شناسهٔ خبر: 28225304 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

ابوترابی‌فرد در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران:

منطق عملی عاشورا در منطق دفاع مقدس تکرار شد/ ترامپ خاورمیانه اکنون هم از کف شما رفته است

امام جمعه موقت تهران تاکید کرد:‌ ابوترابی‌فرد ادامه داد: امام حسین (ع) راه را برای شکل‌‌گیری حرکت‌‌‌های انقلابی مانند انقلاب شکوهمند ملت ایران در رویارویی با استکبار جهانی و مزدوران آنها در منطقه فراهم کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حجت‌‌الاسلام والمسلمین سید محمدحسن ابوتراب‌‌ فرد ظهر امروز در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران درخصوص حرکت امام حسین (ع) در روز عاشورا گفت:‌ این حرکت ناب الهی در راستای تحول عظیم اجتماعی و سیاسی و شکل‌‌‌گیری نظام سیاسی بر آموزه‌‌‌های وحیانی شکل گرفت. از مجموعه حوادث این حرکت عظیم می‌‌‌توان استفاده کرد که در گام نخست با توجه به فضای سیاسی حاکم بر مدینه، مکه مکرمه، بصره و کوفه و انزجاری که بدنه جامعه به ویژه اهل بینش و دانش نسبت به یزید داشتند، از کمترین صلاحیت برخوردار نبود و مردم کوفه آماده حضور در رکاب آن حضرت بودند.

دغدغه زهیرها این است که در رکاب حسین (ع) باشند

وی افزود: لذا در مسیر حرکت امام می‌‌‌نویسند جمع کثیری به ایشان ملحق شدند چراکه تحلیل‌‌‌‌شان این بود که امام بر اریکه قدرت قرار می‌‌‌گیرند تا آنکه خبر شهادت مسلم دریافت شد. پس از دریافت خبر شهادت مسلم و تحولات کوفه، حضرت خطبه‌‌‌ای را ایراد کردند. در این خطبه نقشه‌‌راه خود را تبیین کردند. اظهار داشتند شاهد هستید شرایط تغییر کرده است. هر کس می‌‌‌خواهد از من جدا شود و از همین منزل فاصله بگیرد، من بیعتم را برمی‌‌‌دارم. امام می‌خواستند اهل بصیرت باقی بمانند. سیاهی لشگر بروند. می‌‌‌دانستند این مسیر  نیازمند شخصیت‌‌‌هایی مانند زهیر است.

این نماینده ادوار مجلس با بیان اینکه در جامعه اسلامی باید امام عادل حاکم باشد، اظهار داشت: در جامعه اسلامی جایی برای ستمگران و مفسدین نیست. دغدغه زهیرها این است که در رکاب حسین (ع) باشند و سعادت را در این می‌‌‌بینند؛ نه رفتن به بهشت در حالی که  سپاهیان یزید به دنبال دنیا و ری بودند. حضرت با شهادت خود راه را برای حاکمیت حق و قیام منجی عالم بشریت مهیا کردند.

امام حسین (ع) راه شکل‌‌گیری انقلاب ایران در رویارویی با استکبار جهانی را فراهم کرد

ابوترابی‌فرد ادامه داد: امام حسین (ع) راه را برای شکل‌‌گیری حرکت‌‌‌های انقلابی مانند انقلاب شکوهمند ملت ایران در رویارویی با استکبار جهانی و مزدوران آنها در منطقه فراهم کردند. 

وی با بیان اینکه پیام‌‌‌های عاشورا حیات‌‌‌بخش است، خطاب به  زنان تصریح کرد: شما از زینب کبری (س) و بانوانی که در اسارت پیام عاشورا را حفظ کردند، درس بگیرید. پیام جنگ تحمیلی حاصل تلاش شما است. مادران ایثارگران، شهدا و جانبازان ما دلباخته مکتب عاشورا هستند. بدانید نقش شما، نقش محوری و تعیین ‌‌‌‌ننده است. 

زنان انقلاب و دفاع مقدس را مدیریت کردند

خطیب نمازجمعه این هفته تهران اضافه کرد: همسر زهیر را ببینید. وجود مبارک اباعبدالله (ع) در منزلی خیمه‌‌‌ای را مشاهده کردند که خیمه زهیر بود. آقا مسئولی را فرستادند. وی وارد خیمه شد. اذن گرفت و گفت ایشان زهیر را طلبیده است. می‌‌نویسند تا آن زمان زهیر کسی بود که در خون‌خواهی خلیفه سوم به امیرالمومنین (ع) نقد داشت. همسر زهیر به او گفت: فرزند پیامبر تو را می‌‌‌خواند، جواب نمی‌‌‌دهی. در همین زمان زهیر به سمت خیمه امام حسین (ع) حرکت می‌‌‌کند. این ملاقات کوتاه بود اما چه گذشت! مورخی نقل نکرده اما زهیری که از خیمه خارج شد، زهیر حسینی بود که تشنه شهادت بود. به همسرش گفت تو آزادی با برادرت راه کوفه را بگیرید؛ من حسین را انتخاب کردم.

ابوترابی‌‌‌فرد با بیان اینکه خواهران! شما انقلاب و دفاع مقدس را مدیریت کردید، تصریح کرد: امروز هم شما می‌‌‌توانید نظام خانواده را استحکام ببخشید. جامعه کارگری و کارمندی در تنگناهای اقتصادی هستند. نقش همسران، مادران و جامعه بانوان ما در مدیریت خانه و اقتصاد خانه تعیین‌‌‌‌کننده است. این مسئولیت را شما باید بر شانه‌‌‌‌های خودتان حمل کنید. شما با خرید کالای مورد نیاز به فروشندگان متدین بیاموزید در مدرسه حسین (ع)، اهل انصاف باشند.

امام حسین (ع) آقای کسانی است که زیر بار ذلت نرفتند

وی افزود: بیاموزید که در این شرایط باید با عقلانیت و پرهیز از اسراف راه ر ا برای برون‌‌‌رفت این چالش و برای شکل‌‌‌گیری پیروزی برای جهان اسلام هموار کنید. 

امام جمعه موقت تهران با ذکر خصوصیات امام حسین (ع) در روز عاشورا از زبان عالم اهل سنت خاطرنشان کرد: ایشان آقای کسانی بود که زیر بار ذلت نرفتند؛ یعنی آقای ملت و رزمندگان، شهدا، آزادگان و آقای شما ملت عزیز است. وی آقای ملت عراق، سوریه، بحرین و یمن است. 

منطق عاشورا باید مجددا در جامعه ما تکرار و عملی شود

ابوترابی‌فرد ادامه داد: امام حسین (ع) مردانگی، غیرت و مرگ زیر سایه شمشیر را به همه آزادگان آموخت. این درس عاشورا است. امام حسین (ع)، حبیب بن مظاهر و زهیر این درس را به ما آموختند. حسین (ع) مرگ را بر ذلت ترجیح داد؛ این شعار مردم یمن است. دفاع مقدس این درس را به لبنان و جبهه عراق ومردان و زنان مسلمان آموخت.

وی با بیان اینکه منطق عملی عاشورا در منطق دفاع مقدس تکرار شد، ابراز داشت: این منطق عاشورا باید مجددا در جامعه ما تکرار و عملی شود. به یکی از افراد سپاه عمر سعد نقد کردند که تو در شهادت اباعبدالله (ع) شرکت کردی؛ او در پاسخ گفت یاوه مباف؛ اگر تو روز عاشورا بودی و چیزی را که ما دیدیم می‌‌‌دیدی همان کار را می‌کردی. گروهی بر ضد ما قیام کردند که دستشان بر قبضه شمشیر بود؛ شجاعان را بر خاک می‌‌‌انداختند و خود را به کام مرگ می افکندند؛ نه امان می‌‌‌پذیرفتند و نه به مال و منال فکر می‌‌‌‌کردند.  

ترامپ خاورمیانه اکنون هم از کف شما رفته است

این نماینده ادوار مجلس ادامه داد: ترامپ تو با این ملت روبه‌رو هستی. تجربه چهار دهه او در لبیک به امام پیش‌‌‌روی توست. حالا این ملت مبدل به ملت اسلام شده و میان آنان و ورودشان به آبشخور مرگ هیچ چیزی حائل نمی‌‌‌شود. سرباز عمر سعد می‌گوید اگر اندکی کوتاه می‌‌‌آمدیم جان لشگر ما را می‌‌‌‌گرفتند؛ فلسفه اهداف ترامپ، نتانیاهو و بن‌‌سلمان همین است.

ابوترابی‌فرد با تاکید بر اینکه ترامپ می‌‌‌گوید اگر کوتاه بیاییم خاورمیانه از کف ما می‌‌رود؛ خاورمیانه اکنون هم از کف تو رفته است، بیان کرد: سخن نتانیاهو هم این است که اگر جلوی این موج پر قدرت کوتاه بیاییم، باید با رژیم اشغالگر خداحافظی کنیم. آقای نتانیاهو سرویس‌‌‌‌‌‌های اطلاعاتی شما خوب می‌‌‌‌دانند زمان خداحافظی فرارسیده است. آنها می‌‌‌دانند مقاوت حزب‌‌‌الله، غزه و فلسطین در چه جایگاهی قرار دارد و با قدرت برآمده از ایمان روبه‌رو هستید. 

قدم‌‌‌ها باید مبتنی بر دانش، معرفت، اخلاق و عقلانیت باشد

وی با بیان اینکه یکی از درس‌‌‌های مهم عاشورا این است که قدم‌‌‌ها باید مبتنی بر دانش، معرفت، اخلاق و عقلانیت باشد، یادآور شد: شما در تمام برگ‌‌‌های زرین نهضت بزرگ عاشورا جز عقلانیت، علم، اخلاق، ایمان و معرفت نمی‌‌‌بینید؛ لذا ثابت قدم و پیروز هستند. مدیران امروز باید از عاشورا درس سلوک علمی بیاموزند؛ باید از عاشورا درس بیاموزیم. در راه مبتنی بر دانش قدم برداریم و در این راه ثابت قدم باشیم؛ این درس عاشورا است.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه باید از مدرسه عاشورا بیاموزیم و امام خود را بشناسیم و در کنار مقتدای خویش چون زهیر ثابت قدم باشیم، عنوان کرد: موفقیت‌‌‌های انقلاب در شناخت رهبری صالح و اطاعت او بوده است. این حرکت جبهه مقاومت را خلق کرد و ایران را به قدرت تبدیل و راه پیشرفت علمی را هموار کرد و ایران را به نماد وحدت ملی مبدل کرده است. 

وحدت ملی در سایه آزادی به دست می‌آید

ابوترابی‌فرد با تاکید بر اینکه باید پیوند خود را با رهبری خویش - که به عاشورا و اباعبدالله اقتدا کرده و مقابل همه دنیای کفر ایستاده است - تحکیم کنیم، گفت: ما باید این سخن زهیر را زمزمه کنیم. امروز این کلام زهیر سخن جبهه مقاومت است، سخن رزمندگان اسلام است که خطاب به حسین (ع) عرض کرد آقا، حسین عزیزم اگر دنیا همیشگی و جاودان بود، اگر برای همیشه در دنیا ماندگار بودیم و یاری و پشتیبانی تو موجب جدایی از دنیا بود، ما شهادت در رکاب تورا بر دنیای ابدی انتخاب می‌‌‌کردیم.

وی اضافه کرد: این رابطه با رهبری است که بر عزت شما می‌‌‌افزاید. ما باید این راه را برای رسیدن به سه هدف والا که آیت‌‌‌الله مطهری تاکید داشت با قدرت ادامه دهیم؛ نخست، آزادی نظام اسلامی و فراهم آوردن آزادی جامعه دراندیشه و تفکر و رشد و بالندگی است که در سایه این آزادی وحدت ملی به دست می‌‌‌آید.

خطیب نماز جمعه تهران با بیان اینکه آزادی را عاشورا تفسیر کرد، اظهار داشت: آزادی از بندگی هوا و هوس، آزادی از زر و زور تزویر، آزادی باید یکی از آرمان‌‌‌های بالا برای رسیدن به قدرت باشد. دومین هدف والای انقلاب، عدالت اجتماعی است. باید با وحدت، انسجام و تحکیم رابطه با امام و با نقد منصفانه با وحدت ملی در راه به دستیابی به عدالت اجتماعی قدم برداریم. اصل سوم که انقلاب از او شکل گرفت، معنویت است. انقلاب اسلامی با معنویت یعنی امامت و ولایت با تمسک به عاشورا راهش را آغاز کرد و باید برای تحکیم مبانی و اصول اعتقادی راه خودش را تداوم ببخشد؛ اینها اهداف والای انقلاب اسلامی است اگر روبروی استکبار ایستادیم با پیمودن این راه بوده که باید تداوم پیدا کند.

برچسب‌ها:

نظر شما