاکم باشد نه یزید فاسق و این حرکت با مبانی روشن آغاز می شود بنابراین امام حسین (ع) حرکت اجتماعی سیاسی خویش را برای مقابله با یزید با دهها دلایل روشن و برای تبیین مبانی نظام سیاسی مدنظر پیامبر (ص) و قرآن کریم آغاز کردند و در این راه با یاران صادق خویش با تمام توان گام برداشتند .
وی افزود: حرکت امام حسین (ع) بر مبانی روشن اعتقادی و علمی استوار بود به همین علت در طول راه ، تهدیدها ، نصایح، پیمان شکنی مردم کوفه، جداشدن بسیاری از همرکابان و محاصره عمر سعد و ابن زیاد کمترین اثری در این اراده استوار و راسخ ایجاد نکرد.
ابوترابی گفت: محمد حنیفه ها ، ابن عباس ها و برخی صحابی پیامبر (ص) چه توصیه ها که به امام حسین (ع) نکردند که اگر به شهادت برسید اسلام و بنی هاشم هتک می شود اما حضرت سیدالشهدا (ع) با بزرگواری و اخلاق مداری به آنان پاسخ دادند و راه خویش را انتخاب کردند و تا مقصد نهایی در این راه روشن گام برداشتند .

نظر شما